Jak działają roboty indeksujące Google?

Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem obejmującym między innymi dobór słów kluczowych, które posłużą do wypromowania witryny w wyszukiwarce Google na najwyższe pozycje w rekordach wyszukiwań. Wybór słów kluczowych nie jest sprawą prostą. Przede wszystkim, powinny być one dopasowane do tematyki strony internetowej i tekstów, które się na niej znalazły. Teksty te, podobnie jak cała strona internetowa powinny zostać zoptymalizowane pod kątem SEO. W treści witryny muszą więc znaleźć się frazy kluczowe wykorzystywane do pozycjonowania.

Googleboty – czyli wszystkim znane roboty Google

Aby witryna w ogóle wyświetlała się w wynikach Google, musi zostać zindeksowana przez tzw. roboty indeksujące. Nazywane są one agentami, spikerami lub crawlerami. Nadrzędną nazwą jest jednak Googlebot. Jest to nic innego jak oprogramowanie indeksujące, które jest w stanie w krótkim czasie odwiedzić miliardy stron internetowych i zarchiwizować ich zawartość. Googlebot przetwarza wczytane dane ze stron www, przeszukuje nowe strony i odnośniki do witryn. Tworzy bazę danych, na podstawie której wyznaczane są pozycje w Google. Nowe strony internetowe zawsze muszą oczekiwać w kolejce na odwiedzenie przez Googlebot, aby w ogóle wyświetlać się na jakiejkolwiek pozycji w wyszukiwarce Google.

Częstotliwość odwiedzin

Roboty indeksujące Google odczytują frazy kluczowe, indeksując odnośniki znajdujące się na innych stronach www i prowadzące do tej samej strony internetowej. Roboty te dokonują analizy odnośników i zapisują dane, które zostały pobrane z danej witryny. Częstotliwość odwiedzin robotów Google na stronach www w dużej mierze uzależniona jest od tego, jak często dokonywana jest ich aktualizacja. Generalnie, specjaliści SEO doskonale wiedzą o tym, że na bieżąco aktualizowane strony internetowe są lepiej indeksowane przez Google, a co za tym idzie, mają wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. To stąd popularny trend blogowania i tworzenia wpisów w aktualnościach na stronie. Właściciel lub administrator strony internetowej samodzielnie może określić, jak często robot indeksujący Google powinien zawitać na stronę www i sprawdzić, co nowego pojawiło się na stronie. Do tego celu należy skorzystać z narzędzia Google Search Console i zgłosić podstronę do indeksacji.

Na co zwracają uwagę roboty Google?

Roboty indeksujące wykorzystywane przez wyszukiwarkę Google skupiają się na odwiedzanych stronach wyłącznie na tekście. Jeśli więc strona stworzona została w technologii flash, nie będzie odczytywana przez roboty, co oznacza, że trudno będzie ją pozycjonować. Pola tekstowe animacji flash również nie są odczytywane przez roboty.

Kto wyznacza pozycje w Google?

Nie wiadomo, czym do końca roboty Google kierują się przy zwracaniu wyników wyszukiwania. Programy te wciąż ewoluują i uczą się, aby odpowiadać na zapytania użytkowników wyszukiwarki możliwie jak najbardziej precyzyjnie. Roboty zainteresowane są wszystkimi aspektami funkcjonowania danej witryny internetowej. Nawet szybkość wczytywania strony ma tu znaczenie, nie tylko same słowa kluczowe.