Jak pisać artykuły sponsorowane?

Skuteczne sposoby pozyskiwania linków (SEO link building)

Pozyskiwanie linków to jedna z podstawowych strategii SEO. Link building zalicza się do działań off-site, czyli wykonywanych poza docelową stroną internetową, mimo tego mających korzystny wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Jeżeli chcesz poznać skuteczne, łatwe i bezpieczne metody pozyskiwania linków do strony internetowej, trafiłeś we właściwe miejsce. Zachęcamy do lektury!

Spis treści

Co daje link building?

Pozycjonowanie stron internetowych składa się z działań dwóch rodzajów. Pierwsze to te prowadzone w obrębie witryny, czyli on-site. Zaliczamy do nich m.in. optymalizację kodu HTML, poprawę struktury nagłówków, pracę nad tekstami, wykorzystywanie słów kluczowych czy linkowanie wewnętrzne. Drugie z kolei skupiają się na zewnętrzu, stąd nazwa off-site. Tego rodzaju działania polegają na pozyskiwaniu wartościowych linków. Należy jednak położyć nacisk na jakość. Dawniej korzyść przynosiła liczba – im więcej linków prowadziło do strony www, tym lepiej. Dziś wprost przeciwnie: nienaturalnie duża liczba odnośników, zwłaszcza z serwisów niskiej jakości bądź otrzymanych w krótkim czasie, może przyczynić się do nałożenia przez Google na stronę filtra.

Ale dlaczego w ogóle zdobywanie wartościowych linków jest ważne? Kiedy Google ocenia Twoją stronę, bierze pod uwagę m.in. jej popularność. Jeżeli w różnych serwisach znajdują się do niej linki, oznacza to, że inni ludzie uważają ją za wartościową i piszą o niej. Ponadto pozyskiwanie linków pozycjonujących – z atrybutem dofollow – przekazuje część mocy silniejszej witryny do słabszej (Twojej).

Czy pozyskiwanie linków jest legalne?

Legalność i etyczność link buildingu zależą od osób, które je wykonują. Zauważ, że nawet pozornie legalną i bezpieczną optymalizację strony internetowej można przeprowadzić nieetycznie i niezgodnie z wytycznymi wyszukiwarki Google. Weźmy na przykład pozycjonowanie na słowa kluczowe, które nie są bezpośrednio związane z zawartymi na niej treściami (np. są to nazwy popularnych produktów, których jednak nie oferujesz). Inne niedozwolone metody to pozycjonowanie na nazwę konkurencyjnej marki albo ukrywanie treści na stronie (pisanie białymi literami na białym tle, ukrywanie w kodzie HTML czy umieszczanie w elementach typu Flash).

Zachęcamy Cię do przeczytania naszego artykułu o White, Black i Grey SEO, z którego dowiesz się, które praktyki SEO są dozwolone i doceniane przez Google, które zaś mogą zaszkodzić Twojej stronie. Pozyskiwanie odnośników może zawierać się w każdej z tych kategorii. Należy więc wybierać rozsądnie i kierować się kilkoma podstawowymi zasadami.

Etyczne pozyskiwanie linków

Zasady etyczne link buildingu

Zanim zdecydujesz się na konkretne metody, zadaj sobie następujące pytania:

Czy moje działanie przyniesie korzyść użytkownikowi?

Mimo iż pozycjonowanie stron opiera się na sprytnym manipulowaniu algorytmem, Google zezwala na nie. Celem tej globalnej firmy jest niesienie korzyści użytkownikowi. Eksperci nieustannie pracują nad poprawą algorytmu, by wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania sprzyjały wyłącznie działania naturalne. Dlatego jeśli zdobywasz wartościowe linki z uwzględnieniem realnej korzyści użytkownika, Google uzna działania za etyczne i pomoże Ci w awansie w wynikach wyszukiwania.

Czy informacje, które podaję, są zgodne z prawdą?

Drugie pytanie ściśle wiąże się z pierwszym. Jeżeli zdobywasz linki ze stron, ale opatrujesz je nieprawdziwymi informacjami, nie przynosisz korzyści użytkownikowi. Wręcz przeciwnie: okłamujesz go i nieuczciwie skłaniasz do odwiedzenia Twojej strony. Dlatego zawsze pisz uczciwie i otwarcie. Skorzystasz na tym, ponieważ osoby, które klikną linki, rzeczywiście będą zainteresowane promowanymi treściami. Chętniej dokonają zakupu i dłużej zostaną na stronie niż osoby, które zostały nieuczciwie zmanipulowane i liczyły na inne treści.

Czy promując swoją stronę, nie szkaluję konkurencji?

Bezpiecznie i korzystnie – również dla wizerunku – jest pozyskać link do strony internetowej bez odwoływania się do konkurencji. Napisanie: „nasze produkty są lepsze nawet od X” kusi, niemniej lepiej się od tego powstrzymać. Pisząc ciekawy artykuł bądź notkę prasową na temat swojej działalności, skup się na jej zaletach, zwłaszcza unikalnych. Jeżeli masz coś, czego brakuje konkurencji, użytkownicy zauważą to sami.

Z jakich metod pozyskiwania linków warto korzystać?

Link building warto zacząć od naturalnego pozyskiwania linków. Mogą to być linki z komentarzy na tematycznych portalach i blogach, mogą być też odnośniki z for internetowych. Na naszym blogu znajdziesz świetny artykuł o marketingu szeptanym, w którym wyjaśniliśmy, czym jest szeptanka i jak powinno się ją wykonywać – zachęcamy do przeczytania!

Jak być naturalnym i zdobywać wartościowe linki? W każdej branży znajdziesz serwisy, blogi, fora i grupy w social media (zwłaszcza na Facebooku), na których ludzie poszukują produktów i usług, a także proszą o pomoc. Czasem mama szuka sprawdzonego dentysty dla małego dziecka. Innym razem para znajduje w domu robaki i nie wie, jak się ich pozbyć. Jeżeli świadczysz usługi, które mogą im pomóc, opublikuj komentarz. W taki sposób połączysz korzyść dla użytkownika z korzyścią dla siebie – pozyskaniem linków z komentarzy. Ponadto bezpośredni kontakt klientów z właścicielem firmy buduje więzi, zaufanie, zaangażowanie i lojalność. Świetnie wpłynie na SEO PR!

