Co to jest Content Marketing?

Content marketing, zwany r├│wnie┼╝ marketingiem tre┼Ťci, to strategia tworzenia i promowania bran┼╝owego contentu w celu budowania widoczno┼Ťci strony, wizerunku marki i pozyskiwaniu klient├│w.

Marketing tre┼Ťci – content marketing i Bert

Marketing tre┼Ťci polega na systematycznym tworzeniu oraz dystrybucji atrakcyjnych i u┼╝ytecznych tre┼Ťci, kt├│re maj─ů za zadanie zainteresowa─ç i utrzyma─ç sprecyzowan─ů grup─Ö odbiorc├│w oraz w dalszej perspektywie – nak┼éoni─ç ich do dzia┼éania przynosz─ůcego zysk.

Content marketing opiera si─Ö na budowaniu d┼éugotrwa┼éych relacji z odbiorc─ů, a nie na jednorazowej interakcji.

Tre┼Ťci publikowane na stronie internetowej wymienia si─Ö, zaraz obok warto┼Ťciowych link├│w, jako jeden z najwa┼╝niejszych czynnik├│w maj─ůcych wp┼éyw na pozycj─Ö w organicznych wynikach Google. Kolejne algorytmy wprowadzane przez Google zwracaj─ů coraz wi─Öksz─ů uwag─Ö na content nie tylko pod wzgl─Ödem jego ilo┼Ťci, ale r├│wnie┼╝ jako┼Ťci. Algorytm Bert, wprowadzony na prze┼éomie listopada i grudnia 2019 roku, to potwierdzenie zmian jako┼Ťciowych. Aktualizacja algorytmu ma sprawi─ç, ┼╝e Googlebot b─Ödzie jeszcze lepiej rozumia┼é naturalny j─Özyk u┼╝ytkownik├│w.

Strategia content marketingowa

Rozpoczynaj─ůc dzia┼éania content marketingowe, nale┼╝y odpowiednio si─Ö do nich przygotowa─ç i opracowa─ç strategi─Ö content marketingow─ů, b─Öd─ůc─ů rozszerzeniem strategii marketingowej.

Grupa docelowa a content marketing

Ustal grup─Ö docelow─ů:

  • kim s─ů odbiorcy Twojej oferty,
  • w jakim s─ů wieku,
  • jakie s─ů ich zainteresowania
  • co jest dla nich wa┼╝ne.

Do okre┼Ťlenia grupy docelowej mo┼╝esz u┼╝y─ç metody Wielkiej Pi─ůtki (PMO), czyli pi─Öcioczynnikowego modelu osobowo┼Ťci. W 2012 roku psycholog Micha┼é Kosi┼äski za pomoc─ů kwestionariusza OCEAN dok┼éadnie okre┼Ťli┼é grup─Ö docelow─ů profilu na Facebooku. Kosi┼äski stwierdzi┼é, ┼╝e analizuj─ůc tre┼Ť─ç polubionych przez osob─Ö tre┼Ťci, mo┼╝na trafnie okre┼Ťli─ç jakim typem z pi─Öcioczynnikowej skali osobowo┼Ťci jest badany.

Okre┼Ťlenie grupy docelowej jest niezb─Ödne. Znaj─ůc odbiorc─Ö tworzonego contentu, mo┼╝esz dostosowa─ç j─Özyk, styl wypowiedzi, form─Ö, by stworzy─ç komunikat, z kt├│rym czytelnik szybciej si─Ö uto┼╝sami.

Content marketing rozpocznij od uzupełnienia swojej strony www

Gdy ju┼╝ wiesz do kogo zamierzasz dotrze─ç, przejrzyj sw├│j serwis i zastan├│w si─Ö, kt├│re podstrony wymagaj─ů rozbudowania tre┼Ťci.

Przeanalizuj, czy na stronach ofertowych znajduj─ů si─Ö niezb─Ödne informacje. Spisz list─Ö potencjalnych pyta┼ä do swojej oferty (w┼é─ůcznie z tymi podstawowymi), a nast─Öpnie odpowiedz na nie po kolei. Tylko w ten spos├│b stworzysz wyczerpuj─ůcy opis oferty.

Opowiedz o swojej firmie i marce, podziel si─Ö z klientami tym, co dla Ciebie wa┼╝ne, przedstaw filozofi─Ö firmy. Stw├│rz swoj─ů histori─Ö, korzystaj─ůc z technik narracyjnych, czyli storytellingu.

Czym jest content marketingowy w promocji sklepu internetowego?

Planuj─ůc strategi─Ö content marketingow─ů dla sklepu internetowego, pami─Ötaj, by w pierwszej kolejno┼Ťci zadba─ç o opisy kategorii. Gdy ju┼╝ wszystkie opisy kategorii b─Öd─ů odpowiednio rozbudowane, mo┼╝esz zaj─ů─ç si─Ö opisywaniem produkt├│w.

Warto zajrze─ç na konkurencyjne strony i przekona─ç si─Ö, jak inni poradzili sobie z tym zadaniem.

Eksperci w swojej dziedzinie – blog w ramach content marketingu

Google docenia warto┼Ťciowe tre┼Ťci, dlatego warto wej┼Ť─ç w rol─Ö eksperta i stworzy─ç blog, na kt├│rym podzielisz si─Ö specjalistyczn─ů wiedz─ů. Planuj─ůc publikacj─Ö artyku┼é├│w na blogu, warto dzia┼éa─ç zgodnie z zasad─ů Topical Authority. Rozbudowane, merytoryczne artyku┼éy przyczyniaj─ů si─Ö do zwi─Ökszania widoczno┼Ťci strony. Pisz─ůc na dany temat, si┼é─ů rzeczy u┼╝ywamy fraz kluczowych typu long tail, kt├│re wspieraj─ů pozycjonowanie bardziej konkurencyjnych fraz.

Frazy kluczowe a content marketing

Planuj─ůc strategi─Ö content marketingow─ů nale┼╝y wykona─ç analiz─Ö s┼é├│w kluczowych, czyli zapyta┼ä, jakie wpisuj─ů u┼╝ytkownicy w wyszukiwark─Ö Google. Frazy kluczowe s─ů niezb─Ödnym elementem contentu, to dzi─Öki nim internauci maj─ů szans─Ö znale┼║─ç nasz─ů stron─Ö, artyku┼é lub video. Warto skorzysta─ç z takich narz─Ödzi jak planer s┼é├│w kluczowych dost─Öpny w ramach konta Google Ads, narz─Ödzia Senuto oraz Answer The Public. Dzi─Öki nim dowiesz si─Ö, jakie s┼éowa kluczowe warto umie┼Ťci─ç na stronie i jakie tematy warto poruszy─ç w artyku┼éach na blogu.

Content ma wp┼éyw na widoczno┼Ť─ç strony w├│wczas, gdy b─Ödzie wysokiej jako┼Ťci i optymalizowany jest pod k─ůtem SEO. Nie zapomnij o meta tagach ÔÇô title i description, uwa┼╝aj na kanibalizacj─Ö fraz kluczowych i strze┼╝ si─Ö prze┼éadowania strony s┼éowami kluczowymi (keyword stuffing).

Czym wi─Öc jest content marketing?

To inaczej m├│wi─ůc metoda przyci─ůgania Klient├│w atrakcyjn─ů i warto┼Ťciow─ů tre┼Ťci─ů, powi─ůzan─ů tematycznie z ofert─ů firmy i aktualno┼Ťciami z bran┼╝y. O czym warto pisa─ç w ramach dzia┼éa┼ä content marketingowych? Co mo┼╝e zainteresowa─ç odbiorc├│w? Tajniki know-how, przedstawienie konkretnego problemu i jego rozwi─ůzania, inspiracje, podpowiedzi, wszystkie informacje cechuj─ůce si─Ö przydatno┼Ťci─ů.

Opr├│cz przyci─ůgania klient├│w atrakcyjn─ů tre┼Ťci─ů, innym zadaniem content marketingu jest budowanie widoczno┼Ťci naszej strony w wynikach wyszukiwania w Google. Warto pami─Öta─ç to tym, ┼╝e wyszukiwarka ch─Ötnie promuje i docenia te strony, na kt├│rych znajduje si─Ö atrakcyjna, przydatna u┼╝ytkownikowi, a przede wszystkim unikalna tre┼Ť─ç! Je┼Ťli wi─Öc chcemy poprawi─ç swoj─ů pozycj─Ö w wynikach ÔÇô content marketing z pewno┼Ťci─ů nam to u┼éatwi.

Rodzaje tekst├│w w ramach content marketingu

W┼Ťr├│d materia┼é├│w, kt├│re mo┼╝emy publikowa─ç w ramach content marketingu, do najwa┼╝niejszych zaliczy─ç mo┼╝na:

  • Poradniki – bardzo warto┼Ťciowe tre┼Ťci, kt├│re pomagaj─ů u┼╝ytkownikowi rozwi─ůza─ç jego problem lub rozwia─ç w─ůtpliwo┼Ťci
  • Artyku┼éy eksperckie – pozwalaj─ů nam zyska─ç status eksperta, dzi─Öki takim materia┼éom mo┼╝emy skutecznie poprawi─ç sw├│j wizerunek w sieci
  • Artyku┼éy sponsorowane – prostu spos├│b na promocj─Ö marki, za pomoc─ů warto┼Ťciowych tekst├│w sponsorowanych, publikowanych na zewn─Ötrznych portalach, docieramy ze swoj─ů ofert─ů do szerszego grona odbiorc├│w – przeczytaj nasz artyku┼é o artyku┼éach sponsorowanych.
  • Opisy produkt├│w – rozbudowane opisy produkt├│w, kt├│re pozwalaj─ů klientowi bli┼╝ej pozna─ç Tw├│j produkt. Nie ma on mo┼╝liwo┼Ťci dotkn─ů─ç go, ani przymierzy─ç – dlatego aktualny, rzeczowy i realny opis produktu mo┼╝e zwi─Ökszy─ç sprzeda┼╝ i zadowolenie klienta z zakupu
  • Opisy kategorii – przydatny spos├│b, by zwi─Ökszy─ç swoj─ů widoczno┼Ť─ç w internecie. Atrakcyjny opis kategorii to informacja zar├│wno dla klienta, kt├│ry wie, co znajdzie w danej kategorii bez konieczno┼Ťci przegl─ůdania jej oraz dla Google, kt├│ry ceni warto┼Ťciowe tre┼Ťci
  • Ebooki – wi─Öksze publikacje, bardzo ch─Ötnie ┼Ťci─ůgane przez klient├│w. S┼éu┼╝─ů szerzeniu wiedzy, ale tak┼╝e i budowania ┼Ťwiadomo┼Ťci marki. S─ů zbli┼╝one do artyku┼é├│w sponsorowanych i poradnik├│w, tylko w bardziej rozbudowanej formie
  • Wideo – wielu specjalist├│w uwa┼╝a, ┼╝e wideo content to teraz kr├│l sieci! Podobno nied┼éugo wideomarketing ma szans─Ö wyprze─ç ten w klasycznym rozumieniu. Klienci ch─Ötnie ogl─ůdaj─ů kr├│tkie filmiki, w kt├│rych szukaj─ů porad, odpowiedzi na swoje pytania, wi─Öc czemu nie stawia─ç i na nie?
  • Webinaria – szkolenia przeprowadzane online
  • Infografiki i ikonografiki – ┼éatwy spos├│b, by zach─Öci─ç klienta do zapoznania si─Ö z nasz─ů ofert─ů lub dzia┼éaniami oraz, by wyt┼éumaczy─ç trudne do zrozumienia w klasycznej formie tre┼Ťci

W ka┼╝dej bran┼╝y tl─ů si─Ö opowie┼Ťci, niezale┼╝nie od dziedziny aktywno┼Ťci ÔÇô hydraulicy, lekarze, magicy i sprzedawcy, ka┼╝dy z nich ma w zanadrzu szereg historii, z kt├│rych mo┼╝na wyci─ůgn─ů─ç pouczaj─ůce wnioski na przysz┼éo┼Ť─ç. I to na bazie tych historii mo┼╝na stworzy─ç prawdziwy marketing tre┼Ťci.

Czy content marketing to rozdawanie wiedzy non profit?

I tak, i nie, tre┼Ť─ç, kt├│r─ů publikujesz na swojej stronie ma przeku─ç si─Ö w sukces sprzeda┼╝owy Twoich produkt├│w i us┼éug. Poprzez dzielenie si─Ö wiedz─ů budujesz sw├│j wizerunek specjalisty, wychodzisz na przeciw swoim Klientom, chcesz im pom├│c. Internet zalewa wiedza tworzona ad hoc, nie pomocna, tworzona na potrzeby stricte reklamowe. Content marketing sprzeciwia si─Ö idei zaw┼éadni─Öcia jako┼Ťci przez ilo┼Ť─ç.

Ryzyko content marketingu

Publikacja warto┼Ťciowych informacji wi─ů┼╝e si─Ö z ryzykiem, ┼╝e kto┼Ť przeczyta Tw├│j tekst i nie skorzysta z Twojej oferty. To bardzo prawdopodobne, je┼Ťli stworzone teksty nie b─Öd─ů cz─Ö┼Ťci─ů realizacji pe┼énej strategii marketingowej. Opacznie rozumiany content marketing koncentruje si─Ö tylko na opublikowaniu tre┼Ťci na stronie. I cho─ç tre┼Ťci te b─Öd─ů warto┼Ťciowe, jasne, czytelne i przydatne, mog─ů one nie spe┼éni─ç swojej roli i nie przyci─ůgn─ů─ç do Was zainteresowanych Klient├│w.

Czyli content marketing to nie tylko publikacja contentu!

Dzia┼éania z zakresu content marketingu nie polegaj─ů tylko na stworzeniu dobrych tekst├│w. Jest to znacznie bardziej z┼éo┼╝ony proces. Kluczow─ů spraw─ů jest w tym przypadku plan generowania sprzeda┼╝y za pomoc─ů tre┼Ťci oraz szeroko zakrojone dzia┼éania promocyjne. Niezb─Ödne w tym procesie s─ů umiej─Ötno┼Ťci analityczne, dzi─Öki kt├│rym na bie┼╝─ůco mo┼╝na kontrolowa─ç skuteczno┼Ť─ç dzia┼éa┼ä marketingowych, a tak┼╝e trafnie przewidywa─ç reakcje potencjalnych odbiorc├│w.

Content Shock ÔÇô czyli co dalej z content marketingiem?

Tworzysz już od dłuższego czasu bazę wiedzy na stronie?

Efektem ubocznym intensywnego koncentrowania si─Ö na tworzeniu tre┼Ťci jest content shock. Okre┼Ťlenia tego po raz pierwszy u┼╝y┼é Mark Shaefer[1]. Termin content shock opisuje przypadek, gdy ilo┼Ť─ç tre┼Ťci przekracza liczb─Ö u┼╝ytkownik├│w, kt├│rzy mogliby j─ů przeczyta─ç. Zjawisko to dotyczy przede wszystkim ma┼éowarto┼Ťciowych tre┼Ťci, kt├│re codziennie pojawiaj─ů si─Ö w sieci. W efekcie tego zar├│wno niskiej jako┼Ťci tekst zapleczowy, jak i specjalistyczny tekst blogowy mog─ů pozosta─ç niezauwa┼╝one przez u┼╝ytkownik├│w. Jak radzi─ç sobie z tym zjawiskiem i nie uton─ů─ç w morzu innych tekst├│w w sieci? Pisz─ůc artyku┼é na blog, staraj si─Ö uj─ů─ç go w inny spos├│b ni┼╝ konkurencja ÔÇô to z pewno┼Ťci─ů pozwoli wyr├│┼╝ni─ç si─Ö spo┼Ťr├│d konkurencji. Jednak najistotniejsza jest dystrybucja i promocja artyku┼é├│w, kt├│ra u┼éatwi dotarcie do odbiorc├│w.


[1] https://businessesgrow.com/2014/01/06/content-shock/

Napisz komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s─ů oznaczone *