Dlaczego warto i jak korzystać z Google Search Console?

Google Search Console to bezpłatne narzędzie udostępniane przez firmę Google. Za pomocą GSC możemy monitorować pozycję witryny w wynikach organicznych, kontrolować stan techniczny strony oraz eliminować pojawiające się na niej błędy.

Jeśli do strony nie jest podpięte konto Google Search Console, to nic nie stoi na przeszkodzie, by ta strona pojawiała się w wynikach wyszukiwania, jednak dzięki temu narzędziu możemy polepszyć odbiór witryny przez roboty Google oraz zdobyć wiele cennych informacji na temat skuteczności naszej strony. Rekomendujemy więc zainstalowanie kodu Search Console i systematyczne sprawdzanie komunikatów. Przedstawiamy najistotniejsze raporty i narzędzia dostępne w Search Console. 

Indeksowanie stron w Google Search Console

W narzędziu Search Console znajdują się raporty i narzędzia służące do sprawdzania indeksowania strony. Dzięki opcji Sprawdzanie adresu url możemy sprawdzić, czy roboty Google mogą bez problemu znaleźć i zindeksować daną podstronę. Możemy zgłosić www do zindeksowania oraz rozwiązać wskazywane przez Google problemy.

Indeksowanie stron to proces analizy dostępnych WWW (World Wide Web) przez roboty Google, polegający na gromadzeniu występujących na stronie wyrazów i innych treści, dzięki którym później wyszukiwarka może wskazać w bardzo krótkim czasie wyniki wyszukiwania na zapytanie użytkownika. Jeśli dana podstrona nie jest zindeksowana, to nie będzie się ona pojawiała w wynikach wyszukiwania. 

Po opublikowaniu nowej strony, należy zalogować się do Google Search Console i zgłosić adres do indeksacji. Poniżej instrukcja jak należy to zrobić: 

Logujemy się do konta Google Search Console za pomocą adresu e-mail, na którym rejestrowaliśmy usługę.
Na jednym adres e-mail możemy mieć wiele kont Search Console. Wybieramy konto strony, której adres url chcemy zgłosić do indeksowania. Następnie klikamy w opcję: Sprawdzanie adresu URL.
W pasku wyszukiwań wpisujemy adres strony, który chcemy zgłosić do indeksowania.
Klikamy POPROŚ O ZINDEKSOWANIE

Raport skuteczności w Google Search Console

Raport skuteczności zawiera wiele informacji o częstotliwości pojawiania się witryny w Google, zainteresowaniu stroną oraz pozycjami strony na wpisywane przez użytkowników słowa kluczowe. Z raportu skuteczności wiemy:

  • jak zmienia się w czasie ruch na stronie związany z wyszukiwaniem, jakie są źródła ruchu oraz które zapytania najczęściej generują wyświetlenia strony w Google
  • jakie frazy wpisują użytkownicy smartfonów
  • które podstrony mają najwyższy współczynnik klikalności. 
Daniel Waisberg opowiada jak korzystać z raportów Google Search Console.

Jak korzystać z raportu skuteczności? 

Domyślny widok raportu zawiera dane z ostatnich trzech miesięcy. Na początku określamy, które informacje mają być widoczne. Możemy wybrać:

  • ilość kliknięć
  • ilość wyświetleń
  • pozycje słów kluczowych
  • CTR

Następnie wybieramy wymiary, czyli sposoby grupowania danych – czy interesują nas dane z konkretnego kraju, odnoszące się do wybranego zapytania, adresu URL strony. 

Możemy również filtrować dane dodając dodatkowe elementy oraz porównywać grupy wymiarów, np. wyniki z ostatniego miesiąca możemy porównać z poprzednim. 

Raport skuteczności zawiera:

  1. całkowitą liczbę wyświetleń – czyli ile linków danej strony pokazanych zostało w wynikach wyszukiwania Google. Wyświetlenia dotyczą każdego wyświetlenia strony w wynikach wyszukiwania, nawet takiego, gdy użytkownik nie przewinął wyników na kolejną stronę, na której znajduje się link do naszej www.
  2. liczbę kliknięć – czyli ile osób kliknęło w link strony w wynikach wyszukiwania, kliknięcia te przekierowują użytkownika na docelową stronę.
  3. średni współczynnik klikalności CTR dotyczy liczby kliknięć podzielonej przez liczbę wyświetleń. 
  4. pozycje  – pozycja to średnia pozycja elementu z danego wiersza w wyszukiwarce, pozycja obliczana jest tak samo jak średnia pozycja całej strony.
  5. średnią pozycję strony – średnia pozycja dotyczy najwyższego wyniku z witryny. Jeśli trzy linki do strony przy pierwszym zapytaniu pojawiają na na 2, 4 i 6 pozycji, raportowana pozycja to 2. Jeśli drugie zapytanie da wynik 3, 5 i 9 to średnia pozycja będzie wynosić 2,5 = (2 + 3)/2. 

Alerty z Google Search Console

Mając podpięte konto Search Console do strony, otrzymujemy alerty na pocztę e-mail, gdy Google wykrywa na stronie problemy, np. wskazuje na trudności z indeksowaniem, spamem lub inne nieprawidłowości, takie jak błędne wyświetlanie strony na urządzeniach mobilnych.

Nie każdy alert wskazuje na rzeczywisty problem. Alerty mogą np. dotyczyć błędów 500, czyli błędów odpowiedzi serwera, które zdarzają się przez chwilę.

Dzięki alertom i opcji Stan w zakładce Indeks możemy eliminować problemy związane z odbiorem witryny przez roboty Google. 

Linkowanie strony – informacje o linkach w Search Console

Search Console zbiera również informacje o linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym. Pokazuje, jakie podstrony są najczęściej linkowane oraz jakie linki prowadzą do naszej strony. Narzędzie to nie zastępuje narzędzi takich jak Ahrefs, czy Majestic, daje jednak pewien pogląd na rozwój linkbuildingu.


Narzędzie Google Search Console pomaga monitorować stan witryny, dbać o poprawne wyświetlanie strony oraz jej skuteczność w wynikach wyszukiwania. Każdy właściciel firmowej strony www powinien poznać to narzędzie, by lepiej weryfikować działanie swojego serwisu.