Pozycjonowanie: White Hat SEO, Black Hat SEO – czym są?

Prawdopodobnie wiesz, czym jest pozycjonowanie stron w wynikach wyszukiwania. Czy jednak miałeś świadomość, że działania wpływające na pozycję witryny mogą być zgodne z zasadami Google bądź nie? Te pierwsze są dobre – określa się je mianem White Hat SEO. Z kolei za drugie strona internetowa może nawet zostać ukarana banem, przez co zniknie z wyników wyszukiwania. Złe praktyki nazywa się Black Hat SEO. Poznaj charakterystykę obu!

Przypomnienie: czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron oznacza podejmowanie działań, dzięki którym strony internetowe stają się widoczne w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie – inaczej SEO – dotyczy wszystkich wyszukiwarek, jednak działania skupiają się głównie na Google, z której korzysta najwięcej użytkowników.

Uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania sprawia, że strony są lepiej widoczne dla użytkowników i mają większą szansę na wygenerowanie ruchu (a w dalszej kolejności np. zwiększenie sprzedaży produktów w branży e-commerce). Należy zatem stosować takie praktyki, które poprawią pozycję strony i pozwolą jej znaleźć się w TOP 10, a nawet TOP 3.

SEO w świetle historii

Na przestrzeni lat wytyczne Google dotyczące technik pozycjonowania ulegały licznym zmianom. Wielu specjalistów z branży, a także klientów (właścicieli serwisów), doskonale pamięta czasy, gdy korzystne dla pozycjonowania strony było upychanie słów kluczowych w meta description i meta keywords, linkowanie witryny na byle jakich forach czy kupowanie tysięcy linków ze stron słabej jakości. I wszystko to pozwalało w osiągnięciu dobrej pozycji!

Dziś jest inaczej. Google się rozwija, a pozycjonowanie wraz z nim. Cenione są działania wyważone i uczciwe. SEO musi być robione rozsądnie i z wyczuciem, inaczej strona internetowa może zostać ukarana – filtrem bądź banem. W drugiej sytuacji zupełnie zniknie z wyszukiwarki do momentu naprawienia błędów.

White Hat SEO - etyczne pozycjonowanie w białym kapeluszu

White Hat SEO: czym jest?

White Hat SEO to działania pozycjonowania wykonywane „w białych kapeluszach”, czyli dobre. Są zgodne z wytycznymi Google, a co za tym idzie akceptowane przez wyszukiwarkę. Specjaliści Google nieustannie nad nimi pracują, by w katalogu zostały wyłącznie takie sposoby pozycjonowania stron, które nie prowadzą do przekłamań ani nadużyć. Podstawą jest oczywiście dbałość o użytkownika – ma on dostawać treści wartościowe i dopasowane do zapytania, a nie niskiej jakości, niezwiązane z poszukiwanym zagadnieniem i obecne w wynikach wyszukiwarki tylko dzięki sprytnym, acz nieuczciwym praktykom.

White Hat SEO oznacza działania etyczne i uczciwe, dlatego domyślnie ma się przekładać na długotrwałe wysokie pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Warto wiedzieć, że działania wchodzące w skład White Hat SEO są zgodne z wytycznymi wyszukiwarek konkurencyjnych, więc „białe” pozycjonowanie stron internetowych w myśl zasad Google przynosi rezultaty również w konkurencyjnych indeksach (listach stron ukazywanych na dane słowa kluczowe).

Jakie praktyki należą do White Hat SEO?

W SEO White Hat nie znajdziesz żadnych spektakularnych praktyk, o których jeszcze nie słyszałeś, o ile interesuje Cię pozycjonowanie stron. To dobra wiadomość! White Hat SEO opiera się na działaniach naturalnych i stosunkowo łatwych do wykonania, acz angażujących i koniecznych do monitorowania oraz stosowania regularnie. Analizowanie stanu i jakości stron internetowych czy tworzenie nowego contentu to podstawa!

Optymalizacja stron internetowych (HTML)

Pozycjonowanie strony www zazwyczaj zaczyna się od optymalizacji kodu HTML. Ten punkt Hat SEO White zazwyczaj leży po stronie pozycjonera-webmastera. Należy sprawdzić, czy wszystkie tagi są domknięte, treści właściwie cache’owane, a prędkość ładowania strony internetowej zadowalająca. Warto zadbać, by podstrony miały odmienne title i wartościowe meta dane.

Optymalizacja treści

Na pozycję w wynikach wyszukiwarki wpływa również struktura strony. Roboty Google zwracają uwagę na treści pisane – jeszcze nie są w stanie odczytywać obrazów. Ważne jest więc, by stworzyć taką strukturę strony, która będzie czytelna jednocześnie dla robotów i użytkowników. Każda podstrona powinna mieć pojedynczy nagłówek H1 i właściwie rozpisane kolejne. Należy też przedstawiać treści w sposób atrakcyjny dla żywego odbiorcy (np. bez bloków tekstu).

Eliminacja zbędnych elementów strony www

Długi czas ładowania stron www nie musi zależeć od błędów w kodzie HTML. Czasem winne są elementy wyglądające zjawiskowo, niestety obciążające witrynę. Mowa tu o wszelkiego rodzaju widgetach i elementach stworzonych w języku Java Script czy we Flashu.

Inne elementy strony internetowej

Wśród praktyk pozycjonowania stron wyróżnia się akcje on-site (w witrynie) i off-site (na zewnątrz). Do tych pierwszych należą np. optymalizacja adresów URL, linkowanie wewnętrzne, naturalne wykorzystywanie słów kluczowych. Stosowanie alternatywnych opisów zdjęć umożliwia robotom Google zrozumienie, co znajduje się na obrazkach, a przy okazji podnosi nasycenie serwisu słowami kluczowymi.

Content marketing – sprawdzona technika White Hat SEO

Ponieważ roboty Google widzą przede wszystkim tekst, bieżące działania z zakresu pozycjonowania stron internetowych opierają się na tworzeniu nowych treści. W branży e-commerce mogą to być opisy produktów, usług, serii, kategorii. W serwisach informacyjnych – artykuły. Ponadto, niezależnie od branży, wartościowe jest prowadzenie bloga. Umożliwia stałe nasycanie witryny słowami kluczowymi.

Pozyskiwanie linków (prowadzących do serwisu)

Należy tu jasno zaznaczyć, że nie każde zdobywanie linków jest etyczne i korzystne dla pozycji w Google. Znaczenie mają liczba i jakość – linki muszą być jak najbardziej naturalne. Najlepiej, aby były publikowane w serwisach dobrze ocenianych przez Google (wysokiej jakości) i cieszących się wysokimi wynikami, m.in. Trust Flow.

Dostosowanie serwisu do urządzeń mobilnych

Coraz więcej osób korzysta z wyszukiwarek internetowych na tablecie i smartfonie, toteż metody White Hat SEO dotyczą również optymalizacji strony www w taki sposób, by była użyteczna dla urządzeń mobilnych. Bardzo ważna jest responsywność wszystkich elementów, zwłaszcza w sklepie internetowym.

Black Hat SEO - pozycjonowanie zakazane przez Google

Black Hat SEO: czym jest?

Przeciwnie do praktyk etycznych „czarne” nie są zgodne z wytycznymi Google. Niekiedy sprawdzają się bardzo dobrze i przynoszą stronom www doskonałe rezultaty, ale tylko na krótką metę. Wzrost witryny wśród wyników wyszukiwania bywa wówczas spektakularny, bo szybki i dotyczący pozycji w TOP 10, a nawet TOP 3. Cóż jednak z tego, skoro w następstwie stronę www może spotkać kara? Ban od wyszukiwarki polega na zaprzestaniu wyświetlania strony w wynikach wyszukiwania do czasu naprawienia błędów (przyczyn otrzymania bana). O ile znajdują się w obrębie witryny, właściciel może poradzić sobie z nimi sam. Gorzej, gdy działania Black Hat SEO opierały się na stosowaniu linkowania na stronach niskiej jakości. Takich odnośników nie pozbędziesz się od ręki.

Warto też pamiętać, że choć Black Hat SEO może przynieść chwilowy awans strony w wyszukiwarce, nie oznacza to, że musi. Może się okazać, że właściciel strony www nie pocieszy się pozycją w TOP 10 zbyt długo albo w ogóle. Zamiast tego dorobi się wielomiesięcznej nieobecności strony w wynikach wyszukiwania. Strony, która przecież miała mieć lepszą konwersję i dawać jego firmie zyski.

Jakie praktyki należą do Black Hat SEO?

Niektóre nieetyczne i obecnie zabronione metody pozycjonowania stron www dawniej były dozwolone. W efekcie stosowanie ich stało tak popularne, że utrzymało się do dziś. Weźmy na przykład systemy wymiany linków i link building uwzględniający pozyskiwanie odnośników ze stron uważanych przez Google za spamerskie. Niby większość osób wie, że nie są dozwolone, a jednak część nadal je stosuje.

Cloaking treści

Popularne metody pozycjonerów w czarnych kapeluszach to m.in. cloaking. Polega na dywersyfikowaniu treści witryny widocznych dla użytkowników i robotów. W efekcie roboty widzą więcej i sądzą, że na stronie znajdują się teksty, które przeczyta również użytkownik. Niestety ten drugi ich nie dostrzega, ponieważ np. znajdują się w kodzie HTML albo zostały zapisane białymi literami na białym tle. Dzięki temu strona www wygląda ładniej (chociażby nie zawiera bloków tekstu), a równocześnie mieści dużo słów kluczowych.

Cloaking to także jedna z metod pozycjonowania strony z repertuaru Black Hat SEO na frazy nienaturalne, nieodmienione (np. „tanie buty Warszawa”), konkurencyjne (zwłaszcza nazwy innych firm i marek) bądź niezgodne z zawartością witryny (np. nazwy produktów, których sklep wcale nie oferuje). Cloaking obejmuje również ukrywanie linków.

Keyword stuffing a Black Hat SEO

Praktyka upychania słów kluczowych w treści strony, w tym nieodmienionych i niezgodnych z zawartością serwisu, nosi nazwę keyword stuffing. Dawniej popularne były teksty nazywane „preclami”. Powstawały tylko po to, by na witrynie mogło pojawić się dużo słów kluczowych dla robotów, bez rzeczywistej wartości dla użytkowników.

Hurtowe pozyskiwanie linków (w tym programy wymiany linków)

Jedną z popularnych i wciąż stosowanych technik pozycjonowania Black Hat SEO jest korzystanie z programów wymiany linków oraz zdobywanie odnośników w ogromnych ilościach z niskojakościowych serwisów. W programach zazwyczaj bierze się udział, publikując na swojej stronie linki w zamian za uzyskanie ich u innych. To niestety może osłabić witrynę w dwójnasób.

Duplikowanie treści w obrębie witryny

Kopiowanie tekstów – np. opisów produktów w sklepie internetowym – i wklejanie ich na inne podstrony nie jest dobrym pomysłem. Niestety to jedna z bardzo kuszących metod, zwłaszcza gdy zadbało się o doskonałą optymalizację jednego opisu i nie ma się czasu na tworzenie kolejnych.

Black Hat SEO a materiały zakazane przez prawo

By pozycjonować w zgodzie z wytycznymi wyszukiwarek, należy umieszczać na stronie wyłącznie materiały zgodne z prawem. Zakazane jest stosowanie technik manipulowania, nakłaniania czy promowania zachowań, produktów, usług nielegalnych.

Wklejanie na stronę cudzych tekstów

Kopiowanie tekstów z innych witryn nie tylko jest niezgodne z wytycznymi wyszukiwarek (należy do Black Hat SEO), ale także łamie prawo autorskie i majątkowe (stanowi przestępstwo). Konsekwencje mogą więc być dwojakie: od Google (filtr bądź ban i zniknięcie z wyników wyszukiwarki) i od właściciela praw majątkowych (proces sądowy i kara pieniężna).

Stosowanie ukrytych przekierowań

Niedozwolone, ukryte przekierowania wykorzystywane są na stronach określanych jako „doorway pages”. Działa to np. w ten sposób, że użytkownik korzysta z serwisu o tematyce X, a nagle – bez intencji i świadomego działania – przenoszony jest na inną stronę, być może o tematyce Y.

White Hat SEO vs. Black Hat SEO

Stosowanie White Hat SEO oznacza długi proces i długofalowe pozycjonowanie stron. Ogromną korzyścią etycznych metod jest wyrabianie trwałej i mocnej pozycji – zarówno danej podstrony, jak i całej witryny. Z kolei pozycjonowanie Black Hat SEO może, choć wcale nie musi, dawać korzyści efektowne i szybkie. Niekoniecznie zaś efektywne, zwłaszcza gdy strona zostanie ukarana przez Google. Nie daj się zatem zwieść obietnicom szybkiego awansu w rankingu. SEO Black Hat polega na spektakularnym „tu i teraz”, podczas gdy przyszłość stoi pod znakiem zapytania.

Warto też podkreślić, że White Hat SEO składa się z działań naturalnych i korzystnych dla użytkowników, a przecież właśnie na tym zależy firmie Google. Jej ideą jest bycie jak najbardziej „user friendly”. Z tego powodu białe techniki – właściwie wykonywane – nie mogą przyczynić się do nałożenia kary.

Jak zacząć przygodę z White Hat SEO?

Jeżeli dopiero szykujesz się do pozycjonowania stron, przyjrzyj się liście działań opisanych wyżej w niniejszym artykule. By pomóc witrynie w awansie w rankingu, zacznij od zabezpieczenia jej certyfikatem SSL. Uzupełnij title i meta dane (mimo iż meta description nie przekłada się na pozycję w rankingu bezpośrednio, warto o niego zadbać). Opisz zdjęcia widoczne na stronie. Stwórz unikalne teksty z naturalnie wplecionymi frazami kluczowymi.

Zadbaj o strukturę nagłówków i „przyjazne linki” (krótkie, zawierające clue danej podstrony). Sprawdź, czy z serwisu da się korzystać na urządzeniach mobilnych, a wszystkie elementy są responsywne. Polecamy też utworzyć blog i regularnie publikować artykuły. To ostatnie działanie powinno być prowadzone od powstania aż po zamknięcie serwisu.

Grey Hat SEO - połączenie dozwolonego i niedozwolonego pozycjonowania

Grey Hat SEO: czym jest?

Na koniec warto wspomnieć o jeszcze jednym rodzaju pozycjonowania stron. Grey Hat SEO to wymieszanie White Hat SEO i Black Hat SEO – stąd szary kolor kapelusza. Oznacza dywersyfikację i stosowanie działań raz bezpiecznych, raz niebezpiecznych, ale zawsze neutralnych bądź korzystnych dla użytkownika, nigdy szkodliwych.

Działania z pogranicza White i Black Hat SEO to na przykład rozsądne, wyważone korzystanie z płatnego linkowania – artykułów sponsorowanych. Po pierwsze odnośniki kierujące z innych serwisów są wartościowe dla linkowanej witryny z uwagi na możliwość odczytania ich przez roboty Google (linki dofollow). Po drugie umożliwiają dotarcie do nowych odbiorców i przedstawienie im oferty.

Który kapelusz założyć?

To, czy założysz biały, czy szary kapelusz – a może nawet zignorujesz ostrzeżenia i pokusisz się o wypróbowanie Black Hat SEO – stanowi Twoją decyzję. My oferujemy Ci pozycjonowanie zgodne z wytycznymi wyszukiwarek, dzięki którym osiągniesz założone cele i – kontynuując działania – pozostaniesz w rankingu na długo. Zachęcamy Cię zatem do zapoznania się z naszą ofertą pozycjonerską.

Ponadto zapraszamy na blog FunkyMedia, na którym znajdziesz wiele innych wartościowych publikacji. Dzięki nim dowiesz się, jak skutecznie prowadzić marketing w internecie, oraz wybierzesz sposób, który najbardziej pasuje do Twojej branży czy komunikacji z odbiorcami. Owocnego promowania!

Posłuchaj podcastu na YouTube

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *