Linkowanie wewnętrzne elementem strategii SEO

Jednym z głównych elementów strategii SEO jest wewnętrzne linkowanie. Pomaga ono Googlebotom w indeksowaniu poszczególnych podstron, ułatwia także poruszanie się po stronie. Linki w obrębie serwisu mają ogromne znaczenie w kontekście działań SEO, jak i optymalizacji UX strony. Jak należy wykonywać linkowanie wewnętrzne? W jaki sposób internal linking wpływa na poprawę pozycji podstron? Jakich błędów unikać podczas linkowania wewnętrznego?

Dlaczego linkowanie wewnętrzne jest takie ważne?

Linkowanie wewnętrzne pomaga:

  • w indeksowaniu podstron,
  • w pozyskiwaniu nowych fraz kluczowych, również fraz z długim ogonem,
  • we wzmacnianiu pozycji fraz kluczowych – lepsze wyniki wyszukiwania,
  • w eliminowaniu kanibalizacji fraz kluczowych,
  • w poruszaniu się po stronie,
  • w prowadzeniu cross-selling – sprzedaży krzyżowej,
  • w zmniejszaniu współczynnika odrzuceń.

Linkowanie wewnętrzne a indeksacja podstron

Aby zindeksować wszystkie podstrony naszego serwisu, roboty Google’a wykonują trudną i czasochłonną pracę. Zanim roboty zindeksują daną podstronę, muszą ją najpierw odwiedzić i przejrzeć jej zawartość – np. ocenić jakość treści na stronie. Google stara się, by użytkownik wyszukiwarki był jak najbardziej zadowolony z zaprezentowanych wyników wyszukiwania. Taka praca Googlebotów jest więc kosztowna – koszty te zmniejsza tzw. crawl budget.

Im większą popularnością cieszy się strona, im wyższe pozycje zajmuje, im częściej jest aktualizowana, im częściej dodawane są wartościowe teksty na stronie, tym budżet wyszukiwarki przypisany naszej stronie jest wyższy. Im wyższy crawl budget, tym roboty Google’a będą częściej odwiedzać naszą stronę, dzięki czemu nie wypadnie ona z indeksu lub wypadnie znacznie później.

Pamiętajmy, że nieaktualizowana, zaniedbana strona (lub podstrona) po jakimś czasie przestanie być indeksowana. Dlatego tak ważne jest, by stare wpisy blogowe co jakiś czas aktualizować.

Pamiętając o ograniczonym budżecie wyszukiwarki, łatwiej będzie nam zrozumieć dlaczego linkowanie wewnętrzne jest jednym z kluczowych elementów SEO. Poprawnie wdrożone linkowanie wewnętrzne nawiguje roboty Google’a, które łatwiej trafiają na kolejne podstrony naszego serwisu – w mniejszym stopniu wykorzystują crawl budget, który wystarcza na kolejne odwiedziny botów na naszej stronie.

Linkowanie wewnętrzne – jak robić to poprawnie?

Strategia linkowania wewnętrznego jest niezwykle ważna – błędnie wdrożony internal linking wprowadzi na naszej stronie chaos. To z kolei zmyli i Googleboty, i użytkowników wyszukiwarki. Tylko poprawne linkowanie wewnętrzne przyspieszy indeksację stron, a użytkownikowi pomoże odkrywać kolejne, ciekawe produkty w sklepie czy informacje na blogu.

Jedną z metod linkowania wewnętrznego, jest linkowanie śródtekstowe. W opisach kategorii w sklepie internetowym możemy linkować do poszczególnych produktów – najlepiej wybierając te, na których sprzedaży najbardziej nam zależy. Linkowanie kontekstowe jest doskonałym sposobem na powiększenie zasobu słów kluczowych na stronie, przede wszystkim fraz kluczowych z długim ogonem. Odnośnik do produktu możemy także umieścić w tekście na blogu, tak jak w poniższym przykładzie:

linkowanie śródtekstowe przykład

Linkowanie wewnętrzne warto również stosować w opisach kategorii, gdy w ich treści znajduje się fraza kluczowa „przypisana” do strony produktowej. Dzięki temu opis będzie przyjazny dla użytkownika, a my unikniemy kanibalizacji fraz kluczowych. Internal linking stosujemy także w przypadku kotwic „czytaj więcej”. Jednak, aby linkowanie wewnętrzne miało w tym przypadku sens, należy rozwinąć naszą kotwicę, dodając frazę kluczową – np. „czytaj więcej o linkowaniu wewnętrznym” . Taka kotwica nie tylko bardziej przyciąga uwagę klienta, ale także jest czytelniejsza dla robotów Google’a.

