ABC pozycjonowania: Czym jest i jakie są jego elementy składowe?

Każdy, kto chciałby zaistnieć w internecie, musi wiedzieć, że pozycjonowanie to podstawa. Nawet najładniejsza, najbardziej oryginalna i innowacyjna strona internetowa z łatwością zgubi się w gąszczu miliona innych adresów www, jeśli nie zadbamy o to, by znalazła się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google. Na czym dokładnie polega pozycjonowanie? To bardzo złożony proces, na który składa się szereg systematycznie wykonywanych działań marketingowych umożliwiających zwiększenie widoczności konkretnej strony w internecie. Najważniejszymi częściami składowymi tego procesu, czyli ABC pozycjonowania, są przede wszystkim: SEO (Search Engine Optimization), SEM (Search Engine Marketing), link building (linkowanie) i analityka internetowa.

SEO polega na optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarek, innymi słowy dostosowaniu jej zawartości w taki sposób, aby internauci łatwo mogli ją znaleźć wpisując w wyszukiwarkę określone słowa kluczowe. To podstawa pozycjonowania i od tego należy zacząć, jeśli zależy nam na zdobyciu odbiorców naszych treści. SEM to natomiast wykorzystanie takich narzędzi jak Google Ads, czyli zakup kampanii, która zapewni wyświetlanie reklamy naszej strony w wynikach wyszukiwania i różnych, popularnych serwisach internetowych. Link building to z kolei pozyskiwanie dużej liczby wartościowych linków przekierowujących na naszą witrynę - dzięki temu Google bardziej ją doceni i podniesie jej pozycję w wynikach wyszukiwania, a potencjalnym odbiorcom łatwiej będzie ją odnaleźć. Pozyskiwać linki można m.in. z katalogów, blogów, for internetowych, pressel pages czy portali społecznościowych. Bardzo ważnym elementem pozycjonowania jest też analityka internetowa. Przed wdrożeniem wszystkich powyższych działań marketingowych należy wykonać szczegółowy audyt, który wskaże jakie techniki pozycjonowania mogą okazać się najskuteczniejsze w przypadku konkretnej witryny. Zaś po wdrożeniu wybranej strategii powinniśmy na bieżąco monitorować jej efekty i w razie potrzeb zmieniać ją i udoskonalać, tak aby przynosiła jak największe korzyści.

ABC pozycjonowania: Najczęściej popełniane błędy - czego unikać?

Poznaliśmy już podstawy, ABC pozycjonowania, czyli najważniejsze elementy marketingu internetowego. Wiemy zatem, co należy zrobić, aby zaistnieć w sieci. A czego nie należy robić? Oto kilka najczęściej popełnianych błędów pozycjonerskich, których należy się bezwzględnie wystrzegać:

  • Źle dobrana domena
    Nazwa strona - a co za tym idzie również jej adres URL - powinny być maksymalnie krótkie i łatwe do zapamiętania. Jeśli wybierzemy długą i skomplikowaną domenę, internauta będzie miał problem z wpisaniem jej adresu w przeglądarce, mniejsze jest też prawdopodobieństwo, że kiedykolwiek wróci na naszą stronę.
  • Tworzenie dodatkowych sub-domen
    Google traktuje sub-domeny jako osobne strony internetowe, co niektórzy wykorzystują do pozyskiwania linków. Nie jest to dobra strategia, lepiej skupić się na jednej stronie internetowej dbając o wysoką jakość zamieszczanych na niej treści niż rozdrabniać się na kilka witryn, o których zawartość merytoryczną nie będziemy w stanie zadbać w równym stopniu.
  • Błędne słowa kluczowe
    Nieodpowiednio dobrane słowa kluczowe mogą zwiększyć liczbę odwiedzin na naszej stronie, ale nie będzie to miało przełożenia na żadne wymierne efekty. Jedyne, co osiągniemy to wprowadzenie w błąd internauty, który wejdzie na stronę, poczuje się rozczarowany, że nie znalazł tam tego, czego szukał, i czym prędzej ją zamknie.
  • Brak analiz
    Systematyczna analiza ruchu na stronie pozwala na kontrolowanie skuteczności podjętych działań i dopracowywanie strategii pozycjonowania. Jeśli zrezygnujemy z takiej analizy, skąd będziemy wiedzieć, gdzie popełniamy błędy i jak je naprawić?

Nieprzemyślane pozycjonowanie może przynieść więcej szkody niż pożytku, dlatego należy starannie zaplanować i przygotować odpowiednią strategię, zanim zabierzemy się do pracy. Warto zacząć od ABC pozycjonowania - SEO, SEM, link buildingu i analityki - wystrzegając się przy tym łatwych do popełnienia błędów. Miejmy na uwadze, że skuteczne pozycjonowanie wymaga czasu i sporego nakładu pracy – efekty nie będą widoczne od razu, ale jeśli postawisz na systematyczność i podejdziesz do tego z głową, na pewno odniesiesz sukces.

FB Behance twitter Instagram