Artykuły sponsorowane – co, jak i gdzie

  • Czym są artykuły sponsorowane?
  • Ile kosztują artykuły sponsorowane?
  • Kiedy warto zainwestować w artykuły sponsorowane?

Artykuły sponsorowane publikowane w internecie to sposób na promocję marki, produktu lub usługi przy jednoczesnym pozyskaniu wartościowego linka prowadzącego do strony.

Link building wpływa na widoczność strony. Dowiedz się dlaczego!

Oczami specjalisty SEO publikacja artykułów sponsorowanych to dobry sposób na zróżnicowanie profilu pozyskiwanych linków. Wartościowe są artykuły sponsorowane publikowane na mocnych, często odwiedzanych przez unikalnych użytkowników witrynach (np. gazeta.pl, wprost.pl, onet.pl, wp.pl, forbes.pl, buisnessinsider.pl, muratordom.pl itp.), jak i teksty publikowane na tak zwanych blogach zapleczowych. Portale te różnią się od siebie nie tylko ruchem, ale i celem funkcjonowania. Różnią się również ceną za publikację.

swiatkobiecy.pl blog zapleczowy
Dobry blog zapleczowy powinien być zoptymalizowany i zadbany pod względem graficznym.

Ceny publikacji artykułów sponsorowanych

Ceny publikacji artykułów sponsorowanych na portalach z dużym ruchem UU zaczynają się od 500 zł netto. Najczęściej czas publikacji jest ograniczony (np. artykuł pozostaje na stronie przez rok lub 3 miesiące) i określona jest minimalna długość tekstu oraz podane są wytyczne dotyczące grafiki. Każdy wydawca ma swój cennik.

Stawki za umieszczenie artykułu na blogu zapleczowym, czyli na stronie zoptymalizowanej zgodnie z zasadami SEO, zawierającej content z linkami do różnych stron, zaczynają się od 50 zł netto. Ceny zależą od wielkości strony, historii, widoczności oraz poziomu merytorycznego. Strony początkujące, nie zawierające zbyt dużo artykułów, nie mające znaczącej historii w wyszukiwarce są najtańsze, ale też najsłabsze z punktu widzenia SEO.

Oprócz kosztu samej publikacji artykułu należy doliczyć koszt napisania artykułu – taki tekst można dostarczyć do wydawcy lub poprosić copywritera o przygotowanie treści.

Im popularniejszy serwis, tym cena za publikację artykułu jest wyższa.

Artykuły sponsorowane a SEO

Pozyskiwanie naturalnych linków jest jednym z najważniejszych elementów działań SEO. Dodanie linku w artykule sponsorowanym to okazja do zwiększenia widoczności strony. Google docenia każdy link, który umieszczony jest na wartościowej stronie. Ważne jest więc miejsce publikacji artykułu sponsorowanego.

Nie bez znaczenia jest także tematyka strony, na której publikujemy artykuł – im bliższa tematyce naszej strony, tym lepiej.

Google docenia także jakość tekstów – roboty coraz lepiej radzą sobie z odróżnianiem wartościowych tekstów od tzw. precli. Merytoryczny, poprawny językowo artykuł nie tylko wzbudza zaufanie czytelników, ale także wyszukiwarki Google. I chociaż często kusi nas, by umieścić w tekście jak najwięcej linków, powinniśmy poprzestać na co najwyżej dwóch.

Artykuły sponsorowane pomagają przybliżyć potencjalnym klientom ofertę firmy. Mamy też szansę pokazać, że jesteśmy specjalistami w swojej branży. Jeśli zdecydujemy się na publikację całej serii artykułów sponsorowanych, czytelnicy będą mogli zaprzyjaźnić się z naszą marką.

Czym tak właściwie są artykuły sponsorowane?

Artykuły sponsorowane pomagały promować usługi i produkty już w latach powojennych. Prasa wtedy była głównym źródłem informacji i doskonałym miejscem na reklamę. Firmy promowały się poprzez artykuły, które zachęcały do przetestowania ich oferty.

Z czasem reklamy zaczęły zajmować coraz większą przestrzeń w mediach, a do nas przekazy reklamowe zaczęły docierać w ogromnych ilościach. To zmusiło specjalistów od marketingu do szukania nowych, subtelniejszych sposobów na zaprezentowanie produktów czy usług.

Ostatnio artykuły sponsorowane zaczęły przybierać formę reklamy natywnej – czyli takiej, która unika bezpośredniej perswazji. I chociaż artykuły sponsorowane nadal najczęściej kojarzone są z tradycyjną reklamą, która na perswazji się opiera[i] , to coraz więcej specjalistów od reklamy przyjmuje stanowisko, że artykuł sponsorowany powinien być właśnie reklamą nieinwazyjną[ii] . Tylko w taki sposób może wyróżnić się na tle tradycyjnych reklam. Najlepiej rozumieją to specjaliści od Public Relations. Ich działania często wykorzystują znacznie subtelniejsze formy przekazu, niż te, które oferuje nam marketing i reklama.

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Dobry artykuły sponsorowany to artykuł napisany w konkretnym celu dla wybranej grupy odbiorców. Tekst powinien być dopasowany pod względem językowym i merytorycznym do miejsca publikacji.

Aby artykuł sponsorowany działał nie tylko pod względem PR, ale również pod względem widoczności strony docelowej (linkowanej), powinien zawierać słowa kluczowe i clickbaitowy tytuł.

Warto skorzystać z narzędzia Google Trends wybierając tematykę artykułu.

Przykuwający uwagę tytuł i lead artykułu zwiększą szansę, że odbiorca przeczyta właśnie nasz tekst. A co przyciąga wzrok czytelników? Humor, prowokacja i konkretna rada.

W artykule nie może zabraknąć zdjęć, ilustracji czy infografik, a sama treść powinna być odpowiednio sformatowana – nagłówki, akapity czy wypunktowania odczarowują ścianę tekstu i wpływają na łatwość czytania długiego tekstu.


Artykuły sponsorowane są wartościowe pod różnym względem. Korzystnie wpływają na widoczność strony, dają możliwość zaprezentowania oferty firmy, pomagają w budowaniu dobrych relacji z klientami. Publikacja artykułów sponsorowanych to nieporównywalnie tańsza forma promocji od reklamy w telewizji, czy nawet w lokalnym radiu. Zachęcamy do inwestowania w tego rodzaju działania, ponieważ (dobrze wykonane) są bardzo skuteczne!


[i] Reklama natywna, po tym tekście zrozumiesz czym jest, Whitepress

[ii] Content marketing, artykuł sponsorowany Semstorm