Przejrzysta struktura strony a linkowanie wewnętrzne

Linki prowadzące do innych podstron w obrębie serwisu powinny znaleźć się nie tylko w tekstach na stronie. Linkowanie wewnętrzne budujemy także poprzez umieszczanie na stronie:

  • breadcrumbs – okruszki chleba ułatwiają klientowi poruszanie się po dużym serwisie, a ponieważ zawierają linki do podstron, są skutecznym elementem strategii internal linking. Wdrażając breadcrumbs, należy pamiętać, by w ostatnim okruszku nie umieszczać linku (który prowadziłby do strony, na której obecnie się znajdujemy). Zamiast okruszka „strona główna”, umieśćmy nazwę firmy, najlepiej w połączeniu z frazą kluczową – np. „Kosmetyki naturalne Naturia”. Ścieżka nawigacyjna doskonale sprawdza się w dużych serwisach, przede wszystkim sklepach internetowych,
  • link do strony głównej w logotypie – na każdej podstronie powinniśmy umieścić logotyp firmy, który zawiera link do strony głównej. Dzięki takiemu zabiegowi ułatwimy klientowi powrót na stronę główną, a prawidłowo wypełniony atrybut alt grafiki ułatwi pozycjonowanie strony,
  • linki w menu – aby klient mógł z menu górnego przejść do podkategorii, muszą zostać one podlinkowane. Nazwy kategorii powinny być jednocześnie frazami kluczowymi,
  • ostatnio oglądane/kupione/komentowane – podpowiedzmy naszym klientom, co jeszcze mogą kupić, umieszczając na kartach produktowych informację o ostatnio oglądanych czy kupowanych produktach. Dzięki temu zyskamy dodatkowe linki wewnętrzne i zwiększymy sprzedaż – rekomendacje produktów w sklepie Amazon podnoszą sprzedaż aż o 31%! [i],
  • sitemapa – mapa serwisu, którą przesyła się do Google Search Console, zawiera linki do wszystkich podstron serwisu.

Najczęściej popełniane błędy w linkowaniu wewnętrznym

Wdrażając linkowanie wewnętrzne na swoją stronę, należy pamiętać o dobrych praktykach, ale także o najczęściej popełnianych błędach:

  • zbyt wiele linków na jednej podstronie – jeśli będziemy umieszczać zbyt wiele linków, będą one miały znacznie mniejszą moc (tzw. link juice), a ich rozpoznawanie i interpretacja będzie znacznie trudniejsza dla robotów Google’a.
  • linkowanie wewnętrzne do nieistniejących stron – linkować należy jedynie do stron, które zwracają kod 200,
  • linkowanie na generyczne frazy kluczowe– frazy generyczne to ogólne pojęcia, bardzo często wyszukiwane przez użytkowników wyszukiwarki, jednocześnie bardzo konkurencyjne i rzadko konwertujące. W linkowaniu wewnętrznym starajmy się używać fraz z długim ogonem (tzw. long tail) – np. fraz lokalnych,
  • linkowanie do stron niepowiązanych tematycznie – prowadząc sklep z wieloma produktami, należy linkować w obrębie jednej tematyki, tworząc silosy,
  • linkowanie do wyindeksowanych podstron – jeśli linkujemy do artykuły blogowego sprzed 5 lat, najpierw powinniśmy go ponownie zaindeksować poprzez aktualizację, optymalizację i zgłoszenie do ponownej indeksacji,
  • powtarzanie linków w stopce – w stopce staramy się nie umieszczać linków, które już wcześniej wdrożyliśmy na naszej stronie, chyba że jest to konieczne ze względów UX i znacznie ułatwi korzystanie ze strony naszym klientom.

Linkowanie wewnętrzne jest jednym z najważniejszych elementów strategii SEO. Umieszczając w obrębie serwisu odnośniki do poszczególnych podstron, zwiększamy widoczność strony i poprawiamy jej UX – takie działania docenią Googleboty i nasi klienci.


[i] https://nowymarketing.pl/a/22907,content-intelligence-czyli-wiedza-o-tym-co-planowac-i-jak-pisac?_r=1

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *