Skuteczny sposób na pozyskiwanie linków? Link baiting!

Jak wspomóc pozycjonowanie strony internetowej? Jednym z najważniejszych działań jest pozyskiwanie linków. Oczywiście nie byle jakich! Należy się skupić na zdobywaniu wartościowych linków, które będą miały realny wpływ na wzrost pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Istnieje sporo metod link buildingu, a jednym z nich jest link baiting. Na czym polega? Jakie treści należy tworzyć, aby korzystać z link baitingu? Poznaj odpowiedzi teraz!

Czym jest link baiting?

Zacznijmy od dekonstrukcji nazwy. Co oznaczają terminy link bait i link baiting?

  • link – ogólnie: związek, połączenie / ściśle: odnośnik do strony internetowej,
  • bait – przynęta.

W wolnym tłumaczeniu link baiting jest więc zarzucaniem przynęty na odbiorców (internautów) za pomocą linków prowadzących do Twojej strony www. W szerszej perspektywie działanie oznacza pozyskiwanie linków z jak największej liczby źródeł. Oczywiście muszą to być źródła wysokiej jakości, by strona nie otrzymała kary od Google za praktyki Black Hat SEO.

Pozyskiwanie linków: link baiting

Istnieją różne formy i „stopnie legalności” pozycjonowania. Link baiting jest przykładem działania z zakresu White Hat SEO. Oznacza to, że zdobywanie linków za jego pomocą jest zgodne z zasadami Google. Można sięgać po tę metodę często i testować różne formy, o których przeczytasz w dalszej części artykułu.

To nie jest link baiting

Uwaga! Osoby korzystające z masowej wymiany linków, spamujące odnośnikami na forach, współpracujące z blogerami bądź korzystające z płatnych publikacji (artykułów sponsorowanych) nie prowadzą link baitingu. Mimo iż niewątpliwie rozrzucają linki w wielu miejscach, zdobywanie linków wynikające z omawianego w niniejszym artykule „zarzucania przynęty” polega na czymś innym. Zaraz się o tym przekonasz. 🙂

Jaki jest cel link baitingu?

Porządnie zaprojektowany i w efekcie skuteczny link baiting opiera się na oddolnej dystrybucji linkowanych treści, nie zaś na działaniach właściciela strony czy specjalisty SEO. Innymi słowy: idea link baitingu polega na stworzeniu wartościowej treści, którą publikuje się w różnych mediach raz, następnie zaś jest przekazywana dalej przez samych odbiorców.

Link baiting jest darmowy. Stworzone w myśl jego zasad treści nie są promowane w Google Ads ani w żadnych innych systemach reklamowych. (Niektórzy specjaliści uważają, że początkowo można je wspomóc reklamami w wyszukiwarce bądź na Facebooku. Ostateczna decyzja jak zwykle należy do właściciela serwisu). Po przechwyceniu przez zadowolonych użytkowników są publikowane na blogach i stronach internetowych, forach, w mediach społecznościowych i innych miejscach. W rezultacie pozyskujesz darmowe, jakościowe, naturalne linki do swojej strony www.

Cel pozyskiwania linków

Jaki jest zatem cel link baitingu, czyli pozyskiwania linków? W zasadzie można wyróżnić kilka:

  • zwiększenie ruchu na stronie,
  • zwiększenie konwersji,
  • pozyskanie nowych klientów.

A oto cele, które realizują się przy okazji pozyskiwania linków:

  • pozycjonowanie strony internetowej (link building),
  • wzrost w wynikach wyszukiwania,
  • szerzenie świadomości o marce,
  • budowanie wizerunku właściciela domeny jako eksperta w danej dziedzinie,
  • wzrost zaufania klientów.

Link baiting a SEO

Zdobywanie linków w naturalny sposób pozytywnie wpływa na profil linków domeny. Dzięki podejmowaniu tego typu działań dywersyfikujesz ów profil, otrzymujesz bowiem zarówno linki dofollow (np. z blogów), jak i nofollow (np. z social media). To z kolei przekłada się na pozycjonowanie strony www i pozwala jej piąć się w wynikach wyszukiwania.

Ale Google bierze pod uwagę nie tylko liczbę i jakość odnośników, które pozyskujesz. Inne czynniki sprzyjające SEO to wzrost ruchu na stronie, długi czas sesji czy niski współczynnik odrzuceń.

Link bait (linkbait) vs. click bait (clickbait)

Słowo „bait” możesz znać z innego terminu – click baitu. On również oznacza przynętę na odbiorcę, przy czym kojarzy się negatywnie. Kiedy słyszy się o treściach bądź tytule click baitowym, do głowy przychodzą marne jakościowo artykuły, których treść nijak nie odpowiada tytułowi. Użytkowników interesuje zgłębienie informacji na temat X, klikają, a tam coś zupełnie innego, niewartego uwagi.

Click bait a link bait

Różnice – przykłady

Link baiting ma cechy wspólne z click baitingiem, jednak z zasady jest działaniem o innym charakterze i nastawionym na realizację odmiennego celu. Oto przykłady najważniejszych różnic:

  • Link bait to treść wysokiej jakości: rzetelna, szczegółowa, unikalna, wzbogacona materiałami audiowizualnymi, zazwyczaj długa.
  • Click bait to treść niskiej jakości: pobieżna, niezgodna z tytułem, bazująca na sensacji, niezadbana pod względem user experience, zazwyczaj krótka.
  • Do link baitu odbiorcy chcą linkować.
  • Do click baitu odbiorcy nie chcą linkować.
  • Link bait spełnia obietnicę zawartą w tytule. Jest merytoryczny i zgodny z zapowiedzianym tematem.
  • Click bait często dotyczy innego zagadnienia, niż sugeruje to tytuł.
  • Link bait zatrzymuje użytkowników na stronie – chętnie klikają w inne treści witryny, spędzają na niej dużo czasu, pogłębiają wiedzę.
  • Click bait służy przyciągnięciu na stronę użytkowników, ale nie dba o ich zatrzymanie. Po przeczytaniu artykułu najczęściej wychodzą.
  • Link bait korzysta ze słów kluczowych i przysługuje się SEO.
  • Click bait zazwyczaj jest newsem, więc tworzenie go nie przekłada się na SEO.
Click bait vs. link bait

Podobieństwa – wartościowe cechy

Zdobywanie linków za pomocą link baitingu i clickbaitów łączą elementy takie jak tytuł, wstęp czy zdjęcie. Użytkownicy mają z nimi kontakt, zanim w ogóle zdecydują, czy chcą wejść na Twoją stronę i przeczytać treść. Sprawdź, jak napisać chwytliwy tytuł i lead, by przynęta zadziałała:

Zdobywanie linków za pomocą link baitingu – przykłady

Jakościowe linki zdobywa się dzięki wartościowym i dobrze zoptymalizowanym treściom. Nic zatem dziwnego, że link baiting jest ściśle związany z copywritingiem. Skuteczne artykuły to te, które niosą czytelnikom korzyści. Najpierw przykuwają ich uwagę, a potem ją utrzymują. Mało tego! Odbiorcy muszą autentycznie polubić daną treść, by uznali, że warto udostępnić ją dalej. Poniżej zaprezentowaliśmy przykładowe formy contentu przekładające się na oddolną dystrybucję i zdobywanie linków.

Chcesz więcej? Koniecznie poznaj skuteczne sposoby pozyskiwania linków, których obszerną listę opublikowaliśmy na blogu. W artykule znajdziesz ich aż kilkadziesiąt!

Zdobywanie linków - link baiting

Wartościowy content: artykuły specjalistyczne

Content marketing na stronie internetowej często oznacza publikowanie wartościowych tekstów specjalistycznych na blogu. To doskonały punkt wyjścia do przetestowania „przynęty na linki”. Im bardziej rzetelny, ekspercki, drobiazgowy i podparty danymi jest Twój artykuł, tym więcej czytelników uzyska z niego korzyści i tym więcej udostępni go dalej.

Rozrywkowe treści: zabawy, konkursy, wyzwania

Aby stworzyć skuteczny „bait”, czyli tekst skłaniający do oddolnego linkowania, od czasu do czasu zaproponuj użytkownikom swojej strony www różne zabawy. Weźmy na przykład konkurs. W regulaminie możesz zawrzeć warunek o konieczności udostępnienia wpisu konkursowego na stronach uczestników. Tak oto zdobędziesz liczne odnośniki w zamian za jedną nagrodę główną i ewentualnie kilka wyróżnień.

Konkursy i zabawy na rzecz link baitingu

Wartość dla użytkowników: poradniki, instrukcje krok-po-kroku

Mniej specjalistyczne, za to nadal bardzo korzystne dla odbiorcy są wszelkiego rodzaju poradniki i instrukcje. Internauci stale poszukują w sieci łatwych, szybkich i tanich sposobów na rozwiązanie ich problemu. Jeżeli znajdą je w Twojej witrynie, doskonale!

