Jak zadbać o rozpoznawalność i pozytywny wizerunek firmy?
Monitorujemy wypowiedzi, rekomendujemy działania.

SEO PRSEO PR

Co zrobić, by firma była bardziej widoczna w internecie? Jakie kroki podjąć, żeby na stronę trafiało więcej klientów? Tu sprawdzi się nie tylko klasyczne SEO, ale również… SEO PR! To działania, których celem jest poprawienie wizerunku marki przy jednoczesnym budowaniu widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że im lepszy wizerunek firmy, tym większe zaufanie klientów!

 

Pozytywne opinie o firmie są najskuteczniejszą formą reklamy

Czym jest SEO PR?

Jeżeli prowadzisz działalność internetową, hasła „SEO” oraz „public relations” zapewne są Ci doskona­le znane. Jeśli nie, poniżej prezentujemy krótką charakterystykę:

  • SEO stanowi skrót od Search Engine Optimalization, czyli optymalizacji strony internetowej pod kątem wytycznych wyszukiwarki. SEO możesz znać również pod nazwą pozycjonowanie. Obejmuje zespół działań on-site i off-site mających na celu zwiększanie widoczności strony www w wyszukiwarce internetowej (głównie tej najpopularniejszej, czyli Google). Do działań zaliczają się m.in. optymalizacja treści (tekstów i obrazów), analiza znaczników HTML, adresu URL czy prędkości strony, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne (link building),
  • PR to z kolei skrót od Public Relations. Nazwa oznacza kształtowanie wizerunku firmy w odniesieniu do ogółu odbiorców. W skład działań wchodzą sposób komunikacji, używany język i stylistyka, przyjęte przez markę wartości i cele, sposoby ich realizacji, działania nieszablonowe i szeroko pojęte podejmowanie dialogu z odbiorcami oraz mediami.

Jak się pewnie domyślasz, SEO PR powstaje na styku powyższych zbiorów działań, łącząc je w jedno. Polega na kreowaniu wizerunku marki zgodnie z założeniami właściciela przy jednoczesnym podejmowaniu takich działań SEO, które budują widoczność strony www.

Co daje SEO PR?

Większość osób przed dokonaniem zakupu, skorzystaniem z usługi czy nawiązaniem współpracy biznesowej poszukuje w wyszukiwarce Google informacji o firmie, osobie lub produkcie. Krótko mówiąc: o Twojej marce. Jeśli nigdy wcześniej nie podejmowałeś działań SEO PR, może się okazać, że potencjalny klient trafi na niewielką ilość informacji, co zniechęci go do wybrania Twojej oferty. Może też trafić na nieprzychylne komentarze, jako że niezadowolony klient wypowiada się w internecie chętniej niż zadowolony. Zostaniesz wówczas oceniony niesprawiedliwie, a Twoja oferta odrzucona na rzecz konkurencyjnej.

Na szczęście masz wiele interesujących możliwości, dzięki którym działania PR połączą się z SEO i pozytywnie wpłyną na treści, które w wyszukiwarce znajdzie Twój potencjalny klient. Jedną z nich jest zdobywanie pozytywnych opinii o swojej firmie w sieci. To najlepsza, bo oddolna – dzięki czemu wiarygodna – forma reklamy Twojej marki. Dzięki regularnie tworzonym pozytywnym wpisom w sieci informacje, które znajdą się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania, będą pozytywne i postawią Twoją firmę w dobrym świetle.

Na czym polegają działania SEO PR?

SEO PR to budowanie wizerunku marki z jednoczesnym pozycjonowaniem informacji publikowanych w sieci. Na jakie sposoby realizuje się owo przedsięwzięcie? Oto przykłady:

