infografika

Korzystanie z internetu: 2020 rok – raport ze świata (Digital 2021)

Jesteś ciekawy, jak użytkownicy internetu spędzali czas w sieci w 2020 roku? Chcesz wiedzieć, ilu ich było? Z jakich urządzeń korzystali najczęściej? Które aplikacje i media społecznościowe wybierali? Zobacz opracowanie raportu „Digital 2021” We Are Social i Hootsuite i przekonaj się, w jaki sposób korzysta się z internetu na całym świecie. Porównaj te dane z wynikami internautów polskich, które zaprezentowaliśmy w osobnym artykule. Zapraszamy!

Ilu ludzi na świecie korzysta z internetu?

Jak wynika z raportu „Digital 2021”, na przełomie 2020 i 2021 roku liczba ludzi na całym świecie wyniosła 7,83 biliona. Ponad połowa, bo 5,22 biliona, to użytkownicy telefonów komórkowych (niekoniecznie jednak smartfonów). Nieco mniej – 4,66 bilionów, co daje 59,5% populacji – korzysta z internetu. Z kolei znaczna większość internautów używa mediów społecznościowych. Na tle populacji jest to 53,6%, natomiast liczbowo 4,2 biliona.

Ile ludzi na świecie korzysta z internetu?

W porównaniu ze styczniem 2020 roku liczba ludzi na świecie wzrosła o 1% (81 milionów).* Wzrosły także pozostałe wskaźniki. Internautów przybyło 316 milionów (7,3%), a użytkowników social media 490 milionów (13,2%). Nieco mniejszą popularność zyskały telefony komórkowe, bo wzrost wyniósł jedynie 1,8% (mimo wszystko to aż 93 miliony ludzi).

* Warto zauważyć, że przyrost ludności 1% w skali roku oznacza zwolnienie tempa. Wcześniej, w latach 2016-2020, corocznie odnotowywano 1,1%.

Udział krajów w korzystaniu z sieci

Najwięcej ludzi korzystających z internetu – na tle populacji danego kraju – znajduje się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jest ich aż 99%! Mniej, ale powyżej 95%, osiągają kolejno: Dania, Szwecja, Korea Południowa, Szwajcaria, Niderlandy, Wielka Brytania, Arabia Saudyjska. W Polsce internauci stanowią 84,5% populacji kraju. Podobny wynik w 2020 roku osiągnęły Rosja, Portugalia, Malezja i Włochy.

Udział krajów w korzystaniu z sieci

Najmniejszy procent ludzi korzystających z sieci na tle populacji kraju występuje w Egipcie (57,3%), Ghanie (50%), Nigerii (50%), Indiach (45%) i Kenii (40%).

Alternatywne wyniki korzystania z internetu na świecie

W raporcie We Are Social i Hootsuite widnieją również alternatywne dane dotyczące liczby ludzi, którzy korzystają z internetu. Przykładowo według ITU jest ich 4,03 biliona, natomiast podług Internet World Stats aż 4,93 biliona. Różnica rozpościera się od 51,4% po 62,9% światowej populacji.

Alternatywne wyniki korzystania z internetu na świecie

Posiadanie urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci

Wśród badanych internautów w wieku od 16 do 64 lat 97,1% posiada telefon komórkowy dowolnego rodzaju. 96,6% stanowią użytkownicy smartfona, 9% zaś telefonu starszego typu. Komputer bądź laptop ma 64,4% ludzi z przedstawionej grupy. Tablet – 34,3%. Z konsoli do gier korzysta 21,4%, ze smartwatcha bądź innej opaski z inteligentnymi funkcjami 23,3%, natomiast z urządzenia VR 4,4%.

Posiadanie urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci

Na jakich urządzeniach przeglądamy internet?

W ostatnich latach następuje wzrost internautów wybierających telefony komórkowe i spadek tych, którzy pozostają przy komputerach i laptopach. To całkowicie zmienia sposób patrzenia na internet, strony i działania marketingowe w sieci. Przykładowo w 2016 roku stało się jasne, że Google zacznie dowartościowywać witryny dostosowane do urządzeń mobilnych, m.in. responsywne. Za ocenę stron odpowiada algorytm Google: Mobile First Index. Przeczytaj o zagadnieniu więcej:

Na jakich urządzeniach przeglądamy internet?

W 2020 roku do poszukiwania informacji w internecie najchętniej wykorzystywaliśmy telefony – w aż 55,7%, co stanowi przyrost o 4,6% względem poprzedniego roku. Na drugim miejscu uplasowały się laptopy i komputery, generując 41,4% całego ruchu w sieci, a tym samym odnotowując spadek o 5,8% w porównaniu do 2019 roku. Zgłębianie treści internetowych za pomocą tabletów i innych urządzeń osiągnęło łącznie niecałe 3%.

Tendencję do zmian sposobów uczestniczenia w globalnej sieci widać jednocześnie na świecie i w poszczególnych krajach, w tym Polsce. Zachęcamy do zapoznania się z omówieniem lokalnego raportu: Jak Polacy korzystają z internetu? Oto raport z 2021 roku!

Ile czasu spędzamy w internecie?

W 2020 roku spędzaliśmy w internecie dziennie 6 godzin 54 minuty ogólnie i 3 godziny 39 minut za pośrednictwem telefonów komórkowych. Czas poświęcany światowi online wzrasta i opada, ale powoli. Przykładowo w 2019 roku korzystaliśmy z sieci przez 6 godzin 38 minut dziennie, w 2018 roku przez 6 godzin 48 minut, z kolei w 2017 roku przez 6 godzin 46 minut.

Ile czasu spędzamy w internecie?

Co ciekawe, Polska znajduje się poniżej światowej wartości. My w 2020 roku poświęcaliśmy na surfowanie 6 godzin 44 minuty dziennie. Jeśli chodzi o skrajne wyniki, do 10 godzin 56 minut dziennie dotarły Filipiny, do 4 godzin 25 minut Japonia.

Ile czasu pochłania internet na urządzeniach desktopowych?

W ramach badania sporządzono osobne wykresy dotyczące czasu spędzonego online za pośrednictwem telefonów komórkowych, osobno zaś komputerów, laptopów i tabletów – razem, potraktowanych jako grupa urządzeń. Okazało się, że dla drugiej grupy wynik czasowy na całym świecie wynosi 3 godziny 16 minut dziennie. Co jednak ciekawe, mniej czasu poświęca niewiele krajów. Znalazły się wśród nich Egipt, Dania, Niemcy, Niderlandy, Indie, Korea Południowa, Japonia i Chiny. Na dodatek tylko w Chinach czas jest zbliżony do 2 godzin – wynosi dokładnie 2 godziny 11 minut.

Ile czasu pochłania internet na desktopie?

Przeglądaniu internetu przez komputer, laptop czy tablet w najdłuższym czasie oddają się Afryka Południowa, Kolumbia i Filipiny. Każdorazowo jest to ponad 5 godzin dziennie.

Ile godzin z każdego dnia poświęca się internetowi przez telefon?

Osobne wykresy dotyczą czasu spędzonego online za pośrednictwem telefonów komórkowych. Tutaj wynik światowy wynosi 3 godziny 39 minut. Polska plasuje się w dolnej połowie zestawienia, jako że oddajemy się tej aktywności jedynie przez 2 godziny 57 minut dziennie. To i tak sporo na tle Niemiec (2 godziny 14 minut), Belgii (2 godziny 5 minut), Danii (2 godziny 3 minuty) czy Japonii (1 godzina 37 minut).

Ile godzin z każdego dnia poświęca się internetowi przez telefon?

Zdecydowanie najwięcej czasu internet pochłania właścicielom telefonów na Filipinach (5 godzin 54 minuty), w Brazylii (5 godzin 17 minut), Tajlandii (5 godzin 7 minut), Indonezji (5 godzin 4 minuty) i Kolumbii (5 godzin 2 minuty).

Przeglądanie internetu przez telefon – dane dotyczące wieku i płci:

  • Najwięcej czasu na przeglądanie internetu przez telefon przeznaczają kobiety z grupy wiekowej 16-24 lata. Jest to 58,5% czasu spędzonego w sieci ogółem.
  • Nieco więcej czasu aktywności tej poświęcają kobiety w wieku 25-34 lata (55,9% czasu spędzonego w sieci) niż mężczyźni mający 16-24 lata (55% czasu spędzonego w sieci).
  • Osoby w wieku od 45 lat wzwyż korzystają z internetu w telefonie znacznie krócej – wartość nigdy nie dochodzi do 50% czasu spędzonego w sieci w danej grupie badanych.
  • Mężczyźni liczący 55-64 lata to grupa, która korzysta z mobilnego internetu najkrócej, bo przez 40,1% czasu spędzonego w sieci ogółem.

Jak korzystamy z internetu przez smartfony?

Do wyświetlania stron internetowych chętnie używa się telefonów komórkowych. Robi to 4,32 biliona internautów, co przekłada się na 92,6%. Smartfon wybiera 91,5%, telefon starszego typu zaś 3,5%.

Jak korzystamy z internetu przez smartfony?

Smartfony generują 55,7% całego ruchu w internecie w skali światowej. Dzięki dostępowi do wyników lokalnych z różnych krajów wiemy jednak, że niektóre społeczności znacząco odbiegają od tego wyniku. Przykładowo w Nigerii telefony generują 82,1% ruchu w sieci, a w Rosji – 26%. Wynik Polski jest bliski światowemu, jako że wynosi 52,6%.

Korzystanie z internetu za pomocą telefonów na przestrzeni lat

Jak już podaliśmy, z roku na rok rośnie wartość przypisana korzystaniu z sieci przez komórki. Jak to dokładnie wygląda?

Korzystanie z internetu za pomocą telefonów na przestrzeni lat

2018 rok stanowił wyjątek od reguły. Największy wzrost odnotowano pomiędzy latami 2015 i 2016. Z kolei między 2016 a 2017 i między 2019 w 2020 wartości były zbliżone: przekroczyły 4%.

Popularność przeglądarek internetowych w 2020 roku

Zarówno na całym świecie, jak i lokalnie – w Polsce – internauci najczęściej wybierają przeglądarkę Chrome. Robi to aż 63,4% społeczności online, choć warto odnotować niewielki spadek sięgający 0,4%. Drugim wyborem jest przeglądarka Safari z wynikiem 19,3% i wzrostem popularności o 8,9%.

Popularność przeglądarek internetowych w 2020 roku

W 2020 roku najwięcej osób zrezygnowało z przeglądania internetu przez Internet Explorer. Ta przeglądarka odnotowała spadek w wysokości aż 33%. Jednocześnie gwałtownie wzrosło zainteresowanie konkurencyjną przeglądarką firmy Microsoft, czyli Microsoft Edge. Co prawda w skali światowej cieszyła się zainteresowaniem jedynie w 3,4%, jednak wzrost względem poprzedniego roku obliczono na 66%.

Jakie strony www najchętniej odwiedzaliśmy w 2020 roku?

Jakie witryny wyświetlamy? W którym serwisie logujemy się najczęściej? Dane z raportu „Digital 2021” obejmują aż dwadzieścia stron www ustawionych od najpopularniejszej do najmniej popularnej w 2020 roku.

Jakie strony www najchętniej odwiedzaliśmy w 2020 roku?

Nikogo nie powinny dziwić nasze główne wybory. Google to wyszukiwarka stanowiąca punkt wyjścia do poszukiwań odpowiedzi na dowolne zapytanie.* Nie bez powodu właścicielom stron internetowych zaleca się, by byli obecni w wynikach wyszukiwania, i to na wysokich pozycjach. Dzięki temu docierają do nowych klientów, szerzą świadomość o marce i pokonują konkurencję. Najpopularniejsze sposoby na poprawę widoczności w Google stanowią pozycjonowanie i kampanie reklamowe Google Ads – zapytaj nas, które sprawdzą się lepiej w Twoim przypadku!

W celu odnalezienia informacji sięgamy do wyszukiwarki. A jaki serwis wybieramy z chęci oddania się rozrywce? Chociażby YouTube, Facebook czy Instagram. Bywamy na każdym z nich, tworząc społeczności, rozmawiając z przyjaciółmi i dowiadując się o bieżących wydarzeniach. Bycie na czasie z informacjami zapewniają nam także social media takie jak Twitter.

* Obecnie Google ma udział w korzystaniu z wyszukiwarek w wysokości 91,4%, co daje mu miażdżącą przewagę. Dla porównania druga pod względem popularności wyszukiwarka – Bing – w 2020 roku odnotowała zaledwie 2,7% ruchu w internecie. Pozostałe nie przekroczyły 2%.

Co robimy w internecie?

Kiedy korzystamy z przeglądarek, najczęściej wpisujemy słowa takie jak: Google, Facebook, YouTube, video, you. W 2020 roku na szóstym miejscu uplasowało się nowe zapytanie: koronawirus. Dalsze miejsca należą do fraz news, weather, Amazon, translate, Instagram, corona, WhatsApp, Gmail, mp3.

Co robimy w internecie?

Ale korzystanie z wyszukiwarek nie wykańcza możliwości, jakie daje nam internet! Potwierdzają to dane dotyczące wyborów rozrywki online. Obecnie największą popularnością cieszy się oglądanie wideo (robi to 90,6% badanych). Zaraz za nim stoi słuchanie muzyki (73,2%). Popularną formą spędzania wolnego czasu stało się oglądanie vlogów – wybiera je aż 51,4% badanych. Interesują nas także podcasty.

Obecność w social media

4,2 biliona osób korzysta z mediów społecznościowych, co stanowi 53,6% ludzi na całym świecie. W ciągu 2020 roku przybyło ich 13,2% (490 milionów). Znaczna większość, bo 4,15 biliona (98,8%), uzyskuje dostęp do social media za pomocą komórek.

Obecność w social media

Jakie sposoby wykorzystania social media preferowaliśmy od stycznia 2020 do stycznia 2021 roku? (Możemy śmiało założyć, dane są aktualne, więc dotyczą także lutego i marca). 98,1% osób odwiedzało portale społecznościowe – z podejmowaniem akcji lub nie. Nieco mniej, bo 90,2%, zdecydowało się nad podjęcie aktywności, np. opublikowanie postu czy zareagowanie na cudzy post. Zajęciom tym oddawaliśmy się przez 2 godziny 25 minut dziennie. Na Filipinach było to aż 4 godziny 15 minut, w Japonii zaś zaledwie 51 minut.

Nie czekaj, aż użytkownicy mediów społecznościowych znajdą Cię sami. Skieruj do nich reklamy produktów i usług, by stali się Twoimi klientami!

Ile czasu poświęcamy mediom społecznościowym?

Największą grupę użytkowników social media stanowią mężczyźni w wieku 25-34 lata (18,8%), a następnie mężczyźni liczący 18-24 lata (14,4%) i wreszcie kobiety mające 25-34 lata (13,4%). Co jednak interesujące, to wcale nie oni spędzają w social media najwięcej czasu. Przodują kobiety w wieku 16-24 lata (3 godziny 14 minut) i kobiety z przedziału 25-34 lata (2 godziny 45 minut).

Ile czasu poświęcamy mediom społecznościowym?

Internet jako całość pochłania coraz więcej czasu. W ramach korzystania z niego wzrasta m.in. czas przebywania w mediach społecznościowych. Czy jednak niewielki przyrost w ostatnich latach oznacza, że „dłużej się już nie da”? Wyniki z niektórych krajów, np. wspomnianych wyżej Filipin, przeczą temu założeniu. Widocznie wybieramy inne rodzaje aktywności online i eksplorujemy inne serwisy.

Przyrost użytkowników Facebooka

Uwaga jednak! Stabilizacja aktywności w social media jako całości nie determinuje stabilizacji – ani nie oznacza spadku – popularności konkretnych serwisów. Przykładowo Facebook z roku na rok odnotowuje wzrost aktywnych użytkowników. W 2020 roku 98,3% z nich logowało się za pośrednictwem telefonu, a 1,7% – laptopa bądź komputera (17,3% za pomocą obu). Aż 80,7% stanowili posiadacze smartfona z systemem Android. 14,7% – właściciele telefonu z systemem iOS.

Które portale społecznościowe były najpopularniejsze w 2020 roku?

Temat popularności platform społecznościowych jest względnie stały, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę pierwsze pozycje na liście. Najpopularniejszy jest oczywiście Facebook z liczbą 2,74 miliona użytkowników. Na drugim miejscu stoi YouTube, z którego korzysta 2,291 miliona osób na świecie. Kolejne miejsca zajmują WhatsApp, Messenger Facebooka, Instagram. Dość nisko plasuje się Twitter mający „jedynie” 353 miliony fanów.

Które portale społecznościowe były najpopularniejsze w 2020 roku?

E-commerce w 2020 roku – co i jak kupujemy przez internet?

Kolejnym sposobem wykorzystania internetu – być może dla Ciebie, jako posiadacza biznesu, najważniejszym – jest robienie zakupów. Ze względu na sytuację pandemiczną na świecie branża e-commerce kwitła. Obserwowaliśmy to nawet w Polsce, zwłaszcza w kategoriach produktów codziennych, żywności, środków higieny i dbałości o zdrowie.

E-commerce w 2020 roku - co i jak kupujemy przez internet?

Obostrzenia spowodowały spadek przychodów w branży podróżniczo-hotelarskiej aż o 51% względem poprzedniego roku. Pozostałe kategorie uwzględnione w badaniu cieszyły się wzrostami. Interesował nas dostęp do rozrywki (zarówno w wersji digitalowej, jak i konwencjonalnej, możliwej do realizowania w domu, np. gry planszowe). Częściej zamawialiśmy żywność, ale również ubrania, kosmetyki, meble i dodatki do domu, ponieważ sklepy stacjonarne były zamknięte.

Transakcji online w 2020 roku dokonało 3,47 biliona osób. Wydano 4,93 tryliona dolarów.

Jak i gdzie się reklamować?

Internauci poznają nowe marki kolejno dzięki wynikom wyszukiwania, reklamom w telewizji, opiniom innych osób, reklamom w social media, stronom firmowym. Korzysta się także z portali z rekomendacjami i recenzjami, co podnosi wagę działań SEO PR wykonywanych w obrębie tych portali.

Gdzie szukamy informacji o markach?

Aby w 2021 roku dołączyć do grona skutecznych sprzedawców bądź utrzymać się w nim, powinieneś inwestować w jak najwięcej z kanałów docierania do klienta.

Zapoznaj się z wybranymi artykułami, które wskażą Ci kierunek rozwoju i nakreślą formy promocji marki w 2021 roku:

Sposobów na promowanie firmy jest mnóstwo. Tylko co wybrać na początek? Lokalne reklamy w Google, a może długofalowe pozycjonowanie, szeptankę bądź prowadzenie bloga? Skontaktuj się z FunkyMedia, by w 2021 roku podbić internet w sposób optymalny dla profilu Twojej firmy. Czekamy na Twoją wiadomość!