Nowe atrybuty linkow ugc i sponsored

Nowe atrybuty linków – zastosowanie atrybutów sponsored oraz ugc

  • Jakie zmiany wprowadzają nowe wytyczne Google?
  • Czym są atrybuty linków?
  • Kiedy stosować atrybut sponsored a kiedy ugc?

Mniej więcej 15 lat temu firma Google przedstawiła rewolucyjne wytyczne, dotyczące oznaczania linków – linki należało oznaczać atrybutami dofollow oraz nofollow. Pierwszy znacznik należało stosować w przypadku linkowania do strony zaufanej, wartościowej, drugi z kolei powinniśmy wykorzystywać w przypadku stron mniej istotnych. We wrześniu 2019 roku Google ogłosił zmiany. O tym, jak zmienia się znaczenie linków nofollow opowiedział John Muller z Google:

Posłuchaj pełnego oświadczenia Mullera

Kiedy stosujemy atrybut sponsored, a kiedy atrybut ucg?

Według wytycznych od Google nowy atrybut sponsored należy stosować w artykułach sponsorowanych i innego rodzaju reklamach czy płatnych linkach. Przed wprowadzeniem nowych atrybutów linków w takich sytuacjach należało stosować znacznik nofollow. Również teraz Google zezwala na oznaczanie linków sponsorowanych atrybutem nofollow, jednak preferowany jest atrybut sponsored[i].

Atrybut ugc (user generated content) należy stosować w przypadku komentarzy lub postów na forach, których autorami są użytkownicy. Oznaczając linki na forach czy w komentarzach blogowych, właściciel domeny daje znać robotom Google’a, że nie ma pewności co do pochodzenia i jakości linków.

Chociaż atrybuty sponsored oraz ugc są kolejnymi, dodatkowymi znacznikami linków, można odnieść wrażenie, że są one swego rodzaju rozwinięciem atrybutu nofollow. Kamil Demidowski w komentarzu dla foxstrategy.pl[ii] określił wprowadzenie atrybutów ugc i sponsored jako rozbicie funkcjonującego od 15 lat atrybutu nofollow. Podobnie jak dobrze już nam znany atrybut, tak i dwa nowe znaczniki nie przekazują mocy linkowanej stronie.

Kwalifikowanie linków wychodzących do Google – Oficjalny Support Google

Zmiany w klasyfikacji linków z atrybutem nofollow

Wprowadzenie dwóch nowych atrybutów to nie jedyne zmiany, jakie zaproponowało nam Google. W oficjalnym komunikacie John Mueller z firmy Google przyznał, że linki z atrybutem nofollow mogą przekazywać autorytet stronie linkowanej, ale nie muszą – zależy to od oceny każdego linku przez roboty Google’a[iii]. Zmiana ta ma wejść w życie od marca 2020 roku. Być może witryny, które dotychczas cieszyły się bardzo dużym autorytetem i które wystrzegały się spamu, częściej będą mogły przekazywać go innym stronom? A może będzie to uzależnione od autorytetu strony linkowanej?

W dyskusji o wprowadzeniu nowych atrybutów nie brakuje opinii o chęci poznania przez Google sposobu linkowania – i to bez specjalistycznych narzędzi. Właściciele domen sami powinni teraz wskazać kiedy i z jaką intencją stosują konkretne linki. Z drugiej zaś strony wiele serwisów w ogóle nie stosowało atrybutu dofollow, nie tylko w obawie przed karami, ale także przed utratą autorytetu. Zniesienie dyrektywy i zastąpienie jej sugestią w kwestii traktowania znacznika nofollow być może ułatwi pracę nad korzystnym profilem linków. Google zapewnia, że pół roku testów pokaże, jak nowe atrybuty sprawdzają się w praktyce. Czekamy zatem na marcowe wyniki testów.


[i] https://support.google.com/webmasters/answer/96569?hl=pl

[ii] https://foxstrategy.pl/blog/nowe-atrybuty-opinie/

[iii] https://www.searchenginejournal.com/google-internal-nofollow-links/327545/#close