Jakich metod pozyskiwania linków unikać?

Teoretycznie zdobywanie odnośników z atrybutem nofollow nie ma sensu, bo nie przekazują mocy witrynie. W praktyce jednak atrybut nofollow może wpłynąć na Twoją stronę równie korzystnie co uzupełnione meta descriptions. Elementy te nie mają przełożenia na SEO bezpośrednio, niemniej mogą prowadzić do zwiększenia konwersji, a duży ruch na stronie jest dla wyszukiwarki Google wskazówką, by uważniej przyjrzeć się jej wartości. M.in. dlatego zdobywanie linków z Wikipedii jest korzystne, mimo iż są to odnośniki mające atrybut nofollow. Poza tym posiadanie samych linków dofollow wydaje się podejrzane – możesz zostać posądzony o korzystanie wyłącznie z płatnej promocji. Liczy się ogólna liczba posiadanych odnośników (profil linków), dlatego warto mieć i takie, i takie.

Bezwzględnie unikać należy zdobywania linków w sposób niezgodny z prawem. Pozyskanie linków z serwisów słabej jakości zamiast przekazać moc Twojej witrynie, obniży ją. Niekorzystne są też programy wymiany linków, w których jesteś zobowiązany do umieszczania odnośników na swojej stronie. Znaczna liczba odnośników pojawiających się w krótkim czasie ściągnie uwagę Google, i to w niekorzystnym sensie. Należy również być ostrożnym podczas wykonywania marketingu szeptanego. Wypowiedzi muszą wyglądać naturalnie. Dodaj komentarz, w którym znajduje się pełny link (URL), nie zaś anchor (najczęściej link ukryty pod słowem kluczowym – frazą sprzedażową).

Czym jest profil linków?

W podejmowaniu decyzji, czy w danej sytuacji pozyskiwanie linków będzie korzystne dla strony, może Ci pomóc profil linków. Jest to określenie obejmujące całokształt odnośników prowadzących do Twojego serwisu. Podczas oceniania Google kieruje się kryteriami takimi jak źródło pochodzenia, typ, rodzaj, anchor, liczba, stosunek linków do- i nofollow. Przykładowo na profil linków lokalnego sklepu ze słodyczami bardzo dobrze wpłyną linki z serwisu regionalnego, blogów z recenzjami słodyczy, stron producentów i dostawców. Z kolei na profil linków strony źle zadziała przyrost kilkudziesięciu odnośników z niskiej jakości witryn osadzonych w Bangladeszu i publikujących treści „o wszystkim i o niczym”.

Wartościowe linki z jakościowej strony – warto wiedzieć

Strategia link buildingu powinna uwzględniać fakt, iż link uzyskany z mocnej strony wcale nie oznacza, że profil linków Twojej strony znacząco się poprawi. Wszystko bowiem zależy od tego, na jakiej podstronie pojawi się ów link. Przykładowo w serwisie sportowym najsilniejsze i najlepiej działające na pozycjonowanie stron są strona główna oraz kategorie poświęcone piłce nożnej, koszykówce i siatkówce. Jeśli właściciele serwisu postanowią stworzyć nowe kategorie niepowiązane tematycznie ze sportem, np. „czas wolny”, „plotki” czy „horoskopy”, pozyskane z nich linki zostaną potraktowane przez Google jako średniej bądź niskiej jakości.

***

Okej, podstawę teoretyczną mamy już z głowy. Gotowy na przegląd metod pozyskiwania linków? Zaczynamy!

Opublikuj ciekawy artykuł na swoim blogu

Jeżeli jeszcze nie masz bloga, to poważny błąd. Prowadzenie go stanowi jeden z najlepszych i naturalnych sposobów na nasycanie strony www słowami kluczowymi, a także sygnalizowanie wyszukiwarce Google, że w serwisie coś się dzieje (jest aktualizowany). Ponadto dzięki blogowi możesz zaznajomić potencjalnych klientów ze swoimi produktami bądź usługami. Rozwiązujesz ich problemy, wskazujesz na korzyści, o których nie pomyśleli, serwujesz ciekawostki. Każdy wartościowy i ciekawy artykuł ma szansę na udostępnienie przez czytelników, dlatego warto się postarać. Nie zapomnij też, by w sekcji blogowej dodać widget szybkiego share’owania w social media!

Prowadzenie bloga - jedna z metod pozyskiwania linków

Artykuł „X najlepszych…” bądź artykuł podsumowujący nowości

Jeśli nie wiesz, jak napisać świetny artykuł: wysokiej jakości, poparty badaniami czy oferujący innowacyjne rozwiązania, nie przejmuj się. Zawsze możesz stworzyć ciekawy artykuł w lekkiej formie – te również są chętnie udostępniane. Przygotuj zestawienie branżowych nowości, sprawdzonych sposobów na zrobienie czegoś, a nawet najchętniej zamawianych produktów z Twojego sklepu. Ludzie lubią zestawienia, rankingi i porównania.

Napisz artykuł o kimś z branży

Ciekawy sposób na pozyskiwanie linków do strony to także pisanie artykułów o osobach z branży, które mają swoją stronę. Przykładowo jako właściciel sklepu z kosmetykami możesz napisać artykuł o wybranych blogerach kosmetycznych cieszących się popularnością (dużą lub średnią – wypróbuj różne grupy docelowe!). Wybierz takich, którzy pozytywnie zrecenzowali produkty, które masz w swoim sklepie. Jeśli na końcu wkleisz link do ich strony internetowej, chętnie udostępnią artykuł u siebie, aby podzielić się z czytelnikami wiadomością, że ktoś o nich napisał.

Jak pozyskiwać linki od blogerów?

W firmach oferujących produkty nadające się do wysyłki – a także niektóre popularne usługi – link building można prowadzić m.in. w ramach współpracy z blogerami (płatnej bądź barterowej). Zapytaj właścicieli stron o możliwość wysyłki produktu w zamian za recenzję. Umówcie się co do liczby linków – korzystnie będzie umieścić odnośnik zarówno do strony głównej, jak i produktowej. W przypadku barteru koszty pozyskiwania linków są niskie, a źródła linków wartościowe, w końcu blogi poruszają tematykę ściśle związaną z Twoją branżą.

Udostępnij treści w social media

Napisałeś świetny artykuł informacyjny, rozrywkowy bądź inny? Nie czekaj, aż w social media udostępnią go czytelnicy – zrób to sam. Dzięki temu dotrzesz do większej liczby osób: zarówno tych, które same odwiedzą Twoją witrynę, jak i tych, które trafią na link na Facebooku (bądź innym portalu, np. LinkedIn). Być może przekażą go dalej – udostępnią na swojej tablicy facebookowej, blogu, forum.

Grupy tematyczne w social media

Pozostańmy na chwilę w temacie social media. Aby dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów i zwiększyć szansę udostępnienia przez nich odnośnika do Twojego serwisu, dołącz do grup tematycznych związanych z branżą, w której działasz. Dobra wiadomość jest taka, że znajdziesz grupę dla absolutnie każdej branży. Zła: opublikować link do strony internetowej wcale nie jest łatwo. Grupy mają restrykcyjne regulaminy, poza tym użytkownicy social media są wyczuleni na ukrytą reklamę. By odnieść realną korzyść, musisz zaangażować się w życie grupy, np. poprzez odpowiadanie na wątki, pomaganie, radzenie. Publikowanie linków do strony www powinno stanowić jedynie element Twoich wypowiedzi. Poza tym warto, abyś działał jawnie i przedstawiał się jako właściciel bądź przedstawiciel firmy, nie zaś inna osoba.

Pośrednia metoda link buildingu - linki w social media

Stwórz swoją społeczność

Jak wspomnieliśmy, przemycanie linków do strony w gotowych grupach na Facebooku czy forach nie jest łatwe. Jeżeli moderatorzy wciąż kasują Twoje komentarze i dają Ci upomnienia, stwórz swoją społeczność, której publikowanie wartościowych linków do nowości w sklepie czy ciekawych artykułów nie będzie przeszkadzało. Poinformuj klientów – rozdaj im wizytówki bądź zaplanuj mailing – że założyłeś grupę na Facebooku czy w innym miejscu, gdzie będziesz dzielił się dodatkowymi materiałami, organizował konkursy, odpowiadał na pytania i informował o bieżących kwestiach. Na pewno część z nich chętnie dołączy do społeczności.

Zwróć się do klientów z prośbą o feedback

Łatwy i skuteczny sposób pozyskiwania linków od obecnych klientów zakłada nawiązywanie z nimi kontaktu – mailowego bądź telefonicznego. Po tym, jak otrzymają produkt lub skorzystają z usługi, poproś ich o podzielenie się opinią w internecie. Możesz wskazać miejsce, np. zakładkę recenzji na facebookowym fanpage’u, ale nie musisz. Pozostawienie im wyboru pozwoli Ci dotrzeć do miejsc i grup docelowych, o których być może sam byś nie pomyślał. Przykładowo Twoi klienci mogą być aktywni na forum tematycznym bądź regionalnym i to właśnie tam o Tobie napiszą. A może podzielą się doświadczeniami na blogu osobistym? Jeśli nie, nawet kilka zdań w social media z linkiem do strony internetowej jest na wagę złota!

Wypróbuj wpisy gościnne

Ciekawy artykuł możesz napisać z myślą o stronie nie tylko swojej, ale także cudzej. Jednym ze sposobów na pozyskiwanie linków do strony internetowej bowiem są wpisy gościnne. W przeciwieństwie do sponsorowanych nie wiążą się z opłatami, dzięki czemu nie muszą zostać opatrzone etykietą „wpis sponsorowany” (bądź podobną, zależnie od serwisu). Wpisy gościnne to takie, w których wypowiadasz się jako ekspert w danej dziedzinie i niesiesz korzyść użytkownikom strony www, na której zostanie opublikowany ów profesjonalny, świetny artykuł. Napracujesz się, ale zyskasz ogromną wartość: mocne linki dofollow ze strony wysokiej jakości, wszak tematycznej, popularnej, mającej dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Artykuł gościnny na Twojej stronie

Nie tylko twórz artykuły gościnne na strony innych osób, lecz także pozwól, by inni pisali treści na Twoją witrynę. Co prawda w ten sposób pojawią się na niej linki wychodzące, ale przyniosą Ci korzyść. Autorzy artykułów bowiem chętnie podzielą się na swoich stronach wiadomością, że wystąpili jako eksperci i udostępnią wpis. Pamiętaj jednak, by korzystać z tej metody pozyskiwania linków z rozwagą. Nie dopuść do sytuacji, w której większość publikacji na blogu jest gościnna.

A może artykuły sponsorowane?

Podobne do wpisów gościnnych są artykuły sponsorowane. W nich także umieścisz linki dofollow – dlatego ważne jest wybranie serwisów wysokiej jakości i optymalizacja treści! – jednak za publikację zapłacisz. Popularną stroną zrzeszającą właścicieli stron z każdej branży jest WhitePress. Tutaj zamówisz linki nofollow i dofollow, dodasz do bazy wpisy gościnne, a także zgłosisz swoją stronę jako gotową do publikacji cudzych artykułów (w ten sposób zarabiają zarówno mali blogerzy, jak i właściciele wielkich serwisów informacyjnych). Wróćmy jednak do głównego wątku. Artykuły sponsorowane – co zrobić, by miały korzystny wpływ na pozycjonowanie? Zwróć uwagę na tematykę i popularność serwisów, w których planujesz je opublikować. Wspomóż się skalą ocen WhitePressa (bądź innej platformy, z której skorzystasz).

Wymiany linków ze sprawdzonymi osobami

Wymiany linków na linki nie zawsze są opłacalne pod kątem SEO, zwłaszcza jeśli robi się to masowo i nie ma kontroli nad jakością serwisów współpracujących. Co innego, jeśli umawiasz się z konkretną osobą, chociażby o komplementarnych usługach. Przykładowo: Ty oferujesz wynajem domków letniskowych, a ona transport bądź wyżywienie. Na wzajemnej wymianie linków oboje skorzystacie.

Wymiany linków na usługi

Opłacalne jest również pozyskiwanie linków w ramach wykonania usługi internetowej. Jeśli przygotujesz komuś grafikę, e-book, logo, szablon czy wtyczkę, zyskasz naturalny i długoterminowy link. Prawdopodobnie pozostanie na stronie tak długo, jak długo jej właściciel będzie korzystał z Twojej twórczości.

Pozyskiwanie linków dzięki infografikom

Stworzenie wartościowej, ciekawej i chętnie share’owanej infografiki jest możliwe w każdej branży. A do tego wcale nie sprawia trudności, ponieważ istnieje sporo darmowych stron i narzędzi, dzięki którym przygotujesz atrakcyjne obrazki. Doskonały przykład stanowi Canva. Kiedy właściciele stron i blogów będą korzystać z Twojej infografiki, nie zapomną o dołączeniu linków.

Metody pozyskiwania linków dla webmasterów

Potrafisz wykonać prosty widget na stronę bądź blog? A może wtyczkę do przeglądarki? Każdy tego typu element może stać się nośnikiem linków do Twoich stron. Jeśli nie, poproś o pomoc zaprzyjaźnionego webmastera. Możecie stworzyć np. atrakcyjny i minimalistyczny widget informujący o polityce prywatności, plikach cookies, urlopie właściciela sklepu internetowego czy wyprzedażach.

Pozycjonowanie stron poprzez występowanie w roli eksperta

O ile artykuł opublikowany gościnnie na cudzej stronie musisz napisać sam, czyli poświęcić czas i energię, o tyle występowanie w roli eksperta nie kosztuje Cię wiele wysiłku. Wcześniej jednak musisz dać się poznać jako ekspert, np. udzielając profesjonalnych porad branżowych na swoim blogu. Wówczas możesz udzielać wywiadów i komentować bieżące wydarzenia. W każdej takiej publikacji pojawi się link do Twojej strony internetowej.

Jak stać się ekspertem?

Początkowo śledź portale publikujące artykuły, w których wypowiadają się eksperci. Napisz e-mail z pytaniem, czy możesz wypowiedzieć się jako specjalista w kolejnym artykule. Wyjaśnij, kim jesteś i jaką masz wiedzę. Nic Cię to nie kosztuje, a możesz zyskać mnóstwo wartościowych linków za każdym razem, gdy powstanie tego typu artykuł z Twoją wypowiedzią.

Uzupełnij luki w artykułach

Interesujący sposób pozyskania linków to śledzenie publikacji branżowych i szukanie luk. Być może coś nie zostało dopowiedziane, a być może od opublikowania artykułu minęło sporo czasu i informacje nie są do końca aktualne. Skontaktuj się z właścicielem strony i zaproponuj, że uzupełnisz artykuł, ponieważ dysponujesz bieżącą wiedzą. W ramach „zapłaty” wystarczy, że poda link do Twojej strony. W ten sposób przy okazji będziesz budować swoją pozycję jako ekspert z danej branży.

Pozycjonowanie stron poprzez dopiski w artykułach – warto wiedzieć

Jeżeli rozważasz skorzystanie z płatnej promocji w innych serwisach (wykupywanie artykułów sponsorowanych), warto, byś wcześniej zwrócił uwagę na możliwość dopisywania treści do już istniejących artykułów. Po pierwsze umieszczenie krótkiej informacji z linkiem zazwyczaj kosztuje mniej niż publikacja całego artykułu. Po drugie możesz wybrać artykuł, który cieszy się dobrą pozycją w wyszukiwarce Google. Po trzecie masz szansę znaleźć artykuł, który jest linkowany na innych stronach – w efekcie zyskasz wiele źródeł mocy, mimo iż tylko pośrednio.

Uzupełnij linki w artykułach

Warto uzupełniać nie tylko braki informacyjne, ale także linkowe. Jeśli korzystasz z narzędzi do monitorowania marki – chociażby Brand24 – będziesz wiedział, kiedy w internecie pojawi się opinia o Twojej firmie bądź Tobie. Może być tak, że autor wypowiedzi doda link nieaktywny lub błędny (prowadzący do strony z komunikatem 404), albo wręcz nie doda wcale. Jedną z metod pozyskiwania linków jest pisanie do takiego autora z prośbą o poprawienie bądź dodanie odnośnika. Nic go to nie kosztuje, w końcu i tak już o Tobie napisał.

Cytat czy kradzież?

Może się okazać, że dzięki monitorowaniu marki znajdziesz zarówno wspominki o swojej firmie, jak i skradzione teksty. Od Ciebie zależy, czy zgłosisz się do właściciela strony z żądaniem usunięcia Twoich tekstów, czy potraktujesz sytuację jako okazję do pozyskiwania linków i tym samym pozycjonowania stron. Jeżeli się wahasz, oceń jakość serwisu i zastanów się, czy ewentualny link będzie wartościowy i pomoże Ci urosnąć w wynikach wyszukiwarki Google.

Wykorzystane zdjęcia

Zdjęcia, obrazy i infografiki opublikowane w internecie domyślnie mają status „wszystkie prawa zastrzeżone” i nie wolno wykorzystywać ich do swoich celów (więcej o tym napisaliśmy w artykule: Czym są zdjęcia stockowe? Skąd wziąć darmowe zdjęcia komercyjne?). Niestety sporo osób o tym nie wie, wobec czego wykonane przez Ciebie zdjęcia bądź grafiki mogą się znaleźć w różnych serwisach. Kiedy je znajdziesz, ponownie będziesz miał do podjęcia decyzję: zażądać usunięcia czy wykorzystać jako sposób pozyskiwania linków i poprosić o wskazanie źródła.

Pozyskiwanie linków ze zdjęć

Pozyskiwanie linków od osób, które już o Tobie pisały

Skoro ktoś raz uznał Cię za eksperta w danej branży, pozytywnie ocenił Twój produkt bądź korzystnie wypowiedział się o usłudze, istnieje szansa, że zrobi to ponownie. Opublikuj wartościowy i ciekawy artykuł na blogu, po czym wyślij tej osobie wiadomość z pytaniem, czy zechciałaby go udostępnić. Z kolei zadowolonych klientów, którzy w przeszłości zrecenzowali Twoje produkty na swoich blogach, powiadom, że poszerzyłeś ofertę o coś, co może im się spodobać. Zachęć ich do wypróbowania i ponownego podzielenia się opinią. Są to naturalne, bezpieczne i dobrze oceniane przez Google metody pozyskiwania linków.

Zastępowanie wygasłych treści swoimi (pozyskiwanie linków z już istniejących źródeł)

W ramach pozyskiwania linków z treści, które już są dostępne w internecie, możesz śledzić stan witryn, do których odnośniki znajdują się w artykułach. Przykładowo zależy Ci na pozyskaniu linku z dobrej i popularnej witryny A. W witrynie tej znajduje się artykuł na temat związany z Twoją branżą. Autor powołał się na informacje opublikowane na stronie B. Okazuje się jednak, że strona B już nie istnieje. To szansa dla Ciebie, by stworzyć podobny artykuł do tego, który wygasł, i napisać do witryny A z prośbą, by podmieniła niedziałający link do portalu B na Twój.

Monitorowanie linków konkurencji

Wiedziałeś, że możesz monitorować treści dotyczące nie tylko swojej firmy, ale również konkurencji? Korzystna jest zwłaszcza analiza linków, np. w narzędziu Ahrefs. Po pierwsze poznasz strategie link buildingu, o których sam nie pomyślałeś. Po drugie sprawdzisz, w obrębie których serwisów konkurencja praktykuje pozyskiwanie linków. Wyślij wiadomości do właścicieli owych serwisów i dowiedz się, czy Ty również możesz zostawić u nich link!

Sprytne wykorzystanie linków do witryny konkurencyjnej

Pomawianie konkurencji, pozycjonowanie stron na słowa kluczowe zawierające nazwę konkurencyjnych marek czy wykradanie treści z cudzych stron to praktyki zakazane. Istnieją jednak pewne metody pozyskiwania linków, które opierają się na działaniach związanych z wykorzystywaniem branżowych rywali. Zacznij od sprawdzenia, do których portali i artykułów linkują Twoi konkurenci. Kiedy już będziesz wiedział, postaraj się pozyskać linki z tych miejsc. W efekcie konkurencja – w sposób pośredni – będzie linkowała do Ciebie!

Jak pozyskiwać linki z for internetowych?

Znajdź aktywne i popularne fora związane z Twoją branżą i załóż na nich konta, najlepiej jawne, aby użytkownicy wiedzieli, że mają do czynienia z właścicielem strony bądź innym przedstawicielem firmy. To warunek konieczny autentyczności. Dalej, żeby przestać być obcym i stać się „swoim”, postępuj podobnie jak w przypadku grup w social media. Zaangażuj się w życie jakiegoś forum, a może nawet kilku. Odpowiadaj na wątki, udzielaj rad i promuj usługi w sposób naturalny. Przykładowo jeśli ktoś pyta o dobry hotel w górach, możesz wysłać mu link do strony z ofertą (jeśli prowadzisz hotel) albo załączyć ciekawy artykuł na swoim blogu, w którym przedstawiłeś najlepsze hotele z wyciągami narciarskimi (jeśli prowadzisz sklep ze sprzętem narciarskim).

Sprytne sposoby pozyskiwania linków: linki z profili!

Kiedy rejestrujesz się w serwisach, social media i na forach, koniecznie umieszczaj w wizytówkach link do witryny. Dzięki temu pozyskasz linki o zróżnicowanych znacznikach (najczęściej z atrybutem nofollow, jednak wciąż zdarzają się serwisy dopuszczające dofollow). Linki z profili możesz wzmocnić odnośnikami w stopce na forum. To przy okazji zachęci Cię do częstego udzielania się na forum – za każdym razem, gdy opublikujesz odpowiedź, wygenerujesz nowy link do Twojej strony.

Bazy firm z branży

Być może pamiętasz czasy pozyskiwania linków z katalogów stron. Katalogi były różne – od wartościowych i zawierających firmy ze ścisłej branży, po byle jakie rankingi „najfajniejszych stronek internetowych”. Obecnie link building prowadzony w tego typu serwisach może co najwyżej zaszkodzić stronie. Warto za to zwrócić uwagę na profesjonalne i popularne bazy firm (ogólne lub z danej branży). W ten sposób docierasz do potencjalnych klientów, a przy okazji pozyskujesz linki (niestety coraz częściej nofollow).

Platformy zrzeszające blogerów

Z tej metody pozyskiwania linków skorzystają przede wszystkim blogerzy (to kolejny powód, dla którego warto założyć na stronie blog i regularnie go prowadzić!). Platformy takie jak Bloglovin' czy – niedawno zamknięci – zBLOGowani umożliwiają dodawanie blogów do obszernej bazy. Następnie czytelnicy umieszczają na swoich listach ulubione blogi i dzięki temu mogą w jednym miejscu sprawdzać, na których pojawił się nowy wpis. Aby serwis informował o publikacjach, konieczne jest wklejenie na blog krótkiego kodu weryfikacyjnego HTML. Ów sposób pozyskiwania linków jest w pełni darmowy, a przy okazji daje odkryć blog potencjalnym nowym czytelnikom.

Pozyskiwanie linków dzięki platformom blogowym: Bloglovin'
Pozyskiwanie linków dzięki platformom blogowym: zBLOGowani

Linki z profili Google

Google Moja Firma (dla firm) czy wizytówka na platformie Blogger (dla blogerów) to miejsca, w których warto umieścić odnośnik do strony, a nawet stron internetowych, jeśli masz kilka. Działają podobnie jak linki z profili na forach i w serwisach branżowych. Dodatkowo jako użytkownik platformy Blogger podejmujesz działania autopromocyjne: ilekroć zostawiasz komentarz na czyimś blogu, podlinkowana zostanie Twoja wizytówka.

Zyskaj link i artykuł dzięki działalności lokalnej

Jeżeli prowadzisz firmę lokalną, wysokiej jakości link możesz łatwo pozyskać z serwisu regionalnego. Zorganizuj akcję bądź przystąp do już istniejącej i daj się poznać lokalnej społeczności. Przykład: Jesteś właścicielem piekarni? Zorganizuj letni festyn dla dzieci i rozdawaj ciasteczka bądź ciepłe bułeczki maślane. Powiadom o tym regionalny serwis, a być może zechce napisać artykuł. Po pierwsze na festyn przyjdzie dużo osób – potencjalnych klientów. Po drugie uda Ci się pozyskać link do strony www.

Fundacje, wolontariat, sponsoring

Zamiast podejmować się samodzielnej organizacji, prowadź link building, włączając się w już istniejące akcje. Zostań sponsorem festiwalu, konkursu bądź rozgrywek sportowych. Wspieraj fundacje działające na rzecz wartości, które uważasz za ważne (pamiętaj, by pozostawać autentycznym w wyborach!). Przystąp do wolontariatu. Dziel się produktami bądź udostępniaj usługi potrzebującym. W ten sposób nie tylko spełnisz dobry uczynek, ale również zyskasz rozgłos i linki do strony.

Pozyskiwanie linków dzięki komentarzom na stronach i blogach

Komentowanie to – obok dodawania postów na forum – jedna z najpopularniejszych metod pozyskiwania linków, zwłaszcza w marketingu szeptanym. Linki do stron internetowych można przemycać w komentarzach na dwa sposoby: albo w treści, albo w nazwie użytkownika (dlatego zdarzają się komentarze, których autorzy mają komiczny pseudonim, np. „Tanie panele”). Linki w treści często przybierają postać gołych URL-i, co wygląda naturalnie, za to nie pozwala prowadzić ścisłego link buildingu dla słów kluczowych (używania anchorów).

Wartościowe linki z Wikipedii i zaufanych domen

Czy warto próbować pozyskiwania linków z popularnych serwisów, mimo iż mają znacznik nofollow? Wbrew pozorom – tak. Portale wysokiej jakości jak Wikipedia czy strony zakończone .gov i .edu pozytywnie wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Dzieje się tak, ponieważ są to serwisy o wysokim stopniu zaufania i jeżeli dopuszczają do pojawienia się w ich obrębie linków zewnętrznych, przeważnie można mieć pewność, że prowadzą do wartościowych treści.

Pozyskiwanie linków z Wikipedii

Pozyskiwanie linków od współpracowników (linki partnerskie typu 1)

Świadczysz usługi SEO? Poproś klientów, by udostępnili link do Twojej strony w jednej z zakładek lub w stopce. Prowadzisz sklep? Wówczas poproś o przysługę dostawców bądź producentów. I na odwrót: jako producent możesz praktykować link building na stronach sklepów internetowych, które oferują Twoje produkty. W tym wypadku wymiana linków jest korzystna i zostanie pozytywnie przyjęta przez Google.

Linki partnerskie typu 2

Linki do stron internetowych warto pozyskiwać również od innego rodzaju partnerów. Jeżeli prowadzisz szkolenia lub bierzesz w nich udział, jesteś kluczowym gościem bądź prowadzącym jakiegoś wydarzenia, każdorazowo proś organizatorów (właścicieli stron internetowych promujących wydarzenie), żeby do informacji o Tobie dodali odnośnik do Twojej witryny.

Jak wziąć udział w wydarzeniu branżowym?

Łatwo zdobywać linki partnerskie, gdy zostało się zaproszonym na wydarzenie. Co jednak mogą zrobić osoby nieznane, które czują, że mają do przekazania sporo wartościowych informacji? Oczywiście poszukiwać miejsc do wypowiedzenia się na znany im temat, np. konferencji czy webinarów. Dla odważnych otworem stoją wykłady TED, dzięki którym można zdobyć cenny link w biogramie uczestnika.

Prowadzenie zaplecza do link buildingu

W branży SEO na posiadanie zaplecza patrzy się różnie. Tak naprawdę wszystko zależy od jakości stron zapleczowych. Jeśli istnieją tylko po to, żeby publikować na nich jeden przeładowany linkami artykuł za drugim, nie mają sensu. Ba! mogą wręcz przynieść szkodę stronie. Prawdą jest jednak, że pozyskiwanie linków do witryny z umiejętnie prowadzonego zaplecza pomaga. Weźmy na przykład sklep internetowy z produktami dla psów i kotów, którego właścicielka prywatnie prowadzi hodowlę psów albo dom tymczasowy dla bezpańskich zwierząt. Aby dzielić się swoimi doświadczeniami, założyła blog. Pozyskiwanie linków SEO do sklepu nie będzie niczym złym, o ile odnośniki pojawią się naturalnie, nienachalnie, we właściwym czasie i kontekście.

Witryna internetowa e-commerce + jej strony satelitarne

Bliska stronie zapleczowej jest witryna internetowa określana jako „satelitarna” (strona-satelita). Korzystanie z niej pozytywnie wpływa na pozycję w wyszukiwarce Google, zwłaszcza w branży e-commerce. Jeżeli prowadzisz sklep wielobranżowy, zapewne pozycjonujesz go na różnorodne słowa kluczowe, często rozstrzelone od telewizorów przez lampki nocne po roboty kuchenne. Dzięki satelitom możesz zacieśnić słowa kluczowe do konkretnej grupy, np. urządzeń kuchennych.

Jak stworzyć i prowadzić strony satelitarne? – zacznij od tego

Stwórz dodatkową stronę z sekcją blogową, by regularnie publikować na niej treści związane z wybraną tematyką, np. wyposażeniem kuchennym. Prowadź strategię SEO w taki sposób, by satelitarna witryna internetowa zyskała dobrą pozycję w Google na frazy z urządzeniami kuchennymi. Następnie umieszczaj na niej linki do produktów w sklepie, ale nadal związanych wyłącznie z wybraną kategorią. Zaletą jest pozyskiwanie wartościowych linków tematycznych. Wadą zaś konieczność stworzenia i prowadzenia stron-satelit dla każdego działu w e-sklepie.

Pozycjonowanie stron za pomocą oficjalnych blogów

Zdecydowanie nie warto rezygnować z prowadzenia bloga na stronie. Dzięki niemu przemycane są słowa kluczowe, klienci mają co czytać, witrynę łatwiej znaleźć w wyszukiwarce Google, a roboty widzą i doceniają stałe aktualizacje treści. Dobrym pomysłem natomiast jest stworzenie dodatkowych blogów oficjalnie wspierających stronę (nie zapomnij dodać komentarza w stopce, np. „Blog serwisu X”, by odbiorcy byli świadomi powiązania). Aby nie tracić czasu na prowadzenie ich samemu, można podjąć współpracę z blogerami, którzy szukają dodatkowego źródła zarobku albo chcą się podszkolić w SEO. Pamiętaj tylko, by linki umieszczać we wpisach naturalnie i nie w każdej publikacji.

Pozyskiwanie linków z oficjalnego bloga

Dodatkowe strony: landing pages

Niektóre hostingi w ramach przedłużenia usługi oferują darmowe bądź tanie domeny dodatkowe. Warto z nich skorzystać, by tworzyć landing pages i pozyskiwać linki właśnie z nich. Może zorganizujesz akcję, konkurs bądź zabawę? Może chcesz zareklamować nowy produkt lub usługę? Stwórz dla owej rzeczy landing page i umieść linki do najważniejszych podstron swojej strony – tych, na których wypozycjonowaniu zależy Ci najbardziej.

Odkupywanie domen jako element link buildingu

Oto kolejny sposób na pozyskiwanie linków do stron, z którym trzeba uważać. Kupowanie wygasających bądź wygasłych witryn i tworzenie na nich zaplecza niekoniecznie przyniesie oczekiwany efekt. Przede wszystkim zamknięta strona powinna być mocna, jakościowa i zaufana w ocenie Google. Po drugie tematycznie związana z Twoim serwisem – przerabianie bloga o samochodach na serwis o paznokciach hybrydowych nie jest najlepszym pomysłem. Po trzecie kompletna – wysokie pozycje uzyskały konkretne treści. Jeśli nagle znikną, pozycje w wynikach wyszukiwania Google spadną.

Pozyskiwanie linków z wygasłych domen za pomocą przekierowań – warto wiedzieć

Dawniej pozyskiwanie linków z wygasłych domen polegało nie na tworzeniu na nich zaplecza i umieszczaniu linków do swojej strony, ale na ustawieniu trwałych przekierowań (301). W efekcie kiedy użytkownik wchodził na znaną mu, dobrze wypozycjonowaną bądź mającą doskonały profil linków (np. odnośniki z serwisów .gov czy .edu) witrynę A, od razu był przenoszony na stronę B (należącą do osoby, która wykupiła A). Niestety efekty tej metody pozyskiwania linków należą do repertuaru Black Hat SEO i nie są polecane z uwagi na ryzyko uzyskania kary od Google. Poza tym algorytmy wyszukiwarki są coraz mądrzejsze i pozycjonowanie stron w ten sposób działa w o wiele mniejszym stopniu niż kiedyś.

Google Ads i reklamy w social media

Reklamowanie się w Google Ads czy na Facebooku samo w sobie nie jest sposobem na pozyskiwanie linków, niemniej może się do tego przyczynić. W social media warto odpłatnie promować infografiki, zabawne obrazki i treści, które są chętnie share’owane. W Google z kolei można promować profesjonalny artykuł branżowy zbierający nowości i ciekawostki ze świata.

Pośrednie zdobywanie linków, np. poprzez filmy na YouTubie

Niektóre metody pozyskiwania linków działają pośrednio. W ich efekcie na stronie docelowej pojawia się nie Twój link, lecz materiał zawierający Twój link. Oto trzy przykłady:

  • sposób pozyskiwania linków poprzez tworzenie wartościowych filmów na YouTubie i umieszczanie adresu witryny w opisie filmu. Kiedy ktoś osadzi wideo na swojej stronie, widzowie będą mieli okazję zobaczyć także link (uwaga: o ile przejdą na platformę YouTube’a),
  • umieszczanie linków w e-bookach, które są udostępniane na stronach i blogach na tej samej zasadzie co opisane wyżej filmy,
  • obecność linków do Twojej strony (A) w artykule na cudzej stronie (B). Jeśli ów artykuł zostanie wspomniany w jeszcze innym artykule na osobnej stronie (C), część mocy finałowej witryny (C) zostanie przekazana również Tobie (C->B->A).

Konkursy – viralowe metody pozyskiwania linków

Wszyscy lubią konkursy, zwłaszcza gdy do wygrania są atrakcyjne nagrody. Dla pozycjonowania stron wartościowe jest urządzanie konkursów polegających na udostępnieniu oryginalnego (Twojego) posta na swojej stronie czy blogu, a następnie wykonaniu zadania. Spójrzmy na przykłady. W blogosferze kulinarnej organizowane są konkursy na najlepszy przepis wykorzystujący produkt X. W blogosferze podróżniczej – konkursy na najlepszy opis wymarzonych wakacji. Nie trzeba bowiem wcale opisywać rzeczy, które się przetestowało. Świetny artykuł może powstać na podstawie marzeń („Zadanie konkursowe: opisz, co byś zrobił, gdybyś wygrał”). Tak oto naturalnie zdobywasz linki ze stron uczestników.

Pozyskiwanie linków dzięki zabawom i wyzwaniom

Wyzwania stanowią absolutny hit ostatnich lat. Są modne zwłaszcza na YouTubie i innych platformach z filmami, ale nie tylko. W tradycyjnej, pisemnej blogosferze pewnego rodzaju odpowiednikiem – albo po prostu podobną zabawą – są łańcuszki pytań (np. Liebster Blog Award). Polegają na odpowiadaniu na pytania otrzymane od jakiegoś blogera i wymyślaniu pytań dla kolejnych blogerów, którzy zostaną nominowani. Tego typu zabawę możesz połączyć z wyzwaniem lub konkursem, by jako pomysłodawca zebrać wiele linków do strony od każdej osoby, która weźmie udział w zabawie.

Pozyskiwanie linków dzięki zabawie blogowej

Okazjonalny sposób zdobywania linków – ogłoszenia o pracę

Pracowników raczej nie szuka się na co dzień (choć istnieją firmy, np. z branży SEO, które zawsze kogoś poszukują. Zazwyczaj potrzebuje się: copywriterów, pakowaczy, telemarketerów, przedstawicieli handlowych, promotorów itd.). Warto jednak, byś pamiętał o tym sposobie na pozyskanie linków, kiedy już zaczniesz poszukiwania nowego członka ekipy pracowniczej. Sprawdź, które serwisy umożliwiają dodanie adresu witryny, nie z każdej bowiem da się pozyskać linki.

Prowadzisz aukcje internetowe? Pozyskuj linki do strony właśnie z nich!

Gdyby serwisy aukcyjne umożliwiały dodawanie linków do strony produktowej, ich istnienie mijałoby się z celem. W końcu to tam konsument ma dokonać zakupu. Nie oznacza to jednak, że umieszczanie linków do strony w ofertach aukcyjnych jest zupełnie niemożliwe. Napisałeś ciekawy artykuł z metodami wykorzystywania przedmiotu, który sprzedajesz? Wykonałeś wartościową infografikę, która pomoże wypromować produkt bądź skłoni niezdecydowanych do zakupu? Dodaj do strony aukcyjnej właśnie takie dodatkowe materiały.

***

Od czego zacząć pozyskiwanie linków?

Jak widzisz, sposobów pozyskiwania linków do witryny jest mnóstwo (a to i tak nie wszystkie!). Na które zwrócić uwagę w pierwszej kolejności, jeśli dopiero zaczynasz pozycjonowanie stron? Przede wszystkim na te najmniej czasochłonne. Wartościowe zaplecza SEO czy strony satelitarne to świetny pomysł, ale zostaw je na kiedyś. Jeśli możesz przeznaczyć środki pieniężne na link building, wypróbuj m.in. artykuły sponsorowane. Najtańsze opublikujesz za mniej niż 100 zł. Najdroższe – w serwisach typu Onet.pl czy WP.pl – nawet za kilka tysięcy.

Daj się poznać jako ekspert

Wspomóż jednocześnie SEO i swój wizerunek jako eksperta. Wypowiadaj się w publikacjach, bierz udział w webinarach, konferencjach i lokalnych wydarzeniach – do nich nie musisz zdobywać dodatkowej wiedzy, a jest to jeden ze sposobów na pozyskiwanie linków z biogramów czy list partnerskich.

Podejmij współpracę z blogerami

Do stałej metody pozyskiwania linków należy nawiązanie trwałej współpracy z blogerem bądź blogerami. Otrzymywane od nich linki będą sukcesywnie podnosiły Twoją pozycję w Google i tym samym stanowiły element strategii SEO.

Link building w FunkyMedia

Wykorzystaj narzędzia do pozyskania linków

W artykule zaproponowaliśmy kilka narzędzi SEO i serwisów, z których warto skorzystać, aby śledzić wzmianki o swojej marce oraz poznać metody link buildingu konkurencji. Zdobywaj linki z tych samych serwisów co ona. Ponadto wyślij e-mail bądź dodaj komentarz na stronie osoby, która o Tobie napisała. Poproś, by uzupełniła źródło bądź opublikowała jeszcze jeden artykuł, kiedy wypuścisz nowy produkt. Wyślij jej ten produkt do przetestowania i napisania recenzji.

Twórz dodatkowe materiały i udzielaj się w internecie

Regularnie prowadź blog oraz twórz materiały inne niż teksty, np. infografiki bądź filmy. Opatruj je linkiem, żeby osoby share’ujące treści wspomagały Cię w działaniach SEO. Zatrudnij nową osobę w firmie, aby na pełny etat zajmowała się prowadzeniem kont w social media i profili na forach internetowych. Wypowiadanie się jako ekspert, pomaganie i doradzanie to dobre metody pozyskiwania linków. Wartościowych komentarzy się nie usuwa. Spamerskie – owszem.

Połącz metody pozyskiwania linków, zatrudniając specjalistów SEO

Ponieważ pozyskiwanie linków stanowi ogrom pracy i powinno być działaniem nieustającym, możesz przekazać zadanie w ręce specjalistów SEO. Mamy wieloletnie doświadczenie w link buildingu i chętnie Ci w tym pomożemy – zapoznaj się z naszą ofertą SEO. Zadanie wykonujemy profesjonalnie i bez narażania strony na kary od Google. Co istotne, łączymy różne metody pozyskiwania linków, a w efekcie szanse na sukces są większe.

Masz wątpliwości albo pytania? Skontaktuj się z nami! Zachęcamy Cię też do przejrzenia naszego bloga i znalezienia odpowiedzi na inne pytania dotyczące SEO, które pomogą Ci uzyskać lepszą konwersję i pokonać konkurencję.