Błędy indeksowania 404 – co oznaczają i jak je naprawić? Sprawdź ich wpływ na SEO i pozycjonowanie.

Dlaczego jedna z największych platform sprzedażowych w Polsce inwestuje w wielki projekt zwany – archiwum allegro? Dlaczego możemy znaleźć nieaktualne aukcje w wynikach wyszukiwania? Jaki to ma związek z Twoim sklepem internetowym?

Zarządzanie produktami na sklepie internetowym – co zrobić z wyprzedanymi, nieaktualnymi produktami.

Zgłaszasz się do agencji reklamowej z zamiarem zaprojektowania i zbudowania sklepu internetowego. Specjaliści (graficy, webmasterzy, programiści front-end/back-end developerzy), pytają o grupę docelową, kolorystykę, elementy graficzne. Nie wybiegają jednak w przyszłość i nie dopytują o produkty, które będą musiały opuścić sklep z powodu zerowych stanów magazynowych. Jest to jednak istotny element widoczności serwisu w wyszukiwarce Google i wdrożenia przyjaznego oprogramowania pod SEO.

Sklep internetowy przyjazny SEO powinien dać nam możliwość przesuwania produktów, które wyjdą z oferty do archiwum sklepu. Ważne aby nie wyświetlały się na sklepie ale były nadal dostępne dla użytkowników i wyświetlały się wyszukiwarce Google. Dlaczego? Dlatego, że promując swój sklep będziesz pozyskiwać bądź pozyskiwałeś do niego linki. Zakładamy, że nie tylko na stronę główną ale także do konkretnych produktów a więc podstron.

Jeżeli odpowiednio zadbasz o wyprzedane i nieaktualne produkty a nie szybkim ruchem usuniesz je ze sklepu, linki będą nadal prowadziły do Twojego sklepu i generowały ruch, a nie wskazywały błąd indeksacji 404.

Co oznacza błąd 404 – kiedy i dlaczego może się pojawić?

błąd 404

Kiedy wpisujesz w wyszukiwarkę Google zapytanie, otrzymujesz szereg odpowiedzi. Wybierasz tą, która najbardziej powiązana jest z Twoim zapytaniem (ma na to wpływ Title i MetaDescription, przeczytaj o nich więcej w naszym artykule). Strona otwiera się, czekasz, a tam informacja: strona nie istnieje. Dlaczego tak się stało? Powodów Błędów 404 może być kilka:

  • Źle wpisany adres URL (jeśli wpisywaliśmy ręcznie)
  • Strona jest w przebudowie
  • Serwer jest błędnie skonfigurowany
  • Mapa strony jest nieaktualna i zawiera stare adresy
  • I najczęściej – żądana strona została usunięta lub link do strony został zmieniony bez ustawionego przekierowania

Jak sprawdzić błędy 404 – Raport o stanie indeksu w Google Search Console

Aby sprawdzić, które strony wskazują błędy 404 należy zweryfikować stronę w Google Search Console. Informacja to znajduje się w Raporcie o stanie indeksu i wygląda tak:

błąd 404 - Search Console

Dlaczego należy szybko poprawić błędy 404!

Błędy 404 wpływają negatywnie na użytkowników, zniechęcają ich do przeglądania produktów. Potencjalni klienci wchodząc na stronę z błędem 404 zazwyczaj od razu z niej wychodzą – rośnie wtedy wskaźnik odrzuceń w Google Analytics.

Oprócz nieprzyjemnych doświadczeń jakie dostarczamy użytkownikom zmniejsza się także ilość podstron na naszym sklepie tak zwanego site. Warto wiedzieć, że rozbudowane strony mają większe szanse pojawienia się wysoko w wynikach wyszukiwania z prostego względu – jest więcej podstron, czyli miejsca, gdzie mogą pojawić się ciekawe, unikalne informacje dla użytkowników.

Usuwając produkty ze sklepu, zmniejszasz swoje szanse na zdobycie widoczności i pierwszych pozycji w Google.

Jak należy poprawić błędy 404 – przekierowania 301

Przekierowania 301 to najpopularniejszy sposób na usuniecie błędów 404. Przekierowania w sklepie można ustawić za pomocą wtyczek/modułów lub ustawiając je trwale w pliku .htaccess lub innym dedykowanym do tego miejscu.

Kolejną opcją jest przeniesienie produktów na koniec listingu – dzięki temu rozwiązaniu produkty, które nie są dostępne pozostają na swoim miejscu, ale nie przeszkadzają w zakupach. Przeniesienie powinno wyglądać tak:

produkty niedostępna na końcu listingu

Ostatnią możliwością jest stworzenie w sklepie archiwum produktów i umieszczenie w nich produktów, które były dostępne, ale już ich nie ma. Dokładnie tak zrobiło allegro:

archiwum Allegro

Pamiętaj, by nie zmieniać adresów url produktów w trakcie przenoszenia do archiwum. Zmiana adresu url jest równoznaczna z usunięciem produktu!

Rekomendujemy nie wprowadzać zmian w adresach url. Jeśli jednak jest to konieczne – należy pamiętać o ustawieniu odpowiedniego przekierowania 301.

Dobrze działające oprogramowanie sklepu to podstawa e-biznesu. Nawet tak duże platformy jak allegro dbają o odpowiednią archiwizację produktów! Już na samym początku dbaj o porządek. Stwórz sposób organizacji produktów, tak, by uniknąć tworzenia błędów 404, które z pewnością staną przeszkodą na drodze Twojego sukcesu sprzedażowego!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *