seo local

SEO local i inne formy promocji lokalnego biznesu w internecie

Salony fryzjerskie, restauracje, serwisy rowerowe i inne firmy usługowe swoją ofertę powinny kierować przede wszystkim do potencjalnych klientów znajdujących się aktualnie w miejscu, w którym działa firma. Lokalna promocja marki w internecie zwiększa szansę na pojawienie się strony na wysokich pozycjach wyszukiwania dzięki mniejszej konkurencji na rodzimym rynku niż na rynku ogólnopolskim. Dowiedz się, jak dzięki SEO local, Google Moja Firma oraz działaniom off-site można wypromować lokalny biznes bez dużych nakładów finansowych.

Kto może skorzystać na SEO local?

Każda firma, która swoją ofertę kieruje do mieszkańców wybranego regionu oraz turystów, zwiedzających ten region, może swoją stronę pozycjonować na lokalne frazy kluczowe. SEO local pozwala ograniczyć budżet, potrzebny do pozycjonowania strony w wyszukiwarce – możliwe jest to dzięki znacznie mniejszej konkurencji, z którą prześcigamy się o lepsze pozycje. Na lokalnym SEO swoje wysiłki powinny także skupić większe firmy, które swoje siedziby mają w kilku różnych miastach. Jeśli jesteśmy właścicielami sieci kawiarni w kilku miastach, łatwiej będzie nam się wypromować w poszczególnych regionach – pozycjonowanie na całą Polskę byłoby po prostu mniej skuteczne.

SEO local w e-commerce

SEO local to także forma pozycjonowania, po którą sięgają niektóre sklepy internetowe. Warunkiem jest posiadaniem sklepu stacjonarnego. Jeśli zatem prowadzimy sklep dla dzieci z wózkami, fotelikami, zabawkami i innymi akcesoriami, a dodatkowo sprzedajemy nasze produkty w sklepie internetowym, możemy e-commerce pozycjonować również na lokalne frazy. W tym przypadku oczywiście nie rezygnujemy z działań SEO, skupiających się na ogólnopolskich frazach kluczowych.

SEO local dla firm usługowych

Jeśli prowadzimy lokalną firmę, cały nasz serwis internetowy powinniśmy zbudować z myślą o SEO local. Za pomocą narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych, dopasujemy odpowiednie frazy lokalne.

Frazy te powinny znaleźć się w tytułach strony (title), w nagłówkach na stronie (H1 i H2), w treści na stronie, a także w meta description. Co prawda opis meta nie jest od dłuższego już czasu czynnikiem rankującym, jednak znacząco zwiększa on liczbę odwiedzin na stronie.

W zakładce Kontakt należy umieścić szczegółowe dane kontaktowe – nazwę firmy, adres i telefon kontaktowy. Warto w tym miejscu udostępnić również NIP i REGON. Pamiętajmy także o pokazaniu klientowi, jak można do nas dojechać. Dzięki mapce klient nie będzie musiał samodzielnie sprawdzać, gdzie znajduje się siedziba naszej firmy.

SEO local wymaga oczywiście optymalizacji strony, bardzo podobnej do tej, jaką wdrażamy przy pozycjonowaniu na ogólne frazy kluczowe. Na przykład, dzięki wdrożeniu danych strukturalnych na stronie, możemy liczyć, że więcej osób kliknie w wyświetlony w wynikach wyszukiwania link do naszej strony. Dzięki danym strukturalnym już w wynikach pojawić się może skrócone menu restauracji, oferta salonu fryzjerskiego czy stany magazynowe w sklepie.

SEO local dla dużych firm z kilkoma oddziałami w całym kraju

Prowadząc firmę, której oddziały znajdują się w kilku różnych miastach, warto zwiększyć swoje szansę na znalezienie się na wysokich pozycjach również na frazy lokalne. W tym celu musimy stworzyć podstrony dla każdej lokalizacji – każda podstrona musi zostać opatrzona odpowiednim tytułem, opisem meta, muszą znaleźć się na niej nagłówki i treść z lokalnymi frazami kluczowymi. Uważajmy jednak, by nie zduplikować treści na poszczególnych podstronach. Każdy opis naszej oferty powinien być unikalny – tak, aby roboty Google nie znalazły znaczących podobieństw.

Innym rozwiązaniem jest stworzenie jednej strony ofertowej na ogólną frazę kluczową oraz kilka podstron z kontaktem – każdą dla innej lokalizacji. Ponadto należy pamiętać, by adresy wszystkich oddziałów oraz siedziby firmy umieścić w stopce strony.

Promocja lokalnego biznesu nie tylko w internecie

Dzięki SEO local, Google Moja Firma, Google Ads, Facebook Ads wypromujemy nasz biznes w internecie. Warto jednak korzystać z innych form promocji, aby dotrzeć do mieszkańców miasta i całego regionu. Dzięki artykułom sponsorowanym w lokalnej prasie internetowej dotrzemy do potencjalnych klientów, przy okazji pozyskując wartościowy link do strony. Niektórzy przedsiębiorcy nadal chętnie udostępniają dane kontaktowe w internetowych katalogach firm (Zumi, Targeo), docierając do części zainteresowanych ich ofertą osób. Link lub kontakt do firmy warto także zostawiać na lokalnych i branżowych forach.

Lokalny biznes promujmy także poza siecią. Szukajmy okazji, by pokazać się lokalnej społeczności na targach, na wydarzeniach sportowych i kulturalnych. Doskonałą formą promocji są działania w ramach CRS. Społeczna odpowiedzialność biznesu nabiera znaczenia szczególnie w kontekście kryzysu klimatycznego, ale każdy może wybrać zakres działań, który odpowiada mu najbardziej. Wspólne zbieranie plastikowych zakrętek dla dzieci z hospicjum, udział w zawodach sportowych i pomoc przy ich organizacji, promocja krwiodawstwa czy wspólne sadzenie drzew – integrujmy się z lokalną społecznością i wspierajmy ją w taki sposób, który sprawia nam najwięcej satysfakcji.

Użytkownicy wyszukiwarki już nie muszą wpisywać lokalnych fraz kluczowych, by wyświetliły im się lokalne firmy. Jednak część osób do szukanego hasła dodaje nazwę miasta czy regionu. Pozycjonując się na frazy kluczowe z długim ogonem, w pełni wykorzystujemy możliwości dotarcia do osób zainteresowanych taką firmą, jak nasza.