Analityka internetowa web usability + user experience
Szczegółowa analiza strony internetowej pod kątem zachowań użytkowników i użyteczności samej strony umożliwia taką optymalizację kodu, szablonu (np. menu) i treści, dzięki której pozyskiwanie klientów staje się łatwiejsze. Analiza serwisu pod kątem UX (user experience) i WU (web usability) daje efekt w postaci raportu-poradnika pozyskiwania i zatrzymywania klientów. Warto ją wykonać!
Analityka internetowa witryny jako część audytu SEO
Warto wiedzieć, że UX to jeden z czynników wpływających na widoczność serwisów internetowych w Google! Z tego powodu dbałość o pozytywne doświadczenia na stronie stanowi element strategii SEO i jest uwzględniania w rekomendacjach dotyczących pozycjonowania witryny w wyszukiwarce Google.
Niewłaściwie przygotowana bądź zaniedbana strona w kontakcie z użytkownikami wypada niekorzystnie, w efekcie czego odwiedzający nie znajdują na niej poszukiwanych treści i wychodzą. Kiedy występuje wysoki stopień odrzuceń (do sprawdzenia m.in. w darmowym narzędziu Google Analytics), Google niechętnie promuje witrynę w organicznych wynikach wyszukiwania. W takiej sytuacji jedyna droga do szybkiego nawiązania kontaktu z użytkownikami i promowania produktów w wyszukiwarce to reklamy Google Ads.
JAKIE DZIAŁANIA PODEJMUJEMY PODCZAS ANALIZY SERWISU?
Dwa elementy analityki internetowej: web usability + user experience
Analityka internetowa składa się z dwóch czynników: użyteczności stron (web usability) i doświadczeń użytkowników (user experience). Z jednej strony bezpośrednio wynikają z tego, jak została zbudowana strona internetowa. Z drugiej zaś umożliwiają dokonanie zmian, dzięki którym współczynnik konwersji i poziom zadowolenia z korzystania z witryny będą wyższe.
Raport z audytu UX stron internetowych
Określenie wskaźnika UX poprzedza wykonanie audytu strony internetowej. W efekcie powstaje raport zawierający informacje o miejscach problemowych, np. takich, w których użytkownicy mają utrudnione bądź uniemożliwione podjęcie akcji. Przy opisie problemów znajdują się sugestie rozwiązań poprawy/naprawy. Ponadto raport z audytu user experience zawiera dodatkowe propozycje rozwoju serwisu, dzięki którym współczynnik konwersji może wzrosnąć.
Przykłady miejsc problemowych
Na stronie internetowej mogą występować błędy UX takie jak:
- nieaktywne przyciski (zakupu, wysłania maila, zapisu na newsletter itd.),
- niemożność przejścia do kolejnego kroku, np. na ścieżce zakupowej,
- nieaktywne pola do wpisywania informacji,
- zbyt długie formularze zniechęcające do wypełnienia,
- niepełne informacje na temat produktów bądź usług,
- niepoprawnie wczytujące się widgety bądź materiały audiowizualne,
- nieintuicyjny, nieczytelny design witryny,
- niedopracowane menu: zbyt ubogie, za bardzo rozbudowane,
- błędy 404 i niepoprawne przekierowania,
- nachodzące na siebie elementy,
- niedostosowanie szablonu do wersji mobilnej.
To tylko przykładowe czynniki prowadzące do obniżenia użyteczności serwisu dla użytkownika. Być może w Twoim przypadku analityka internetowa wykaże odmienne problemy. Tym bardziej warto ją wykonać, aby nie szukać na oślep.
JAK BADA SIĘ USER EXPERIENCE I UŻYTECZNOŚĆ STRONY? (SPOSOBY)
Ponieważ użyteczność strony internetowej i user experience to dwie strony tego samego medalu, bada się je w ten sam sposób. Rozróżnia się kroki takie jak:
W JAKI SPOSÓB ZDOBYWA SIĘ DANE ANALITYCZNE?
Analityka serwisów przeprowadzana jest w oparciu o narzędzia, ale również różnego rodzaju testy na stronie. Poniżej prezentujemy przykładowe.
JAK PRZEBIEGA ANALIZA STRON INTERNETOWYCH? (NARZĘDZIA)
Do analizy serwisu pod kątem user experience i web usability wykorzystuje się szereg narzędzi bezpośrednio powiązanych ze stroną, np. Google Analytics czy Google Tag Manager, jak i zewnętrznych: Senuto, Semstorm, Ahrefs, Screaming Frog. Ostateczny dobór narzędzi zależy od potrzeb klienta, rodzaju strony, długości jej działania (inaczej podchodzi się do dopiero projektowanego serwisu, inaczej do już istniejącego).
Po dokonaniu analizy potrzeb klienta można wybrać programy i skonfigurować parametry. W trakcie wykonywania audytu niezbędny jest ciągły nadzór nad poprawnością zbieranych danych i rozwój infrastruktury analitycznej – w tym integracja z innymi systemami do obsługi klientów w celu automatyzacji procesów.
DWA ETAPY AUDYTU W FUNKYMEDIA
Właściwie opracowana strategia marketingowa to klucz do sukcesu i punkt wyjścia do wszelkich działań marketingowych. By przygotować ją właściwie bądź poprawić obecną, niezmiernie ważne jest przyjrzenie się elementom takim jak zaprezentowane poniżej.
- UX i web usability badane są na podstawie testów A/B. W pierwszym kroku na podstawie danych ilościowych identyfikujemy słabe punkty, a w kolejnych wdrażamy poprawki, kodujemy, przeprowadzamy kolejne testy i wyciągamy wnioski.
- Długofalowo kontynuujemy testowanie, podejmujemy eksperymenty, przeprowadzamy analizowanie na bieżąco. Etapowo dokonujemy optymalizacji, sprawdzamy efekty i zatwierdzamy najbardziej korzystne rozwiązania. Są to niezbędne procesy rozwoju i poprawiania wyników firmy – zarówno w zakresie sprzedaży, jak i pozycjonowania witryny.
ZLEĆ NAM ZBADANIE UX I UŻYTECZNOŚCI STRONY INTERNETOWEJ!
Zwiększenie konwersji idzie w parze ze wzrostem użyteczności serwisu. Analiza witryny umożliwi Ci zdobycie wiedzy, czy wszystko w jej obrębie działa poprawnie, a zakup produktu czy skorzystanie z usługi są intuicyjne dla klienta.
Samodzielne badanie ścieżki użytkownika, wykrywanie błędów i szukanie rozwiązań może być trudne, zwłaszcza jeśli nie wiesz, dlaczego poziom konwersji stoi lub spada mimo poszerzenia asortymentu o nowe atrakcyjne produkty i usługi. Być może to nie wina produktu – być może strona została źle zaprojektowana i zniechęca użytkownika. Możliwe też, że w kluczowe procesy wkradły się błędy na etapie aktualizowania CMS-a, wtyczek bądź szablonu. Zleć nam badania, a odkryjemy przyczyny.
Zadbaj o wygodę i satysfakcję klienta z użytkowania serwisu i ciesz się lepszą sprzedażą produktów. Skontaktuj się z nami!