Jak używać tagów by nie zaszkodzić stronie internetowej? Tagi na stronie.

Dla niektórych osób tagi na stronie to sposób na posegregowanie artykułów lub produktów według określonego klucza. Dla innych możliwość dodania na stronie dodatkowych fraz kluczowych (szczególnie tych z długim ogonem) i sposób na usystematyzowanie strony. Tagi użyte w odpowiedni sposób przynoszą stronie wiele korzyści, jednak błędy przy ich użyciu mogą wiele kosztować. Jak zatem korzystać z tagów?

Tagi vs kategorie – co jest ważniejsze na stronie www?

Na rozbudowanej stronie www musi panować porządek. Strony, na których publikowanych jest wiele artykułów oraz sklepy internetowe powinny mieć w ramach swojej struktury podział na kategorie. Umieszczenie produktów w konkretnych kategoriach pomaga użytkownikowi poruszanie się po serwisie i znalezienie informacji.

Tagi są uzupełnieniem i wsparciem dla kategorii. Działają one podobnie do indeksu w książce lub w bibliotece. Tagi umożliwiają użytkownikowi dotarcie do interesujących treści na podstawie słów kluczowych, opisujących zawartość danej podstrony.

Choć temat tagów może wydawać się z pozoru błahy, a same tagi raczej nieszkodliwe, to okazuje się, że często nie potrafimy ich stosować, a  konsekwencje tych błędów mogą mieć duży wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google.

sprawdzanie pozycji w Google

Najczęstsze błędy podczas stosowania tagów

Problemy pojawiają się, gdy stosujemy zbyt dużą ilość tagów, a do każdego z nich przypisana jest niewielka ilość wpisów lub produktów. Problemy z tego wynikające to:

  • kanibalizacja słów kluczowych – powielamy słowa kluczowe umieszczone w kategoriach poprzez stosowanie tagów, kanibalizacja występuje kiedy tag jest taki sam jak nazwa kategorii, np. nazwa kategorii to rowery trekkingowe, nazwa tagu – rowery trekkingowe, a dodatkowo w serwisie umieścimy artykuł pt. Rowery trekkingowe dla początkujących. W takiej sytuacji roboty Google zastają na naszym serwisie trzy podstrony powiązane z tą samą frazą. Co z tego wynika? Muszą one stoczyć ze sobą zawziętą rywalizację o miejsce w rankingu Google. Niestety nie zawsze roboty jako najważniejszą wybiorą tę stronę, na której nam zależy. Kanibalizacja fraz jest też przyczyną częstych wahań pozycji frazy – każdego dnia na daną frazę może wyświetlać się inna podstrona.
  • zbyt duża liczba tagów – częstym błędem spotykanym na stronach internetowych jest ogromna liczba tagów. Chcąc powiązać stronę z jak największą liczbą fraz kluczowych, jednocześnie tworzymy dużą ilość podstron (każdy tag to osobna podstrona), które są ubogie w treść – często dochodzi do sytuacji, że do tagu przypisany jest tylko jeden artykuł/produkt. Duża ilość podstron ubogich w treść może wpłynąć negatywnie na ocenę całego serwisu, a co za tym idzie na pozycję www w wynikach Google.
  • duplikacja treści – w momencie gdy użyjemy wielu podobnych tagów doprowadzimy do sytuacji, w której będą się powielać podstrony o podobnej zawartości – tytuły i fragmenty tekstów tych samych artykułów lub produktów. Znów możemy spotkać się z tym samym problemem, który występuje przy kanibalizacji fraz, czyli z wahaniem pozycji.

Jak tworzyć tagi? – podstawowe zasady

Przy tworzeniu tagów należy przestrzegać kilku ważnych zasad:

  1. Pamiętajmy, że tag ma być dodatkowym sposobem na grupowanie treści. Dlatego tworząc nazwy tagów przeanalizujcie dokładnie czy nie powielają się one z nazwami kategorii i co tak naprawdę wniosą na stronę. Unikajcie także konstruowania tagów na zasadzie synonimów lub innych form odmiany nazwy kategorii
  2. Ograniczcie liczbę tagów – by do każdego tagu przypisanych było wiele podstron. Dzięki temu unikniecie tworzenia podstron ubogich w treść oraz duplikacji contentu.
  3. Stwórzcie opisy dla podstrony z danym tagiem – nie musi to być długi tekst, najważniejsze, by był on unikalny i zoptymalizowany. Należy w wyczerpujący sposób nakreślić użytkownikowi, jakie treści znajdzie w danej części serwisu.
  4. Mniejsza liczba tagów dla jednej podstrony – pokusa przypisania do danego artykułu dużej liczby tagów jest ogromna. Jednak w tym przypadku mniej znaczy lepiej. Dopasujcie do danego produktu lub artykułu dosłownie kilka tagów. Zmniejszycie tym samym ryzyko duplikacji treści, a tagi będą rzeczywiście pomocne dla użytkownika.

Tagowanie na stronie nie takie straszne!

Używanie tagów na stronie ma swoich zwolenników i przeciwników. Dobrze wykorzystane tagi mogą:

  • wpłynąć na wygodę korzystania z portalu,
  • wzmocnić linkowanie wewnętrzne,
  • wzmocnić pozycję danej frazy

Ważne jednak, by posługiwać się tagami ostrożnie i rozważnie. Stosujecie tagi na swojej stronie? Może nadszedł czas na małe porządki?

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *