infografika

Jak napisać wstęp do artykułu? Lead w copywritingu

Lead, zwany także wstępem do artykułu czy zajawką, to krótki kawałek tekstu poprzedzający część właściwą. Jest o tyle ważny, że niejednokrotnie przesądza o pozyskaniu odbiorcy. Dobrze napisany wstęp przykuwa wzrok. Zaciekawia bądź porusza emocjonalnie. Przekonuje czytelnika, że warto sprawdzić informacje zawarte w treści artykułu. Tylko jakich słów użyć, żeby pozyskać czytelników? O tym dzisiaj!

Jaki lead powinien mieć artykuł internetowy?

Aby przykuć uwagę czytelnika, leady artykułów powinny być krótkie i treściwe. Powinny także zawierać „haczyk” – inny dla każdego rodzaju leadu, o czym dowiesz się w dalszej części artykułu. Idealny wstęp do tekstu opublikowanego w internecie liczy 2-3 zdania, co przekłada się na 200-400 zzs (znaków ze spacjami). Preferowane są zdania proste, nie zaś wielokrotnie złożone i zawiłe.

Lead najczęściej pisze się po stworzeniu tytułu artykułu. Warto jednak wiedzieć, że niektórzy wolą przygotowywać go dopiero po napisaniu całości. Wówczas lepiej wiesz, co poruszyłeś w treści, i w efekcie nie obiecujesz czytelnikowi odpowiedzi, których artykuł nie dostarcza. Jest to zresztą jedna z najważniejszych reguł wstępu. Nigdy nie poruszaj w leadzie kwestii, których czytelnik nie znajdzie podczas lektury artykułu.

Jak napisać wstęp do artykułu? Lead - porady

Artykuły na blogu a SEO

Pisanie leadów do wpisów na strony czy blogi firmowe wymaga myślenia o SEO. W praktyce oznacza to, że treść wstępu musi być jednocześnie chwytliwa i zoptymalizowana pod słowa kluczowe, na które chcesz pozycjonować dany tekst. Ważne jest wymienienie we wstępie głównego słowa kluczowego. Jeśli przy okazji uda Ci się dodać inne, świetnie.

Pamiętaj, by każdy artykuł pozycjonować na inne słowa bądź frazy kluczowe. Każdy musi mieć odrębny, unikalny wstęp. Na jego bazie możesz później przygotować opis meta description (przeczytaj, w jaki sposób wspomaga działania SEO). Ponadto dobry lead wykorzystasz jako opis reklamowy w Google Ads czy kampanii na Facebooku.

Streszczanie informacji zawartych w artykule jako pomysł na wstęp

Jednym z szablonów leadu jest streszczenie, a więc krótka prezentacja tego, co czytelnik znajdzie w artykule. Sprawdzi się przede wszystkim w sytuacji, w której odbiorca jest już zainteresowany tematem. Wywnioskował z tytułu, że tekst da mu odpowiedź na zadane pytanie, i nie potrzebuje niczego więcej. Przedstaw zajawkę ciekawie i upewnij czytelnika w wyborze.

Przykład:

  • Chcesz wiedzieć, jak zdobyć czytelników za sprawą samego wstępu? W niniejszym poradniku znajdziesz podstawowe informacje o leadzie oraz wytyczne pisania. Poznasz też gotowe szablony do wykorzystania i przykłady zastosowania. Zapamiętaj je i stań się mistrzem artykułu online!

PS Dziś dowiesz się, jak stworzyć świetny lead. Ale to nie wszystko! Przekonaj się, jak ułożyć doskonały, chwytliwy tytuł. Przeczytaj wpis, w którym rozebraliśmy tytuł na czynniki pierwsze: Jak pisać tytuły artykułów? Kreatywny copywriting.

Oddziałuj na emocje czytelnika

Emocje są zawsze w cenie. Zastanów się nad swoimi reakcjami – jak różnie przyjmujesz wiadomości podane „na sucho” od tych kipiących od emocji.

Spójrz na poniższy przykład:

  • 20 lutego 2021 roku Alicja B. odeszła z zespołu Muzyczne Nutki. Jako powód decyzji podała chęć zmiany i spróbowania sił w innym obszarze sztuki. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, co teraz planuje robić Alicja, kliknij tutaj. Zachęcamy do przeczytania.
  • To niewiarygodne! Alicja B. opuściła zespół Muzyczne Nutki, który współtworzyła od przeszło dwudziestu lat! Co stało za tak szokującą decyzją? Czy ekipa jej to wybaczy? Nie zwlekaj i przeczytaj, by być na bieżąco z jednym z największych skandali muzycznych roku!

Oczywiście emocje płyną nie tylko z wywoływania szoku. Ba! wcale nie muszą wynikać ze skandalu. Zainteresowanie odbiorcy wzbudzisz, grając na strunie zarówno negatywnej (smutek, współczucie, ból, rozpacz, strach, stres), jak i pozytywnej (przyjemność, radość, czułość, sympatia, pożądanie, humor). Wybierz emocje wiążące się z treścią artykułu i wynikające z niej. Przykładowo pisząc do rodziców małych dzieci, podkreśl bezpieczeństwo będące korzyścią z przeczytania Twojego artykułu. Przeciwstaw je zagrożeniu pochodzącemu z zewnątrz.

Lead powinien wzbudzać emocje

Lead zapowiadający tajemnicę zawartą w tekście

Nic tak nie wzbudza zainteresowania, jak obietnica przystąpienia do elitarnego klubu osób mających tajemną wiedzę. Czytelnik lubi czuć się wyjątkowy, unikalny, ważny. Z jednej strony ma świadomość, że z Twojej strony internetowej korzysta mnóstwo ludzi, z drugiej pozwala się przekonać, że dana treść powstała specjalnie z myślą o nim i że będą o niej wiedzieli nieliczni.

Jakich sformułowań i zdań użyć, by przemienić zwykły wstęp w tajemniczy? Oto nasza propozycja:

  • Poznaj 10 przepisów na tradycyjne polskie ciasta. Są proste i szybkie do wykonania. Do ich przygotowania nie potrzebujesz wielu składników. Pomyśl o gustach najbliższych i podczas nadchodzącego spotkania rodzinnego podaj ciasta, które zachwycą wszystkich.
  • Poznaj 10 mało znanych przepisów na tradycyjne polskie ciasta. Unikalne receptury zachowane z XVIII wieku są proste i szybkie do wykonania. Nie potrzebujesz wielu składników, choć niektóre Cię zaskoczą! Wybierz przepisy na ciasta, które rozkochają Twoich bliskich podczas najbliższego zjazdu rodzinnego.

Lead w formie niedopowiedzenia

Połączenie wstępu emocjonującego z tajemniczym może przybrać formę niedopowiedzenia. Tego typu lead składa się ze zdań, które nie dają odpowiedzi na pytanie zadane w tytule. Mają jedynie wzbudzić ciekawość, by czytelnik czuł nieodpartą chęć kliknięcia linku i zgłębienia zagadnienia.

Oto próbka pisania niedopowiedzeń:

  • 20 lutego 2021 roku Alicja B. odeszła z zespołu Muzyczne Nutki. Jako powód decyzji podała chęć zmiany i spróbowania sił w innym obszarze sztuki. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, co teraz planuje robić Alicja, kliknij tutaj. Zachęcamy do przeczytania.
  • 20 lutego 2021 roku Alicja B. odeszła z zespołu Muzyczne Nutki. Powód jej decyzji jest zaskakujący i zupełnie niespodziewany. Czy to nuda? A może jedynie strategia marketingowa mająca wywołać burzę medialną i przywrócić zespołowi blask? My nie jesteśmy przekonani, za to były agent piosenkarki…

Ograniczenie czasu jako zachęta do działania

Chcesz się upewnić, że czytelnik przeczyta Twój artykuł teraz? To ważne, ponieważ jeśli odłoży go na później, być może nigdy do niego nie wróci. Wyposaż lead w informację o limicie czasowym dotyczącym zagadnienia poruszonego w tekście. Co prawda ta metoda działa jedynie w określonych przypadkach, ale warto ją znać. Przyda Ci się do pisania reklam produktów w kampanii Google Ads.

  • Uwaga! Artykuły o skandalu związanym z zatruciem wody pitnej w Myszy Małej są blokowane i ściągane z ogólnopolskich portali. Dowiedz się, czego dotyczy sprawa i kto cenzuruje teksty. Zrób to teraz, zanim i nasza treść zniknie! Koniecznie udostępnij artykuł dalej!

Któż odrzuciłby najważniejsze newsy o wielkiej aferze, które na dodatek są na bieżąco usuwane z internetu? Takiego artykułu wprost nie można zlekceważyć!

Stwórz lead do materiału ograniczonego czasowo

Wstęp z odniesieniem do sytuacji konkretnych odbiorców

Poznanie swoich odbiorców to jeden z najważniejszych kroków podczas opracowywania strategii marketingowej. Jeżeli kierujesz ofertę – a także piszesz teksty na stronę czy blog – bardzo szeroko, chybiasz. O wiele lepiej sprecyzować odbiorcę i trafić właśnie do niego niż pisać do wszystkich i liczyć, że ktoś się w końcu zainteresuje Twoimi produktami bądź usługami. Dokładnie poznanie grupy odbiorczej pozwala zawężać lead artykułu i daje większą konwersję.

  • Współcześnie mamy do wyboru wiele rodzajów odkurzaczy. Różnią się materiałem wykonania, wydajnością, podstawowymi i dodatkowymi funkcjami. Przekonaj się, który odkurzacz kupić do domu, by sprzątać szybko, komfortowo i skutecznie.
  • Godzina żmudnego odkurzania, a na ziemi wciąż leżą paprochy. Na dodatek od ciągłego sprzątania bolą Cię plecy, a ubogi wybór funkcji czyni proces trudnym i frustrującym. Koniec z tym – potrzeba Ci dobrego odkurzacza! Przekonaj się, z jakiego materiału powinien zostać wykonany, jaka wydajność sprawdzi się w Twoim domu, jakie funkcje warto mieć, a na jakie szkoda tracić pieniądze.

Język korzyści leadu

Jeżeli wstęp nie prezentuje korzyści, które czytelnik zyska dzięki przeczytaniu artykułu, raczej nie zachęci internauty do podjęcia działania. Miej na uwadze, że nawet jeśli odbiorca jest zainteresowany kwestią X (artykułem, produktem, usługą – nieważne), tak naprawdę chodzi mu wyłącznie o niego. Chce wiedzieć, jak coś zrobić, wcale nie dla samej wiedzy, lecz żeby wykorzystać to w życiu codziennym. Podobnie podczas kupowania produktu bądź korzystania z usługi nie dba o przedmiot transakcji, tylko o efekt końcowy – doświadczenie.

Tworząc lead, wykorzystaj język korzyści:

  • W niniejszej publikacji opisaliśmy funkcje nowoczesnych telewizorów. Poruszyliśmy kwestie odmiennych rodzajów matrycy, typów podświetlenia, doboru przekątnej ekranu do wielkości pokoju, systemu Smart TV oraz innych funkcji. Zakończyliśmy tabelką przedstawiającą wybrane modele telewizorów z możliwością zakupu online.
  • Dowiedz się, jak wybrać najlepszych telewizor. Dzięki niniejszej publikacji dobierzesz matrycę, typ podświetlenia czy przekątną ekranu tak, że seanse przed telewizorem w gronie najbliższych staną się lepsze niż wyprawa do kina! Sprawdź, dlaczego warto mieć Smart TV i jakie inne nowoczesne funkcje ułatwią Ci oglądanie ulubionych filmów i seriali. Poznaj nasze propozycje, a kupisz telewizor sprytnie i bez przepłacania!

Call To Action na końcu wstępu

CTA, wezwanie do działania, powinien mieć nie tylko wpis jako całość – w zakończeniu – ale również sam lead. Jasne, wyraźne polecenie pomaga odbiorcom w podjęciu pozytywnej decyzji. Chodzi o zdania takie jak: Koniecznie przeczytaj! Poznaj nasze stanowisko! Przekonaj się, jak zrobić to lepiej! Zdobądź wiedzę, której nie ma nikt inny! I tak dalej.

Lead możesz rozpocząć od pytania, skończyć zaś CTA, np. w taki sposób:

  • Zastanawiasz się, dokąd pojechać w tegoroczne wakacje? […] Przekonaj się, jakie kierunki wybiorą Polacy w 2021 roku!
  • Jesienią męczą Cię katar i ciągły ból gardła? […] Poznaj domowe sposoby na natychmiastowe przywrócenie zdrowia!
  • Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego mówimy „na zdrowie”, kiedy ktoś kichnie? […] Przeczytaj niesamowitą historię życzenia zdrowia w odpowiedzi na kichnięcie!
Lead powinien kończyć się call to action

Wzbudź zainteresowanie liczbami i statystykami

Przekonaj odbiorcę, by wybrał właśnie Twój wpis, wzbogacając lead o fakty, liczby i statystyki. Korzystne są zwłaszcza liczby – wyróżniają się w zajawce zbudowanej przede wszystkim z wyrazów i przemawiają do wyobraźni.

Popraw swój lead w następujący sposób:

  • Jak wynika z badań, coraz więcej Polaków wybiera produkty wegańskie i wegetariańskie.
  • Jak wynika z badań Instytutu Koniczyna, liczba osób wybierających produkty wegańskie i wegetariańskie wzrosła aż o 50% względem poprzedniego roku.

Steruj treścią wstępu za pomocą modelu AIDA

Jeżeli podczas tworzenia wpisów na stronę bądź blog używasz języka korzyści, ten model zapewne jest Ci znany. Jeśli zaś jeszcze o nim nie słyszałeś, zachęcamy do lektury poświęconej mu publikacji. Składa się z czterech elementów, których pierwsze litery tworzą nazwę. A to Attention (przykuwanie uwagi). I to Interest (zainteresowanie). D to Desire (pożądanie). Finalne A to Action (akcja, wezwanie do działania). Model prowadzi odbiorcę po ścieżce ku pożądaniu zdobycia wiedzy zawartej w artykule.

Podziel lead na sekcje i stwórz zgodnie z wytycznymi owych sekcji:

  • Attention: Wiesz, że lead przesądza o tym, czy obojętny internauta stanie się czytelnikiem?
  • Interest: Mamy dowody na to, że napisanie dobrego wstępu pozwoli Ci dotrzeć do właściwego klienta i sprzedać mu większość produktów z Twojej oferty.
  • Desire: Co istotne, Twój warsztat nie musi być doskonały. Wystarczy kilka opracowanych przez nas sztuczek. Przetestowaliśmy je na wielu klientach i gwarantujemy, że działają.
  • Action: Nie daj się zatem pokonać konkurencji nigdy więcej. Przeczytaj poradnik i stwórz lead, dzięki któremu wygrasz bitwę o klienta!

Copywriter na pomoc – postaw na warsztat specjalisty

Nie ma ludzi, którzy potrafią zrobić wszystko. Jeżeli jesteś specjalistą w swojej branży, ale w copywritingu niekoniecznie, zdaj się nas nas. Nasz zespół copywriterów pisze teksty dotyczące każdej branży i mające dowolny charakter – od specjalistycznych long formów przez standardowe wpisy poradnikowe po krótkie teksty czysto reklamowe, np. do kampanii Google Ads bądź Facebooka.

Przekonaj się, jak stworzyć perfekcyjny lead i zwiększyć konwersję na stronie. Zamów usługę content marketingu w FunkyMedia – osobno lub jako dodatek do innej usługi, np. pozycjonowania. Jeżeli chcesz zapytać o szczegóły, skontaktuj się z nami. Chętnie udzielimy odpowiedzi.

Dobry wstęp przykuwa uwagę czytelnika - niech napisze go copywriter!

Zachęcamy Cię również do przejrzenia naszego bloga. Publikujemy poradniki dotyczące SEO i szeroko pojętego marketingu w sieci. Jesteśmy pewni, że znajdziesz tu niejeden wpis, dzięki któremu poprawisz konwersję na swojej stronie. Przekonaj się!

Posłuchaj podcastu na YouTube