Zaplecze SEO – co to jest i jakie daje korzyści?

Działania SEO dzielą się na podejmowane w obrębie strony www (on-site) i poza nią (off-site). Te drugie to link building – pozyskiwanie linków. By zdobywać mocne odnośniki, szuka się wartościowych stron samodzielnie albo korzysta z serwisów pośredniczących. Można też używać stron zapleczowych. Tylko czym są zaplecza SEO i czy warto korzystać z własnego zaplecza SEO? O tym dziś!

Czym jest zaplecze SEO?

Zgodnie z najpopularniejszą i najpowszechniejszą definicją zaplecze SEO jest stroną – bądź zbiorem stron internetowych – której głównym zadaniem jest dostarczanie wartościowych linków prowadzących do innej strony: tej, którą chce się pozycjonować.

W przytoczonej definicji warto zwrócić uwagę na dwa szczegóły. Po pierwsze dostarczanie linków jest głównym zadaniem zaplecza SEO, lecz wcale nie jedynym. Gdyby strona docelowa (pozycjonowana) przestała istnieć, dobre zaplecze nadal miałoby wartość, chociażby dla internautów. Należy bowiem pamiętać, iż warunkiem dobrego zaplecza jest obfitość treści wysokiej jakości, jakich nie powstydziłby się właściciel strony pozycjonowanej i jakie byłby gotowy opublikować nawet na blogu prowadzonym w obrębie własnej domeny, na swojej stronie.

Drugi szczegół to nacisk na linki wartościowe. Jak tworzyć odnośniki, które przyniosą realną korzyść docelowej stronie internetowej i pozytywnie wpłyną na pozycjonowanie? Przede wszystkim trzeba prowadzić zaplecze tak, jakby było zwykłym portalem. Publikowane na nim artykuły muszą być merytoryczne, zadbane i zoptymalizowane pod kątem SEO. Powinny pojawiać się regularnie. Najlepiej, by dotyczyły jednej kategorii tematycznej, nie zaś wszystkiego – od mody dziecięcej po elementy konstrukcyjne kotłów parowych. Ponadto zaplecze SEO nie może zawierać wyłącznie artykułów z linkami. Dobrze dywersyfikować content.

Czym jest zaplecze SEO?

Zaplecze SEO a profil linków (alternatywna definicja)

Istnieje alternatywna definicja zaplecza SEO. Zgodnie z nią zaplecze jest ogółem miejsc, z których pozyskiwane są linki do docelowej strony www. W takim ujęciu składają się na nie zarówno strony zapleczowe, jak i blogi, fora, social media oraz każde inne miejsce, z którego zostały pozyskane linki. Innymi słowy, zgodnie z drugą definicją zaplecze SEO stanowi synonim profilu linków.

Słabością szerokiego spojrzenia na SEO zaplecze jest założenie, iż nie podlega ono kontroli (a dokładniej podlega wyłącznie do pewnego stopnia). O ile bowiem na stronie zapleczowej możemy dokonać zupełnego usunięcia odnośników bądź skorygować linki, o tyle nad niektórymi opublikowanymi postami – np. na portalach z opiniami – nie mamy władzy. Ponadto szerokie spojrzenie na zaplecza pozycjonerskie uwzględnia wszystkie pozyskane linki do docelowej strony internetowej, a więc również te opublikowane przez osoby niezwiązane ze strategią SEO, np. klientów (dzielących się opinią) i potencjalnych klientów (pytających o opinię).

Dedykowane zaplecza SEO

Szczególnym rodzajem zaplecza jest dedykowane zaplecze SEO. Od tradycyjnego różni się tym, że w jego obrębie linkuje się wyłącznie jedną stronę internetową. Tego typu stronę zapleczową zazwyczaj tworzy właściciel witryny pozycjonowanej, ewentualnie osoba, która wykonuje działania SEO na jej zlecenie.

Częściej niż tradycyjne zaplecze jest to strona zadbana i nie tylko pozycjonująca, lecz także pozycjonowana. Może korzystać z… własnego zaplecza SEO! Wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe przyniesie witrynie docelowej korzyść, ponieważ linki będą mocniejsze.

Czym strony satelitarne różnią się od zaplecza SEO?

