pozycjonowanie stron poradnik meta title seo case study

Pozycjonowanie stron poradnik – część 1. Meta title: SEO Case Study

Istnieje wiele czynników rankingowych wpływających na widoczność strony w wyszukiwarce Google. To z kolei sprawia, że pozycjonowanie stron wymaga zwrócenia uwagi na różne elementy. Jak dzisiaj wykażemy, jednym z nich jest meta title. Co to takiego i w jaki sposób przekłada się na pozycjonowanie strony? Co więcej: jak zadbać o meta title samodzielnie? Przeczytaj nasze krótkie SEO Case Study!

Meta title a nagłówek <h1>

Jednymi z najważniejszych elementów struktury portali, sklepów internetowych czy blogów są nagłówki. W kodzie HTML strony oznacza się je poprzez znaczniki <h1>, <h2>, <h3> i kolejne. Należy jednak wiedzieć, że nie są one zbieżne z meta title. Wręcz przeciwnie: są niezależne. Strona może mieć dobrą strukturę nagłówków, ale nie mieć meta danych – i na odwrót.

Meta title: co to?

Meta title HTML jest jednym ze znaczników używanych w obrębie podstron składających się na całą stronę. Określa tytuł podstron i podpowiada robotom Google, czego dana podstrona dotyczy. Co istotne, meta title nie jest widoczny na stronie dla użytkowników. Widać go jedynie w przeglądarce internetowej, gdy ktoś wpisuje zapytanie związane z tematyką poruszaną na danej podstronie. Poniżej prezentujemy przykład dla zapytania „cukierki mars”. Meta title w tym przypadku brzmi: Mars, cukierki: Snickers, Mars, Twix, Milky Way, Bounty | Recenzja, wartości odżywcze, kalorie, skład.

przykładowy meta title

Czym jest nagłówek <h1>?

W przeciwieństwie do meta title HTML nagłówki – w tym najważniejszy nagłówek <h1> – są widoczne na stronie. W sklepach internetowych może to być nazwa głównej kategorii, na portalu informacyjnym nazwa działu tematycznego, na blogu zaś tytuł wpisu. Nic nie stoi na przeszkodzie, by nagłówek <h1> wykorzystać jako część meta title podczas optymalizacji strony internetowej. Warto jednak wcześniej wiedzieć, jak stworzyć najlepszy możliwy meta title dla danej podstrony.

Pozycjonowanie strony w Google a meta title – SEO Case Study

Aby ukazać wagę tworzenia dobrych meta title, posłużymy się przykładem bloga, na którym mieliśmy okazję przeprowadzić mały test. Do września 2017 roku meta title tworzone były na nim według schematu:

Treść nagłówka <h1> | Nazwa bloga

Ponieważ treść nagłówka odpowiadała nazwie produktu opisywanego na danej podstronie, podstrony miały silną konkurencję w postaci oficjalnych stron producentów i licznych sklepów internetowych. Należało przeprowadzić optymalizację strony w sposób, który pomógłby właścicielowi bloga trafić do szerszej grupy odbiorców. W tym przypadku wykorzystaliśmy frazy z długiego ogona, o których szczegółowo opowiemy w kolejnym artykule poradnikowym. Gorąco zachęcamy do zaglądania na nasz blog!

Szybka optymalizacja strony polegała jedynie na globalnym dodaniu do wszystkich meta title fraz omawianych na podstronach. Odtąd tworzone były następująco:

Treść nagłówka <h1> – 3 frazy z długiego ogona | Nazwa bloga

Przykładowe frazy z długiego ogona dla sklepów internetowych to: <fraza> cena, <fraza> opinie, <fraza> gdzie dostać, <fraza> dane, <fraza> specyfikacja, <fraza> recenzja.

Efekty były natychmiastowe. Niewielka optymalizacja strony wykonana we wrześniu 2017 roku zwiększyła widoczność w Google i przełożyła się na zwielokrotnienie wejść. Poniżej prezentujemy dwa wykresy – (1) widoczności w wyszukiwarce w oparciu o dane z Semstorma oraz (2) bezpośrednie dane wejść z Google Analytics.

Semstorm efekty
efekty Google Analytics

Pozycjonowanie strony w Google za sprawą meta title

Jak wspomnieliśmy, meta title HTML jest ważnym elementem pozycjonowania stron w Google, ponieważ stanowi drogowskaz dla robotów wyszukiwarki. Informuje je, czego dotyczy dana podstrona. Dzięki temu Google może wyświetlać stronę osobom poszukującym poruszonego na niej zagadnienia.

Optymalizacja strony za sprawą meta title zwiększa widoczność – strona może zostać wyświetlona w przypadku większej liczby zapytań. Dzieje się tak, gdyż w meta title można przemycić słowa kluczowe niewymienione na stronie bezpośrednio. Wyżej wykazaliśmy, że warto sięgać po frazy z długiego ogona. Być może sprzedajesz ubrania w lokalnym butiku, a nagłówki na stronie ograniczasz do rodzajów butów? Wobec tego w meta title przemycisz dodatkowo frazy związane z ceną czy lokalizacją.

Pozycjonowanie stron samemu – jak stworzyć meta title?

Podobnie jak nagłówek <h1>, meta title nie przewiduje maksymalnej liczby znaków. Jednak ani jednego, ani drugiego nie powinno się planować jako bardzo długiego – zbyt długie nagłówki będą źle wyglądały na stronie, natomiast ucięte meta title w Google mogą skłonić użytkowników do kliknięcia innego wyniku. Przynajmniej dla kluczowych podstron – m.in. zakładek, kategorii – warto zadbać o tytuły krótkie, widoczne w całości.

Tak powinny wyglądać meta title na kluczowych podstronach:

Tak zaś niekoniecznie:

Prawidłowy meta title ma od 50 do 70 zzs (znaków ze spacjami), w zależności od wykorzystywanych liter. Nie chodzi bowiem o dokładną liczbę, ale o szerokość. Zauważ, że litery „w” lub „m” są znacznie szersze od „i” bądź „j”. Jeśli chcesz mieć pewność, czy zaplanowany meta title zostanie wyświetlony estetycznie, możesz skorzystać np. ze strony moz.com.

Pozycjonowanie stron samemu: implementacja meta title HTML

Optymalizację strony WWW pod kątem tytułów możesz przeprowadzić sam, i to na dwa sposoby, ale możesz też skorzystać z pomocy specjalistów – na przykład naszej. 🙂 Samodzielnie meta title zmienisz albo bezpośrednio w kodzie HTML, albo dzięki wtyczce kompatybilnej z CMS-em bądź platformą sklepową, z której korzystasz.

Optymalizacja strony pod Google – warto wiedzieć!

Popularne platformy sklepowe – chociażby Shoper czy Shoplo – mają wydzielone miejsce do edycji meta danych, dzięki czemu nie musisz instalować wtyczek. Z kolei optymalizację strony WordPress wykonasz np. dzięki popularnej, bezpłatnej wtyczce Yoast SEO.

Meta title strony ustawia się ręcznie w sekcji <head> w kodzie HTML. Tytuł wpisuje się pomiędzy znaczniki <title></title>. Gotowy fragment kodu dla strony głównej wygląda tak:

<head>

<title>Tani sprzęt AGD – ceny, opinie, recenzje | Nazwa sklepu</title>

</head>

Z kolei dla podstrony sprzedawanego produktu może wyglądać tak:

<head>

<title>Nazwa produktu (czyli <h1>) – cena, opinie, recenzje | Nazwa sklepu</title>

</head>

Pozycjonowanie stron w Google – tego nie rób!

Kiedy układasz meta title na strony i podstrony, sięgaj do fraz z długiego ogona. Ale uwaga! Nie wypisuj ciągu fraz po przecinku, jeśli nie ma to realnej wartości informacyjnej. Przykładowo „cena, opinie, recenzje” to dobry dodatek do meta title, lecz gdybyś chciał zmieścić więcej fraz i zastosować tytuł: „Tani sprzęt AGD, AGD tanio, AGD Wrocław, AGD używane, tanie AGD | Nazwa sklepu”, Google mógłby nie tylko uznać Twoją stronę za niskiej jakości, ale również przyznać Ci karę i całkowicie usunąć sklep z wyników wyszukiwania.

Powrót do Case Study SEO i porady pozycjonowania stron

Na koniec wróćmy do naszego SEO Case Study i podsumujmy wszystko, co udało nam się powiedzieć o optymalizacji strony WWW za pomocą meta title. Poniżej zebraliśmy kilka praktycznych porad:

  1. Twórz zwięzłe, krótkie i treściwe treści do meta title, zwłaszcza dla podstron reprezentatywnych: głównej, kategorii, historii marki, cennika.
  2. Stosuj frazy z długiego ogona – globalnie (te same w obrębie całej strony, np. związane z lokalizacją), wybiórczo (te same w obrębie konkretnych kategorii, np. dotyczące pór roku) bądź pojedynczo (inne dla każdej podstrony).
  3. Używaj nazwy portalu/sklepu/bloga w meta title, zwłaszcza jeśli pracujesz nad rozpoznawalnością swojej marki. Ten zabieg dodatkowo pomoże robotom Google powiązać Twoją stronę z konkretną tematyką.
  4. Dbaj o czytelność meta title. Rozdziel nazwę portalu i tytuł, np. poprzez zaproponowaną przez nas w artykule kreskę: |.
  5. Unikaj tytułów niemających przynajmniej jednego mocnego słowa kluczowego.
  6. Najważniejsze treści umieszczaj na początku meta title, zwłaszcza jeśli tworzysz długi tytuł, który w wyszukiwarce zostanie wyświetlony jedynie częściowo.
  7. Upewnij się, że tytuły nie powtarzają się pomiędzy stronami – to ważne, by treści były unikalne! Należy też przypisać inne frazy każdej podstronie, aby uniknąć kanibalizacji (zaglądaj na nasz blog regularnie, a wkrótce dowiesz się, co to pojęcie oznacza).

I ostatnie, z pozoru oczywiste, lecz niezwykle istotne: Zawsze twórz meta title w taki sposób, by odpowiadał treściom ukazanym na danej podstronie. Nawet jeśli dzięki nieadekwatnym frazom uda Ci się oszukać roboty Google i wskoczyć na wysokie miejsce w wyszukiwarce, duży współczynnik odrzuceń (szybkich wyjść ze strony) wynikający z rozczarowania treścią użytkowników podpowie Google, że nie było warto promować Twojego portalu.

Owocnej optymalizacji strony internetowej! A jeśli masz pytania lub wątpliwości, pisz śmiało. Chętnie pomożemy Ci w pozycjonowaniu strony, i to nie tylko w ustawieniu wartościowego meta title.