Inspirujący link baiting: wywiady, case study, storytelling

Tworzenie wpisów inspirujących, pokazujących sukces innych osób, a także po prostu podnoszących na duchu spotyka się z entuzjazmem. Większość ludzi widzi wartość w dowiadywaniu się, w jaki sposób udało się zrealizować cele innym. Ukaż drogę do sukcesu, tworząc case study bądź przeprowadzając z kimś wywiad (przy okazji Twój rozmówca udostępni link u siebie).

Przynęta wizualna: infografika, wideo

Do dyspozycji masz nie tylko pisanie. Możesz także tworzyć skuteczne obrazy, zdjęcia, infografiki i filmy. W obecnych czasach materiały audiowizualne są bardzo popularne. W przypadku Instagrama, YouTube’a czy TikToka widać to jak na dłoni. Pamiętaj tylko, by w opisie wykorzystać słowa kluczowe. Roboty wyszukiwarek nie widzą obrazów ani filmów – czytają wyłącznie tekst.

Infografiki, wideo, zdjęcia, obrazy dla pozyskiwania linków

Angażowanie odbiorców: program partnerski

Ciekawym pomysłem na click baiting jest prowadzenie programu partnerskiego. W tym wypadku linkowanie Twojej strony niesie korzyści uczestnikom w sposób bezpośredni. Im więcej osób bowiem kliknie w unikalne, wygenerowane specjalnie dla uczestników programu odnośniki, tym więcej zgromadzą oni punktów w programie.

Wymiany artykułów na blogach: wpisy gościnne

Poza treściami na swój blog dobrze od czasu do czasu napisać tekst na cudzy. W ten sposób pozyskasz linki z nowych stron i dotrzesz do ich czytelników. Jeżeli uznają wpis gościnny za wartościowy, złapią „bait”. Po pierwsze klikną link i przeniosą się na Twoją stronę. Po drugie udostępnią go dalej.

Pozyskiwanie linków do strony internetowej

5 propozycji pozyskiwania linków do strony internetowej

Wybraliśmy pięć form publikacji, na których skorzysta Twoja witryna internetowa i które pozwolą Ci przetestować link baiting. Warto wypróbować co najmniej kilka, ponieważ treści link baitowe działają podobnie do viralowych, czyli… albo przynoszą pożądany efekt, albo nie. Możemy stworzyć potencjalnie doskonały artykuł, spełniający wszystkie wytyczne, a mimo tego nie wywołamy oczekiwanej reakcji. Koniec końców to od odbiorcy zależy, czy złapie „bait”.

Wymienione poniżej przykłady dotyczą tekstów przeznaczonych na blog. Jeżeli chcesz poznać inne tematy, które warto poruszyć blogu firmowym, koniecznie przeczytaj artykuł: O czym pisać na blogu firmowym i osobistym?

Artykuł na blogu – evergreen content

Evergreen content zapewnia widoczność serwisu w wynikach wyszukiwarki przez długi czas. Śmiało możemy liczyć go w miesiącach, a nawet latach. Wszystko dlatego, że jest to treść „wiecznie żywa”, niosąca odbiorcy korzyść niezależnie od pory roku, sezonu, mody. Przykładowo dzięki merytorycznemu, jakościowemu i napisanemu zgodnie z zasadami SEO artykułowi ukazującemu sposoby na schudnięcie pozyskasz nowych czytelników długoterminowo.

Artykuły typu evergreen content

Najlepsze pomysły na stworzenie evergreen contentu znajdziesz w Google Trends czy na Answer The Public. Oprzyj działania nie tylko na tematach popularnych teraz, ale również wykazujących wzrost zainteresowania. Ponadto zajrzyj na strony www konkurencji. Przekonaj się, o czym piszą Twoi rywale i które publikacje cieszą się największą popularnością. Wybierz jeden temat i opisz go lepiej.

Dowiedz się, co należy wiedzieć o evergreen contencie: Czym jest evergreen content marketing?

Wartościowe newsy z branży

Zaistniej w sieci jako specjalista ze swojej branży. Poza evergreen contentem obliczonym na długi czas popularności twórz newsy. Co prawda mają krótki okres życia, ale odnoszą się do nowinek, więc ludzie chętnie je czytają i udostępniają. Chcą być tymi, którzy dotarli do nowych informacji jako pierwsi. Jeżeli zdecydują się przygotować teksty na swoje strony i blogi, istnieje szansa, że umieszczą odnośniki do Twoich publikacji jako źródła. Zdobywanie linków w ten sposób to miód na metaforyczne serce SEO. 🙂

Temat sezonowy

Możesz pozyskiwać linki do witryny również sezonowo. Przykładem są publikacje podobne do evergreenowych, jednak cieszące się popularnością jedynie w konkretnych sezonach. Rokrocznie gdy zbliżają się wakacje, w sieci pojawia się wysyp artykułów z poradami dokąd jechać, na co się zaszczepić, z jakich atrakcji skorzystać, jakie ubezpieczenie podróżne wybrać itd.

Artykuły sezonowe a link baiting

Nowe wpisy mają mniejszą szansę na przebicie się do TOP 10 niż stare, zoptymalizowane pod kątem SEO i mające ugruntowaną pozycję na liście wyników wyszukiwarki. Zadbaj o to, by Twoje publikacje były jednymi z nich! Sprawdź w narzędziach takich jak Senuto czy Semstorm słowa kluczowe z długiego ogona. Uzupełnij stare wpisy tymi słowami, by trafiły do jeszcze większej publiki.

Informacje w formie obrazu (infografika)

Dobrze przygotowane treści wizualne to mistrzowie marketingu w sieci. Mogą rozprzestrzenić się viralowo. Warto więc spędzić nad nimi dłuższy czas. Przynęta wizualna w postaci atrakcyjnych grafik przykuje uwagę patrzących. Zestawienie jakościowych informacji przekształci wstępną uwagę w zainteresowanie i sprawi, że odbiorca zostanie na stronie, by zapoznać się ze szczegółami (np. wykresami, statystykami, tabelami). Na końcu mamy zdobywanie linków, czyli etap, na którym udało Ci się przekonać użytkownika, że warto udostępnić Twoją infografikę.

Wykorzystanie infografiki

Tekst o znanych postaciach z branży

W przypadku pisania tekstów na temat wielu znanych postaci stwarzasz sobie szansę na pozyskanie linku od każdej z nich. O ile tylko ocenią Twój materiał jako wartościowy, chętnie podzielą się wiadomością o publikacji ze swoimi czytelnikami czy fanami w mediach społecznościowych.

Wyobraź sobie, ile warty jest link bait udostępniony na fanpage’u na Facebooku przez osobę mającą tysiące obserwatorów. Nawet jeśli „bait” złapie tylko część fanów, odniesiesz ogromny sukces pod kątem przejść do witryny.

Uwaga! Żeby oczekiwać pozytywnego skutku, należy upewnić się, że osoby opisane w artykule wiedzą o publikacji. Najlepiej wysłać im link w wiadomości prywatnej, bo dodany w komentarzu w serwisie może się zagubić. Możesz nawet zapytać, czy są skłonne udostępnić Twój wpis. Nie masz niczego do stracenia, do zyskania zaś – wiele.

Pozyskiwanie linków wysokiej jakości – link baiting w FunkyMedia

Jak już na pewno zauważyłeś, link baiting i content marketing idą pod rękę. Drugi typ działania jest możliwy bez pierwszego, jednak nie jest tak skuteczny, jak bywa w połączeniu z nim. Z kolei pierwszy bez drugiego nie istnieje. Strona nie zacznie być chętnie udostępniana przez internautów, jeśli nie przedstawia wartości.

Content marketing + link baiting

Możemy Ci pomóc w zdobywaniu wartościowych odnośników do witryny. Nasi specjaliści od content marketingu tworzą teksty, które angażują fanów stron internetowych poświęconych różnorodnym zagadnieniom. Prowadzisz blog osobisty jako freelancer? Masz sklep internetowy? A może świadczysz usługi online? Nie ma to znaczenia! W content marketingu nie uznajemy granic. Zamów teksty, dzięki którym nowi odbiorcy chwycą „bait”.

Wiesz, co robić. Wszystko w Twoich rękach. 🙂 W oczekiwaniu na realizację zamówienia oddaj się lekturze bloga FunkyMedia. Publikujemy wpisy poświęcone szeroko pojętej dziedzinie marketingu internetowego. Dowiesz się, jak promować stronę w Google (organicznie i za pomocą kampanii Ads), na Facebooku, forach, blogach i w wielu innych miejscach. Owocnego czytania!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *