Podstawowe pojęcia SEO

  • SEO (Search Engine Optimization) – optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek. W naszym kraju terminy „SEO” i „pozycjonowanie” są używane wymiennie, choć w istocie oznaczają coś innego.
  • SEM (Search Engine Marketing) – Wachlarz narzędzi marketingowych zwiększający widoczności witryn internetowych w wyszukiwarkach.
  • Pozycjoner – specjalista zajmujący się pozycjonowaniem stron internetowych w wyszukiwarkach.
  • Pozycjonowanie (w PL także SEO) – pozycjonowanie to aktywności, których konsekwencją jest  osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce  po wpisaniu danego słowa kluczowego.
  • Optymalizacja – optymalizacja polega na dopasowaniu kodu źródłowego i treści strony do pozycjonowanych słów kluczowych.
  • Black Hat SEO – stosowanie nieetycznych metod pozycjonowania,  które najczęściej są niezgodne z regulaminem wyszukiwarki. Metody te polegają głównie na tworzeniu fikcyjnych stron www, które są naszpikowane ukrytym tekstem i linkami. Strony tego typu  tworzy się wyłącznie dla robotów wyszukiwarki, nie dla innych użytkowników. Takie sposoby pozycjonowania są  niebezpieczne dla witryn internetowych, ponieważ może doprowadzić o usunięcia strony z wyszukiwarki (ban)
  • White Hat SEO – pozycjonowanie z użyciem metod etycznych. Polega m.in. na tworzeniu stron przyjaznych nie tylko wyszukiwarkom, ale także użytkownikom, umieszczając na nich treści wartościowe dla odwiedzających.  Efekty takiego pozycjonowania są długoterminowe i bezpieczne.
  • Gray Hat SEO – pozycjonowanie z pogranicza White Hat SEO i Black Hat SEO. Właściwie ten zakres metod nie istnieje, ponieważ czasem bardzo ciężko określić kiedy granica między white, a Black zostaje przekroczona.
  • Googlebot – Mechanizm Google, który przegląda i indeksuje zawartość stron www.
  • Content – cała zawartość strony, nawet ta widoczna wyłącznie przez boty Google’a, czyli treść, tytuł strony, metatagi, nagłówki, tagowane obrazki itp.
  • Metatagi – informacje niewidoczne dla użytkownika, ale dostrzegalne prez boty przeszukujące Internet. Zawierają one dane na temat strony www, takie jak np.: opis, język , słowa kluczowe, autor,  data powstania.
  • Presell pages – Są to strony tworzone po to, aby można było umieszczać w nich artykuły z zawartymi w nich linkami. Jeśli artykuły będą nową, unikalną treścią dla wyszukiwarki, linki tego typu okażą się bardzo przydatne i wartościowe pod kątem pozycjonowania.
  • SERP (Search Engine Results Page) – naturalne wyniki wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych.
  • Spam – wykorzystywanie nieetycznych metod pozycjonowania z zakresu Black hat SEO
  • Spammer – osoba wykorzystująca nieetyczne metody pozycjonowania, celem których jest manipulowanie pozycji wyników wyszukiwań.
  • Filtr – filtr to znaczny spadek pozycji witryny w wynikach wyszukiwań na konkretne słowo kluczowe. Najczęściej powodem kary w tej postaci jest zbyt duży przyrost linków prowadzących do strony.
  • Ban – usunięcie strony z wyników wyszukiwania za naruszenie regulaminu wyszukiwarki. serwisu internetowego Zleceniodawcy z wyników wyszukiwania wyszukiwarek internetowych, co w oczywisty sposób całkowicie uniemożliwi jego dalsze pozycjonowanie.