Dla niektórych osób tagi na stronie to sposób na posegregowanie artykułów lub produktów według określonego klucza. Dla innych możliwość dodania na stronie dodatkowych fraz kluczowych (szczególnie tych z długim ogonem) i sposób na usystematyzowanie strony. Tagi użyte w odpowiedni sposób przynoszą stronie wiele korzyści, jednak błędy przy ich użyciu mogą wiele kosztować. Jak zatem korzystać z tagów?
Tagi vs kategorie – co jest ważniejsze na stronie www?
Na rozbudowanej stronie www musi panować porządek. Strony, na których publikowanych jest wiele artykułów oraz sklepy internetowe powinny mieć w ramach swojej struktury podział na kategorie. Umieszczenie produktów w konkretnych kategoriach pomaga użytkownikowi poruszanie się po serwisie i znalezienie informacji.
Tagi są uzupełnieniem i wsparciem dla kategorii. Działają one podobnie do indeksu w książce lub w bibliotece. Tagi umożliwiają użytkownikowi dotarcie do interesujących treści na podstawie słów kluczowych, opisujących zawartość danej podstrony.
Choć temat tagów może wydawać się z pozoru błahy, a same tagi raczej nieszkodliwe, to okazuje się, że często nie potrafimy ich stosować, a konsekwencje tych błędów mogą mieć duży wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google.
Najczęstsze błędy podczas stosowania tagów
Problemy pojawiają się, gdy stosujemy zbyt dużą ilość tagów, a do każdego z nich przypisana jest niewielka ilość wpisów lub produktów. Problemy z tego wynikające to:
- kanibalizacja słów kluczowych – powielamy słowa kluczowe umieszczone w kategoriach poprzez stosowanie tagów, kanibalizacja występuje kiedy tag jest taki sam jak nazwa kategorii, np. nazwa kategorii to rowery trekkingowe, nazwa tagu – rowery trekkingowe, a dodatkowo w serwisie umieścimy artykuł pt. Rowery trekkingowe dla początkujących. W takiej sytuacji roboty Google zastają na naszym serwisie trzy podstrony powiązane z tą samą frazą. Co z tego wynika? Muszą one stoczyć ze sobą zawziętą rywalizację o miejsce w rankingu Google. Niestety nie zawsze roboty jako najważniejszą wybiorą tę stronę, na której nam zależy. Kanibalizacja fraz jest też przyczyną częstych wahań pozycji frazy – każdego dnia na daną frazę może wyświetlać się inna podstrona.
- zbyt duża liczba tagów – częstym błędem spotykanym na stronach internetowych jest ogromna liczba tagów. Chcąc powiązać stronę z jak największą liczbą fraz kluczowych, jednocześnie tworzymy dużą ilość podstron (każdy tag to osobna podstrona), które są ubogie w treść – często dochodzi do sytuacji, że do tagu przypisany jest tylko jeden artykuł/produkt. Duża ilość podstron ubogich w treść może wpłynąć negatywnie na ocenę całego serwisu, a co za tym idzie na pozycję www w wynikach Google.
- duplikacja treści – w momencie gdy użyjemy wielu podobnych tagów doprowadzimy do sytuacji, w której będą się powielać podstrony o podobnej zawartości – tytuły i fragmenty tekstów tych samych artykułów lub produktów. Znów możemy spotkać się z tym samym problemem, który występuje przy kanibalizacji fraz, czyli z wahaniem pozycji.
Jak tworzyć tagi? – podstawowe zasady
Przy tworzeniu tagów należy przestrzegać kilku ważnych zasad:
- Pamiętajmy, że tag ma być dodatkowym sposobem na grupowanie treści. Dlatego tworząc nazwy tagów przeanalizujcie dokładnie czy nie powielają się one z nazwami kategorii i co tak naprawdę wniosą na stronę. Unikajcie także konstruowania tagów na zasadzie synonimów lub innych form odmiany nazwy kategorii
- Ograniczcie liczbę tagów – by do każdego tagu przypisanych było wiele podstron. Dzięki temu unikniecie tworzenia podstron ubogich w treść oraz duplikacji contentu.
- Stwórzcie opisy dla podstrony z danym tagiem – nie musi to być długi tekst, najważniejsze, by był on unikalny i zoptymalizowany. Należy w wyczerpujący sposób nakreślić użytkownikowi, jakie treści znajdzie w danej części serwisu.
- Mniejsza liczba tagów dla jednej podstrony – pokusa przypisania do danego artykułu dużej liczby tagów jest ogromna. Jednak w tym przypadku mniej znaczy lepiej. Dopasujcie do danego produktu lub artykułu dosłownie kilka tagów. Zmniejszycie tym samym ryzyko duplikacji treści, a tagi będą rzeczywiście pomocne dla użytkownika.
Tagowanie na stronie nie takie straszne!
Używanie tagów na stronie ma swoich zwolenników i przeciwników. Dobrze wykorzystane tagi mogą:
- wpłynąć na wygodę korzystania z portalu,
- wzmocnić linkowanie wewnętrzne,
- wzmocnić pozycję danej frazy
Ważne jednak, by posługiwać się tagami ostrożnie i rozważnie. Stosujecie tagi na swojej stronie? Może nadszedł czas na małe porządki?