InPost to bezsprzecznie jedna z przodujących firm zajmujących się dostawą paczek i usługami kurierskimi, która stale ewoluuje, starając się sprostać zmieniającym się potrzebom klientów i dynamicznie rozwijającemu się rynkowi e-commerce. Według ostatnich doniesień firma planuje wprowadzenie kolejnej innowacji — możliwości wysyłania listów poprzez paczkomaty. Ta oraz inne planowane na 2024 rok inicjatywy grupy InPost pokazują, że przedsiębiorstwo nie tylko podąża za trendami, ale również aktywnie kształtuje przyszłość sektora logistyki i dostaw. Przyjrzymy się bliżej tym zmianom oraz planom grupy na nadchodzący rok!
Logistyczny gigant wprowadza nową usługę
Polacy pokochali paczkomaty do tego stopnia, że według danych z września ubiegłego roku w naszym kraju działało niemal 21 tys. urządzeń InPostu. Mimo że pierwszy paczkomat firmy postawiony został w Krakowie w 2009 r., to w ciągu kilkunastu lat spółka InPost stale unowocześniała swoje usługi, zdobywając tym samym sporą rzeszę klientów. Teraz pora na ich kolejny ruch. W komunikacie logistycznego giganta z marca br. przeczytać możemy o wprowadzeniu zupełnie nowej usługi — od teraz InPost oferuje swoim klientom możliwość wysyłania listów.
Najnowsza propozycja InPostu — konkurencja dla Poczty Polskiej?
Jeszcze do niedawna osoby korzystające z usług logistycznego giganta miały możliwość nadania za pomocą paczkomatu przesyłek w trzech rozmiarach: małym, średnim i dużym w cenie odpowiednio za 16,99 zł, 18,99 zł oraz 20,99 zł. Osoby pragnące wysłać drobne przedmioty, które zmieściłyby się w kopercie, z reguły decydowały się na skorzystanie z usług Poczty Polskiej i nadanie tradycyjnego listu. To właśnie do tych osób spółka InPost kieruje swoją nową usługę.
“Nie stój w kolejce!” – to hasło przewodnie nowej funkcji zaproponowanej klientom InPostu, które odnosi się do długiego oczekiwania w kolejce na poczcie. Od teraz jednak ten problem może zostać szybko rozwiązany. Mini paczka to przesyłka, w której nadamy niewielkie przedmioty za niewielkie pieniądze. Może to być list, dokument, ładowarka do telefonu, czy nawet książka, którą pragniemy zwrócić znajomemu. Ale ile taka przyjemność będzie nas kosztować?
Tania przesyłka, która dociera na drugi dzień
Za nadanie Mini paczki zapłacimy mniej niż za standardowe nadanie — będzie to 11,99 zł, jeśli celem dostawy jest inny paczkomat. Nadanie przesyłki bezpośrednio do domu odbiorcy natomiast kosztuje kilka złotych więcej, bo 14,99 zł. Co ciekawe, InPost przekonuje, że Mini paczki można nadać nie tylko do innego miasta, ale nawet na drugi koniec tego samego miasta. Według zapewnień spółki przesyłka ma dotrzeć do adresata już na drugi dzień.
InPost Mini paczka — jakie są warunki korzystania?
Aby skorzystać z nowej usługi firmy InPost, musimy przede wszystkim zdać sobie sprawę, że jest ona dostępna wyłącznie w aplikacji InPost Mobile. Co więcej, nie możemy zapominać o przestrzeganiu dopuszczalnych wymiarów. Paczka w wersji mini powinna mieć maksymalnie 4 × 23 × 40 cm, minimalne: 10 × 15 cm i ważyć do 3 kilogramów. Jak wskazała firma, takim listem możemy wysłać między innymi dokumenty, notatki, gry komputerowe, czy książki. Nadanie Mini paczki to jedynie 4 proste kroki:
- Otwarcie lub pobranie aplikacji InPost Mobile. Wysyłka Mini paczki możliwa jest wyłącznie poprzez aplikację.
- Wybranie opcji „Nadaj” w dolnym menu aplikacji. Zostaniemy następnie poproszeni o wybranie typu nadania — rozmiaru Mini i uzupełnienie danych odbiorcy przesyłki.
- Opłacenie nadania. Po opłaceniu przez klienta wysyłki, w aplikacji powinien pojawić się kod nadania oraz kod QR. Dużym ułatwieniem jest fakt, że nie musimy naklejać żadnej etykiety. Kod nadania natomiast możemy umieścić na przesyłce.
- Nadanie paczki w dowolnym automacie Paczkomat. W ostatnim kroku wystarczy jedynie otworzyć skrytkę — możemy to zrobić zdalnie, skanując kod QR lub wpisując kod nadania na ekranie. Kolejno wystarczy jedynie włożyć paczkę do skrytki i gotowe.
InPost podbija segment płatności — innowacyjna usługa InPost Pay
Funkcja Mini paczki nie jest jedyną innowacyjną opcją dla klientów firmy logistycznej kierowanej przez Rafała Brzoskę. Mimo że biznesmen nie zdradza wielu szczegółów dotyczących nowych rozwiązań, powszechnie wiadomo już, że najnowsza usługa InPost Pay może zrewolucjonizować proces płatności i dostawy produktów zamawianych przez internet.
Płatność i dostawa w jednym przycisku
Usługa InPost Pay łączy w sobie opcje płatności oraz dostawy, co sprawia, że mamy do nich dostęp za pomocą jednego kliknięcia. Wystarczy, że w wybranym przez nas sklepie internetowym dodamy do koszyka wszystkie interesujące nas produkty, a w kolejnym kroku sfinalizujemy płatność oraz dostawę przyciskiem InPost Pay na karcie produktu. Przycisk ten pozwala na natychmiastowe przeniesienie całego naszego zamówienia do dobrze znanej nam, intuicyjnej aplikacji InPost. To właśnie w niej mamy możliwość śledzenia wszystkich swoich przesyłek, ale także kontrolowania zamówień i płatności z różnych sklepów.
Zakupy w sieci jeszcze wygodniejsze z InPost Pay
Większość innowacji, które ułatwiają robienie zakupów online, spotyka się z dużym zainteresowaniem i ciekawością konsumentów i nie inaczej jest w przypadku InPost Pay. Według samych twórców nowo wprowadzona opcja ma wiele korzyści, a jedną z nich jest z pewnością fakt posiadania wszystkich informacji dotyczących zamówień w jednej aplikacji — intuicyjnej w obsłudze apce InPost Mobile. Możliwość przechowywania koszyków, płatności, powiadomień czy statusów zakupów online w jednym miejscu pozwala wielu klientom zapomnieć o konieczności ciągłego sprawdzania maili, udostępniania swoich danych wielu podmiotom oraz przeskakiwania ze strony sklepu na platformę rozliczeniową i z powrotem.
Co ciekawe, dzięki rozwiązaniu InPost Pay zakupy przez Internet robimy w ekspresowym tempie oraz do minimum ograniczamy formalności. Wystarczy jedynie w sklepie online dodać wybrane produkty do koszyka, używając buttonu „utwórz koszyk z InPost Pay”. Opłacać zamówienia możemy w bardzo wygodny sposób — za pomocą karty, kodu BLIK, przez Apple Pay, Google Pay czy też szybkim przelewem, o ile sklep internetowy posiada takie opcje płatności. Dużym ułatwieniem dla kupujących jest brak konieczności wypełniania formularzy, ani szukania na mapie, gdzie znajduje się najbliższy Paczkomat. Usługa InPost Pay bowiem pozwala na zakupy w wielu różnych sklepach online bez rejestracji, a także zapamiętuje wszystkie nasze preferencje dotyczące płatności oraz dostawy. Aplikacja natomiast powiadomi nas, gdy tylko zamówiona paczka jest gotowa do odbioru.
Paczkomaty Pro dla jeszcze wygodniejszego nadawania i odbierania przesyłek
W czerwcu zeszłego roku InPost w sklepach sieci Duży Ben wprowadził specjalne maszyny, które mają przyspieszyć proces odbierania przesyłek. Paczkomaty Pro, bo tak się nazywają, to kolejny projekt firmy, dzięki któremu spółka może wprowadzić swoje maszyny paczkowe do sklepów i umożliwić tym samym odbiór przesyłek nawet podczas codziennych zakupów. Czym Paczkomat Pro różni się od tradycyjnych maszyn InPostu? Wyróżnia go przede wszystkim pełna automatyzacja, nowoczesny design oraz tylko jedna komora — skrytka główna. W praktyce oznacza to, że klient odbierający przesyłkę nie będzie musiał szukać właściwej skrytki, ponieważ paczkomat sam poda mu paczkę do jednego okienka. Paczki przekraczające gabaryty urządzenia natomiast będzie można odebrać u sprzedawcy.
Za projekt Paczkomatów Pro odpowiedzialna jest firma Retail Robotics, która pod swoje skrzydła wzięła również testowanie maszyn paczkowych typu InDoor w sieci sklepów Żabka. Urządzenia opracowano w taki sposób, aby maksymalnie, ale jak najlepiej wykorzystać powierzchnię placówki handlowej oraz nie przeszkadzać robiącym zakupy klientom. Tak wyjątkowa synergia handlu z usługami InPost daje nadzieję na dalszą ekspansję, której pozytywnych efektów możemy spodziewać się w bardzo krótkim czasie.
InPost otworzy publiczne stacje ładowania aut elektrycznych
Do końca tego roku właściciel paczkomatów InPost we współpracy z firmą GreenWay ma w planie zbudowanie sieci kilkudziesięciu dostępnych publicznie punktów ładowania aut elektrycznych. InPost w centrach logistycznych i w pobliżu paczkomatów udostępnia swoim kierowcom już ponad 200 takich ładowarek, ale na tym na pewno się nie skończy. Dyrektor Działu Innowacji Logistycznych InPost, Sebastian Anioł zaznaczył, że rozbudowa sieci ładowarek elektrycznych na terenie własnych oddziałów ma dla działalności firmy duże znaczenie, ponieważ wiąże się ze strategią dekarbonizacji grupy InPost. Podkreślił także, że tego typu nowe technologie oraz trendy powinny być brane pod uwagę w planach rozwoju miast. Firma GreenWay ma być odpowiedzialna za instalację ładowarek, budowę przyłączy do sieci energetycznej oraz serwis techniczny powstałych stacji.
W 2024 roku InPost zainwestuje ponad miliard złotych — w planach dalsza zagraniczna ekspansja
W roku 2023 InPost podtrzymywał prognozę 1,1-1,2 mld zł nakładów inwestycyjnych i również w roku bieżącym wartość tych nakładów ma pozostać na podobnym poziomie. Nie ma w tym nic dziwnego — skala rewolucji pocztowej, do jakiej w Polsce doprowadził InPost, jest bardzo duża. Dziś mało kto wysyła paczki na Poczcie Polskiej, ponieważ na rynku dominują firmy kurierskie oraz paczkomaty. Liczba tych drugich ma się w 2024 roku zwiększyć o kolejne 7 tysięcy. Nie wszystkie jednak powstaną w Polsce.
InPost podbija Francję i Wielką Brytanię
Na Wyspach InPost posiada około 6 tys. paczkomatów, natomiast we Francji 4 tys. paczkomatów i aż 12 tys. punktów odbioru, ale na tym nie koniec. Okazuje się, że najnowsze plany spółki zakładają postawienie kolejnych 7 tysięcy nowych paczkomatów, z czego po 3 tysiące w Wielkiej Brytanii i Francji, a 2 tysiące w Polsce. Na Wyspach grupa wprowadziła już nową aplikację mobilną pozwalającą śledzić przesyłkę zarówno przez nadawcę, jak i odbiorcę. We Francji natomiast InPost stara się wyprzedzić obecnego lidera w kategorii dostaw out-of- home — La Poste. Ten rok jest więc kluczowy, jeśli chodzi o rozwój firmy w segmencie B2C.
InPost z nowymi usługami — co dalej?
Wprowadzenie nowej usługi wysyłania Mini paczek przez paczkomaty InPost to istotny krok w ewolucji rynku usług kurierskich. Analizując konkurencję, ale także reakcje rynku, możemy zauważyć, że zapotrzebowanie na wygodne i elastyczne rozwiązania dostarczania przesyłek stale rośnie. Nie pozostaje nam nic innego, jak obserwować wprowadzane innowacje, bo wiele z nich może okazać się niesamowitym ułatwieniem w codzienności.
Perspektywy rozwoju rynku usług kurierskich wyraźnie wskazują na dalszy wzrost znaczenia technologii i automatyzacji w procesie dostarczania przesyłek. W konsekwencji z pewnością zaprowadzi to do powstania nowych standardów obsługi klienta oraz zwiększenia efektywności całego sektora.