Karol „Friz” Wiśniewski – król rozrywki czy geniusz biznesu?

Karol Paweł Wiśniewski, znany pod pseudonimem Friz, to topowy polski youtuber i influencer. W ostatnich latach mówi się o nim również jako o przedsiębiorcy, co znajduje uzasadnienie w mnogości prowadzonych przez niego biznesów. W zaledwie kilkanaście lat kreatywny przedstawiciel pokolenia Z stał się milionerem, pokonując drogę od pełnego pomysłów twórcy youtube’owego przez czołowego kreatora rozrywki internetowej aż po wszechstronnego przedsiębiorcę. Kim jest teraz? Królem rozrywki czy geniuszem biznesu? Sprawdźmy to!

Początki kariery Friza

Karol Wiśniewski urodził się w 1996 roku, co czyni go przedstawicielem najmłodszego pokolenia obecnego aktualnie na rynku pracy – pokolenia Z. Jednak Friz nie zamierzał podążać standardową ścieżką kariery i wkraczać na rynek pracy tak jak jego rówieśnicy. Przygodę z Youtubem – która miała okazać się dla niego trampoliną do sukcesu – rozpoczął już w gimnazjum. Nie posiadając profesjonalnego sprzętu do nagrywania, za to mając głowę pełną pomysłów i niezbędny zapał, zaczął nagrywać filmy ukazujące go jeżdżącego na rolkach, a potem grającego w gry i robiącego żarty (tzw. pranki).

Jak Friz zdobył popularność?

Nie trudno się domyślić, że jeżdżenie na rolkach anonimowego gimnazjalisty – na dodatek uwiecznione w kiepskiej jakości – nie przełożyło się na zatrważającą liczbę subskrypcji. Ale już kolejne filmy owszem! W 2010 roku bowiem, kiedy zaczął tworzyć Friz, na polski Youtube przyszła z Zachodu moda na nagrywanie filmów o Minecrafcie, a dokładnie tzw. Let’s Play’ów, czyli wideo prezentujących grę komputerową, którą przechodzi youtuber, nierzadko ukazany w rogu ekranu. Ważnymi elementami takich filmów są komentarze i reakcje gracza oraz styl gry. Kto ma charyzmę i osobowość internetową, ten zyskuje.

Jak się okazało, Friz miał wszystko, czego potrzeba do przykucia uwagi widzów. Wiedział również, jakie ruchy wykonywać, by rozszerzać popularność, toteż przez lata crossował się z innymi popularnymi youtuberami gamingowymi. Dodatkowo cechował się zmysłem rozpoznawania treści rokujących zdobywanie coraz większej liczby odbiorców i zarazem fanów. Dzięki temu w 2016 roku zaczął tworzyć filmy z grania w Pokemon Go, czyli gry nie tylko budzącej zainteresowanie, ale także pochłaniającej wówczas ludzi na całym świecie, również w Polsce.

Do sprytnych ruchów Karola Wiśniewskiego w latach 2010-2018 należało również dywersyfikowanie treści (np. w serii filmów poświęconych Pokemon Go pojawiały się nie tylko te prezentujące grę, ale także wywiady i streamy na żywo) i sprawdzanie, co jest aktualnie na topie na zagranicznym Youtubie. Friz szybko bowiem zdał sobie sprawę, że co w danej chwili jest superpopularne za granicą, niebawem pojawi się na polskim podwórku. Aby maksymalnie skorzystać z tej prawidłowości, trzeba po prostu… być pierwszym. Stąd też wielu osobom Friz kojarzy się przede wszystkim z prankami, nie zaś z erą gamingową.

Ekipa Friza – przełomowe dzieło Karola Wiśniewskiego

Gdyby Friz został przy prankach robionych wraz z najbliższymi kolegami oraz graniu z nimi w gry komputerowe, dziś pewnie znalibyśmy go jako popularnego youtubera i internetowego influencera. Karol Wiśniewski miał jednak na siebie inny pomysł. Trzymając rękę na pulsie – nadal śledząc zagraniczne trendy oraz analizując statystyki swoich materiałów na Youtubie – wiedział, że musi pójść dalej.

Tak oto w 2018 roku Friz rozpoczął przełomowy dla siebie i polskiego Youtube’a projekt pod nazwą Ekipa (znany także jako Ekipa Friza). Był to pomysł ryzykowny, wymagający sporego wkładu finansowego, jednak Karol Wiśniewski jak rasowy przedsiębiorca zdecydował się na podjęcie ryzyka. Projekt wymagał zebrania grupy osób – tworzących ową ekipę – i wynajęcia dużej willi pod Krakowem, w której mieli wspólnie oraz indywidualnie nagrywać kontent rozrywkowy skierowany do różnych grup wiekowych, przy czym raczej do dzieci i młodzieży niż dorosłych, z założenia pozbawiony treści mogących wzbudzić kontrowersje (czego ostatecznie Ekipa Friza jednak się nie ustrzegła).

Ekipa stała się hitem, bo łączyła wysokiej jakości, przyjemne wizualnie filmy rozrywkowe z prezentacją życia grupy przyjaciół, jaką większość widzów chciałaby mieć, i luksusowym życiem, jakie większość widzów chciałaby prowadzić. Do tego osoby wchodzące w skład Ekipy były piękne, młode i wyraziste – doskonałe do stania się idolami młodych odbiorców, co też niebawem miało miejsce.

Decyzje biznesowe związane z Ekipą Friza – założenie organizacji Ekipa Holding

Na etapie istnienia Ekipy – od 2018 do 2022 roku – Karola „Friza” Wiśniewskiego dało się pochwalić za wiele cech i postaw, które stanowią podstawę sukcesu na Youtubie. Miał dobre pomysły, sprytnie wykorzystywał trendy, był ambitny, kreatywny, konsekwentny, skrupulatny i pracowity, przywiązywał wagę do szczegółów. Dlatego i tym razem, plasując się w ścisłej topce polskich youtuberów, nie zamierzał osiąść na laurach. Dzięki zmysłowi przedsiębiorcy wyniósł Ekipę i tym samym siebie na poziom popularności przekraczającej granice internetu.

Ekipa Friza – superpopularny kanał na Youtubie – dała początek założonej w 2020 roku organizacji Ekipa Holding, która istnieje dalej mimo zakończenia samego projektu Ekipy (obecnie jesteśmy świadkami prób ożywienia kanału Ekipy, co jednak przynosi rezultaty dalekie od dawnych sukcesów liczbowych). W skład Ekipy Holding weszły następujące działania biznesowe:

  • działalność w branży muzycznej pod nazwą Dom Ekipy (2020-2022), na co składało się nagrywanie piosenek i teledysków, wydawanie płyt, koncertowanie,
  • sprzedawanie odzieży i akcesoriów w ramach firmy EkipaToNosi,
  • tworzenie treści filmowych, m.in. serialu animowanego dla dzieci, przez wytwórnię filmową Laniakea Pictures (Pigeon Studios),
  • działalność produkcyjna odpowiedzialna za powstawanie filmów na Youtubie, za którą odpowiada firma Ekipa Management,
  • tworzenie gier przez firmę Ekipa Games,
  • działalność inwestycyjna Ekipa Investments, polegająca na inwestowaniu w dobrze rokujące przedsięwzięcia,
  • wytwarzanie i sprzedawanie towarów szybko rotujących na rynku konsumenckim (np. żywności) we współpracy z wybranymi influencerami, w ramach działalności firmy ESSA.
screen, sklep Ekipa

Popularne współprace Ekipy Friza

Działalność własna Ekipy Holding to bynajmniej nie wszystko, czego podjął się Friz, by promować projekt i cały brand. Nie sposób bowiem nie wspomnieć o głośnych współpracach Ekipy z zewnętrznymi firmami, dzięki którym Karol Wiśniewski i jego prawdopodobnie życiowy projekt wyszli daleko poza ramy Youtube’a, a nawet internetu.

Jedną z najsłynniejszych współprac była ta z marką Koral, w efekcie której w 2021 roku na rynku spożywczym pojawiły się lody Ekipy – rozchwytywane przez młodych widzów i budzące wiele skrajnych emocji. W samym dniu rozpoczęcia sprzedaży lodów Ekipy kupionych zostało ponad milion sztuk. Przy założeniu, iż taka liczba utrzymywała się przez miesiąc, po trzydziestu dniach do holdingu trafiło między dwoma a pięcioma milionami złotych. Inny popularny przysmak pojawił się w 2022 roku – były to kolorowe donuty Ekipy sprzedawane w sieci sklepów Biedronka.

lody, Koral Ekipa

Z kolei do najbardziej zjawiskowych współprac Ekipy Friza można zaliczyć tę podjętą z Energylandią, w ramach której w największym polskim parku rozrywki powstał rollercoaster Ekipa Light Explorers. Przewidziano też coś dla osób chcących wypocząć: strefę chillu Ekipy. W tym samym czasie Ekipa Holding była wyceniana na ok. 144 milionów złotych.

Karol „Friz” Wiśniewski – przedsiębiorca z rozmachem

Mogłoby się wydawać, że liczne i ambitne przedsięwzięcia Ekipy Holding to wystarczająco dużo jak na jednego człowieka, który wszystko zapoczątkował i w dużej mierze niósł na swoich barkach. Ale nie, kiedy mowa o Karolu „Frizie” Wiśniewskim. Ten niegdyś popularny youtuber, a z czasem przedsiębiorca i geniusz biznesu, ma rozmach jak mało kto. Poza Ekipą realizował inne projekty, które cieszyły się pozytywnym odbiorem. Należą do nich m.in.:

  1. Twoje 5 Minut – program z pogranicza reality show i teleturnieju, w którym Friz wraz z kolegami z branży zasiadający w jury oceniali kandydatów na… przyszłych influencerów. Tak, istotą programu było danie szansy zwykłym młodym osobom na zyskanie popularności.
screen, playlista YouTube, Twoje 5 minut 2
  1. Genzie – można powiedzieć, że druga „Ekipa”. Karol Wiśniewski dostrzegł ogromny potencjał w tworzeniu tego typu grup przyjaciół zamieszkujących w jednym domu, toteż mimo iż nadal istniała pierwotna Ekipa, stworzył drugą, acz tym razem nie stał się jej członkiem. W skład Genzie weszli m.in. zwycięzcy programu Twoje 5 Minut.
screen, kanał YouTube, Genzie
  1. Mafia IRL – program rozrywkowy ukazujący „mafię w realnym życiu”. Po raz kolejny fabuła polegała przeniesieniu się grupy osób do luksusowego domu, w którym jednak do wykonania były misje, a na końcu – inaczej niż w Ekipie czy Genzie – czekała nagroda. Aby fani programu mogli poczuć się jak uczestnicy, wydano grę karcianą Mafia IRL.
screen, playlista YouTube, Mafia w prawdziwym życiu

Ponadto Karol „Friz” Wiśniewski realizował mniejsze projekty, np. wydał kurs internetowy Jak zostać nr 1 na YouTube?

Karol „Friz” Wiśniewski – król rozrywki ORAZ geniusz biznesu

Można go nie lubić, można go nie oglądać, można go nawet nie znać. Kiedy jednak przejrzy się życiorys Karola „Friza” Wiśniewskiego, zwłaszcza od 2010 roku, trudno zaprzeczyć, iż jest on jednocześnie królem rozrywki internetowej na Youtubie oraz geniuszem biznesu, który dzięki przedsiębiorczości, ciężkiej pracy i kreatywności znalazł się w miejscu, o którym jego rówieśnicy mogą co najwyżej pomarzyć. A warto podkreślić, że nie ma nawet 30 lat.

Friz na swoim kanale na Youtubie ma ponad 5 milionów subskrybentów. Z samego opublikowania programu Mafia IRL (6 odcinków) zarobił na wyświetleniach przeszło 191 tysięcy złotych. Pierwszy milion pojawił się na jego koncie bankowym już w 2019 roku, czym sam się podzielił, publikując w social media screen konta bankowego. Ponadto od kilku lat pojawia się na liście najmłodszych milionerów tworzonej przez Wprost.

Instagram, rolka użytkownika frizoluszek, pierwszy milion grudzień 2k19

Obecnie Friz zarabia zarówno indywidualnie, jak i w ramach przedsiębiorstwa Ekipa Holding. Zarobek przynoszą mu m.in. wyświetlenia, współprace, realizowane projekty i sprzedawane produkty, chociażby ubrania, akcesoria, żywność. Ma zatem dochód jednocześnie aktywny i pasywny. Choć nie chwali się, ile miesięcznie czy rocznie wpływa na jego konto ani ile łącznie zgromadził pieniędzy, nie ulega wątpliwości, iż jest milionerem nie tylko ze względu na wycenę przedsiębiorstw, ale także prywatnie.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *