
Jesteś ciekawy, jak użytkownicy internetu spędzali czas w sieci w 2020 roku? Chcesz wiedzieć, ilu ich było? Z jakich urządzeń korzystali najczęściej? Które aplikacje i media społecznościowe wybierali? Zobacz opracowanie raportu „Digital 2021” We Are Social i Hootsuite i przekonaj się, w jaki sposób korzysta się z internetu na całym świecie. Porównaj te dane z wynikami internautów polskich, które zaprezentowaliśmy w osobnym artykule. Zapraszamy!
Spis treści
Ilu ludzi na świecie korzysta z internetu?
Jak wynika z raportu „Digital 2021”, na przełomie 2020 i 2021 roku liczba ludzi na całym świecie wyniosła 7,83 biliona. Ponad połowa, bo 5,22 biliona, to użytkownicy telefonów komórkowych (niekoniecznie jednak smartfonów). Nieco mniej – 4,66 bilionów, co daje 59,5% populacji – korzysta z internetu. Z kolei znaczna większość internautów używa mediów społecznościowych. Na tle populacji jest to 53,6%, natomiast liczbowo 4,2 biliona.

W porównaniu ze styczniem 2020 roku liczba ludzi na świecie wzrosła o 1% (81 milionów).* Wzrosły także pozostałe wskaźniki. Internautów przybyło 316 milionów (7,3%), a użytkowników social media 490 milionów (13,2%). Nieco mniejszą popularność zyskały telefony komórkowe, bo wzrost wyniósł jedynie 1,8% (mimo wszystko to aż 93 miliony ludzi).
* Warto zauważyć, że przyrost ludności 1% w skali roku oznacza zwolnienie tempa. Wcześniej, w latach 2016-2020, corocznie odnotowywano 1,1%.
Udział krajów w korzystaniu z sieci
Najwięcej ludzi korzystających z internetu – na tle populacji danego kraju – znajduje się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jest ich aż 99%! Mniej, ale powyżej 95%, osiągają kolejno: Dania, Szwecja, Korea Południowa, Szwajcaria, Niderlandy, Wielka Brytania, Arabia Saudyjska. W Polsce internauci stanowią 84,5% populacji kraju. Podobny wynik w 2020 roku osiągnęły Rosja, Portugalia, Malezja i Włochy.

Najmniejszy procent ludzi korzystających z sieci na tle populacji kraju występuje w Egipcie (57,3%), Ghanie (50%), Nigerii (50%), Indiach (45%) i Kenii (40%).
Alternatywne wyniki korzystania z internetu na świecie
W raporcie We Are Social i Hootsuite widnieją również alternatywne dane dotyczące liczby ludzi, którzy korzystają z internetu. Przykładowo według ITU jest ich 4,03 biliona, natomiast podług Internet World Stats aż 4,93 biliona. Różnica rozpościera się od 51,4% po 62,9% światowej populacji.

Posiadanie urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci
Wśród badanych internautów w wieku od 16 do 64 lat 97,1% posiada telefon komórkowy dowolnego rodzaju. 96,6% stanowią użytkownicy smartfona, 9% zaś telefonu starszego typu. Komputer bądź laptop ma 64,4% ludzi z przedstawionej grupy. Tablet – 34,3%. Z konsoli do gier korzysta 21,4%, ze smartwatcha bądź innej opaski z inteligentnymi funkcjami 23,3%, natomiast z urządzenia VR 4,4%.

Na jakich urządzeniach przeglądamy internet?
W ostatnich latach następuje wzrost internautów wybierających telefony komórkowe i spadek tych, którzy pozostają przy komputerach i laptopach. To całkowicie zmienia sposób patrzenia na internet, strony i działania marketingowe w sieci. Przykładowo w 2016 roku stało się jasne, że Google zacznie dowartościowywać witryny dostosowane do urządzeń mobilnych, m.in. responsywne. Za ocenę stron odpowiada algorytm Google: Mobile First Index. Przeczytaj o zagadnieniu więcej:

W 2020 roku do poszukiwania informacji w internecie najchętniej wykorzystywaliśmy telefony – w aż 55,7%, co stanowi przyrost o 4,6% względem poprzedniego roku. Na drugim miejscu uplasowały się laptopy i komputery, generując 41,4% całego ruchu w sieci, a tym samym odnotowując spadek o 5,8% w porównaniu do 2019 roku. Zgłębianie treści internetowych za pomocą tabletów i innych urządzeń osiągnęło łącznie niecałe 3%.
Tendencję do zmian sposobów uczestniczenia w globalnej sieci widać jednocześnie na świecie i w poszczególnych krajach, w tym Polsce. Zachęcamy do zapoznania się z omówieniem lokalnego raportu: Jak Polacy korzystają z internetu? Oto raport z 2021 roku!
Ile czasu spędzamy w internecie?
W 2020 roku spędzaliśmy w internecie dziennie 6 godzin 54 minuty ogólnie i 3 godziny 39 minut za pośrednictwem telefonów komórkowych. Czas poświęcany światowi online wzrasta i opada, ale powoli. Przykładowo w 2019 roku korzystaliśmy z sieci przez 6 godzin 38 minut dziennie, w 2018 roku przez 6 godzin 48 minut, z kolei w 2017 roku przez 6 godzin 46 minut.

Co ciekawe, Polska znajduje się poniżej światowej wartości. My w 2020 roku poświęcaliśmy na surfowanie 6 godzin 44 minuty dziennie. Jeśli chodzi o skrajne wyniki, do 10 godzin 56 minut dziennie dotarły Filipiny, do 4 godzin 25 minut Japonia.
Ile czasu pochłania internet na urządzeniach desktopowych?
W ramach badania sporządzono osobne wykresy dotyczące czasu spędzonego online za pośrednictwem telefonów komórkowych, osobno zaś komputerów, laptopów i tabletów – razem, potraktowanych jako grupa urządzeń. Okazało się, że dla drugiej grupy wynik czasowy na całym świecie wynosi 3 godziny 16 minut dziennie. Co jednak ciekawe, mniej czasu poświęca niewiele krajów. Znalazły się wśród nich Egipt, Dania, Niemcy, Niderlandy, Indie, Korea Południowa, Japonia i Chiny. Na dodatek tylko w Chinach czas jest zbliżony do 2 godzin – wynosi dokładnie 2 godziny 11 minut.

Przeglądaniu internetu przez komputer, laptop czy tablet w najdłuższym czasie oddają się Afryka Południowa, Kolumbia i Filipiny. Każdorazowo jest to ponad 5 godzin dziennie.
Ile godzin z każdego dnia poświęca się internetowi przez telefon?
Osobne wykresy dotyczą czasu spędzonego online za pośrednictwem telefonów komórkowych. Tutaj wynik światowy wynosi 3 godziny 39 minut. Polska plasuje się w dolnej połowie zestawienia, jako że oddajemy się tej aktywności jedynie przez 2 godziny 57 minut dziennie. To i tak sporo na tle Niemiec (2 godziny 14 minut), Belgii (2 godziny 5 minut), Danii (2 godziny 3 minuty) czy Japonii (1 godzina 37 minut).

Zdecydowanie najwięcej czasu internet pochłania właścicielom telefonów na Filipinach (5 godzin 54 minuty), w Brazylii (5 godzin 17 minut), Tajlandii (5 godzin 7 minut), Indonezji (5 godzin 4 minuty) i Kolumbii (5 godzin 2 minuty).
Przeglądanie internetu przez telefon – dane dotyczące wieku i płci:
- Najwięcej czasu na przeglądanie internetu przez telefon przeznaczają kobiety z grupy wiekowej 16-24 lata. Jest to 58,5% czasu spędzonego w sieci ogółem.
- Nieco więcej czasu aktywności tej poświęcają kobiety w wieku 25-34 lata (55,9% czasu spędzonego w sieci) niż mężczyźni mający 16-24 lata (55% czasu spędzonego w sieci).
- Osoby w wieku od 45 lat wzwyż korzystają z internetu w telefonie znacznie krócej – wartość nigdy nie dochodzi do 50% czasu spędzonego w sieci w danej grupie badanych.
- Mężczyźni liczący 55-64 lata to grupa, która korzysta z mobilnego internetu najkrócej, bo przez 40,1% czasu spędzonego w sieci ogółem.
Jak korzystamy z internetu przez smartfony?
Do wyświetlania stron internetowych chętnie używa się telefonów komórkowych. Robi to 4,32 biliona internautów, co przekłada się na 92,6%. Smartfon wybiera 91,5%, telefon starszego typu zaś 3,5%.

Smartfony generują 55,7% całego ruchu w internecie w skali światowej. Dzięki dostępowi do wyników lokalnych z różnych krajów wiemy jednak, że niektóre społeczności znacząco odbiegają od tego wyniku. Przykładowo w Nigerii telefony generują 82,1% ruchu w sieci, a w Rosji – 26%. Wynik Polski jest bliski światowemu, jako że wynosi 52,6%.
Korzystanie z internetu za pomocą telefonów na przestrzeni lat
Jak już podaliśmy, z roku na rok rośnie wartość przypisana korzystaniu z sieci przez komórki. Jak to dokładnie wygląda?

2018 rok stanowił wyjątek od reguły. Największy wzrost odnotowano pomiędzy latami 2015 i 2016. Z kolei między 2016 a 2017 i między 2019 w 2020 wartości były zbliżone: przekroczyły 4%.
Popularność przeglądarek internetowych w 2020 roku
Zarówno na całym świecie, jak i lokalnie – w Polsce – internauci najczęściej wybierają przeglądarkę Chrome. Robi to aż 63,4% społeczności online, choć warto odnotować niewielki spadek sięgający 0,4%. Drugim wyborem jest przeglądarka Safari z wynikiem 19,3% i wzrostem popularności o 8,9%.

W 2020 roku najwięcej osób zrezygnowało z przeglądania internetu przez Internet Explorer. Ta przeglądarka odnotowała spadek w wysokości aż 33%. Jednocześnie gwałtownie wzrosło zainteresowanie konkurencyjną przeglądarką firmy Microsoft, czyli Microsoft Edge. Co prawda w skali światowej cieszyła się zainteresowaniem jedynie w 3,4%, jednak wzrost względem poprzedniego roku obliczono na 66%.
Jakie strony www najchętniej odwiedzaliśmy w 2020 roku?
Jakie witryny wyświetlamy? W którym serwisie logujemy się najczęściej? Dane z raportu „Digital 2021” obejmują aż dwadzieścia stron www ustawionych od najpopularniejszej do najmniej popularnej w 2020 roku.

Nikogo nie powinny dziwić nasze główne wybory. Google to wyszukiwarka stanowiąca punkt wyjścia do poszukiwań odpowiedzi na dowolne zapytanie.* Nie bez powodu właścicielom stron internetowych zaleca się, by byli obecni w wynikach wyszukiwania, i to na wysokich pozycjach. Dzięki temu docierają do nowych klientów, szerzą świadomość o marce i pokonują konkurencję. Najpopularniejsze sposoby na poprawę widoczności w Google stanowią pozycjonowanie i kampanie reklamowe Google Ads – zapytaj nas, które sprawdzą się lepiej w Twoim przypadku!
W celu odnalezienia informacji sięgamy do wyszukiwarki. A jaki serwis wybieramy z chęci oddania się rozrywce? Chociażby YouTube, Facebook czy Instagram. Bywamy na każdym z nich, tworząc społeczności, rozmawiając z przyjaciółmi i dowiadując się o bieżących wydarzeniach. Bycie na czasie z informacjami zapewniają nam także social media takie jak Twitter.
* Obecnie Google ma udział w korzystaniu z wyszukiwarek w wysokości 91,4%, co daje mu miażdżącą przewagę. Dla porównania druga pod względem popularności wyszukiwarka – Bing – w 2020 roku odnotowała zaledwie 2,7% ruchu w internecie. Pozostałe nie przekroczyły 2%.
Co robimy w internecie?
Kiedy korzystamy z przeglądarek, najczęściej wpisujemy słowa takie jak: Google, Facebook, YouTube, video, you. W 2020 roku na szóstym miejscu uplasowało się nowe zapytanie: koronawirus. Dalsze miejsca należą do fraz news, weather, Amazon, translate, Instagram, corona, WhatsApp, Gmail, mp3.

Ale korzystanie z wyszukiwarek nie wykańcza możliwości, jakie daje nam internet! Potwierdzają to dane dotyczące wyborów rozrywki online. Obecnie największą popularnością cieszy się oglądanie wideo (robi to 90,6% badanych). Zaraz za nim stoi słuchanie muzyki (73,2%). Popularną formą spędzania wolnego czasu stało się oglądanie vlogów – wybiera je aż 51,4% badanych. Interesują nas także podcasty.
Obecność w social media
4,2 biliona osób korzysta z mediów społecznościowych, co stanowi 53,6% ludzi na całym świecie. W ciągu 2020 roku przybyło ich 13,2% (490 milionów). Znaczna większość, bo 4,15 biliona (98,8%), uzyskuje dostęp do social media za pomocą komórek.

Jakie sposoby wykorzystania social media preferowaliśmy od stycznia 2020 do stycznia 2021 roku? (Możemy śmiało założyć, dane są aktualne, więc dotyczą także lutego i marca). 98,1% osób odwiedzało portale społecznościowe – z podejmowaniem akcji lub nie. Nieco mniej, bo 90,2%, zdecydowało się nad podjęcie aktywności, np. opublikowanie postu czy zareagowanie na cudzy post. Zajęciom tym oddawaliśmy się przez 2 godziny 25 minut dziennie. Na Filipinach było to aż 4 godziny 15 minut, w Japonii zaś zaledwie 51 minut.
Nie czekaj, aż użytkownicy mediów społecznościowych znajdą Cię sami. Skieruj do nich reklamy produktów i usług, by stali się Twoimi klientami!
Ile czasu poświęcamy mediom społecznościowym?
Największą grupę użytkowników social media stanowią mężczyźni w wieku 25-34 lata (18,8%), a następnie mężczyźni liczący 18-24 lata (14,4%) i wreszcie kobiety mające 25-34 lata (13,4%). Co jednak interesujące, to wcale nie oni spędzają w social media najwięcej czasu. Przodują kobiety w wieku 16-24 lata (3 godziny 14 minut) i kobiety z przedziału 25-34 lata (2 godziny 45 minut).

Internet jako całość pochłania coraz więcej czasu. W ramach korzystania z niego wzrasta m.in. czas przebywania w mediach społecznościowych. Czy jednak niewielki przyrost w ostatnich latach oznacza, że „dłużej się już nie da”? Wyniki z niektórych krajów, np. wspomnianych wyżej Filipin, przeczą temu założeniu. Widocznie wybieramy inne rodzaje aktywności online i eksplorujemy inne serwisy.

Uwaga jednak! Stabilizacja aktywności w social media jako całości nie determinuje stabilizacji – ani nie oznacza spadku – popularności konkretnych serwisów. Przykładowo Facebook z roku na rok odnotowuje wzrost aktywnych użytkowników. W 2020 roku 98,3% z nich logowało się za pośrednictwem telefonu, a 1,7% – laptopa bądź komputera (17,3% za pomocą obu). Aż 80,7% stanowili posiadacze smartfona z systemem Android. 14,7% – właściciele telefonu z systemem iOS.
Które portale społecznościowe były najpopularniejsze w 2020 roku?
Temat popularności platform społecznościowych jest względnie stały, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę pierwsze pozycje na liście. Najpopularniejszy jest oczywiście Facebook z liczbą 2,74 miliona użytkowników. Na drugim miejscu stoi YouTube, z którego korzysta 2,291 miliona osób na świecie. Kolejne miejsca zajmują WhatsApp, Messenger Facebooka, Instagram. Dość nisko plasuje się Twitter mający „jedynie” 353 miliony fanów.

E-commerce w 2020 roku – co i jak kupujemy przez internet?
Kolejnym sposobem wykorzystania internetu – być może dla Ciebie, jako posiadacza biznesu, najważniejszym – jest robienie zakupów. Ze względu na sytuację pandemiczną na świecie branża e-commerce kwitła. Obserwowaliśmy to nawet w Polsce, zwłaszcza w kategoriach produktów codziennych, żywności, środków higieny i dbałości o zdrowie.

Obostrzenia spowodowały spadek przychodów w branży podróżniczo-hotelarskiej aż o 51% względem poprzedniego roku. Pozostałe kategorie uwzględnione w badaniu cieszyły się wzrostami. Interesował nas dostęp do rozrywki (zarówno w wersji digitalowej, jak i konwencjonalnej, możliwej do realizowania w domu, np. gry planszowe). Częściej zamawialiśmy żywność, ale również ubrania, kosmetyki, meble i dodatki do domu, ponieważ sklepy stacjonarne były zamknięte.
Transakcji online w 2020 roku dokonało 3,47 biliona osób. Wydano 4,93 tryliona dolarów.
Jak i gdzie się reklamować?
Internauci poznają nowe marki kolejno dzięki wynikom wyszukiwania, reklamom w telewizji, opiniom innych osób, reklamom w social media, stronom firmowym. Korzysta się także z portali z rekomendacjami i recenzjami, co podnosi wagę działań SEO PR wykonywanych w obrębie tych portali.

Aby w 2021 roku dołączyć do grona skutecznych sprzedawców bądź utrzymać się w nim, powinieneś inwestować w jak najwięcej z kanałów docierania do klienta.
Zapoznaj się z wybranymi artykułami, które wskażą Ci kierunek rozwoju i nakreślą formy promocji marki w 2021 roku:
- Jak skutecznie budować wizerunek firmy w internecie?
- Skuteczny sposób na pozyskiwanie linków? Link baiting!
- O czym pisać na blogu firmowym i osobistym?
- Marketing szeptany w internecie – czym jest i jak go prowadzić?
- Skuteczne sposoby pozyskiwania linków (SEO link building)
Sposobów na promowanie firmy jest mnóstwo. Tylko co wybrać na początek? Lokalne reklamy w Google, a może długofalowe pozycjonowanie, szeptankę bądź prowadzenie bloga? Skontaktuj się z FunkyMedia, by w 2021 roku podbić internet w sposób optymalny dla profilu Twojej firmy. Czekamy na Twoją wiadomość!