30 statystyk content marketingu w 2024 r. dla lepszego przygotowania strategii content marketingowej

Content marketing naprawdę zmienił się w 2023 r. w sposób bezprecedensowy, co zawdzięczamy przede wszystkim publikacji ChatGPT. W tym artykule zebraliśmy najnowsze analizy takich firm, jak Content Marketing Institute, Semrush, MediaFly i Venngage, aby sprawdzić, jakie są obecnie nastroje w branży, oczekiwania i wyłaniające się trendy na 2024 r. Czy jest się czego obawiać? Zachęcamy do zapoznania się z całym artykułem poniżej!

Z link buildingu do treści – przygotowanie strategii content marketingowej

Nowoczesne SEO stało się w gruncie rzeczy zoptymalizowanym content marketingiem. Algorytmy Google nagradzają firmy tworzące treści oparte na wiedzy, doświadczeniu, autorytecie i wiarygodności (E-E-A-T / N-E-E-A-T-T). Z drugiej strony obserwujemy również coraz więcej deklaracji dotyczących spadku znaczenia samego link buildingu, który kiedyś uchodził za podstawę SEO wraz z optymalizacją techniczną strony.

Jeżeli marketing treści jest coraz istotniejszy, przygotowując strategię publikacyjną dobrze jest poznać dokładne dane. To szczególnie ważne teraz, w 2024 r., kiedy z jednej strony mamy ogromną aktualizację Core Update, z drugiej zaś content marketing drastycznie zmienił się od momentu wprowadzenia narzędzi A.I. (ChatGPT, Microsoft Copilot, Google Gemini). Poniżej prezentujemy 35 aktualnych statystyk content marketingu, które warto przeanalizować przy opracowywaniu strategii publikacyjnej!

Ile firm realnie korzysta z content marketingu?

Na początku warto sprawdzić, jakie jest realne wykorzystanie technik marketingu treści. Inaczej mówiąc, ile firm korzysta z content marketingu i jakie cele są przypisywane tym działaniom?

Najnowsze dane z Content Marketing Institute (CMI) nie pozostawiają wątpliwości. Publikowanie treści to obecnie jeden z najważniejszych obszarów budujących potencjał wzrostu firm działających w sieci. Według CMI:

  • 73% marketerów B2B i 70% marketerów B2C wykorzystuje marketing treści jako część swojej ogólnej strategii marketingowej,
  • 97% marketerów przepytanych przez Semrush osiągnęło sukces dzięki swojemu marketingowi treści w 2023 roku,
  • badanie content marketingu B2B przeprowadzone przez Content Marketing Institute wykazało, że 40% marketerów B2B ma udokumentowaną strategię marketingu treści, 33% ma ogólną strategię, ale nie w formie udokumentowanej, a 27% w ogóle nie posiada takiej strategii.

Wszystkie wyniki w tej sekcji są wyższe od rezultatów za 2022 r. Szczególnie ciekawy jest wynik dotyczący badania satysfakcji z działań content marketingowych, który osiągnął prawie wartość maksymalną. Drugą ciekawostką jest fakt, że połowa badanych marketerów przez CMI powiedziała, że ceduje przynajmniej jakieś obszary content marketingu do zewnętrznych podmiotów, np. firm copywriterskich, agencji digital itd.

Jakie strategie publikacyjne uznawane są za najbardziej skuteczne?

W obrębie marketingu treści można wykorzystywać różne narzędzia i realizować różne strategie. Najważniejsze jest odpowiednie dopasowanie rodzaju działań do realiów i specyfiki rynków, a także wyznaczenie osiągalnych celów. Content Marketing Institute w realizowanym badaniu ankietowym pytał także, jakie strategie stosują marketerzy treści lub uznają za najbardziej skuteczne i jakiego rodzaju treści tworzy się w związku z popularyzacją rozwiązań A.I. Odpowiedzi są następujące:

  • 83% marketerów uważa, że bardziej efektywne jest tworzenie wysokiej jakości treści rzadziej, nawet jeśli ma być ona publikowana rzadziej,
  • 31% marketerów B2B koncentruje się na precyzyjnym dostosowaniu do intencji użytkownika, tworząc content pytanie-odpowiedź,
  • 27% ankietowanych stawia na oryginalne treści eksperckie,
  • 22% ankietowanych tworzy więcej treści konwersatoryjnych.

W innych badaniach realizowanych przez Statista 23% ankietowanych uznało komunikację opartą na treści za najbardziej skuteczną metodę dla działań targetowanych. 62% za najważniejsze uznało bycie na bieżąco i pozostawanie “dostępnym” tematycznie dla wszystkich klientów.

content is king handwritten on blackboard

Rodzaje publikowanych treści i ich skuteczność

Marketing treści początkowo był synonimem prowadzenia bloga. Szybko jednak zaczęto od tego odchodzić, bo rozwiązań jest bez liku, a sam blog wykorzystywane jest nie tylko w celach marketingowych, ale chociażby z tymi, które są związane z SEO. W ostatnim roku content mocno ewoluował w kierunku rozwiązań hybrydowych, dźwięku, wideo i formatów interaktywnych, co potwierdzają najnowsze publikacje badań Content Marketing Institute, MediaFly i Venngage:

  • krótkie treści wideo, takie jak TikTok i Instagram Reel, są najpopularniejszym formatem marketingu treści, oferującym najwyższy zwrot z inwestycji (chociaż tu należy pamiętać o tym, że nie są to treści najlepsze dla każdej możliwej branży),
  • 43% marketerów zgłosiło, że oryginalne grafiki opracowywane przez pracowników, w tym infografiki i ilustracje), były najbardziej efektywnym rodzajem treści wizualnej,
  • 72% marketerów B2C spodziewało się, że ich organizacja zainwestuje w marketing wideo.

Raport The State of Content Marketing 2023, przygotowany przez Semrush, wskazuje, że artykuły zawierające co najmniej jedno wideo zwykle przyciągają aż o 70% więcej ruchu organicznego niż te, które nie mają żadnego takiego materiału.

Z kolei z badania przeprowadzonego przez MediaFly wiemy, że r/r rośnie popularności formatów wymagających innego zaangażowanie, niż czytanie. Treści interaktywne generują o 52,6% więcej zaangażowania w porównaniu z treściami statycznymi. Średnio kupujący spędzają 8,5 minuty na przeglądaniu treści statycznych w porównaniu do aż 13 minut czasu spędzonego przeglądaniu treści interaktywnych.

Home studio podcast interior. Microphone, laptop and on air lamp on the table, close-up

Wpływ A.I. na tworzenie contentu

Tworzenie treści od końca 2022 roku to zupełnie inna rzeczywistość. Opublikowanie ChatGPT naprawdę zmieniło całkowicie zasady gry. Widać to zresztą po topniejącej liczbie ogłoszeń o pracę w branżach kreatywnych. Te, które są dostępne, najczęściej dotyczą stanowisk bardziej specjalistycznych, w których istotniejsze jest wykształcenie, wiedza i doświadczenie.

Badania pokazują ogromny wpływ systemów generatywnych nie tylko na proces tworzenia treści, ale również zachowanie użytkowników. Oto kilka statystyk dotyczących tworzenia treści, które potwierdzają, że sztuczna inteligencja faktycznie zmieniła zasady gry:

  • 100 milionów użytkowników – właśnie tyle nowych użytkowników w zaledwie 60 dni od publikacji zdobyła firma Open AI dzięki ChatGPT,
  • Niedawne badanie przeprowadzone przez Ahrefs wykazało, że prawie 80% respondentów już wdrożyło narzędzia AI w swoich strategiach marketingu treści,
  • Marketerzy korzystający z rozwiązań A.I. powiedzieli, że pomaga ono najbardziej w pomysłach na nowe tematy (51%), badaniu nagłówków i słów kluczowych (45%) oraz pisaniu szkiców (45%),
  • Marketerzy ankietowani przez HubSpot powiedzieli, że oszczędzają 2,5 godziny dziennie dzięki wykorzystaniu A.I. do tworzenia treści.
Druga najczęściej pojawiająca się obserwacja danych dotyczy treści A.I. – bezsprzecznie 2024 r. będzie należał do rozwiązań zapewnianych przez sztuczną inteligencję.

Dystrybucja treści

Powodzenie strategii publikacyjnej zależy nie tylko od rodzaju treści, efektywności jej tworzenia, targetowania itd. To również sam proces dystrybuowania tej treści, czyli tego, w jaki sposób ją przekazujemy. Badania wskazują, że:

  • najczęstszym wyborem do dystrybuowania treści firmowych w obrębie klasycznych social media jest wciąż Facebook,
  • 84% ankietowanych uznaje LinkedIn za najlepszą platformę do dystrybuowania treści z myślą o uzyskiwaniu ruchu organicznego,
  • 80% marketerów B2B, którzy korzystają z płatnej dystrybucji, wykorzystuje płatne reklamy w mediach społecznościowych,
  • W badaniach zaczynają pojawiać się nowe odpowiedzi – Reddit.

Sposób odbioru i wykorzystywania treści

Tworzenie treści na potrzeby digital marketingu zawsze powinno być ukierunkowane na odbiorcę. Ale co to właściwie oznacza? Pomijając szczegółowe rodzaje treści, wybór platformy publikacyjnej (blog, social media), a także specyfikę branży, warto zbadać, jakie działania podejmują użytkownicy. Takie badania – Content Preferences Survey – zostały przeprowadzone przez Demand Gem Report. Niektóre wyniki mogą zaskakiwać:

  • 62% kupujących B2B preferuje praktyczne treści, takie jak case studies i używa ich do wyrobienia sobie zdania czy podejmowania decyzji zakupowych,
  • większość kupujących podczas poszukiwania rozwiązań biznesowych (segment B2B) w dużej mierze polega na treściach pisanych (np. wysokiej jakości artykułach),
  • 46% ankietowanych dokonujących zakupów B2B w sieci przyznaje się do wzmożonej konsumpcji treści w tym czasie,
  • statystyczny odbiorca czytając bloga spędza 37 sekund na zapoznaniu się z artykułem,
  • za najbardziej wiarygodne rodzaje treści w procesie zakupowym uznaje się prezentacje demonstracyjne (62% ankietowanych) i recenzje użytkowników (55% ankietowanych).
Mordern marketing concept and tools for important lead generation in digital networks.

Wydajność content marketingu

Jednym z głównych powodów, dla których content marketing stał się tak popularny, są możliwości związane z analityką i statystyką. Działania contentowe można bowiem swobodnie badać i analizować, poprawiać i optymalizować, dostosowując do innych celów i zadań. Również ten aspekt, czyli wydajność content marketingu, został zbadane przez Content Marketing Institute. Zgodnie z badaniem ankietowym:

  • 87% marketerów B2B skutecznie wykorzystuje marketing treściowy do generowania leadów,
  • 56% marketerów uznaje prowadzenie bloga firmowego za skuteczną metodę marketingową, a 10% ankietowanych z tej grupy uważa, że blog generuje największy zwrot z inwestycji (ROI),
  • 94% marketerów stwierdziło, że personalizacja treści zwiększa poziom sprzedaży.

Ponadto w badaniu ankieterzy mieli za zadanie wybrać, jakie są główne cele, które osiąga się za pomocą content marketingu. Najczęściej wybranymi opcjami było budowanie świadomości marki, budowanie zaufania i edukacja ich grupy docelowej.

Największe wyzwania stojące przed content marketingiem w 2024 r.

Ostatnią kategorią pytań były wyzwania, których obawiają się marketerzy w 2024 r. Wszelkie formy marketingu mają swoje wady i zalety, związane z alokacją czasu, zasobów, wiedzy i konkurencją. W przypadku rozwoju content marketingu dominują dwa przekonania: największe zmiany dotyczą zmian algorytmicznych, analityki i A.I.:

  • dla 44% marketerów największym wyzwaniem jest tworzenie właściwej treści dla wielopoziomowych struktur marketingowych, które to zadanie zastąpiło na pierwszym miejscu wcześniejszą komunikację wewnętrzną w firmach,
  • największe obawy marketerów B2C to zmiany w algorytmach SEO/wyszukiwarek (64%), zmiany w algorytmach mediów społecznościowych (53%) oraz zarządzanie danymi i analityka (48%),
  • 47% osób poszukuje przerwy od urządzeń umożliwiających dostęp do sieci z powodu zmęczenia natłokiem informacji,
  • największe wyzwania związane z samą treścią to generowanie wysokiej jakości leadów za pomocą treści (45%), tworzenie większej ilości treści w szybszy sposób (38%) oraz tworzenie pomysłów na nowy content (35%).

Choć rozwiązania A.I., takie jak ChatGPT, wprowadziły wiele korzyści dla świata marketingu, jednocześnie stają się również realnym zagrożeniem. W badaniu Hubspot 23% respondentów stwierdziło, że należy unikać używania generatywnej sztucznej inteligencji. Wielu marketerów obawia się również utraty pracy w związku z rozwojem A.I. Content Marketing Institute zapytał z kolei, czy firmy marketingowe mają opracowane wytyczne dotyczące sposobów korzystania z narzędzi A.I. 31% ankietowanych odpowiedziało twierdząco, 61% odpowiedziało negatywnie, a 8% było niepewnych.

Concept art of a human brain exploding with knowledge and creativity. generative ai.

30 statystyk ze świata content marketingu na 2024 r. – podsumowanie

Co roku każdy portal pisze, że content marketing się zmienia. Czasem ewoluuje, czasem mamy rzekomo rewolucję. Jednak w tej chwili to chyba naprawdę się dzieje. Wraz z wprowadzeniem sztucznej inteligencji zmieniło się prawie wszystko, co widać po statystykach dotyczących chociażby miejsc pracy w sektorze kreatywnym.

Powstanie takich narzędzi, jak ChatGPT, znacznie przyczyniło się do wzrostu wydajności produkcji treści. Ogólne rezultaty są pozytywne – ankietowani doceniają m.in. oszczędność czasu pracy, która jest możliwa dzięki wykorzystaniu narzędzi sztucznej inteligencji. Na podstawie statystyk można też wnioskować, że rośnie niepewność pracowników marketingu w związku z rozwojem A.I. Badania Content Marketing Institute potwierdzają, że większość firm medialnych i agencji digitalowych nie ma opracowanych wytycznych określających normy i sposoby korzystania z rozwiązań A.I.

Równolegle z powyższych statystyk wyłania się jeszcze jeden fenomen: trend projakościowy. Coraz więcej ankietowanych, w ujęciu r/r, zgadza się, że jest potrzeba tworzenia treści wyższej jakości, specjalistycznej i lepiej targetowanej. Gdy procesy kreatywne stopniowo zamieniają się w contentowe fabryki, dostrzegalne jest szukanie alternatyw jakościowych. Dotyczą one zarówno wykorzystania innych form, w tym przede wszystkim form wizualnych i marketingu interaktywnego, ale także contentu nastawionego na wiedzę ekspercką.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *