Opisy kategorii w sklepie internetowym – jak je pisać, dlaczego są ważne?

  • Dlaczego opisy kategorii mają znaczenie dla sklepu internetowego?
  • Jakie znaczenie mają opisy kategorii dla użytkowników, a jakie dla robotów?
  • Jak pisać opisy kategorii w sklepie internetowym?

Opisy kategorii w sklepie internetowym wpływają nie tylko na widoczność strony, ale również na decyzje zakupowe oraz tzw. przyjemność płynącą z interfejsu, czyli odczuwaną radość odbiorcy z korzystania z ciekawej strony. Dzięki dobrym opisom możemy zwiększyć czas przebywania użytkowników na stronie. Opis może być zaskakujący, otwierający nowe możliwości przeglądania oferty, informujący, ale przede wszystkim powinien być…. skuteczny!

Opisy kategorii w e-sklepie od strony technicznej

W opisach kategorii możemy zawrzeć słowa kluczowe, po których internauci szukają konkretnych produktów lub usług. Poprzez opisy możemy wzmacniać linkowanie wewnętrzne strony. Należy jednak pamiętać, by nie upychać fraz na siłę i przypadkiem nie powodować kanibalizacji słów kluczowych. Najlepiej zrobić sobie konkretny plan rozmieszczenia słów kluczowych – dla każdej kategorii wybrać główną frazę kluczową i ze dwie pochodne. Opisy kategorii to doskonałe miejsce na umieszczenie fraz long tail (tzw. fraz z długim ogonem) czy fraz lokalnych. Przyjmując, że przeciętne opisy produktów zajmują od 1500 do 2500 zzs (znaków ze spacjami), w tekście możemy umieścić nie więcej niż trzy frazy, każdą powtarzając dwu-, trzykrotnie[ii] . Możemy oczywiście napisać dłuższy opis produktu, umieszczając w nim więcej fraz, ale warto pamiętać, że zbyt długi tekst może zniechęcić klientów do jego przeczytania. Wtedy zawsze możemy użyć opcji: czytaj więcej.

długie opisy kategorii na zalando.pl – idealny przykład jak powinny wyglądać opisy kategorii w sklepie

Jak długi powinien być opis kategorii? Jedyna odpowiedź, jakiej możemy udzielić to: wyczerpujący. Czasami opis na 1500 zzs może okazać się wystarczający, czasami teksty o długości 3000 zzs nie wyczerpują tematu. Unikajmy przysłowiowego lania wody oraz wdawania się w zbędne szczegóły.

rozszerzenie powyższego opisu kategorii na zalando.pl 🙂

Rekomendujemy dodawanie opisów kategorii pod listingiem produktów, a nie nad produktami.

Opisy kategorii a SEO

Z punktu widzenia SEO, każdy opis kategorii powinien zawierać elementy, które ułatwią pozycjonowanie strony www:

  • frazy kluczowe – nasycenie frazami kluczowymi nie może być sztuczne, jest to niedobrze odczytywane zarówno przez wyszukiwarkę, jak i klientów,
  • nagłówki – nagłówek H1 z główną frazą kluczową oraz nagłówki H2 z tą samą lub innymi frazami kluczowymi powinny jednocześnie przyciągać zainteresowanie czytelników, nagłówki dzielą także tekst na części, sprawiają, że jego forma jest atrakcyjniejsza,
  • linkowanie wewnętrzne – w opisach kategorii możemy linkować do poszczególnych kategorii oraz do bloga, co ułatwi nawigację użytkownikom serwisu oraz poprawi pozycję strony na wybraną frazę kluczową,
  • meta dane – title z frazą kluczową wpływa na widoczność strony, zaś odpowiedni opis meta description zachęca potencjalnych klientów do wejścia na stronę.

Należy pamiętać, że tak jak w przypadku innych tekstów (np. opisów produktów, wpisów w aktualnościach, opisu firmy) tak samo w opisach kategorii – teksty muszą być unikalne – nigdzie indziej nie publikowane! Tylko takie opisy kategorii mogą wpływać na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

O tym jak szkodliwa jest duplikacja treści pisaliśmy nieco wcześniej:

Opisy kategorii w sklepie – czyli jak i o czym pisać

Opisy umieszczane na stronach internetowych zastępują rozmowę ze sprzedawcą. W tekstach powinniśmy przede wszystkim skupić się na potrzebach, oczekiwaniach i preferencjach osób, do których kierujemy ofertę. Opisy kategorii powinny być interesujące dla czytelnika i napisane w sposób dla niego zrozumiały.

W zależności od branży, uwagę klienta możemy przyciągnąć poczuciem humoru, zdementowaniem mitów lub stereotypów czy próbą rozwiązania częstych dylematów. Przygotowując opisy kategorii, możemy posłużyć się także storytellingiem, czyli metodą narracyjną stosowaną w tworzeniu tekstów marketingowych. Specjaliści ds. marketingu coraz częściej wykorzystują storytelling reklamach telewizyjnych, z tej formy chętnie korzystają także dziennikarze i copywriterzy. Jest ona doskonałym sposobem na ucieczkę od nudnej, mało autentycznej i nieco przestarzałej reklamy[i].

opis kategorii ustawiony w ciekawy sposób

Opisując spodnie dżinsowe, możemy wspomnieć, kiedy i jak powstały pierwsze spodnie tego typu, a następnie skupić się na modnych stylizacjach z wykorzystaniem dżinsów i innych ubrań z oferty naszego sklepu (i już pojawia się okazja, by umieścić linki do kolejnych kategorii).

Umieszczając opisy kategorii w sklepie warto także zadbać o ich aspekt wizualny. Pomogą w tym wcześniej wspomniane nagłówki, a także wypunktowania, pogrubienia oraz zdjęcia czy infografiki. Teksty w sklepie internetowym są niezbędnym elementem „wyposażenia wnętrza sklepu”. Istotne jest ich wkomponowanie w design szablonu. Powinny uzupełniać wygląd www i nieść nową treść.

Kiedy należy zadbać o opisy kategorii w e-sklepie?

Od pisania opisów kategorii powinni zacząć właściciele nowych serwisów, w których brakuje jakichkolwiek treści. Zanim setki, a czasem tysiące produktów opatrzymy unikalnymi, choćby krótkimi opisami, minie dużo czasu. Dlatego uzupełnianie treści warto zacząć od umieszczenia opisów kategorii – najlepiej z frazami z długim ogonem, które są mniej konkurencyjne. Pamiętajmy, by na stronie umieszczać tylko unikalne treści. Opisy produktów zaczerpnięte ze strony producenta nie poprawią widoczności sklepu!

Optymalizacja opisów kategorii

Optymalizację treści na stronie sklepu również warto zacząć od opisów kategorii. Często istniejące już opisy wystarczy uzupełnić o brakujące frazy kluczowe i dodać nagłówki. Nawet jeśli cała treść wymaga drobnej korekty, taka optymalizacja opisów kategorii zajmie nam nieporównywalnie mniej czasu niż optymalizacja opisów produktów – a frazy kluczowe będą już pracować na widoczność naszej strony.

Jak pisać i jak nie pisać opisów kategorii?

Aby dobrze zrozumieć, czemu służą opisy kategorii i jak powinny być napisane, przeanalizujmy przykład. Poniżej znajduje się opis kategorii lamp wiszących. Z jednej strony jest to dobrze skonstruowany opis kategorii – pod względem ilości słów kluczowych, linkowania wewnętrznego, długości. Z drugiej strony opis jest niepoprawny. Podstawowe błędy w przedstawionym opisie kategorii to:

  • brak polskich znaków,
  • błędy stylistyczne, np. typowa cecha lamp wiszacych jest to, ze zwisaja one na sznurze lub precie przymocowanym do sufitu.
  • błędy merytoryczne, np. Klasyczne lampy wiszace sa czarne, w sektorze komercyjnym lampy wiszace jako lampy biurowe rozjasniaja wiele miejsc pracy.
  • Nagłówki nie odnoszą się do treści akapitów.

Opis jest dość zabawny, czy to dobrze, czy źle – oceńcie sami!

. . .

Dobre opisy kategorii (i opisy produktów) zainteresują potencjalnych klientów, zwiększą ich zaufanie do naszej marki i w konsekwencji zwiększą sprzedaż w naszym sklepie internetowym.

Pamiętajmy też, że Google coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem dobrej jakości treści, które docenia – przeczytaj więcej o istotnych zmianach dotyczących topical authority.


[i] https://sprawnymarketing.pl/zasady-storytelling/
[ii] https://www.semstorm.com/pl/blog/seo-and-ppc/jak-tworzyc-opisy-produktow-pod-katem-seo-i-potrzeb-klienta

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *