Pozycjonowanie strony internetowej to proces obejmujący dwa zbiory działań. Jednym jest SEO on-site, drugim SEO off-site. W skład każdego wchodzą czynności innego rodzaju. Jakie? Czym różnią się od siebie SEO on-page i off-page? Które z nich jest ważniejsze dla pozycji witryny w wynikach wyszukiwania? Zanim przystąpisz do pozycjonowania swojej strony, poznaj odpowiedzi!
Dwa wymiary pozycjonowania: on-site i off-site, jako całokształt działań SEO
Działania on-site i off-site po zsumowaniu składają się na pełny obraz SEO. Skrót ten bierze się od nazwy Search Engine Optimization i oznacza optymalizację strony internetowej pod kątem wyszukiwarek. SEO, inaczej pozycjonowanie witryny, polega na wykonywaniu takich czynności, które poprawiają jej widoczność w wynikach wyszukiwania, a więc przesuwają ją z odległych miejsc na wysokie. Celem jest dotarcie na pierwszą stronę wyników.
Dlaczego aby docierać do odbiorców i potencjalnych klientów, należy być obecnym akurat w TOP 10 wyszukiwarki Google?
- Po pierwsze dlatego, że Google to najpopularniejsza wyszukiwarka. Jak wynika z omówionego przez nas raportu „Digital 2021”, w 2020 roku ze wszystkich dostępnych wyszukiwarek aż 91,4% ruchu w internecie wygenerował właśnie Google.
- Po drugie z tego powodu, że użytkownicy rzadko poszukują stron internetowych wśród wyników odleglejszych niż pierwsza dziesiątka. Oczekują znalezienia odpowiedzi na swoje pytanie jak najszybciej.
Praca wykonywana przez algorytm Google polega na ocenianiu stron internetowych i wybieraniu z milionów istniejących witryn zaledwie kliku takich, które najlepiej spełniają kryteria i odpowiadają na zapytanie wpisane w wyszukiwarkę przez danego użytkownika. Aby to Twoja strona została wybrana, potrzebne są działania SEO (off-site i on-site).
Czym jest SEO on-site (on-page)?
Działania SEO on-site (inaczej: on-page) to wszystkie te, które rozgrywają się bezpośrednio na stronie internetowej. Innymi słowy: aby je wykonywać, nie musisz robić niczego poza serwisem. Zmian najczęściej dokonuje się w panelu CMS-a i kodzie HTML, np. poprzez łączność z serwerem FTP.
Podstawowe działania on-site obejmują tworzenie nowych treści, podstron i elementów witryny. Z drugiej strony są to także czynności mające na celu usunięcie błędów i wyeliminowanie zbędnych elementów, np. zakłócających szybkość ładowania czy utrudniających korzystanie z witryny przez użytkowników.
Optymalizacja on-site SEO jest bardzo ważna, ponieważ strona internetowa jest nieustannie oceniana przez roboty Google i innych wyszukiwarek. Nawet czasowe przerwy w działaniu witryny (nieodpowiadający serwer), generowanie błędów czy zainfekowanie wirusami mogą sprawić, że strona spadnie w wynikach wyszukiwania. Jeśli roboty odnotują poważne usterki wymagające naprawy, otrzymasz powiadomienie w narzędziu Google Search Console. Niestety nie o wszystkich zostaniesz poinformowany – jakość witryny należy kontrolować na bieżąco samodzielnie.
Czym są działania on-site SEO? – przykłady
Istnieje wiele prostych działań SEO on-site, których możesz podjąć się samodzielnie. Jeśli wykrycie błędów jest dla Ciebie zbyt trudne, wystarczy, że zaczniesz tworzyć nowy wartościowy content, korzystać ze słów kluczowych, poprawiać błędy widoczne gołym okiem. Poniżej prezentujemy najpopularniejsze działania on-site.
Sposoby optymalizacji strony internetowej
Optymalizacja strony internetowej oznacza przystosowanie witryny do łatwiejszego odczytywania treści jednocześnie przez żywych użytkowników i roboty Google. Istotna jest m.in. szybkość ładowania, którą poprawisz dzięki usunięciu zbędnych wtyczek, widgetów, pop-upów, elementów audiowizualnych. Wgranie lżejszych i mniejszych plików na serwer – np. zdjęć, grafik – także pomoże. Obrazy można zmniejszyć i skompresować również za pomocą wtyczki.
Optymalizacja strony to również uporządkowanie kodu HTML. Usuwanie zbędnych linijek, domykanie znaczników, stosowanie korzystnych komend, np. dotyczących cache’owania witryny czy wyindeksowania podstron, które nie powinny pojawiać się w wynikach wyszukiwania z uwagi na niską jakość treści (przykład: podstrona koszyka, polityka prywatności).
Optymalizacja tekstów na stronie
SEO on-site obejmuje m.in. optymalizację tekstów. Treści należy formatować pod kątem użytkowników oraz robotów Google. Trzeba zadbać o strukturę nagłówków w menu i artykułach. Długie teksty dziel na akapity, używaj wytłuszczeń, stosuj punktory. Niezbędne jest też używanie słów kluczowych – zarówno w treści, jak i w nagłówkach.
Content marketing w SEO on-site
Content marketing oznacza tworzenie wartościowych treści. Obejmuje podstawowe informacje dla użytkowników o produktach, usługach i firmie, a także dodatkowe: rozbudowane i specjalistyczne artykuły na blogu. Teksty należy dodawać sukcesywnie i uwzględniać w nich słowa kluczowe. Nigdy nie kopiuj tego samego tekstu i nie stosuj go na wielu podstronach! Content powinien być unikalny – taki jest doceniany przez Google.
Pamiętaj też o uzupełnianiu danych meta: title i opisu, by podstrony dobrze prezentowały się w wynikach wyszukiwania Google. Media wizualne opatruj opisami alternatywnymi – w nich również wykorzystuj frazy kluczowe. Roboty wyszukiwarek nie potrafią odczytać obrazów, więc jeśli nie uzupełnisz opisów, nie zobaczą treści.
Linki w treści witryny
Mimo iż link SEO na ogół kojarzy się z elementem zewnętrznym i pozyskiwanym dla strony w ramach link buildingu, w rzeczywistości witryna również powinna być bogata w linki. Działania SEO on-site związane z tworzeniem odnośników nazywamy linkowaniem wewnętrznym. Struktura serwisu musi być czytelna dla użytkowników i robotów.
Kiedy usuwasz wybrane podstrony, powinieneś ustawiać poprawne przekierowania. Korzystaj z adresów kanonicznych dla tych podstron – np. produktowych – które mają duplikaty. Zadbaj też o to, by linki były poprawnie rozmieszczone i łatwe do klikania, zwłaszcza w wersji mobilnej strony. Przypadkowe sklejenie anchora ze słowem stojącym obok może sprawić, że kliknięcie linku wygeneruje błąd 404.
Usuwanie błędów na stronie internetowej
Działania SEO on-site takie jak tworzenie nowych treści i doskonalenie już istniejących powinny iść w parze z poprawą błędów i eliminowaniem niepotrzebnych elementów. Ważne jest regularne sprawdzanie, czy żadne linki nie prowadzą do podstrony z błędem 404. Czynniki takie jak nieklikalne odnośniki bądź sklejone frazy kluczowe utrudnią użytkownikom i robotom wyszukiwarek poruszanie się po stronie, a tym drugim również zrozumienie kontekstu.
Ponadto zrezygnuj z elementów spowalniających wczytywanie witryny. Czy aby na pewno potrzebujesz tych wszystkich pop-upów informujących o promocjach, newsletterze, specjalnej okazji, fanpage’u na Facebooku i innych? Jeżeli tak, opóźnij ich pojawienie, aby nie atakowały użytkownika, jak tylko wejdzie na witrynę. Ustaw limit wyświetlania pop-upów, żeby nie pokazywały się na nowo, kiedy użytkownik będzie poruszał się między podstronami.
Czym są działania SEO on-site? – porady FunkyMedia
Tematowi on-site SEO poświęciliśmy sporo poradników. Jeżeli chcesz się w nim zagłębić i rozpocząć pozycjonowanie na własną rękę, zacznij od przeczytania tych artykułów:
- Pozycjonowanie stron poradnik – część 1. Meta title: SEO Case Study
- Pozycjonowanie stron poradnik – część 2. Opis strony – meta description
- O czym pisać na blogu firmowym i osobistym?
- Czym jest responsywność strony?
- Czym jest evergreen content marketing?
- Jak pisać tytuły artykułów? Kreatywny copywriting
- Jak napisać wstęp do artykułu? Lead w copywritingu
Przejrzyj nasz blog, żeby znaleźć więcej porad dotyczących SEO on-site.
Czym jest SEO off-site (off-page)?
SEO off-site, inaczej SEO off-page, oznacza pozycjonowanie strony za pomocą działań podejmowanych na zewnątrz witryny. Przede wszystkim jest to link building, czyli zdobywanie wartościowych linków do strony. Niektórzy zaliczają tu również czynności podejmowane w mediach społecznościowych (prowadzenie kont i udostępnianie linków w social media), założenie wizytówki Google i dbanie o nią, stałe monitorowanie stron konkurencji.
Nieustanne pozyskiwanie licznych odnośników – koniecznie wartościowych – wpływa na awans w wynikach wyszukiwarki. Dzieje się tak, ponieważ algorytm odbiera często linkowaną stronę jako źródło cennych informacji w myśl zasady: skoro właściciele innych stron internetowych dobrowolnie wspominają o niej w swoich publikacjach, znaczy to, że uważają ją za dobrą jakościowo. A ponieważ głównym celem Google jest dostarczenie użytkownikom jak najlepszej odpowiedzi na ich zapytanie, Twoja strona pojawia się w TOP 10 jako jedna z godnych polecenia.
Czym są działania SEO off-site? – przykłady
Działań SEO off-site jest mniej niż SEO on-site, ponieważ chodzi tu głównie o linkowanie witryny na zewnątrz. Im więcej serwisów wspomina naszą witrynę, tym lepiej wypada ona w ocenie algorytmu wyszukiwarki.
Nie znaczy to jednak, że mamy do wyboru mniej metod działania! Wręcz przeciwnie, witryna może pozyskiwać odnośniki na wiele finezyjnych sposobów, którym poświęciliśmy kompleksowe poradniki. Możemy pisać artykuły sponsorowane, organizować konkursy, korzystać z marketingu szeptanego, współpracować z blogerami i podejmować mnóstwo innych czynności.
Analiza konkurencji
Przed przystąpieniem do działań SEO – on site i off-site – niezbędne jest przeprowadzenie audytu. Obejmuje on ocenę stanu witryny, a także szczegółową analizę konkurencji. Wśród danych o konkurencji istotne są m.in. wykorzystywane na stronie frazy kluczowe, linki wychodzące i przychodzące (pozyskiwane w ramach off-site SEO), jakość witryny, tworzony content. Tego typu analizę możemy przeprowadzić za pomocą narzędzi:
- Senuto, Semstorm – analiza fraz kluczowych, pozycje w wynikach wyszukiwania, widoczność ogólna i na wybrane słowa kluczowe,
- Majestic, Ahrefs – analiza linków wychodzących i przychodzących, ocena profilu linków.
Analizę konkurencji warto też przeprowadzić pod kątem treści publikowanych przez Twoich rywali na stronie i blogu. Jeśli skończyły Ci się pomysły na artykuły, podpatrz, o czym piszą firmy podobne do Twojej. Jakie wpisy generują największe zaangażowanie użytkowników? Które są najczęściej komentowane i udostępniane? Sprawdź też, w jaki sposób konkurencyjne firmy komunikacją się z klientami i jakie treści udostępniają. W tym celu zajrzyj na media społecznościowe rywali.
Link building – pozyskiwanie linków do strony
Strategia linkowania obejmuje pozyskiwanie odnośników przede wszystkim z atrybutem dofollow, jednak do utrzymania naturalnego profilu linków niezbędne są również te z atrybutem nofollow. W rezultacie link building oznacza działania na stronach, blogach, forach, w social media i wielu innych rozmaitych miejscach.
Linki możemy pozyskiwać samodzielnie, odgórnie – to najpopularniejszy i najpewniejszy sposób. Jednocześnie warto poszukiwać sprytnych sposobów, dzięki którym użytkownicy będą skłonni dzielić się naszą witryną z innymi z własnej woli. Przykłady zachęty do działań oddolnych to organizowanie konkursów i zabaw, tworzenie wartościowych artykułów, prowadzenie programów partnerskich i afiliacyjnych, wysyłanie podarunków blogerom w zamian za recenzje, uczestniczenie w wydarzeniach lokalnych i branżowych.
Czym są działania SEO off-site w praktyce? Przeczytaj poradniki!
Zachęcamy Cię do zapoznania się z różnorodnymi działaniami SEO off-site i wypróbowania wybranych na własną rękę. Oto poradniki, które znajdziesz na blogu FunkyMedia:
- Skuteczne sposoby pozyskiwania linków (SEO link building)
- Czym są artykuł gościnny i artykuł sponsorowany? Link building (SEO)
- Skuteczny sposób na pozyskiwanie linków? Link baiting!
- Marketing szeptany w internecie – czym jest i jak go prowadzić?
- Zaplecze SEO – co to jest i jakie daje korzyści?
Co wybrać: on-site czy off-site SEO?
Jak wyjaśniliśmy na początku niniejszego poradnika, SEO off-site i SEO on-site stanowią składowe pozycjonowania stron. Należy dodać: nierozłączne. W istocie błędem jest rozważanie ich jako alternatyw. Działania on-page i off-page powinno się podejmować łącznie, koniecznie w tym samym czasie. Linkowanie zewnętrzne należy prowadzić na te same słowa kluczowe, które pojawiają się w treściach na stronie. Kompleksowe pozycjonowanie przynosi efekty szybciej i łatwiej. Są to także efekty lepsze – im bliżej TOP 3 Google wyświetla naszą witrynę, tym więcej użytkowników kliknie link.
Nic nie stoi na przeszkodzie, byś działania SEO off-site prowadził sam. Wyżej zaproponowaliśmy Ci kilka poradników, dzięki którym nauczysz się podstaw. Na naszym blogu znajdziesz także artykuły dotyczące SEO on-site: pisania angażujących artykułów, tworzenia danych meta, wdrażania mobilnej wersji strony i innych zagadnień. Trzymamy kciuki za sukces! 🙂
Jeżeli jednak nie czujesz się pewnie i masz pytania, szukasz wsparcia albo chcesz oddać SEO off-site i/lub on site w ręce specjalistów, pozostajemy do Twojej dyspozycji. Skontaktuj się z nami i daj znać, czego potrzebujesz. Na jakie słowa kluczowe chcesz być widoczny w Google? Które strony internetowe chcesz pokonać w wyścigu o wysokie miejsce w wyszukiwarce? Jaki jest Twój cel i jakiej konwersji oczekujesz? Wykonamy audyt strony i przeprowadzimy analizę konkurencji, byś uzyskał z pozycjonowania maksimum korzyści. Czekamy na Twoją wiadomość.