Rzadko wspominanym, niemniej interesującym rodzajem zaplecza SEO są strony satelitarne. Stanowią podrodzaj zaplecza dedykowanego, które opisaliśmy wyżej. One również skupiają się na dostarczaniu linków prowadzących do tylko jednej strony internetowej. Różni je jednak tematyka. Podczas gdy tradycyjne zaplecza mają odnośniki do wszystkich podstron witryny docelowej, o tyle strony satelitarne ograniczają się do pozycjonowania wybranej kategorii tematycznej. Przykładowo jeśli prowadzisz sklep z akcesoriami dla zwierząt, dobre zaplecze satelitarne powinieneś poświęcić wyłącznie psom. (Inne kotom itd.)

Satelitarne zaplecze SEO kładzie nacisk na używane słowa kluczowe. Chodzi o to, by strona zyskała jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie dostarczała mocne linki witrynie docelowej. Musi zawierać treści wysokiej jakości. W idealnej sytuacji użytkownicy nie są w stanie stwierdzić, że trafili na zaplecze SEO, nie zaś na zwykły serwis z artykułami.

Zalety zaplecza SEO

Jakie korzyści niesie zaplecze SEO?

Główną zaletą dobrego zaplecza pozycjonerskiego są oczywiście mocne linki prowadzące do docelowej strony internetowej. Serwisy z dobrą pozycją przekazują moc tym, do których się odnoszą. W efekcie te drugie uzyskują lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Ale to nie wszystko! Zaplecza SEO niosą także inne, mniej oczywiste korzyści. Jedną z nich jest instruowanie użytkowników, gdzie muszą kliknąć, by przeczytać więcej o poruszanym zagadnieniu bądź zakupić omawiany produkt. To pozytywnie wpływa na konwersję – odbiorcy przechodzą na Twoją stronę, spędzają na niej czas, dokonują zakupów, pozostawiają dane bądź wykonują inne czynności, na których Ci zależy. Mało tego! Część z nich udostępni materiały w mediach społecznościowych, dzięki czemu dotrzesz z ofertą nawet dalej, niż zakładałeś.

Następna zaleta to fakt, iż strony zapleczowe świetnie nadają się do prowadzenia kampanii SEO PR. Oczywiście musi to być dobre zaplecze z treściami wysokiej jakości, a także ze zbudowaną widocznością w Google. Wówczas możesz publikować na nim artykuły kładące nacisk na frazy brandowe oraz imienne. W efekcie kiedy potencjalny klient będzie chciał zweryfikować opinie o Tobie bądź Twojej firmie, w wynikach wyszukiwania znajdzie stronę zapleczową z gotowym materiałem ukazującym Cię w pozytywnym świetle.

Dobre zaplecze SEO vs. złe

Dobre zaplecze niesie korzyści, złe zaś albo nie działa, albo wręcz szkodzi. Zaplecza SEO niskiej jakości, których Google nawet nie widzi, nie przekładają się na pozycjonowanie stron. Nieciekawie wyglądają zaplecza z artykułami niskiej jakości, generycznymi, skopiowanymi z innych stron, niezoptymalizowanymi pod kątem SEO ani użytkowników. Jak już wspomnieliśmy, strona zapleczowa nie powinna zawierać wyłącznie tekstów z linkami, na dodatek umieszczonymi licznie i gęsto.

Istnieje wiele stron zapleczowych niskiej jakości, które służą do pozycjonowania stron z każdej możliwej kategorii. Zdrowa żywność, śmietniki ekologiczne, szkoła tańca i wywóz gruzu w jednym artykule? Czemu nie! Na dodatek typy linków nie są zdywersyfikowane, w efekcie wszystkie linki mają postać sprzedażową (anchor exact match) i atrybut dofollow. Jak sądzisz, czy dla Google taka strona zapleczowa ma dużą wartość? (Podpowiadamy: nie).

Czy warto mieć dużo stron zapleczowych?

Odpowiedź na powyższe pytanie brzmi: to zależy. W toku aktualizacji algorytmów Google doszło do paru zmian, które dotknęły również zaplecze SEO. Warto wiedzieć, że:

  • Niezliczona ilość linków niskiej jakości nie wpływa na pozycjonowanie lepiej niż zdobycie kilku wartościowych. Ba! taka strategia pozycjonowania stron może wręcz przynieść szkodę – doprowadzić do nałożenia filtra na strony, a nawet zbanowania.
  • Jakość > liczba linków, dlatego można zdobyć zaledwie kilka linków miesięcznie z wartościowych źródeł i cieszyć się awansem w wynikach wyszukiwania.
  • Rozbudowane i zróżnicowane SEO zaplecze to odnośniki do strony docelowej z różnych miejsc, a więc sytuacja korzystna. Oczywiście o ile zaplecza są wysokiej jakości. Zdobywanie linków prowadzących ciągle z tego samego źródła stanowi bardzo ubogą strategię pozycjonowania.
Wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania

Jak szukać stron zapleczowych?

Nie musisz prowadzić własnego zaplecza SEO, by uzyskiwać linki ze wspierających stron internetowych. Znajdziesz je np. poprzez serwisy pośredniczące takie jak WhitePress. Oczywiście w opisie nie przeczytasz informacji, że dana strona internetowa stanowi zaplecze. Można się jednak zorientować po tym, jak wygląda oraz jakie artykuły się na niej pojawiają.

Jeżeli chcesz pozyskiwać wartościowe linki na swoją stronę internetową, od portali zapleczowych korzystniejsze będą te zwykłe, które również znajdziesz na WhitePressie. I za jedne, i za drugie musisz zapłacić, zatem lepiej używać tradycyjnych stron, dla których publikowanie artykułów sponsorowanych i gościnnych jest jedynie dodatkową formą zarabiania.

Popularne blogi jako strony zapleczowe

Budowanie zaplecza wolisz zostawić jako opcję na kiedyś, a korzystanie z cudzych stron zapleczowych nie do końca Ci odpowiada? Możesz zatem nawiązać współpracę z blogerem lub blogerami i to właśnie ich platformę wykorzystać jako zaplecze SEO. Plusem jest pozycjonowanie strony internetowej połączone ze wzrostem konwersji i szerzeniem świadomości o marce, ponieważ blogerzy mają wokół siebie społeczności, które wierzą ich wyborom. Poza tym blogi są skupione na jednej tematyce i pozwolą Google powiązać ją z Twoją ofertą.

Dodatkowe efekty wykorzystywania bloga jako zaplecza sprawdzisz np. za pomocą Google Analytics. Zweryfikujesz, ile użytkowników przechodzi na Twoją stronę, jak długo na niej przebywają, czy dokonują zakupu. Z kolei wpływ na SEO poznasz, testując blog na frazy, których nie wspierasz innymi działaniami. Obserwuj, czy w efekcie publikacji blogera Twoja strona rośnie w wynikach wyszukiwania na owe frazy. Oddaj w jego ręce np. pozycjonowanie lokalne.

Budowa zaplecza SEO – czy warto?

Do budowy zaplecza SEO możesz podejść sam, o ile znajdziesz czas, by zaangażować się w prowadzenie, pozycjonowanie i dbanie o wysoką jakość treści. Jeżeli nie czujesz się na siłach lub nie masz czasu, skorzystaj z jednego ze sposobów ukazanych wyżej bądź zleć pozyskiwanie linków specjalistom od marketingu internetowego (polecamy się!).

Wbrew pozorom budowa zaplecza SEO nie jest trudna – przeprowadza się ją tak samo jak budowę każdej innej strony, również tej, którą chcesz pozycjonować. Zaczyna się od wybrania domeny i hostingu. Potem trzeba przygotować szablon, dokonać optymalizacji kodu HTML i opracować strategię pozycjonerską – zarówno strony zapleczowej, jak i docelowej. Najwięcej czasu zajmuje budowa zaplecza SEO już pod kątem treści.

Weźmy pod lupę wszystkie elementy po kolei!

Budowa zaplecza SEO

Budowanie zaplecza – podstawa

Jeśli zdecydujesz się na prowadzenie własnego zaplecza pozycjonerskiego, poniższe rady powinny Ci się przydać.

Tematyka zaplecza = oferta firmy

Budowanie zaplecza zacznij od określenia tematyki. Najlepiej, aby odpowiadała ofercie Twojej firmy. Dzięki temu nastąpi zgodność pomiędzy słowami kluczowymi wykorzystywanymi w obrębie witryn (pozycjonującej i docelowej). Odnośniki z tematycznych stron są mocniejsze od tych pozyskiwanych z serwisów publikujących treści „o wszystkim i o niczym”.

Wybór właściwej domeny

Doskonale wiesz, jaką stronę docelową będziesz pozycjonował, zatem wybór domeny nie powinien przysporzyć Ci kłopotu. Jako nazwę wybierz frazę kluczową, nad którą chcesz pracować, a przy okazji taką, która powiadomi użytkowników o tematyce (np. skup-gruzu.pl). Warto zapoznać się z katalogiem domen wygasłych, które mają historię i cieszą się zaufaniem Google. Uwaga jednak! Należy sprawdzić, czy na owe domeny nie została nałożona kara. Historię domen sprawdzisz np. w narzędziu Internet Archive Wayback Machine.

