Jak założyć firmę w internecie? Pomysł na biznes online w 2023 roku

Wartość rynku e-commerce w Polsce rośnie w tempie powyżej przewidywań analityków. Szacowana na koniec 2022 roku, wyniosła ponad 92 mld złotych. Polski e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie. Jak wynika z raportu Gemius z 2022 roku, aż 30 mln Polaków korzysta z internetu, dlatego założenie firmy w sieci może być znakomitym pomysłem na biznes. Od czego zacząć?

Po pierwsze – pomysł na biznes

Chcesz sprzedawać kosmetyki, prowadzić kursy i szkolenia w ramach e-learningu, czy może założyć stronę WWW? Oto pomysły, które warto wziąć pod uwagę:

  • Sprzedaż internetowa – rynek sprzedaży produktów i usług w trybie online szybko się rozwija, ale nadal są pewne nisze do zagospodarowania.
  • Tworzenie i sprzedaż własnych produktów informacyjnych, np. poradników i kursów online.
  • Korepetycje i konsultacje naukowe online – możesz uczyć innych na odległość.
  • Realizacja zleceń online jako freelancer – grafiki, stron WWW, contentu.
  • Pasaż handlowy online – internetowa platforma niekoniecznie musi oferować produkty własne czy hurtowników, ale może udostępniać miejsce do sprzedaży innym podmiotom, jak np. Allegro czy Allani.pl.
  • Blogi tematyczne – one również mogą przynosić przychód, dzięki m.in. reklamom.
  • Kursy online – przygotuj kurs i zapewnij do niego dostęp przez internet.
  • Agencja marketingowa – oferująca np. prowadzenie kampanii reklamowych w social media, email marketingowych, SEO i inne.
  • Influencer na Instagramie – publikuj content i buduj zainteresowanie odbiorców.
  • Prowadzenie podcastów – nagrywaj podcasty i zdobywaj słuchaczy.
  • Działalność na Youtube – twórz interesujące materiały.

Sprzedaż internetowa – własny sklep WWW

Możesz pokusić się o otwarcie własnej witryny sprzedażowej, znajdując odpowiednią dla siebie niszę. O popularności sklepów WWW w Polsce niech świadczy to, że według raportu e-Izby 2023 „Dekada polskiego e-commerce” aż 87 proc. internautów kupuje w sieci. Odsetek zamawiających online wzrósł w ciągu ostatnich 10 lat niemal 2-krotnie1.

Na koniec 2022 roku sprzedaż internetową, skierowaną do konsumentów i firm oszacowano na 850 mld zł. Możesz mieć w tym rynku swój udział, zwłaszcza że 58 proc. Polaków wyraża opinię, że zakupy w internecie są optymalne2.

Źródło: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2023/02/Raport_e-Izby_Dekada_polskiego-e-commerce_2023.pdf

Jeśli podejmiesz decyzję o założeniu e-sklepu, musisz liczyć się z dużą konkurencją, zwłaszcza w najbardziej popularnych branżach. E-Izba wyliczyła, że aż 150 000 polskich przedsiębiorców prowadzi sprzedaż swoich produktów i usług przez internet, ale nie tylko w formie sklepu.

Jak założyć sklep WWW? Jego otwarcie wymaga kilku kroków:

  • Wykonanie witryny – samodzielnie, przez agencję lub freelancera. Możesz znaleźć specjalistów, którzy zgodnie z Twoim projektem wykonają sklep, albo posłużyć się darmowym oprogramowaniem.
  • Testowanie funkcjonalności sklepu – witryna powinna być intuicyjna w obsłudze, a produkty podzielone na odpowiednie kategorie. Trzeba zoptymalizować koszyk zakupowy, zsynchronizować funkcjonalności i przetestować, aby użytkownicy nie zniechęcili się problemami z witryną.
  • Rejestrację domeny sklepu i zakup hostingu.
  • Zapewnienie wygodnych i bezpiecznych sposobów płatności online – użytkownicy chcą mieć wybór, np. kartą, przelewem elektronicznym, BLIK-iem, PayPal czy też płatnością przy odbiorze.
  • Podpisanie umów z doręczycielami i kurierami – ułatwi to szybką wysyłkę zamówionych produktów. Warto udostępniać klientom dostawę pocztą, kurierem pod same drzwi czy do automatów paczkowych jak OrlenPaczka, InPost czy DHL.
  • Zoptymalizowanie sklepu pod kątem SEO – aby zwiększyć szanse na osiągnięcie widoczności w Google.

Sklep internetowy można stworzyć w oparciu o oprogramowanie:

  • typu open-source – bezpłatne,
  • w ramach abonamentu (model SaaS),
  • tworzone od podstaw przez programistę.

Oprogramowanie open-source wymaga wykupienia hostingu i dostosowania sklepu do własnych potrzeb. Można wykorzystać przy tym oprogramowanie takie jak: WooCommerce, PrestaShop, osCommerce, Shopware, Magento i inne. Łatwo dostosować taki sklep do oczekiwań dzięki dostępności wielu motywów, dodatków i wtyczek.

Firma Dealavo przygotowała ranking 10 najpopularniejszych i najlepszych platform e-commerce w 2023 roku. Liderem okazała się platforma IdoSell.

Rysunek https://www.idosell.com/

Sklep internetowy w modelu SaaS polega na korzystaniu z danego oprogramowania w zamian za płatność abonamentu. To dobre rozwiązanie, jeśli chcesz niskim kosztem przetestować pomysł na biznes w sieci. Otrzymujesz gotowe oprogramowanie, które nie wymaga do zarządzania sklepem fachowej wiedzy. Do popularnych platform typu SaaS należą: Shoper, RedCart, Shoplo, eSklep czy Sky-Shop.

Najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce według builtwith.com to:

Rysunek 2 Źródło: https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland

Najdroższą opcją będzie stworzenie e-sklepu od podstaw przez specjalistę, ale jednocześnie będzie on najlepiej dostosowany do wymagań zlecającego.

Wejście na ten rynek możliwe jest stosunkowo niewielkim kosztem, ale wymaga dużych inwestycji w działania marketingowe i cierpliwości. Musisz najpierw zbudować rozpoznawalną markę.

Tworzenie i sprzedaż własnych produktów informacyjnych

Specjalistyczna wiedza jest bezcenna, ale można ją skomercjalizować i czerpać korzyści z jej posiadania i rozwijania, zakładając serwis z kursami online, webinarami czy innymi produktami informacyjnymi. Kursy online mogą być prowadzone z zakresu:

  • języków obcych,
  • rozwoju osobistego,
  • zdrowia i urody,
  • diety,
  • marketingu internetowego,
  • biznesu,
  • programowania.

Można je przygotować jako poradnik wideo, w formie tekstowej lub ćwiczeń praktycznych, w opcji płatnego dostępu. Niektóre platformy oferujące kursy online udostępniają ich część w formie bezpłatnej, aby zachęcić użytkowników do aktywności i zakupu w późniejszym czasie następnych odcinków.

Tworząc, promując, a następnie sprzedając treści e-learningowe, można rozwijać swój biznes internetowy właściwie bez wychodzenia z domu. Możesz stworzyć własną platformę i w jej obrębie oferować treści różnego rodzaju albo skorzystać z jednej z dostępnych platform do tworzenia kursów online. Do popularnych należą:

  • iSpring Suite,
  • Articulate 360,
  • Adobe Captivate,
  • Camtasia,
  • Elucidat,
  • Articulate Rise,
  • Lectora Online,
  • Coassemble,
  • Gomo,
  • H5P.

Platformy i programy do szkoleń e-learningowych umożliwiają tworzenie symulacji oprogramowania, jak i kursów e-learningowych z wykorzystaniem:

  • tekstu,
  • grafik,
  • dźwięku,
  • wideo.

Czy e-learning jest opłacalnym sposobem na biznes w sieci? Polski Fundusz Rozwoju w 2021 roku informował, że aż 27 proc. mieszkańców Unii Europejskiej3 korzystało z kursów online. W ciągu ostatnich lat, wraz z pandemią COVID-19, zyskało to na popularności.

Rynek e-learningu rozwija się na całym świecie. GlobeNewswire4 prognozuje, że osiągnie wartość 457,8 mld USD do 2026 roku.

Korepetycje i konsultacje naukowe online

Z tematyką e-learningu związany jest kolejny pomysł na firmę w internecie, jaką są korepetycje i konsultacje online. Możesz stworzyć platformę, w obrębie której będą działać korepetytorzy specjalizujący się w poszczególnych przedmiotach. Jak zorganizować e-biznes polegający na udzielaniu korepetycji przez internet? Można to zrobić za pomocą:

  • Skype’a lub innego komunikatora internetowego, dzięki któremu można rozmawiać z innymi osobami, np. Classroom Google.
  • Nagrywania treści wideo i ich publikacji, np. w serwisie YouTube.
  • Wykładów prowadzonych na żywo, indywidualnych lekcji lub konsultacji.

Zarobki zależą od specjalizacji. Godzina korepetycji kosztuje od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych. W niektórych branżach eksperci oczekują za konsultacje nawet wyższej kwoty.

Realizacja zleceń online

Zakładając działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu zleceń z zakresu projektowania grafiki, tworzenia tekstów czy stron, można dobrze zarabiać bez wychodzenia z domu. Problem stanowi ich pozyskiwanie, ale z pomocą przychodzą aplikacje, które kojarzą ze sobą szukających ze specjalistami, np. Useme, Freelancer czy Goodcontent.

Raport Useme „Freelancing w Polsce 2022”5 wskazuje, że popularność freelancingu wśród przedstawicieli różnych pokoleń wzrasta. Jest sposobem na biznes i na życie przede wszystkim dla ludzi młodych, z przedziału wiekowego od 26. do 35. lat. Na ogół freelancer ma wyższe wykształcenie i mieszka w dużym mieście. Rozwijają się głównie w zakresie copywritingu i social mediów, grafiki oraz projektowania stron i sklepów internetowych.

Źródło: https://useme.com/pl/blog/freelancing-w-polsce-raport-2022

Freelancing nie musi być pracą w niewielkim wymiarze czasowym. Może być zajęciem na pełny etat. Zdecydowana większość freelancerów nie ma ustalonych godzin pracy, ale niemal połowa wykonuje zlecenia przez mniej niż 4 godziny dziennie.

Jak freelancerzy zdobywają zlecenia?

Źródło: https://useme.com/pl/blog/freelancing-w-polsce-raport-2022

Najwięcej freelancerów bazuje na zleceniach od stałych klientów, a ponad 40 proc. korzysta z poleceń i rekomendacji. Zanim jednak taki status się uzyska, trzeba zapracować na renomę i korzystać, np. z portali ogłoszeniowych.

Wiedza, doświadczenie i dobra opinia wśród zlecających procentują wysokimi zarobkami. W wielu branżach freelancer może zarobić od 5 000 do 10 000 zł, jak wskazuje przytoczony raport Useme.

Pasaż handlowy online

Stworzenie pasażu handlowego na miarę Allegro.pl czy Ebay.com to wyzwanie, któremu trudno będzie podołać. Można jednak wykorzystać ich potencjał i sprzedawać za ich pośrednictwem.

E-platformy sprzedażowe, czyli tzw. marketplace’y pozwalają na wygodne robienie zakupów bez wychodzenia z domu – podobnie jak w przypadku sklepów internetowych, ale na szeroką skalę. Duże platformy pośredniczące w sprzedaży, czyli wirtualne hipermarkety lub targowiska, zyskują klientów i wchodzą na globalne rynki, czego najlepszym przykładem jest Allegro.

Wystarczy wybrać dla rozpoczęcia współpracy z platformą sprzedażową odpowiedniego partnera. Jakie są największe platformy handlu elektronicznego na świecie? Zerknij na poniższą grafikę:

Źródło: OC&C, Trading places. Online marketplaces rise do dominance, 2022.

Według analizy Digital Commerce 3606 trzy platformy sprzedażowe odpowiadają za ponad 60 proc. sprzedaży na świecie. To Taobao, Tmall i Amazon. Zarówno Taobao, jak i Tmall, są własnością Alibaby z Chin. Ponad 80 proc. produktów kupowanych w Chinach pochodzi właśnie z tych dwóch portali. W Polsce 50-procentowy udział w rynku ma Allegro.pl.

Jeśli zdecydujesz się sprzedawać produkty lub usługi za pośrednictwem istniejących platform internetowych o dużym udziale rynkowym, możesz ponieść niskie koszty wejścia. Cieszą się one dużą popularnością wśród klientów. Zerknij na poniższy wykres:

Źródło: https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/sprzedaz-na-platformach-marketpace-stanowi-ponad-60-proc-globalnego-rynku-e-commerce-raport

Wynika z tego, że ponad połowa respondentów, którzy kupują online regularnie, korzysta z marketplace’ów.

Jak otworzyć sklep na Allegro? Wystarczy zarejestrować konto sprzedającego w serwisie. Jeśli nie masz jeszcze firmy, Allegro pomoże w jej założeniu online, za pomocą StartUp Asystent. Aby zachęcić nowych przedsiębiorców do współpracy, platforma przygotowała Program Powitalny ze 100-procentową zniżką na prowizję od sprzedaży w pierwszych 90-dniach działalności na platformie.

Źródło: https://allegro.pl/kampania/startup

Platformy elektroniczne rynku usług

Pomysłem na biznes w sieci może być stworzenie serwisu czy platformy kojarzącej różnych usługodawców z klientami. Przykładem takiej działalności jest serwis Oferteo.pl. To portal z rynku reverse marketplace o wysokim potencjale wzrostu. Użytkownicy mogą w jego obrębie wyszukiwać specjalistów i szybko uzyskać do nich kontakt. Zlecający określa potrzebę, a wykonawcy składają oferty.

Wejście na rynek takich platform daje duże perspektywy rozwoju w przyszłości. Firma OC&C w swoim raporcie wskazała, że do 2025 roku sektor ten będzie się jeszcze szybciej rozwijał. Polska jest zaś jednym z najbardziej obiecujących rynków lokalnych do postępu platform marketplace z usługami7.

Blogi tematyczne

Takie strony od lat nie są postrzegane tylko w kategoriach internetowego pamiętnika. W 2007 roku nastąpił prawdziwy boom na blogi modowe. Pojawiały się pierwsze, wpływowe blogerki. Jednak wraz z powstaniem w 2012 roku Instagrama część z nich powoli wygaszała swoje strony. Dziś są one zamrożone lub działają jako redakcje. Jednak blogosfera nie zamarła i nadal funkcjonuje, choć w innym wymiarze.

Blog musi być „o czymś” i dla kogoś. Ważne, aby wpisy w jego obrębie pojawiały się regularnie, często i podtrzymywały zainteresowanie czytelników. Blog może wspierać promocje marki lub być nawet biznesem samym w sobie.

Zgodnie z raportem Brandon Gaille ponad 15 proc. najlepiej zarabiających blogów to te lifestylowe, w tym modowe. Ich twórcy uzyskują co najmniej 2000 USD miesięcznie, a średnio niemal 5200 USD. Z danych opublikowanych przez ZipRecruiter, wynika, że roczny przychód z tytułu posiadanego bloga modowego wynosi pomiędzy 37 500 a 88 000 dolarów8.

Obecnie najpopularniejszą platformą blogową jest WordPress. Wystarczy znaleźć hosting i zainstalować na nim stronę. Bloga można założyć za pośrednictwem m.in. takich platform jak:

  • Blogger – platformy blogowej stworzonej przez Google z darmową domeną .blogspot.com,
  • WordPress – platforma udostępnia tysiące darmowych i płatnych szablonów,
  • WebWave – polski kreator stron www.

Na takiej stronie można zarabiać poprzez:

  • reklamy bannerowe – wynajmując przestrzeń bloga na potrzeby reklamodawców,
  • udział w programach partnerskich i afiliacyjnych – uzyskiwanie przychodu za sprzedaż produktów i usług za Twoim pośrednictwem,
  • artykuły sponsorowane – umieszczania na blogu płatnych treści za pośrednictwem np. takich serwisów jak Whitepress i Reach-a-Bloger,
  • podjęcie współpracy z markami,
  • sprzedaż własnych produktów za pośrednictwem bloga.

Agencja marketingowa

W sieci funkcjonują przedsiębiorcy oferujący prowadzenie działań online na zlecenie różnych klientów. Sposobem na biznes w internecie może być agencja marketingowa, choć konkurencja w tej branży jest duża. Szansę na sukces mają przy tym osoby doświadczone i posiadające umiejętności w zakresie, np. prowadzenia kampanii reklamowych w social mediach czy pozycjonowania stron WWW.

Wydatki w reklamie online od lat stale rosną. Zerknij na poniższy wykres przygotowany przez IAB Polska/PwC AdEx:

Źródło: https://iabadex.pl/

Zostań youtuberem

Kariera youtubera może przynieść niebagatelne zyski. W serwisie Youtube działa obecnie około 51 mln kanałów, a corocznie ich liczba wzrasta o ponad 35 proc. Według portalu Statista roczne zarobki youtuberów są szokująco wysokie i wynoszą9:

  • 54 mln dolarów miesięcznie – w przypadku youtubera MrBeast, który ma 201 mln subskrybentów,
  • 45 mln dolarów miesięcznie – Jake Paul z 20,4 mln subskrybentami,
  • 38 mln dolarów miesięcznie – Markiplier, z 35,6 mln subskrybentów.

W Polsce youtuberzy także cieszą się ogromną popularnością, zwłaszcza wśród młodych internautów. Komputronik opublikował Ranking polskich youtuberów 202310. Do najsłynniejszych twórców należą: Blowek, Karol Friz Wiśniewski, ReZigiusz.

Taki biznes wymaga dobrego pomysłu, dużego zaangażowania i pozyskania odbiorców, którzy będą generować bardzo dużą liczbę wyświetleń. Takie czynniki powodują, że youtuber może zarabiać naprawdę ogromne kwoty. Założenie własnego kanału nie jest trudnym zadaniem. Znacznie ciężej jest znaleźć pomysł na treści, które zainteresują potencjalnych odbiorców i skłonią ich do subskrypcji kanału.

Zarabianie na Youtube odbywa się głównie za pomocą reklam, które mogą przybrać różną formę. Można też skorzystać z oficjalnego programu partnerskiego YouTube.

Influencer na Instagramie

Jeśli nie masz pomysłu na kanał na Youtube, spróbuj rozwinąć się jako influencer na Instagramie. Możesz stworzyć oryginalny profil, zamieszczać regularnie zdjęcia i wpisy, a następnie zarabiać na współpracy z różnymi markami. Gazeta Wyborcza11 w 2022 roku zszokowała niejednego czytelnika wyliczając, ile za samo zdjęcie promujące dany produkt może zarobić influencer. Było to od 4000 zł wzwyż.

Zarobki najlepszych sięgają 1 mln zł rocznie. Dziś w tej branży liczą się nie tylko największe gwiazdy z pierwszych stron gazet, ale też i profile, które mają stosunkowo niewielki zasięg. Influencer zarabia na współpracy z agencjami reklamowymi, promowaniu produktów i usług. Kwoty płacone przez reklamodawców rosną wprost proporcjonalnie do zasięgów. Zwiększają się, jeśli do kampanii można dodać kolejne elementy, chociażby filmiki na YouTube. Do najbardziej znanych influencerów w 2022 roku należeli m.in. duet Weronika Sowa z Frizem (twórcą Ekipy), którzy mają po ponad 3 mln followersów.

Serwis PKO BP Bankomania12 podawał w 2022 roku, że polski influencer może zainkasować nawet ponad 100 tys. zł za jeden post reklamowy. Jest więc o co walczyć.

Prowadzenie podcastów

Podcasty szturmem zdobywają internet, a właściwie słuchaczy, którzy pozwalają na zaistnienie twórców w biznesie online. W Polsce są one nadal nowo odkrytym medium, które ma wysoki potencjał wzrostu. Tandem Media publikuje najważniejsze statystyki dotyczące podcastów w Polsce:

Źródło: https://www.agora.pl/co-czwarty-internauta-w-polsce-slucha-podcastow-wyniki-badania-przygotowanego-na-zlecenie-tandem-media

Badania wykonane dla Tandem Media przez Publicis Group13 wskazują, że 65 proc. słuchaczy podcastów zaczęło z nich korzystać w ciągu ostatniego roku.

Źródło: https://www.agora.pl/co-czwarty-internauta-w-polsce-slucha-podcastow-wyniki-badania-przygotowanego-na-zlecenie-tandem-media

48 proc. respondentów słucha dla rozrywki, ale niewiele mniej, bo 46 proc., dla zdobycia większej wiedzy o świecie. Podcast może stać się dla Ciebie sposobem na biznes. Tym bardziej że według badania Voxnest Polska14 Polska znajduje się w top 10 najszybciej rozwijających się rynków pod kątem liczby słuchaczy.

Na podcastach można zarabiać poprzez:

  • sprzedaż własnych produktów i usług,
  • promowanie własnej działalności,
  • współpracę reklamową,
  • wpłaty od słuchaczy, tzw. Patronite,
  • afiliację,
  • tworzenie materiałów na zamówienie.

W Polsce podcasty nie są jeszcze tak popularne, jak chociażby w USA, co jednak może stanowić dla Ciebie szansę na dochodowy biznes w internecie. Na podstawie wspomnianego badania firmy Tandem Media z 2021 roku wiadomo, że kilka milionów Polaków słucha rodzimych podcastów, a ich co piąty autor zarabia na swojej twórczości.

Na przykład Joanna Okuniewska15, twórczyni podcastu „Ja i moje przyjaciółki idiotki” wydała książkę pod tym samym tytułem i sprzedała ją w ponad 30 tys. egzemplarzy. Przychód wypracowany z tego tytułu wyniósł ponad 2 mln zł. To najlepszy przykład na to, że podcast może przyczynić się do osiągnięcia wysokich zarobków.

Widzisz wśród tych pomysłów idealny dla Ciebie? Przemyśl, co potrafisz, co możesz robić. Możesz zacząć zajmować się tym po godzinach, a z czasem robić już tylko to. Wykorzystaj potencjał sieci!


1 https://eizba.pl/wp-content/uploads/2023/02/Raport_e-Izby_Dekada_polskiego-e-commerce_2023.pdf

2 https://eizba.pl/wp-content/uploads/2023/02/Raport_e-Izby_Dekada_polskiego-e-commerce_2023.pdf

3 https://startup.pfr.pl/pl/aktualnosci/gdzie-uczyc-sie-online-najlepsze-platformy-kursowe-i-szkolenia-z/

4 https://www.websiterating.com/pl/research/online-learning-statistics/

5 https://useme.com/pl/blog/freelancing-w-polsce-raport-2022

6 https://gs1pl.org/app/uploads/2022/08/raport_marketplace.pdf

7 https://comparic.pl/oferteo-z-coraz-wieksza-liczba-zlecen-platformy-marketplace-zmieniaja-oblicze-biznesu/

8 https://fashionbiznes.pl/blogerki-modowe-zarobki/

9 https://mambiznes.pl/e-biznes/zarabiac-yt-zaloz-kanal-youtube-zarabiaj-107565

10 https://nano.komputronik.pl/n/kim-sa-najpopularniejsi-polscy-youtuberzy-top-10-kanalow/

11 https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/ile-zarabiaja-influencerzy-4-tys-za-samo-zdjecie-to-dopiero-poczatek/klmskfg

12 https://bankomania.pkobp.pl/firma/finanse/influencerzy-ile-zarabiaja-na-reklamach/

13 https://www.press.pl/tresc/72171,tandem-media_-sluchaczom-podcastow-nie-przeszkadzaja-reklamy

14 https://mampodcast.pl/dlaczego-warto-wykorzystac-podcast-w-biznesie/

15 https://podcastpro.pl/jak-zarabiac-na-podcastach/

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *