Co to jest Content Marketing?

Content marketing, zwany również marketingiem treści, to strategia tworzenia i promowania branżowego contentu w celu budowania widoczności strony, wizerunku marki i pozyskiwaniu klientów.

Marketing treści – content marketing i Bert

Marketing treści polega na systematycznym tworzeniu oraz dystrybucji atrakcyjnych i użytecznych treści, które mają za zadanie zainteresować i utrzymać sprecyzowaną grupę odbiorców oraz w dalszej perspektywie – nakłonić ich do działania przynoszącego zysk.

Content marketing opiera się na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą, a nie na jednorazowej interakcji.

Treści publikowane na stronie internetowej wymienia się, zaraz obok wartościowych linków, jako jeden z najważniejszych czynników mających wpływ na pozycję w organicznych wynikach Google. Kolejne algorytmy wprowadzane przez Google zwracają coraz większą uwagę na content nie tylko pod względem jego ilości, ale również jakości. Algorytm Bert, wprowadzony na przełomie listopada i grudnia 2019 roku, to potwierdzenie zmian jakościowych. Aktualizacja algorytmu ma sprawić, że Googlebot będzie jeszcze lepiej rozumiał naturalny język użytkowników.

Strategia content marketingowa

Rozpoczynając działania content marketingowe, należy odpowiednio się do nich przygotować i opracować strategię content marketingową, będącą rozszerzeniem strategii marketingowej.

Grupa docelowa a content marketing

Ustal grupę docelową:

  • kim są odbiorcy Twojej oferty,
  • w jakim są wieku,
  • jakie są ich zainteresowania
  • co jest dla nich ważne.

Do określenia grupy docelowej możesz użyć metody Wielkiej Piątki (PMO), czyli pięcioczynnikowego modelu osobowości. W 2012 roku psycholog Michał Kosiński za pomocą kwestionariusza OCEAN dokładnie określił grupę docelową profilu na Facebooku. Kosiński stwierdził, że analizując treść polubionych przez osobę treści, można trafnie określić jakim typem z pięcioczynnikowej skali osobowości jest badany.

Określenie grupy docelowej jest niezbędne. Znając odbiorcę tworzonego contentu, możesz dostosować język, styl wypowiedzi, formę, by stworzyć komunikat, z którym czytelnik szybciej się utożsami.

Content marketing rozpocznij od uzupełnienia swojej strony www

Gdy już wiesz do kogo zamierzasz dotrzeć, przejrzyj swój serwis i zastanów się, które podstrony wymagają rozbudowania treści.

Przeanalizuj, czy na stronach ofertowych znajdują się niezbędne informacje. Spisz listę potencjalnych pytań do swojej oferty (włącznie z tymi podstawowymi), a następnie odpowiedz na nie po kolei. Tylko w ten sposób stworzysz wyczerpujący opis oferty.

Opowiedz o swojej firmie i marce, podziel się z klientami tym, co dla Ciebie ważne, przedstaw filozofię firmy. Stwórz swoją historię, korzystając z technik narracyjnych, czyli storytellingu.

Czym jest content marketingowy w promocji sklepu internetowego?

Planując strategię content marketingową dla sklepu internetowego, pamiętaj, by w pierwszej kolejności zadbać o opisy kategorii. Gdy już wszystkie opisy kategorii będą odpowiednio rozbudowane, możesz zająć się opisywaniem produktów.

Warto zajrzeć na konkurencyjne strony i przekonać się, jak inni poradzili sobie z tym zadaniem.

Eksperci w swojej dziedzinie – blog w ramach content marketingu

Google docenia wartościowe treści, dlatego warto wejść w rolę eksperta i stworzyć blog, na którym podzielisz się specjalistyczną wiedzą. Planując publikację artykułów na blogu, warto działać zgodnie z zasadą Topical Authority. Rozbudowane, merytoryczne artykuły przyczyniają się do zwiększania widoczności strony. Pisząc na dany temat, siłą rzeczy używamy fraz kluczowych typu long tail, które wspierają pozycjonowanie bardziej konkurencyjnych fraz.

Frazy kluczowe a content marketing

Planując strategię content marketingową należy wykonać analizę słów kluczowych, czyli zapytań, jakie wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę Google. Frazy kluczowe są niezbędnym elementem contentu, to dzięki nim internauci mają szansę znaleźć naszą stronę, artykuł lub video. Warto skorzystać z takich narzędzi jak planer słów kluczowych dostępny w ramach konta Google Ads, narzędzia Senuto oraz Answer The Public. Dzięki nim dowiesz się, jakie słowa kluczowe warto umieścić na stronie i jakie tematy warto poruszyć w artykułach na blogu.

Content ma wpływ na widoczność strony wówczas, gdy będzie wysokiej jakości i optymalizowany jest pod kątem SEO. Nie zapomnij o meta tagach – title i description, uważaj na kanibalizację fraz kluczowych i strzeż się przeładowania strony słowami kluczowymi (keyword stuffing).

Czym więc jest content marketing?

To inaczej mówiąc metoda przyciągania Klientów atrakcyjną i wartościową treścią, powiązaną tematycznie z ofertą firmy i aktualnościami z branży. O czym warto pisać w ramach działań content marketingowych? Co może zainteresować odbiorców? Tajniki know-how, przedstawienie konkretnego problemu i jego rozwiązania, inspiracje, podpowiedzi, wszystkie informacje cechujące się przydatnością.

Oprócz przyciągania klientów atrakcyjną treścią, innym zadaniem content marketingu jest budowanie widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania w Google. Warto pamiętać to tym, że wyszukiwarka chętnie promuje i docenia te strony, na których znajduje się atrakcyjna, przydatna użytkownikowi, a przede wszystkim unikalna treść! Jeśli więc chcemy poprawić swoją pozycję w wynikach – content marketing z pewnością nam to ułatwi.

Rodzaje tekstów w ramach content marketingu

Wśród materiałów, które możemy publikować w ramach content marketingu, do najważniejszych zaliczyć można:

  • Poradniki – bardzo wartościowe treści, które pomagają użytkownikowi rozwiązać jego problem lub rozwiać wątpliwości
  • Artykuły eksperckie – pozwalają nam zyskać status eksperta, dzięki takim materiałom możemy skutecznie poprawić swój wizerunek w sieci
  • Artykuły sponsorowane – prostu sposób na promocję marki, za pomocą wartościowych tekstów sponsorowanych, publikowanych na zewnętrznych portalach, docieramy ze swoją ofertą do szerszego grona odbiorców – przeczytaj nasz artykuł o artykułach sponsorowanych.
  • Opisy produktów – rozbudowane opisy produktów, które pozwalają klientowi bliżej poznać Twój produkt. Nie ma on możliwości dotknąć go, ani przymierzyć – dlatego aktualny, rzeczowy i realny opis produktu może zwiększyć sprzedaż i zadowolenie klienta z zakupu
  • Opisy kategorii – przydatny sposób, by zwiększyć swoją widoczność w internecie. Atrakcyjny opis kategorii to informacja zarówno dla klienta, który wie, co znajdzie w danej kategorii bez konieczności przeglądania jej oraz dla Google, który ceni wartościowe treści
  • Ebooki – większe publikacje, bardzo chętnie ściągane przez klientów. Służą szerzeniu wiedzy, ale także i budowania świadomości marki. Są zbliżone do artykułów sponsorowanych i poradników, tylko w bardziej rozbudowanej formie
  • Wideo – wielu specjalistów uważa, że wideo content to teraz król sieci! Podobno niedługo wideomarketing ma szansę wyprzeć ten w klasycznym rozumieniu. Klienci chętnie oglądają krótkie filmiki, w których szukają porad, odpowiedzi na swoje pytania, więc czemu nie stawiać i na nie?
  • Webinaria – szkolenia przeprowadzane online
  • Infografiki i ikonografiki – łatwy sposób, by zachęcić klienta do zapoznania się z naszą ofertą lub działaniami oraz, by wytłumaczyć trudne do zrozumienia w klasycznej formie treści

W każdej branży tlą się opowieści, niezależnie od dziedziny aktywności – hydraulicy, lekarze, magicy i sprzedawcy, każdy z nich ma w zanadrzu szereg historii, z których można wyciągnąć pouczające wnioski na przyszłość. I to na bazie tych historii można stworzyć prawdziwy marketing treści.

Czy content marketing to rozdawanie wiedzy non profit?

I tak, i nie, treść, którą publikujesz na swojej stronie ma przekuć się w sukces sprzedażowy Twoich produktów i usług. Poprzez dzielenie się wiedzą budujesz swój wizerunek specjalisty, wychodzisz na przeciw swoim Klientom, chcesz im pomóc. Internet zalewa wiedza tworzona ad hoc, nie pomocna, tworzona na potrzeby stricte reklamowe. Content marketing sprzeciwia się idei zawładnięcia jakości przez ilość.

Ryzyko content marketingu

Publikacja wartościowych informacji wiąże się z ryzykiem, że ktoś przeczyta Twój tekst i nie skorzysta z Twojej oferty. To bardzo prawdopodobne, jeśli stworzone teksty nie będą częścią realizacji pełnej strategii marketingowej. Opacznie rozumiany content marketing koncentruje się tylko na opublikowaniu treści na stronie. I choć treści te będą wartościowe, jasne, czytelne i przydatne, mogą one nie spełnić swojej roli i nie przyciągnąć do Was zainteresowanych Klientów.

Czyli content marketing to nie tylko publikacja contentu!

Działania z zakresu content marketingu nie polegają tylko na stworzeniu dobrych tekstów. Jest to znacznie bardziej złożony proces. Kluczową sprawą jest w tym przypadku plan generowania sprzedaży za pomocą treści oraz szeroko zakrojone działania promocyjne. Niezbędne w tym procesie są umiejętności analityczne, dzięki którym na bieżąco można kontrolować skuteczność działań marketingowych, a także trafnie przewidywać reakcje potencjalnych odbiorców.

Content Shock – czyli co dalej z content marketingiem?

Tworzysz już od dłuższego czasu bazę wiedzy na stronie?

Efektem ubocznym intensywnego koncentrowania się na tworzeniu treści jest content shock. Określenia tego po raz pierwszy użył Mark Shaefer[1]. Termin content shock opisuje przypadek, gdy ilość treści przekracza liczbę użytkowników, którzy mogliby ją przeczytać. Zjawisko to dotyczy przede wszystkim małowartościowych treści, które codziennie pojawiają się w sieci. W efekcie tego zarówno niskiej jakości tekst zapleczowy, jak i specjalistyczny tekst blogowy mogą pozostać niezauważone przez użytkowników. Jak radzić sobie z tym zjawiskiem i nie utonąć w morzu innych tekstów w sieci? Pisząc artykuł na blog, staraj się ująć go w inny sposób niż konkurencja – to z pewnością pozwoli wyróżnić się spośród konkurencji. Jednak najistotniejsza jest dystrybucja i promocja artykułów, która ułatwi dotarcie do odbiorców.


[1] https://businessesgrow.com/2014/01/06/content-shock/