Połączenie domeny z hostingiem

Tak jak strony zapleczowe nie mogą należeć do domeny pozycjonowanej strony, tak nie powinny znajdować się na tym samym serwerze. Wybierz hosting, który jest stabilny, bezpieczny i szybki. Jeżeli na jednym serwerze chcesz trzymać wszystkie strony będące zapleczem, upewnij się, że każda ma osobne IP. W przypadku pozyskiwania odnośników z różnych serwisów, ale o takim samym IP, witryna docelowa otrzyma mniejszą moc.

Bezpieczeństwo zaplecza

Na bezpieczeństwo zaplecza SEO składa się kilka elementów. Istotne jest wykorzystywanie domen budzących zaufanie, np. zakończonych .pl – w Polsce. Dla domen pozycjonerskich warto wykupić certyfikat SSL. Należy ustawić mocne hasło do CMS-a i innych paneli administracyjnych, a dodatkowo co jakiś czas je zmieniać. Pilnuj aktualizacji: CMS-a, szablonu, wtyczek. Każde okienko w kodzie może stać się drogą dla hakera. Nie korzystaj z wtyczek i szablonów niesprawdzonych.

Wybór domen do pozycjonowania

Pozycjonowanie stron zapleczowych

Już na wstępie warto przygotować zestaw słów kluczowych, na które będzie pozycjonowane zaplecze. Pomyśl też o strategii linkowania. Jeśli do strony będą prowadziły odnośniki z innych stron (np. pozostałych zapleczy, którymi dysponujesz), łatwiej będzie ją znaleźć w wynikach wyszukiwania. To z kolei przełoży się na większą moc linków prowadzących do głównej domeny – Twojego sklepu czy serwisu usługowego.

Wysoka jakość treści

Wartościowy content jest dobry dla każdej witryny, więc zarówno strony pozycjonowanej, jak i jej zaplecza. Treści wysokiej jakości sprawiają, że użytkownicy wchodzą na stronę, czytają teksty, podejmują akcje (np. zostawiają swoje dane), a także udostępniają docenione treści dalej. To działania, które Google bierze pod uwagę i premiuje. W efekcie dbając o teksty wysokiej jakości, wzmacniasz efekty pozycjonowania.

Unikalność tekstów na stronie

Nigdy nie kopiuj tekstów, które zostały opublikowane gdzieś indziej – ani na Twojej stronie, ani na cudzej. Roboty pozycjonerskie potrafią określić, co stanowi unikalny twór, co zaś jest duplikatem. Jeśli nie chcesz pisać artykułów sam, skorzystaj z usługi copywriterskiej – w FunkyMedia to gwarancja tekstów rzetelnych, tematycznych, oryginalnych i doskonale zoptymalizowanych.

Dbałość o treści dla użytkowników: formatowanie

Content musi być nie tylko wysokiej jakości (ciekawy, przydatny, rzetelny, przykuwający uwagę użytkowników), ale również właściwie sformatowany. Należy stosować nagłówki i dzielić artykuły na akapity. Surowe bloki tekstu są absolutnie wykluczone! Warto używać punktorów, numeracji, wytłuszczeń, podkreśleń. Przygotowuj artykuły z taką dbałością, jakby miały iść na Twój blog, nie zaś na strony zapleczowe.

Optymalizacja i formatowanie tekstów zapleczowych

Zadbaj też o roboty Google: optymalizacja treści

Poświęcanie uwagi wygodzie użytkowników to jednocześnie dbanie o roboty Google. Stosując nagłówki dobrze oddające treść akapitów, ułatwisz im czytanie i rozumienie tekstu. Używaj słów kluczowych w całej treści – i nagłówkach, i akapitach. Stosuj linkowanie wewnętrzne, by wzmocnić strukturę strony zapleczowej. Nie przesadzaj z odnośnikami do pozycjonowanej strony. Muszą być wplatane naturalnie. Dywersyfikuj typy, by nie były to wyłącznie anchory sprzedażowe exact match. Korzystaj z gołych URL-i, a od czasu do czasu linkuj obrazy.

Siła treści graficznych

Teksty koniecznie przeplataj zdjęciami bądź obrazkami. Darmowe pozyskasz np. z banków zdjęć, którym poświęciliśmy obszerny artykuł. Stosuj opisy alternatywne, ponieważ Google nie widzi elementów graficznych. W opisy alt wplataj frazy kluczowe, zwłaszcza te trudniejsze, które trudno dopasować do treści prezentowanej w akapitach.

Regularne publikacje

Nawet najlepsze artykuły nie przełożą się na pozycjonowanie Twojej strony w wysokim stopniu, jeżeli nie będą ukazywać się regularnie. Niestety zaplecze, na którym pojawia się jeden tekst z linkami na kilka miesięcy, nie zostanie ocenione przez roboty wysoko. Zaplecza pozycjonerskie należy aktualizować co najmniej tak często, jak blog znajdujący się na stronie docelowej. Spróbuj publikować raz na tydzień. Jeśli uda Ci się utrzymać tempo – świetnie. Pomyśl, że to tylko cztery teksty w miesiącu.

Social media – dodatek do własnego zaplecza

Ruch na stronie stanowi wartość w świetle pozycjonowania. Zanim jednak zaplecze SEO pojawi się w wynikach wyszukiwania i zacznie generować ruch w naturalny sposób, warto je wspomóc. Do wyboru masz płatną promocję i darmowe konta w mediach społecznościowych (choć je również dobrze na początku wspomóc reklamą).

Przychody ze stron zapleczowych

Posiadanie stron zapleczowych ma jeszcze jedną zaletę. Nie tylko bowiem służy do realizowania strategii link buildingu, ale również… stanowi sposób na dodatkowy zarobek! Dobrze rozwinięte, wysokiej jakości zaplecze możesz udostępnić innym właścicielom serwisów www jako platformę do linkowania. Dzięki zarobionym w ten sposób pieniądzom opłacisz hostingi i przedłużysz terminy działania domen. Środki zainwestowane w budowanie zaplecza zwrócą Ci się z nawiązką.

Gdzie i w jaki sposób udostępnić strony zapleczowe innym firmom, by wykupywały artykuły sponsorowane? Chociażby we wspomnianym już serwisie WhitePress. Możesz dodać do panelu wydawcy tyle domen, ile chcesz. Określ ich tematykę i załącz statystyki wyświetleń. Przedstaw oferty, zaproponuj ceny i czekaj, aż chętni zgłoszą się do Ciebie sami!

Skumulowane działania pozycjonerskie dla strony www - wykorzystywanie stron zapleczowych i innych kanałów

Czy korzystanie z zapleczy to jedyny sposób zwiększenia widoczności w wynikach wyszukiwania?

Wiesz już, czym jest zaplecze SEO. Czy jednak stanowi jedyną skuteczną metodę pozycjonowania? Oczywiście nie. Jak wspomnieliśmy we wstępie, strategia pozycjonowania dzieli się na działania podejmowane na stronie i poza nią, te drugie zaś dotyczą nie tylko zapleczy. Warto prowadzić link building także na forach, blogach, w mediach społecznościowych i wielu innych miejscach. Przeczytaj nasz artykuł o rozmaitych sposobach prowadzenia link buildingu, by przekonać się, ile masz możliwości!

Nawet jeśli część zdobywanych przez Ciebie odnośników ma znaczniki nofollow, i tak wszystkie są widoczne dla robotów. Zresztą dywersyfikacja znaczników jest ważna i korzystna dla pozycjonowanej witryny. Zbyt duża liczba dofollow może wzbudzić czujność algorytmu, podobnie jak stosowanie samych anchorów exact match. Poza tym odnośniki nieprzekazujące mocy nadal przysługują się konwersji. Kierują użytkowników na Twoją stronę i zwiększają ruch.

Link building w FunkyMedia

Zależy Ci na lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania? Chętnie wspomożemy Cię w zakresie marketingu internetowego. Oferujemy usługi pozycjonowania i SEO PR. Zadbamy o optymalizację Twojego serwisu pod kątem wybranych fraz kluczowych, a następnie dobierzemy najlepszą strategię linkowania – ze stron zapleczowych, ale nie tylko. Skontaktuj się z nami!

Jak zwykle zachęcamy do przeczytania innych artykułów na naszym blogu. Znajdziesz tu wiele wskazówek, które wdrożysz z korzyścią dla swojej witryny. Trzymamy kciuki i zapraszamy po więcej – publikujemy porady regularnie.

Posłuchaj podcastu na YouTube

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *