User Experience – użytkownik na pierwszym miejscu

Co to jest User Experience – geneza

W 1993 roku profesor psychologii poznawczej i nauk komputerowych Don Norman znalazł nazwę dla swojego stanowiska pracy w Apple – mianował się Architektem User Experience. Projektował doświadczenia użytkowników stykających się z produktami firmy. Przekuwał wiedzę o potrzebach konsumentów w konkretne rozwiązania technologiczne. Rozpoczął w ten sposób nową erę w wirtualnym świecie.

Web Usability – użyteczność stron www

W latach 90-tych satysfakcja użytkowników stała się celem programistów, grafików i managerów sprzedaży. Dziś jest podstawą tworzenia produktów, wizytówek, stron internetowych. To, co serwujemy odbiorcom i jak to robimy, powinno być użyteczne, w pełni dopasowane do ich potrzeb i po prostu sprawiające frajdę. Jak tego dokonać? Projektując zgodnie z zasadami UX (user experience), bazując na wiedzy o Web Usability, czyli użyteczności stron, a także biorąc pod uwagę zmiany zachodzące w kulturze.

Dlaczego badania UX i web usability są istotne?

Pozytywne doznania odwiedzających, długi czas spędzony na stronie i powracający użytkownicy to dla Google cenna wskazówka. Im większa grupa wykazuje zainteresowanie daną witryną, tym wyszukiwarka Google bardziej ją docenia. Ruch dla Google to sygnał, że strona żyje i zasługuje na wysoką pozycję w wyszukiwarce!

Badanie użyteczności i wprowadzanie zmian na stronie to długotrwały proces. Determinowany przez rozwój technologii oraz zachowania konsumentów (np. wkroczenie na rynek nowego pokolenia zwanego millenialsami). Nawet Google klika razy w roku zmienia algorytmy, tak, aby wyniki w wyszukiwarce były bardziej wartościowe i przydatne dla użytkowników. Przykładem może być zmiana algorytmu Mobile First Index, który jest krokiem w stronę użytkowników mobilnych.

Modelowanie zachowań

Z drugiej strony pamiętajmy, że to twórcy modelują zachowania konsumentów. Dzięki wiedzy o funkcjonowaniu umysłu, nauki o poznaniu i percepcji wzrokowej projektanci – Web Designerzy i Architekci Informacji, mogą wdrażać w życie takie rozwiązania, które będą dla odbiorców kuszące, wywołają intuicyjną reakcję. Wprowadzając nowy produkt, generują tym samym potrzebę i nowe formy zachowania – gdyby na arenę urządzeń nie wkroczyły smartfony, użytkownicy nie korzystaliby z wersji mobilnych.

UX | UxD | UI | UCD – wyjaśnienie pojęć związanych z doświadczeniem

Wszystkie pojęcia związane z doświadczeniami użytkowników pochodzą z dziedziny wiedzy, powstałej w latach 70-tych ubiegłego wieku, zwanej HCI (Human Computer Interaction), czyli projektowania interfejsów komputerowych. HCI łączy wiedzę technologiczną z wzornictwem przemysłowym, sztuką, użytecznością, ergonomią i przede wszystkim kognitywistyką (nauką o poznaniu).

UCD to proces projektowania zorientowany na potrzeby użytkownika.

Dzięki podjęciu rozważań o User Design (UxD) dowiadujemy się, czego ludzie doświadczają podczas komunikacji z naszym produktem czy stroną internetową. Pojęcie User Experience (UX) odnosi się do emocjonalnych doświadczeń użytkowników. Aspekt technologiczny doświadczenia ujmuje pojęcie User Interface (UI). Te trzy angielskie określenia zawierają w sobie praktycznie wszystkie niezbędne elementy do wykonania projektów na miarę UCD (User-Centered Design), czyli takich, które koncentrują się na odbiorcy.

Tworząc witryny www kierujmy nasze działania do konkretnego człowieka, który zareaguje na nie w określony sposób. Posiadając odpowiednie dane i wiedzę na temat drogi użytkownika wędrującego po naszej stronie, możemy ułatwić mu znalezienie poszukiwanych informacji. Sprawmy, by ta wędrówka była dla niego przyjemnością.

Podsumowanie

Doświadczenia konsumentów wpływają na estetykę rzeczywistości wirtualnej oraz funkcje, jakie nam oferuje. Wiedza o poznaniu, o percepcji wzrokowej, pozwala projektować takie serwisy, których odbiorcy wręcz nie mają ochoty opuszczać. Korzystając z doświadczeń takich osób jak wspomniany Don Norman, potrzeby naszych klientów będą dla nas jasne, a nasze witryny nie tylko zachęcą ich do wykonania działania, ale i sprawią im przyjemność. Czyż to nie piękna wizja spełnienia celów biznesowych?

Jeśli chcesz wiedzieć, czy Twoja strona działa zgodnie z zasadami Web Usability, czy korzystanie z niej zostało zaprojektowane zgodnie z zasadami UCD, odezwij się do nas i porozmawiaj o Twojej sytuacji w internecie.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *