Czym są zdjęcia stockowe? Skąd wziąć darmowe zdjęcia komercyjne?

Publikowanie obrazów na stronie internetowej to praktyka nie tylko przydatna, ale również bardzo ważna. Zdjęcia przykuwają wzrok szybciej niż tekst. Mogą zachęcić do przeczytania artykułu lub zapoznania się z ofertą. Wysoka jakość zdjęć pozytywnie świadczy o firmie, która ich używa. Ponadto za sprawą obrazów można przemycić na stronę dodatkowe słowa kluczowe. Tylko skąd brać atrakcyjne, darmowe zdjęcia stockowe? I czym w ogóle są?

Czym są zdjęcia stockowe?

Stock to określenie serwisu zbierającego różnego rodzaju treści wizualne – w zależności od portalu również inne materiały, np. gify, filmy czy animacje – i udostępniającego je użytkownikom odpłatnie bądź nieodpłatnie. Korzystać z niego mogą zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Należy jednak pamiętać o licencji, która jest odmienna dla każdego zdjęcia, określona przez autora. Inne popularne określenie na stock fotograficzny brzmi: bank zdjęć.

W związku z powyższym zdjęcia stockowe to takie, które znajdują się w banku treści wizualnych bądź audiowizualnych. Służą do różnych projektów publikowanych w internecie bądź prezentowanych off-line (jak plakaty, ulotki, ogłoszenia). Dzięki nim nie trzeba wykonywać zdjęć do opracowywanych materiałów samodzielnie ani zatrudniać grafików.

Nieodpłatne zdjęcia stockowe: przykład do artykułu o gotowaniu (Pixabay)
Nieodpłatne zdjęcia stockowe: przykład do artykułu o gotowaniu (Pixabay)

Kto może korzystać ze zdjęć stockowych?

Ze zdjęć stockowych może korzystać każdy. Z tych płatnych jedynie osoby mające abonament lub wykupujące prawa do pojedynczych obrazów, natomiast zdjęcia darmowe są dostępne dla wszystkich – zgodnie z obejmującą je licencją. Doskonale sprawdzają się w przypadku blogerów, właścicieli stron internetowych i agencji reklamowych świadczących usługi content marketingu. Aby tekst był zachęcający dla potencjalnych odbiorców, a także dobrze zilustrowany, powinien zawierać zdjęcia.

Korzystanie z banku zdjęć to ogromna oszczędność, nawet jeśli wybiera się płatny stock. Liczne kategorie odpowiadające niemal każdemu tematowi sprawiają, że nie trzeba zatrudniać grafika ani fotografa – wszystkie zdjęcia znajdzie się w bazie. Wystarczy kliknąć i pobrać.

Darmowe zdjęcia stockowe do użytku komercyjnego

Bazy zdjęć stockowych skierowane są przede wszystkim do użytkowników poszukujących zdjęć do wykorzystania w pracy, a zatem komercyjnego. Co istotne, nawet zdjęcia za darmo mogą być wykorzystywane w celach zarobkowych. Wszystko zależy od licencji, na jakiej zostały przekazane do użytkowania. Niektóre pozwalają na użycie jednorazowe, ale nieograniczone czasowo, inne odwrotnie: wielokrotne, lecz limitowane czasem. Wyróżnia się też obrazy zezwalające na przekształcanie i konieczne do zachowania w niezmienionej formie. Należy zwrócić na to szczególną uwagę w przypadku, gdy chce się użyć obrazów do stworzenia plakatu, kolażu bądź innych kreatywnych projektów graficznych.

Nieodpłatne zdjęcia ze stocka: przykład do artykułu o psach (Unsplash)
Nieodpłatne zdjęcia ze stocka: przykład do artykułu o psach (Unsplash)

Zawsze sprawdzaj licencję zdjęć!

Jeżeli chcesz pobrać płatne lub darmowe obrazy do użytku komercyjnego, każdorazowo zapoznaj się z regulaminem portalu oraz informacjami ukazanymi przy konkretnym zdjęciu. W obrębie płatnego portalu zazwyczaj jest mniej licencji, co łatwiej zapamiętać. Zdjęcia za darmo występują w różnych odmianach Creative Commons, które trzeba znać, by działać zgodnie z prawem.

Grafiki Royalty Free i inne rodzaje licencji

Pobrać zdjęcie nie oznacza posiadać je na własność – to istotna różnica pomiędzy wykorzystywaniem grafik z banków zdjęć stockowych a wykonywaniem ich samodzielnie bądź zlecaniem przygotowania fotografowi. W tym wypadku uzyskujesz jedynie konkretną licencję – prawo do wykorzystania na ściśle sprecyzowanych zasadach.

Wśród klauzul i licencji wyróżnia się przede wszystkim:

All rights reserved (wszelkie prawa zastrzeżone)

Taka klauzula nie zezwala na używanie zdjęć bez zgody autora. Należy wiedzieć, że domyślnie każde zdjęcie opublikowane w internecie obejmuje ów zakaz. Absolutnie nie można zdjęcia wyszukanego w Google pobrać i wykorzystać na swojej stronie. Jest to naruszenie prawa autorskiego, jak również majątkowego. Upoważnia autora/właściciela do wkroczenia na drogę sądową.

Royalty Free

W ten sposób oznaczone są zdjęcia stockowe możliwe do (wielokrotnego) wykorzystania komercyjnego, jednak po wcześniejszym uiszczeniu (jednorazowej) opłaty. Licencja cieszy się popularnością z uwagi na szeroki zakres możliwości stosowania przy równoczesnym atrakcyjnym koszcie jednorazowym.

Rights Managed

Licencja zakłada większą restrykcyjność względem zaprezentowanej wyżej. Tu również płaci się raz, ale warunki ustalane są indywidualnie. Przykładowo zdjęcie można wykorzystać jednorazowo, a przedmiot sprecyzowany zostaje w umowie (np. plakat kampanii X). Rozwiązanie sprawdza się w przypadku osób, którym zależy na większej unikalności grafiki.

Licencje rozszerzone

Istnieją różnorodne wariacje na temat powyższych licencji, zwłaszcza Royalty Free. Dopuszczają np. wykorzystywanie tego samego zdjęcia w projektach dla wielu klientów, odsprzedaż bądź powielanie na dużą skalę.

Creative Commons

Creative Commons to zestaw licencji dotyczących nieodpłatnego wykorzystania zdjęć stockowych, jednak z uwzględnieniem pewnych praw autora. Uwaga! Nie każde zdjęcie CC może zostać użyte do celów komercyjnych. Jeżeli w oznaczeniu pojawia się skrót NC (od Noncommercial), zezwala się na użytkowanie wyłącznie w celach niekomercyjnych.

Nieodpłatne zdjęcia stockowe: przykład do artykułu o uprawie roślin (Pexels)
Nieodpłatne zdjęcia stockowe: przykład do artykułu o uprawie roślin (Pexels)

Strony z płatnymi zdjęciami stockowymi – licencje

W darmowych bankach zdjęć znajdziesz dużo grafik wykluczających użycie komercyjne, za to w płatnych – wprost przeciwnie. Warto wiedzieć, że taka licencja potrzebna jest zarówno właścicielowi sklepu internetowego zarabiającemu w sposób oczywisty i bezpośredni, jak i blogerowi, który dzięki artykułom opatrzonym zdjęciami zarabia na współpracach z markami bądź uzyskuje dochód z reklam na blogu.

Zdjęcia do użytku komercyjnego

Są to podstawowe zdjęcia stockowe, dzięki którym opatrzysz artykuł, przygotujesz reklamę bądź uatrakcyjnisz szablon na stronie internetowej.

Zdjęcia redakcyjne

Licencja dotyczy tych fotografii, które mogą być wykorzystywane w materiałach publicystycznych wyłącznie w celach informacyjnych. Mają zobrazować produkt, usługę bądź wydarzenie, którego dotyczy tekst, o ile nie jest to reklama.

Licencja standardowa

Zazwyczaj uprawnia do wykorzystywania zdjęcia na potrzeby jednego klienta (niekoniecznie jednokrotnie, np. to samo zdjęcie możesz dodać do dziesięciu artykułów napisanych dla klienta X).

Licencja rozszerzona

Ma szerszy zakres, np. pozwala to samo zdjęcie wykorzystać w projektach dla różnych klientów.

Licencja na publikację w mediach społecznościowych

Stanowi jeden z popularnych wariantów licencji rozszerzonej. Wpływa na sposób pobierania grafiki (w pliku znajduje się informacja o źródle i ID).

Nieodpłatne zdjęcia ze stocka: przykład do artykułu o koncercie (Pixnio)
Nieodpłatne zdjęcia ze stocka: przykład do artykułu o koncercie (Pixnio)

Płatne i darmowe zdjęcia stockowe a prawa autorskie

Kwestia praw autorskich jest łatwa do zrozumienia i zapamiętania, a mimo tego mało znana. Zgodnie z zapisami prawnymi nie ma możliwości zrzeczenia się praw autorskich. Nawet gdy kupi się zdjęcie na stronę internetową od fotografa i zawrze w umowie zapis o przekazaniu praw autorskich, w rzeczywistości nie ma on mocy. Jak wskazuje nazwa, ten rodzaj praw przysługuje wyłącznie autorowi – na zawsze.

Jak wybrać dobre zdjęcie stockowe?

Pierwsze istotne pytanie brzmi: który bank fotografii wybrać? Darmowe zdjęcia stockowe są niewątpliwie lepsze dla budżetu firmy. Mają jednak pewne wady: z takich banków korzysta więcej osób, więc znajdujących się w nich zdjęć jest w internecie mnóstwo i istnieje prawdopodobieństwo, że Twój odbiorca widział je już w kilku innych artykułach. Ponadto darmowe strony mieszczą obrazy do wykorzystania komercyjnego i niekomercyjnego – trzeba uważać, żeby się nie pomylić. Warto też pamiętać, że strony oferujące treści wizualne za darmo mają ich po prostu mniej.

Kiedy już podejmiesz decyzję, który stock Ci odpowiada, musisz znaleźć właściwe zdjęcie. Czyli jakie? Przede wszystkim tematyczne, a nie jakiekolwiek. Sprzedajesz panele słoneczne? Znajdź obraz prezentujący panele, nie zaś słoneczną łąkę. Unikaj przedstawień sztucznych, niewiarygodnych. Najlepsze zdjęcie to takie, które wygląda naturalnie: jest osadzone w kontekście. Ponadto musi to być kontekst rzeczywistości, w której żyjemy. Sami czarnoskórzy studenci, pojazdy z kierownicą po prawej stronie czy zagraniczne napisy na budynkach niespecjalnie się sprawdzą.

Kategorie zdjęciowe

Nie bez powodu zdjęcia stockowe podzielone są na kategorie tematyczne. Korzystaj z nich, by ułatwić sobie poszukiwanie obrazów, zwłaszcza gdy nie do końca wiesz, co wpisać w okno wyszukiwania. Używaj synonimów, odmieniaj słowa, wykorzystuj podpowiedzi stocka.

Po znalezieniu obrazów, które Cię interesują, upewnij się, że pobierasz je we właściwym rozmiarze. Nie chcesz, by po powiększeniu wyglądało nieatrakcyjnie. Z drugiej strony publikowanie zbyt dużego i ciężkiego obrazka sprawi, że artykuł będzie się wczytywał dłużej, co niekorzystnie wpłynie na pozycjonowanie Twojego serwisu.

Modyfikacje zdjęć

Jeżeli poszukujesz zdjęć do modyfikacji – nawet drobnych, takich jak zmiana koloru czy kadrowania – zwracaj uwagę na rodzaj licencji. Nie ma znaczenia, czy treści wizualne kupujesz, czy pobierasz za darmo. Liczy się prawo, na jakim zostało udostępnione konkretne zdjęcie.

Treści objęte prawem do modyfikacji można przerabiać w (niemal) dowolny sposób – usuwać i dodawać fragmenty, zmieniać kadrowanie, kolory, nasycenie barw, stosować efekty i filtry. (Zazwyczaj w regulaminie znajduje się informacja, że nie można dokonywać manipulacji godzących w istotę zdjęcia/godność osoby na nim ukazanej, np. poprzez sugestie seksualne). Doskonale sprawdzają się do pomysłowych kreacji reklamowych.

Nieodpłatne zdjęcia stockowe: przykład do artykułu o ubezpieczeniu bądź kredycie (Picjumbo)
Nieodpłatne zdjęcia stockowe: przykład do artykułu o ubezpieczeniu bądź kredycie (Picjumbo)

Popularne płatne bazy zdjęć stockowych

Skorzystaj z płatnych mediów stockowych, jeśli zależy Ci, by mieć dostęp do zdjęć bardziej unikalnych (rzadziej wykorzystywanych w internecie) i w większości zezwalających na użycie komercyjne. Popularne serwisy to m.in.:

  • Stock.adobe,
  • Shutterstock,
  • Imageshack,
  • Depositphotos,
  • GettyImages,
  • Dreamstime,
  • Megapixl,
  • Istockphoto.

Baza darmowych zdjęć – przykładowe darmowe stocki

Jeśli jednak nie chcesz płacić za materiały stockowe, bo rzadko korzystasz z fotografii bądź chwilowo nie masz na to miejsca w budżecie, wybierz banki treści darmowych. Możesz zacząć od tych mediów:

  • Pixabay,
  • Unsplash,
  • Pexels,
  • Splitshire,
  • Pixnio,
  • Gratisography,
  • Picjumbo,
  • Stocksnap,
  • Libreshot,
  • Kaboompics.
Nieodpłatne zdjęcia stockowe: przykład do artykułu o pielęgnacji skóry (Stocksnap)
Nieodpłatne zdjęcia stockowe: przykład do artykułu o pielęgnacji skóry (Stocksnap)

Aby Twoja strona internetowa była atrakcyjna dla odwiedzających, wykorzystaj zdjęcia stockowe. Uwzględnij informacje zawarte w niniejszym artykule i wybierz najlepszą bazę zdjęć, następnie zaś fotografie najlepiej obrazujące publikowane przez Ciebie treści.

Koniecznie przejrzyj nasz blog, by znaleźć więcej wartościowych porad!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *