jak długo trwa pozycjonowanie strony - grafika

Jak długo trwa pozycjonowanie strony?

  • Od czego zależą efekty pozycjonowania strony?
  • Ile potrzeba czasu, by strona pojawiła się na pierwszej stronie wyszukiwarki?

Klienci agencji SEO bardzo często pytają jak długo trzeba czekać na efekty działań SEO. Niestety na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Efekty SEO zależą od wielu czynników. W cierpliwość powinniśmy uzbroić się na co najmniej kilka miesięcy.

W sieci każdego dnia pojawiają się nowe strony i nowe sklepy internetowe. Coraz więcej osób rozwija e-biznes. Często osoby, które już odniosły sukces w sieci, próbują swoich sił w innych branżach. Każdy przedsiębiorca marzy, by jego strona znalazła się w top 3, a przecież może udać się to tylko trzem osobom. W niektórych branżach konkurencja jest stosunkowo niewielka, w innych wręcz przytłaczająca. Nawet ogromna konkurencja nie uniemożliwia jednak osiągnięcia dobrych wyników SEO.

Im bardziej konkurencyjna branża, tym specjalista SEO będzie potrzebował więcej czasu, by osiągnąć rezultaty.

Efekty pozycjonowania strony a wiek i historia domeny

Na szybsze efekty pozycjonowania strony mogą liczyć właściciele starszych domen. Nawet jeśli wcześniej niewiele się działo z domeną, istnieje duże prawdopodobieństwo, że wyniki działań SEO będą widoczne znacznie szybciej niż w przypadku nowych domen – chyba że liczymy na fresh site bonus (FSB) i wiemy jak to wykorzystać.

Ważna jest także historia domeny – czy znajdują i znajdywały się na niej treści, czy prowadzą do niej linki? Jak bardzo rozbudowana jest strona?

Łatwiej jest wypozycjonować stronę, która ma już pewną historię. Rozpoczynanie pracy od podstaw zajmuje znacznie więcej czasu. Wspomniany wyżej fresh site bonus to według wielu specjalistów SEO premiowanie przez wyszukiwarkę Google nowych stron. Po opublikowaniu taka www zyskuje na kilka dni lub tygodni dobre pozycje. Po tym czasie, jeśli nie zostaną wdrożone działania SEO, strona plasuje się często na niższych pozycjach. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że warto wykorzystać moment FSB i mało kto od razu po publikacji rozpoczyna działania SEO.

Niekorzystna historia domeny

Znane są jednak przypadki, że historia może także działać na niekorzyść strony – błędy popełniane przez poprzednich pozycjonerów utrudniają zadanie osobie, która rozpoczyna pracę nad widocznością strony.

Zmiany w algorytmach Google a wyniki pozycjonowania strony

Działania, jakie podejmuje agencja SEO lub specjalista, muszą być dostosowane do aktualnej widoczności strony oraz branży w jakiej działa Klient.

Firma Google dość często wprowadza zmiany w algorytmach, które mają ogromny wpływ na metody pozycjonowania. Od doświadczenia specjalisty SEO zależy, jak szybko i na ile sprawnie zareaguje na zmiany w algorytmach Google czy w przypadku spadków widoczności. Specjalista musi również określić czy na daną aktualizację należy od razu reagować, czy poczekać, aż sytuacja się ustabilizuje po chwilowych wahaniach pozycji.

Skuteczna kampania a doświadczenie specjalisty SEO

Żaden specjalista SEO (czy nawet agencja SEO) nie ma bezpośredniego wpływu na to, na którym miejscu znajdzie się pozycjonowana strona.

Swoimi działaniami specjalista SEO ułatwia robotom Google’a podjęcie korzystnej dla naszej www decyzji.

Dla skutecznej kampanii SEO ogromne znaczenie ma doświadczenie specjalisty, który nie tylko umiejętnie dobierze sposoby pozycjonowania strony, rozpozna ewentualne problemy na stronie, ale także w odpowiedni sposób zareaguje na zmiany w wyszukiwarce czy u konkurencji. Wiedza, doświadczenie i umiejętności analityczne są niezbędne w pracy każdego profesjonalnego pozycjonera.

Działania na stronie – współpraca specjalisty SEO z programistą i copywriterem

Przed podjęciem działań, specjalista SEO bada stronę. Rozpoznaje ewentualne błędy, wskazuje braki i rekomenduje wprowadzenie zmian. Linkbuilding, optymalizacja techniczna oraz tworzenie stron wymagają współpracy specjalisty SEO z programistą i copywriterem.

Jeśli na stronie znajdują się treści, ale bez fraz kluczowych, wystarczy je zoptymalizować lub rozbudować. Jeśli natomiast w serwisie brakuje treści, copywriter musi napisać je od podstaw. W przypadku rozbudowanych stron copywriting najczęściej planowany jest na kilka miesięcy, a nawet dłużej.

Ilość podejmowanych działań SEO w danym miesiącu zależy przede wszystkim od budżetu klienta.

Ponieważ strony Klientów wymagają różnego nakładu pracy, nie zawsze budżet, który u jednego Klienta wystarczy do prowadzenia skutecznego SEO, sprawdzi się w przypadku innej strony.

Współpraca agencji SEO z właścicielem strony przyspiesza pozycjonowanie strony

Kluczowa jest również współpraca agencji SEO z Klientem. Szybka wymiana informacji o strategii firmy, wspólny wybór fraz kluczowych, stawianie pytań i rozwiewanie wątpliwości znacznie przyspiesza pozycjonowanie strony. Czasami Klienci decydują się na samodzielne wdrażanie niektórych rekomendacji specjalisty SEO – samodzielne pisanie treści czy optymalizowanie strony lub grafik.

Zaangażowanie Klienta agencji SEO jest bardzo ważne, z drugiej strony samodzielne zmiany na stronie mogą zaszkodzić pozycjonowaniu strony.

Dlatego Klient każdą planowaną zmianę powinien konsultować z agencją SEO.

Co jeszcze wpływa na czas pozycjonowania strony?

Wyniki SEO uzależnione są od wielu czynników. Oprócz SEO, warto zająć się także promocją firmy na Facebooku, Instagramie czy Youtubie, działania powinniśmy również wesprzeć reklamą Google Ads. Kompleksowe podejście wymaga czasu i odpowiedniego budżetu, jednak przekłada się szybsze zwiększenie ruchu na stronie.

Skuteczność działań SEO a wzrost sprzedaży

Należy także rozgraniczyć skuteczność działań SEO a wzrost sprzedaży. To, czy właściciel sklepu internetowego zacznie więcej sprzedawać, nie zależy tylko od tego, na której pozycji znajdzie się jego strona na wybraną frazę kluczową.

Pod lupę powinniśmy wziąć ceny w naszym sklepie (ceny naszych usług), jakość produktów, duży wybór, dostępność, koszt i czas przesyłki, obsługę klienta oraz politykę zwrotów. Każdemu właścicielowi strony zależy nie tylko na tym, by być jak najwyżej w wynikach wyszukiwania Google’a, nie tylko na wejściach na stronę, ale przede wszystkim na tym, by potencjalni Klienci zdecydowali się skorzystać z jego oferty.

Pozycjonowanie strony to czasochłonny proces

Statystyki wskazują, że na wypozycjonowanie strony na proste frazy z długim ogonem potrzebujemy co najmniej 3 miesięcy, w przypadku fraz o średniej konkurencyjności na efekty trzeba będzie poczekać co najmniej pół roku. W przypadku najtrudniejszych fraz osiąganie dobrych wyników zajmuje rok lub dłużej.

Pozycjonowanie to również proces, który nigdy się nie kończy. Jeśli przerwiemy nasze działania po uzyskaniu satysfakcjonujących efektów, nasza strona szybko zacznie pikować. Konkurencja nie śpi i szuka sposobów, by zająć miejsce stron www, które znalazły się w top 3.