  • tworzenie nowych treści na stronę www (głównie tekstowych) + pozycjonowanie. Do treści mogą należeć podstrony takie jak „o nas”, „historia marki”, „wartości marki”. Korzystna treść to także wpisy na blogu ukazujące dodatkową działalność marki, np. akcje charytatywne, zbiórki żywności, darmowe szkolenia i materiały dla fanów,
  • strategia SEO zawierająca frazy takie jak nazwa marki + „opinie”, „komentarze”, „oceny”, „portfolio”,
  • tworzenie informacji prasowych, przede wszystkim na portale o dużej rozpoznawalności i uzyskujących wysokie pozycje w wyszukiwarce Google,
  • opcjonalne wsparcie PR SEO poprzez reklamę płatną, np.Google Ads,
  • tworzenie nowych kanałów komunikacji medialnej i dystrybucji treści,
  • konsultacje w zakresie social media,
  • wykorzystywanie marketingu szeptanego na portalach, blogach tematycznych, forach. Wartościowe i bezpieczne są treści takie jak opinie w Google (wizytówce), komentarze na blogach, wątki na forach, recenzje na Facebooku,
  • wykorzystywanie narzędzi do monitorowania wypowiedzi zawierających wybrane frazy, np. nazwę marki czy produktu, imię i nazwisko właściciela, prezesa czy innego reprezentanta działalności.

Na jaki content SEO PR postawić?

Ważne jest, by nie ograniczać się do jednej formy SEO PR. Każda pełni inną funkcję i trafia do innego użytkownika. Przykładowo dobrze wypozycjonowana zakładka z historią działalności pozwoli klientowi związać się z Tobą emocjonalnie i uwierzyć w Twoją wizję, jeśli podzielacie te same wartości. Krótkie informacje prasowe dadzą odpowiedź osobie zainteresowanej konkretnym segmentem Twojej działalności. Treść na forach przemówi do osoby, dla której ważniejsze są głosy oddolne niż te przygotowane przez marketingowców. I tak dalej.

Ponadto ogromne znaczenie ma dobór grupy docelowej, a nawet opracowanie kilku. Działalność firmowa najczęściej dotyczy sprzedaży produktów bądź świadczenia usług, z których korzystają osoby w różnym wieku, obu płci, o odmiennych zainteresowaniach. Dla każdej z tych grup warto przygotować inny komunikat oraz umieścić go w innym miejscu. Przykładowo osoby dorosłe mogą poszukiwać recenzji poprzez wyszukiwarkę Google, za to młodzież i studenci wybiorą oceny opublikowane w mediach społecznościowych. Aby ułatwić sobie zadanie, stwórz persony, czyli modelowe osoby zbierające cechy danej grupy docelowej.

Opinie w Google i na Facebooku

Póki co najwięcej wartości zdają się mieć wypowiedzi publikowane w Google i social media. Duża liczba świadczy o popularności firmy, produktu czy usługi. Przewaga pozytywów czyni Twoją markę godną zaufania. Istotna jest także jakość komentarzy i recenzji. Treści ograniczające się do pięciu gwiazdek i lakonicznego „polecam” nie zadziałają tak dobrze, jak analityczna opinia pełna szczegółów.

Gdzie szukać treści (opinii) dotyczących firmy?

Przeprowadź mały test i poszukaj treści dotyczących Twojej firmy, a nawet Ciebie jako właściciela. Znajdziesz je m.in.:

  • w mediach społecznościowych, przede wszystkim na Facebooku. Jeśli prowadzisz stronę FB, przeczytaj komentarze i recenzje. Jeżeli nie prowadzisz, użyj wyszukiwarki na tym portalu, by zobaczyć, czy ktoś wspomniał o Tobie w publicznym poście,
  • na forach internetowych, zwłaszcza branżowych i lokalnych,
  • w wizytówce Google (warto ją mieć i aktywnie prowadzić, ponieważ bardzo pomaga w komunikacji z klientami i ocieplaniu wizerunku),
  • na stronach przeznaczonych do wystawiania opinii, takich jak Opineo,
  • w porównywarkach cen,
  • na blogach internetowych, zwłaszcza branżowych,
  • na stronach z ofertami, kuponami zniżkowymi i okazjami, takich jak Groupon czy Booking,
  • na Twojej stronie.

Za sprawą skutecznych działań PR oraz poprzez dobrze zaplanowane działania SEO i nowe słowa kluczowe możesz zaistnieć w ukazanych powyżej miejscach – jeśli jeszcze Cię tam nie ma, albo poprawić opinię o swojej działalności – jeśli dominują wypowiedzi negatywne. Nie warto zwlekać, ponieważ wyniki wyszukiwania, które uzyskałeś dzisiaj podczas testu, widzi każdy potencjalny klient poszukujący informacji o Tobie w ten sam sposób.

Jakie są zalety SEO PR?

Jeśli jeszcze się zastanawiasz, czy SEO PR ma sens, podsumujmy omówione dotąd korzyści, które przynoszą działania SEO PR. Należą do nich:

  • Pozytywny wizerunek marki w sieci.
  • Wzrost zaufania u potencjalnych klientów.
  • Lepsza widoczność w sieci.
  • Lepsza rozpoznawalność.
  • Wzrost sprzedaży.
  • Pozyskiwanie nowych klientów.

Dróg do osiągnięcia wszystkich wymienionych korzyści jest kilka, a działania najlepiej połączyć.

SEO + public relations – krok po kroku

Strategia PR z uwzględnieniem SEO obejmuje:

  • targetowanie treści (dobór grup docelowych),
  • content marketing (marketing treści),
  • dobór fraz kluczowych pod SEO PR,
  • zoptymalizowane linki do strony firmowej,
  • opcjonalnie wsparcie tworzonych materiałów poprzez Google Ads i inne reklamy,
  • narzędzia i wtyczki służące do: pozycjonowania, udostępniania treści w social media, monitorowania fraz kluczowych związanych z marką.

Dobór słów kluczowych i pojawianie się w wynikach wyszukiwania

W obrębie swojej strony za content marketing (tworzenie treści) odpowiedzialny jesteś Ty. Z kolei jeśli korzystasz z informacji prasowych, możesz nie mieć wpływu na ostateczny wygląd treści. Mimo wszystko warto przygotować tekst w taki sposób, by spełniał wytyczne działań SEO PR.

Na co należy zwrócić uwagę? Dla działań SEO ogromne znaczenie mają słowa kluczowe: dobór, nasycenie treści, naturalne odmienianie fraz. Część słów kluczowych warto umieścić już na początku tekstu: w leadzie, a nawet tytule. Jeśli zamierzasz pisać długie informacje prasowe bądź przygotować kompletną historię działalności na nową podstronę, podziel tekst na śródtytuły i w nich również przemyć słowa kluczowe. Jednocześnie miej na uwadze naturalność i merytorykę. Owszem, piszesz dla robotów Google, ale nie przede wszystkim. Najważniejsi są żywi odbiorcy – Twoi potencjalni klienci.

Słowa kluczowe a linki

Linkowanie wewnętrzne wzmacnia wiarygodność stron, a linki zewnętrzne stanowią element strategii link buildingu. Z tego powodu niezależnie, czy przygotowujesz tekst na swoją stronę, czy na zewnątrz – np. na portal regionalny bądź branżowy – nie zapomnij umieścić w nim linków. By zyskać dodatkową korzyść, zwróć uwagę na frazy kluczowe i to pod nimi ukrywaj linki. Dla SEO PR znaczenie mają zwłaszcza frazy brandowe.

  • Wartościowy link: Zajrzyj na stronę firmową zakładu Pan Bucik i poznaj nas lepiej!
  • Unikaj: Zajrzyj na stronę firmową zakładu Pan Bucik i poznaj nas lepiej (klik)!
  • Unikaj: Zajrzyj na stronę firmową zakładu Pan Bucik i poznaj nas lepiej!

Linki mogą też skrywać się pod frazami, na które pozycjonowana jest Twoja strona, przy czym będą to raczej tradycyjne działania SEO, nie zaś SEO PR. Warto to jednak robić – jako uzupełnienie SEO PR. Pozytywnym osiągnięciem bowiem będzie wzmocnienie podstron, do których prowadzą linki.

Działania PR bez linków – czy to nadal SEO PR?

Jeżeli do informacji prasowych, na które zgodził się właściciel portalu branżowego, nie można dołączyć linków, niczym się nie martw. Opublikowanie tego typu „czystej” treści nadal będzie dla Ciebie korzystne. Pamiętaj bowiem, że zadaniem SEO PR jest podpowiadanie potencjalnym klientom w wynikach wyszukiwania pozytywnych informacji o Tobie. Z punktu widzenia wizerunku marki nie ma znaczenia, czy w wynikach wyszukiwania odbiorca znajdzie Twoją stronę, wizytówkę Google, witrynę z opiniami i recenzjami, czy też ów portal z informacją prasową. Liczy się treść (pozytywny przekaz).

Narzędzia i wtyczki do SEO PR

To najbardziej rozbudowany punkt działań SEO, ponieważ obejmuje narzędzia służące różnym celom. Wtyczki SEO ułatwią Ci dobór słów kluczowych, sprawne używanie ich w tekście, a także tworzenie i optymalizowanie meta danych (tytułu, meta opisu). Wtyczki do mediów społecznościowych ułatwią Tobie i odbiorcom dzielenie się wartościowymi treściami publikowanymi na Twojej stronie, np. artykułami tworzonymi w sekcji blogowej. Istnieją też narzędzia PR-owe służące do monitorowania fraz w Google czy na Facebooku. Przeszukują publikacje pod kątem wyników zawierających wypowiedzi na wskazany temat, np. zawierające nazwę Twojej działalności.

Dla kogo jest pozycjonowanie SEO PR?

Strategie PR-owe są dobre dla każdego, kto prowadzi działalność bądź jest osobą publiczną. A ponieważ SEO PR to public relations przeniesione do sieci, z niego również może korzystać każdy. Warto, ponieważ klient chętniej kupi produkt w sklepie z pozytywnymi opiniami, wybierze hotel, w którym byli zadowoleni klienci, odwiedzi restaurację mającą najwięcej gwiazdek w Google czy umówi się na wizytę u lekarza, fryzjera bądź kosmetyczki, którym wystawiono dobre recenzje.

Na połączeniu SEO z public relations skorzystają zwłaszcza dwie grupy.

SEO PR dla nowych biznesów

Pierwszą grupą są nowe biznesy, których jeszcze nie widać w Google. Nieznani przedsiębiorcy, o których nie można znaleźć żadnych informacji, nie budzą zaufania. Ta sama zasada obowiązuje np. na portalach aukcyjnych. Kupujący chętniej zamawiają produkty ze sklepu, który ma oceny i recenzje. W tym wypadku należy zadbać o pojawienie się – jeśli wcale ich nie ma – oraz widoczność wyników wyszukiwania w Google.

PS Pozycjonowanie PR-owe przyda Ci się również w walce o wymagającego klienta, a nawet kontrahenta!

SEO PR w przypadku negatywnych treści

Drugą grupę stanowią biznesy, które dorobiły się negatywnych publikacji. Niezadowoleni klienci chętniej napiszą w sieci niepochlebny tekst niż zadowoleni pochlebny. Wobec tego przedsiębiorcy mogą niesłusznie zostać ocenieni negatywnie przez osoby, które poszukują specjalisty z danej dziedziny. W takiej sytuacji SEO PR służy do budowania i pozycjonowania pozytywnych treści, które zdominują wcześniejsze negatywne.

Ważne! Negatywna treść to nie tylko niepochlebna opinia o marce. Równie niekorzystnie działają treści dotyczące świadczonych przez Ciebie usług czy sprzedawanych produktów. Nikt nie będzie chciał kupić produktów, które dorobiły się komentarzy o niskiej jakości, ani skorzystać z usługi, która została oceniona jako nieefektywna bądź rozczarowująca.

Wsparcie PR-owe dla ciebie i Twojej strony

Skorzystaj z naszej pomocy i połącz budowanie widoczności strony z kreowaniem pozytywnego wizerunku firmy w sieci! SEO PR to pełne wyczucia działania, które polegają na skutecznej, a zarazem nienachalnej promocji Twojej marki w internecie. Zwiększając widoczność pozytywnych wyników wyszukiwania w Google, zyskasz nowych klientów.

Wspomożemy Cię w doborze słów kluczowych, przygotowywaniu tekstów bogatych w linki, publikacji przy wykorzystaniu zróżnicowanych kanałów komunikacji w sieci, promowaniu i śledzeniu publikacji klientów (od drobnych ocen przez notki prasowe po rozbudowane recenzje). Daj znam znać, co jeszcze możemy dla Ciebie zrobić!