infografika

Pozycjonowanie stron poradnik – część 2. Opis strony – meta description

Na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google wpływa wiele czynników. Jednym z nich – choć nie bezpośrednim – jest meta description, tag metadanych. Służy do krótkiego opisu strony, a dokładnie rzecz biorąc: podstrony, np. z ofertą bądź artykułem. Dla każdego adresu URL powinien być inny. Skoro jednak nie wpływa na SEO bezpośrednio, po co stosować opis meta? Przekonaj się!

Co to jest meta description?

Meta description to krótki opis strony internetowej, który pojawia się przede wszystkim w wynikach wyszukiwania Google (ale nie tylko!). Służy do określenia, co znajduje się na danej podstronie. Jeśli mamy do czynienia z artykułem, zazwyczaj przyjmuje formę krótkiej zajawki, zachęty. Z tego powodu czasem kończy się wezwaniem do działania (call to action), np. wejścia na stronę i przeczytania artykułu.

Opis meta strony głównej może zdradzać tematykę całej witryny i pokrótce przedstawiać występujące w jej obrębie działy. Jeśli jest to meta description lokalnej firmy, dobrze uwzględnić nazwę miejscowości, w której znajduje się siedziba. Należy pamiętać, że głównym zadaniem opisu meta jest zachęcenie odbiorcy do kliknięcia linku i przejścia na stronę. Warto zatem wykonać go niebanalnie!

Poradnik tworzenia meta description
Cała treść umieszczona w opisie widoczna jest w wynikach wyszukiwarki

Za wyświetlanie opisu strony w wynikach wyszukiwania odpowiadają roboty Google, które potrafią go odczytać, a nawet zinterpretować i zrozumieć.

Na co wpływa meta opis?

Zadaniem meta opisu jest poinformowanie odbiorcy – potencjalnego wizytatora witryny – jakie treści znajdzie, kiedy kliknie link. Z tego powodu meta description można porównać do opisu: filmu w programie telewizyjnym, fabuły na okładce książki czy czekolady na opakowaniu tabliczki.

Korzyść dla użytkownika witryny

Znasz przysłowie: „nie kupuj kota w worku”? Dzięki uzupełnieniu meta description prezentujesz potencjalnym wizytatorom swojej witryny kota w pełnej okazałości, aby mogli zdecydować, czy na pewno są to treści, których poszukują. Jeśli wpiszą w wyszukiwarkę hasło: „panele”, bo zastanawiają się nad zaletami tego rodzaju podłogi i interesuje ich lista wad i zalet, nie będą potrzebowali witryny oferującej tylko sprzedaż. No, może na późniejszym etapie, o ile podejmą pozytywną decyzję.

Korzyść dla SEO – bezpośrednio

Jeszcze kilka lat temu opis meta wpływał na pozycję w wynikach wyszukiwania Google bezpośrednio, co czyniło go cennym elementem rankingowym. Ponieważ nie był – ani nadal nie jest – widoczny w witrynie, właściciele stron i firmy pozycjonujące upychały w nim najważniejsze słowa kluczowe. W efekcie powstawał chaos wyglądający na przykład tak:

Niepoprawne użycie słów kluczowych w meta description

Tego typu meta description zdecydowanie nie zachęca do kliknięcia, poza tym mógłby pomóc witrynie niskiej jakości pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. To byłoby niesprawiedliwe względem osób prowadzących działania SEO naturalnie, dlatego Google zrezygnował z traktowania opisu meta jako czynnika rankingowego.

Przeczytaj artykuł: Fakty i mity o czynnikach rankingowych – infografika.

Korzyść dla SEO – pośrednio

Mimo iż meta opis strony nie ma już bezpośredniego wpływu na pozycję w Google, bynajmniej nie oznacza to, że warto z niego zrezygnować. Obecnie meta description przysługuje się stronie internetowej w sposób pośredni. Informując potencjalnego użytkownika serwisu o tym, co znajdzie pod linkiem, pomaga mu znaleźć odpowiednie treści. Jeżeli odbiorca wejdzie na stronę i rzeczywiście znajdzie to, czego szukał, po pierwsze spędzi na niej dużo czasu (np. podczas czytania artykułu albo zamawiania produktu), po drugie zaś nie cofnie się do wyników wyszukiwania, by znaleźć inną odpowiedź. Algorytm Google odnotuje długi czas sesji na stronie oraz niski współczynnik odrzucenia, co skłoni go do przyznania awansu w wynikach wyszukiwania.

Warto wiedzieć, że Google zwraca uwagę na CTR (Click Through Rate). Jest to współczynnik określający, ile osób kliknęło link zaproponowany przez wyszukiwarkę w odpowiedzi na dane słowa kluczowe. CTR stosuje się w celu mierzenia skuteczności/trafności wyniku w odniesieniu do poszukiwanej przez użytkownika frazy. Jeżeli link jest trafny i na stronę wchodzi wiele osób, może awansować w pozycji.

Korzyść dla strony udostępnianej w social media

Meta opis strony widoczny jest przede wszystkim wśród wyników wyszukiwania, jednak można na niego trafić także w innych miejscach. Doskonały przykład stanowią media społecznościowe. Jeżeli prowadzisz fanpage i chcesz się podzielić nową publikacją na stronie, koniecznie wymyśl tekst będący połączeniem rzetelnych informacji, intrygujących niedopowiedzeń i call to action. Do opisu strony dobierz adekwatne zdjęcie, ponieważ to ono jako pierwsze przykuje wzrok użytkowników social media.

Jak stworzyć dobry opis meta?

Informacyjny, tajemniczy, prowokacyjny, skandaliczny, odwołujący się do emocji… – jaki opis meta sprawdzi się najlepiej i przyniesie największą konwersję? Jaki skłoni użytkowników wyszukiwarki czy social media do przejścia na stronę i spędzenia na niej czasu?

Wiele zależy od profilu witryny i oczekiwań użytkowników. Czy jest to sklep internetowy z zabawkami? Tu przyda się język ciepła i bezpieczeństwa, który przemówi do rodziców. A może prowadzisz serwis plotkarski? Skandal i niepełne informacje w opisie meta rozgrzeją potencjalnych odbiorców. Przed rozpoczęciem pisania treści na stronę – zarówno tych widocznych w serwisie, jak i ukrytych w metadanych – należy opracować strategię marki. Z niej będzie wypływał język komunikacji.

Skuteczny opis strony internetowej – wskazówki

Stwórz opis meta strony internetowej według poniższych wskazówek, a zachęcisz użytkownika wyszukiwarki Google bądź mediów społecznościowych do kliknięcia linku.

Opis meta bloga wykonany zgodnie ze wskazówkami

Wykorzystaj słowa kluczowe z danej podstrony

Co prawda opis nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, ale za to sprawi, że kiedy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę dane słowo, pokaże mu się Twój meta description. W innym przypadku Google wyświetli fragment tekstu, w którym występuje wyszukiwane słowo.

Zakończ opis strony wezwaniem do podjęcia akcji (call to action)

Zawrzyj w tekście słowa takie jak: sprawdź, przeczytaj, wejdź, zobacz, zainspiruj się, zdobądź, poznaj. W ten sposób bezpośrednio zwrócisz się do odbiorcy, przemówisz do niego zza ekranu.

Jakie opisy meta (i jaką ofertę) ma konkurencja?

Przeczytaj opisy konkurentów i poznaj ich ofertę. Sprawdź, co takiego masz na stronie, czego użytkownicy nie znajdą nigdzie indziej. Koniecznie napisz o tym w treści meta description!

Atrakcyjne treści dzięki językowi korzyści

Operuj pozytywnymi skojarzeniami i emocjami (chyba że przygotowujesz opis do wstrząsającego artykułu). Pomyśl o tym, jakie treści lubią użytkownicy. Warto używać słów: darmowe, limitowane, kompleksowe, rzetelne, eksperckie. Popularne są też: inspiracje, pomysły, sposoby na wykonanie czegoś. Język korzyści czyni w marketingu cuda.

Twórz treść opisów w oparciu o model AIDA

Model AIDA określa, w jaki sposób tworzy się treść marketingową. Skrót pochodzi od słów Attention, Interest, Desire, Action. Określa składniki, jakie należy uwzględnić w opisie. Zacznij od przykucia uwagi, np. odnosząc się do problemu odbiorcy. Następnie zainteresuj go – obiecaj, że pomożesz mu znaleźć to, czego szuka. W trzecim kroku odwołaj się do jego pragnienia, czyli unikalnej korzyści, którą zyska. Treść zamknij call to action.

Uwzględnij w opisie strony internetowej elementy modelu AIDA

Unikalny tekst w meta description każdej podstrony

Nie powielaj treści! Każdy opis musi być unikalny, właściwy dla podstrony. Jeżeli sprzedajesz kilka podobnych przedmiotów na osobnych podstronach, musisz myśleć kreatywnie. Możesz też skorzystać z pomocy copywritera, który tworzy niepowtarzalne teksty zawodowo.

Ile znaków powinien mieć meta opis witryny?

Liczba znaków opisu przekłada się na to, czy jest widoczny w wynikach wyszukiwania w całości. Na przestrzeni ostatnich lat liczba znaków ulegała zmianom – a to rosła, a to malała. Obecnie – w 2021 roku – maksymalna liczba znaków wynosi ok. 155. Dlaczego „około”? Ponieważ w praktyce bardziej od znaków liczy się szerokość opisu strony mierzona w pikselach. Spowodowane jest to niejednorodną szerokością liter. Zauważ, jak bardzo różnią się ciągi dziesięciu liter:

  • iiiiiiiiii,
  • ssssssssss,
  • oooooooooo,
  • mmmmmmmmmm.

Liczba znaków w wynikach wyszukiwania Google jest inna dla przeglądarek wyświetlanych na komputerze i laptopie, inna dla przeglądarek w urządzeniach mobilnych. Szacuje się, iż:

  • Meta description na komputerze i laptopie wynosi ok. 920 px,
  • Meta description na smartfonie wynosi ok. 680 px.

Oto przykładowe opisy meta – poprawny (1) i zbyt długi (2):

Cała treść umieszczona w opisie widoczna jest w wynikach wyszukiwarki
Treść z opisu została ucięta, bo była za długa

Co się stanie, jeśli meta description strony będzie za długi?

Nierzadko się zdarza, że opisy strony są zbyt długie. Po pierwsze na przestrzeni lat obowiązywały różne kryteria długości, więc jeśli witryna www liczy setki podstron – np. z artykułami – nie sposób byłoby zmieniać opisy za każdym razem, gdy wchodzą nowe zasady. Po drugie nawet jeśli przygotujesz opis krótszy niż 155 znaków (920 px), wyświetli się cały jedynie w wynikach wyszukiwania na laptopie i komputerze. Na smartfonie będzie za krótki.

Na szczęście nie stanie się nic złego, jeśli przygotowane przez Ciebie opisy meta będą za długie. Nie zostaniesz przez to ukarany przez Google ani nie spadniesz w wynikach wyszukiwania. Po prostu na końcu opisu strony pojawi się wielokropek, taki jak na wyżej zaprezentowanym zdjęciu.

Jak sprawdzić obecny opis w wynikach wyszukiwania? Jak dodać nowy meta description?

Mimo iż meta description nie jest widoczny bezpośrednio w treści strony – w przeciwieństwie do opisów kategorii czy produktów (przekonaj się, jak je pisać) – istnieje kilka łatwych sposobów na sprawdzenie, jak wygląda.

Sprawdzanie opisu wśród wyników wyszukiwania

Wpisz w wyszukiwarkę Google pełny tytuł danej podstrony, a jeśli wynik ma dużą konkurencyjność, dopisz nazwę firmy. Powinien Ci się wówczas wyświetlić przygotowany opis strony, a nie wyrywkowy tekst. I przeciwnie: jeżeli postanowisz wyszukać witrynę poprzez słowa kluczowe, na które jesteś widoczny w Google, ale których nie uwzględniłeś w opisie, wyszukiwarka zamiast Twojego meta description wyświetli tekst zawierający to słowo kluczowe.

Meta description w kodzie strony internetowej

Ponieważ nie wszystkie strony internetowe korzystają z łatwego w obsłudze CMS-a, podstawowym sposobem na sprawdzanie i dodawanie meta description jest edycja kodu HTML. By dokonać zmian w kodzie HTML, połącz się z serwerem FTP (np. poprzezprogram FileZilla). Znajdź odpowiedni plik (HTML bądź PHP strony; przykładowo dla głównej strony będzie to index.html). Jeśli już masz meta description, ale chcesz go sprawdzić bądź edytować, poszukaj w sekcji <head> – czyli umieszczonej pomiędzy znacznikami <head> i </head> – następującej komendy:

<meta name=”description” content=”W tym miejscu powinien pojawić się opis meta do ok. 155 znaków.”/>

Jeżeli chcesz dopiero stworzyć meta opis strony, przepisz bądź skopiuj powyższą formułkę i wklej pomiędzy znaczniki <head> i </head>.

Sprawdzanie tagu opisu w HTML

Inny sposób na sprawdzenie opisu meta w kodzie HTML to otwarcie witryny, kliknięcie prawym klawiszem myszy w dowolnym miejscu i wybranie komendy „Wyświetl źródło strony” (bądź podobnej; zależnie od przeglądarki internetowej). Można też użyć skrótu ctrl + U. Następnie posłuż się opcją wyszukiwania (ctrl + F) i wpisz „description”. Jeżeli opis został poprawnie utworzony, w ten sposób znajdziesz go w kodzie strony bez konieczności łączenia się z serwerem FTP. (Uwaga: sposób nie umożliwia dokonania edycji!)

Weryfikacja i dodawanie opisów w CMS-ie (panelu bądź wtyczce)

Popularne CMS-y i platformy sklepowe zazwyczaj mają wbudowane pola do wpisywania metadanych, w tym title i meta description, i same nadpisują kod HTML. Jeżeli zaś nie mają, umożliwiają korzystanie z różnorodnych wtyczek SEO, które przy okazji przewidują pola do uzupełnienia metadanych. Doskonałym przykładem jest wtyczka Yoast SEO popularna wśród użytkowników WordPressa. Ocenia wykorzystanie słów kluczowych i strukturę tekstów, co pozwala podnosić jakość publikowanych na stronie informacji. Ma pola na title, slug URL, meta description i obrazek. Pozwala osobno skonfigurować meta treści dla social media.

Platformy sklepowe takie jak Shoplo czy Shoper przewidują pola na opis meta i title, dzięki czemu nie trzeba instalować wtyczek.

Narzędzia do sprawdzania opisu meta

Opis meta możesz sprawdzić – lecz nie stworzyć ani edytować – poprzez wtyczkę do przeglądarki internetowej. Rozszerzenie SEO META in 1 CLICK współpracujące z Google Chrome szuka w kodzie informacji m.in. na temat title, opisu meta, nagłówków, obrazków, autora, adresu kanonicznego. Wyświetla też nieuznawane już przez Google meta tagi keywords i pozycje strony w różnych rankingach.

Tytuł strony i meta description portalu Onet.pl

Kiedy należy stworzyć meta description?

Meta opis warto stworzyć jak najszybciej. Dla strony głównej i kluczowych podstron, np. prezentujących ofertę, najlepiej jeszcze przed powstaniem witryny, by po opublikowaniu mogła pojawić się w Google z gotowymi, dopracowanymi danymi, przede wszystkim title i meta description.

Nad meta description dla nowych kategorii, produktów, usług czy artykułów – czyli wszystkich nowych podstron – można pracować na bieżąco. Wykorzystane w nich słowa kluczowe to te, które są najważniejsze dla danej podstrony, np. „sukienki damskie” dla kategorii z sukienkami dla kobiet.

O opisy dla tych podstron zadbaj przede wszystkim!

  • Główna strona serwisu.
  • Kluczowe podstrony: oferta, kategorie, o nas, historia marki (i inne reprezentatywne).
  • Podstrony najważniejszych produktów bądź usług.
  • Podstrony zawierające małą ilość tekstu (inaczej roboty nie będą miały z czego jej stworzyć).
  • Najpopularniejsze podstrony w witrynie.
  • Podstrony, które zamierzasz udostępnić w social media.

Co się stanie, jeśli nie stworzysz meta opisu?

Ponieważ opis meta nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym Google, nic się nie stanie, jeśli go nie stworzysz. Wcześniej omówiliśmy korzyści płynące z posiadania meta description, więc oczywiście gorąco zachęcamy do napisania tych kilku zdań przynajmniej dla najważniejszych podstron. Jeżeli tego zaniechasz, Google sam wybierze teksty wyświetlane użytkownikom. Tym poszukującym określonych słów kluczowych wyświetli teksty zawierające owe słowa. Z kolei osoby, które znajdą Twoją stronę po tytule, ukaże się losowa treść.

Popularna wyszukiwarka nie ma opisu...
Popularna wyszukiwarka nie ma opisu…
…ale to nic, bo roboty stworzą go za nią!

Popularne błędy w tworzeniu meta opisu

Stworzyłeś opisy meta strony internetowej, ale nie jesteś pewien, czy są dobre? Oto popularne błędy, które wkradają się w meta description:

Meta opis nie odpowiada zawartości strony internetowej

Jeżeli mamisz użytkownika obietnicą informacji, których nie uzyska na stronie, działasz na niekorzyść samego siebie. Zawiedziona osoba nie zostanie w Twojej witrynie na długo i wróci do wyszukiwarki. W ten sposób wzrośnie współczynnik odrzuceń danej podstrony. Jeżeli wiele użytkowników zrobi to samo, Google zapamięta, by nie pokazywać Twojej witryny w kontekście słów kluczowych, których użyli.

Upychanie słów kluczowych

Jeśli upychasz frazy w meta description, bo pamiętasz z przeszłości, że korzystnie wpływa to na pozycjonowanie, musisz wiedzieć, że obecnie opisy nie mają bezpośredniego przełożenia na SEO. Napisaliśmy o tym więcej wyżej, więc tutaj tylko przypomnimy, abyś podczas tworzeniu opisu meta myślał o użytkowniku, nie o robotach. To właśnie jego masz przekonać!

Powielanie opisu meta

Trudno uwierzyć, by do wszystkich zakładek na stronie internetowej pasował ten sam opis meta. To z kolei oznacza, że kopiując tekst pomiędzy podstronami, dezorientujesz użytkownika i obiecujesz mu informacje, których nie znajdzie po kliknięciu linka. Jeżeli nie masz czasu na wymyślanie całych meta description, stwórz użyteczną regułkę, w której wymienne będą tylko najważniejsze frazy. Oto przykład:

Formułka meta description z frazą „masaż klasyczny”
Formułka meta description z frazą „masaż olejkami”
Formułka meta description z frazą "masaż czekoladowy"
Formułka meta description z frazą „masaż czekoladowy”

Opis strony internetowej i inne znaczniki meta

Znaczniki meta służą do przypisywania stronie danych meta. Pozwalają przekazać robotom wyszukiwarki – a w efekcie użytkownikom – dodatkowe informacje. Nie widać ich w witrynie, jednak pojawiają się w wynikach wyszukiwarki i w social media. Tworzyć i edytować je można np. w kodzie. Umieszczane są w sekcji <head>.

Title

Tile bądź tytuł – nazwy używane są wymiennie. Wszystkie jednak dotyczą tego samego elementu, który nie jest stricte tagiem meta, jednak znajduje się w tym samym miejscu i służy podobnym celom. Tytułem strony może być nazwa firmy wraz z krótkim opisem. Kategorie w sklepie internetowym mogą mieć title w postaci nazw tych kategorii. Na blogu warto uczynić tytułem strony (podstrony) tytuł danego artykułu. Więcej o tworzeniu title napisaliśmy w pierwszej części niniejszego poradnika, do przeczytania którego gorąco zachęcamy.

Title pojawia się w pasku tytułu na karcie przeglądarki bądź w pasku przeglądarki. Oczywiście tytuł strony widać w wyszukiwarce i podczas udostępniania linka w mediach społecznościowych. Warto zadbać o tytuł, ponieważ zobaczy go każdy, kto postanowi zapisać daną podstronę w zakładkach czy ulubionych, a także na dysku. Pojawi się też w historii przeglądarki.

Meta keywords

Tagi keywords były dawniej bardzo ważnym elementem rankingowym i stanowiły element strategii SEO. Dziś nie liczą się wcale, więc pozycjonowanie odbywa się z pominięciem ich. Małe tego! Uwzględnianie ich w sekcji <head> może wręcz zaszkodzić witrynie, bo zdradzi cenne informacje – o słowach kluczowych, na które się pozycjonujesz – konkurencji.

Inne meta tagi informacyjne

Jakie jeszcze informacje można uwzględnić w tagu?

  • Tag autora: <meta name=”author” content=”Dane autora”/>
  • Tag właściciela praw autorskich: <meta name=”copyright” content=”Dane właściciela praw autorskich”/>
  • Tag cache,
  • Tag przechowywania danych w pamięci podręcznej,
  • Tag odświeżania strony,
  • Tag czcionki.

Nie zapomnij o tagu robots!

Meta robots to bardzo ważny tag, który jest interpretowany jedynie przez wyszukiwarki. Niewłaściwe ustawienie go może sprawić, że strona zupełnie zniknie z listy wyników! To dlatego, że tag robots określa, czy witryna ma być indeksowana, czy nie. Oto jego funkcje:

  • zgoda na indeksowanie (wyszukiwarka widzi witrynę): <meta name=”robots” content=”index„/> – jest to domyślny stan witryny, więc dodawanie tagu nie jest konieczne,
  • brak zgody na indeksowanie (strona nie pojawia się w wyszukiwarce): <meta name=”robots” content=”noindex„/>,
  • zgoda na śledzenie linków stosowanych na stronie: <meta name=”robots” content=”follow„/> – jest to domyślny stan witryny, więc dodawanie tagu nie jest konieczne,
  • brak zgody na śledzenie linków występujących na stronie: <meta name=”robots” content=”nofollow„/>.

Jeżeli chcesz użyć jednocześnie tagu nieindeksowania i niepodążania za linkami, nie musisz tworzyć osobnych reguł. Po prostu umieść je obok siebie w cudzysłowie: „noindex, nofollow”. Możesz też zastosować inne kombinacje funkcji.

Stwórz meta description – dla siebie, dla użytkownika

Mamy nadzieję, że udało nam się przekonać Cię, że warto tworzyć meta description, mimo iż nie jest czynnikiem rankingowym SEO i nie wpływa na pozycjonowanie. Dzięki wskazówkom opublikowanym w poradniku przygotowanie opisów dla podstron powinno być łatwe. W razie gdybyś jednak potrzebował pomocy – zwróć się do nas. Pomożemy Ci uzupełnić znaczniki w kodzie, a nawet stworzymy opisy za Ciebie. Przygotujemy unikalne, przykuwające wzrok i działające na korzyść witryny meta description.

Zachęcamy także do przeczytania innych artykułów na naszym blogu. Meta description to tylko jeden z wielu aspektów, jaki dzięki nam zgłębisz!