infografika

Jak pisać tytuły artykułów? Kreatywny copywriting

Chwytliwy tytuł to jeden z elementów, dzięki którym niezaangażowani internauci stają się aktywnymi czytelnikami artykułów. Właściwie ułożone tytuły odpowiadają za przyciągnięcie uwagi i zaintrygowanie dalszą treścią. Przesądzają o tym, czy odbiorca kliknie link, czy pójdzie dalej – do Twojej konkurencji. Przekonaj się, jak pisać dobre, konwertujące tytuły! A przy okazji nagłówki.

Chwytliwy tytuł… czyli jaki?

Artykuły publikowane na stronie internetowej czy blogu, a także udostępniane w social media i wyświetlane wśród wyników wyszukiwania Google, mają wspólną cechę. Otóż w widoku ogólnym widoczne są wyłącznie ich tytuły. Nic dziwnego, że czytelnik – mając do wyboru wiele odpowiedzi na swoje pytanie – decyduje na podstawie tytułów. Rozumiesz zatem, jak ważne jest umiejętne ich układanie. Niejako dzierżysz losy konwersji w swoich rękach.

Na wstępie serwujemy kilka rad w wersji skróconej. W dalszej części artykułu rozwinęliśmy najważniejsze wątki. Jeżeli jednak postanowisz w przyszłości do nas wrócić (zapraszamy! ), taka pigułka Ci się przyda.

Jak pisać tytuły artykułów?

Oto, co warto wiedzieć na początek:

  • Długość tytułów nie może być przesadna. Stawiaj na krótkie, treściwe, dosadne.
  • Drobne ozdobniki są akceptowalne, ale nie przesadzaj z liczbą – każde nadprogramowe słowo stanowi sztuczne wydłużenie.
  • Im dłuższy tytuł, tym: 1) przeczyta go mniej osób, 2) mniejsza szansa, że wyświetli się cały w wynikach wyszukiwania Google czy podczas udostępniania w social media.
  • Zawsze stawiaj na treści unikalne. Nie stosuj tytułu podpatrzonego u konkurencji w dokładnie takiej samej formie.
  • Przywiązuj uwagę do ortografii i interpunkcji. To pierwszy sygnał dla czytelnika o jakości artykułu.
  • Tytuł stanowi pewnego rodzaju obietnicę. Upewnij się, że w treść artykułu ją spełnia. Jeśli będzie Ci łatwiej, możesz najpierw napisać artykuł.
  • Czasowniki przyspieszają akcję, ale to przymiotniki przypisują rzeczom i zjawiskom wartości, dzięki czemu przykuwają uwagę i ukierunkowują odbiorcę emocjonalnie.
  • Przedstaw problem w formie pytania. Nie odpowiadaj jednak na nie w tytule, bo czytelnik nie będzie miał powodu, by zapoznać się z treścią.
  • Możesz postawić na ludzką ciekawość i zaoferować unikalność, stosując sformułowania takie jak: mało znane, wyjątkowe, autorskie, najnowsze, tajemnica czy sekret.
  • Stosuj polecenia (poznaj, dowiedz się, sprawdź) albo pytania (jak, kiedy, czy wiesz, że).
  • Do dyspozycji masz także wyliczankę, np. 5 sposobów na…
  • Jeżeli temat artykułu dotyczy znanych osób bądź marek, wymień je w tytule.
  • Ostrzeż czytelników (Sprawdź, jak nie stracić na…) lub poradź im (Przekonaj się, jak zyskać na…).
  • Pamiętaj, by w tytule wykorzystać słowo kluczowe.
  • Od czasu do czasu warto zrobić testy A/B i sprawdzić, które tytuły lepiej trafiają do odbiorców.

Zasady dotyczące tytułów stosuj do nagłówków

Niniejsze porady dotyczą tworzenia tytułów artykułów, ale tak naprawdę możesz je zastosować również do nagłówków. A przynajmniej większość. „X pomysłów na…” niekoniecznie sprawdzi się jako nagłówek w treści. Za to jeśli zapamiętasz, by zawsze wpleść w nagłówek słowo kluczowe, pomożesz stronie internetowej w awansie w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego w ogóle warto stosować nagłówki?

Ponieważ nagłówki są bardzo ważnym, niezbędnym wręcz elementem konstrukcyjnym artykułu. Przede wszystkim umożliwiają uporządkowanie tekstu. Dzięki nim z jednej strony formatujesz treści z myślą o użytkownikach, z drugiej zaś optymalizujesz pod kątem robotów (Google i innych wyszukiwarek). Teksty podzielone na akapity są czytelniejsze. Czytelność artykułu poprawia także wykorzystanie słów kluczowych – odpowiednich dla danego akapitu.

Dzięki zastosowaniu właściwej struktury nagłówków czytelnik otrzymuje tekst zrozumiały (podzielony na sekcje tematyczne) i atrakcyjny wizualnie. Natomiast roboty wyszukiwarek badające stronę widzą „drogowskazy” i dowiadują się, jak poruszać się po treści. Biorą pod uwagę słowa kluczowe, przypisane im sekcje i wagę nagłówków (H1, H2, H3…).

Przeczytaj więcej o nagłówkach w naszym poradniku: Jak pisać dobre nagłówki w tekstach na stronę?.

Nagłówki w artykule

Przygotuj nagłówki na całą stronę

Pamiętaj, by stosować odpowiednią strukturę nagłówków i słowa kluczowe w obrębie całej witryny! Nagłówki są ważne nie tylko w artykułach, ale również w menu, opisach kategorii czy produktów. Dywersyfikuj je podług wagi: H1 (najważniejszy; na każdej podstronie powinien być jeden), H2, H3, H4 i tak dalej.

Gdzie jeszcze wykorzystać chwytliwy tytuł?

Kiedy nauczysz się pisać dobry tytuł, wykorzystasz go nie tylko jako tytuł artykułu na stronie czy blogu, a także nie tylko jako nagłówek. Posłuży Ci również podczas tworzenia kampanii Google Ads bądź reklam na Facebooku. Jeżeli chcesz, by Twoje podstrony i wpisy z bloga miały inne tytuły niż te widoczne w witrynie, możesz stworzyć odmienny title, który będzie się wyświetlał na liście wyników wyszukiwania Google.

Alternatywne wykorzystanie tytułu - kampania reklamowa

Pssst! Przekonaj się, jakie korzyści daje title i dlaczego warto go pisać: Pozycjonowanie stron poradnik – część 1. Meta title: SEO Case Study.

Dlaczego tytuł powinien zawierać słowa kluczowe?

W treści tytułu i nagłówka należy stosować słowa kluczowe, ponieważ to właśnie ten element treści jest czytany przez roboty Google i innych wyszukiwarek jako pierwszy. Odpowiednio dobrane słowo kluczowe pozwala robotom powiązać treść z konkretnym zagadnieniem. W efekcie kiedy użytkownicy wyszukiwarek poszukują odpowiedzi dotyczących danego tematu, jako wynik mogą otrzymać Twój artykuł czy inną podstronę. Oczywiście każde słowo kluczowe należy powtórzyć w treści.

Title w wyszukiwarce Google

Ważne! Główne słowo kluczowe zawarte w tytule powtórz w leadzie artykułu. Przekonaj się, jak napisać chwytliwy lead: Jak napisać wstęp do artykułu? Lead w copywritingu.

Dobry tytuł: 5 sposobów/pomysłów na…

Artykuł poradnikowy możesz nazwać zgodnie ze schematem „X sposobów na…”. Inne przykłady to:

  • X zasad…
  • X reguł…
  • X inspiracji…
  • X powodów…
  • X pomysłów…
  • X dowodów…
  • X rzeczy…
X pomysłów na...

Za sprawą tytułów tego typu zdobędziesz zainteresowanie czytelnika. Pamiętaj, by wartość zapisać liczbowo, nie słownie.

Clickbait – zapowiedź treści, która Cię zelektryzuje

Stosowanie tytułu clickbaitowego nierzadko denerwuje czytelników. Ale jednocześnie działa! Wszystko zależy od tego, czy treść spełnia oczekiwania wywołane enigmatycznym sloganem. Skąpe informacje wzbudzają ciekawość i emocje. Odbiorcy powinni czuć się nieco zdezorientowani.

  • Nie do wiary! Ona znowu TO zrobiła!
  • Szokujące wiadomości Anny Kowalskiej wysłane do…
  • Adam Nowak wybiegł ze studia w trakcie wywiadu! Oto, jak się tłumaczył

Tworzenie clickbaitowych treści polega na stosowaniu niedopowiedzeń i uogólnień. Do dyspozycji masz wielokropki, wykrzykniki i inne znaki wyrażające ekspresję. Wybrane wyrazy zapisz wielkimi literami – to podkręci atmosferę. Nie musisz za to używać słów kluczowych. Clickbaitowego tekstu raczej się nie pozycjonuje. Emocjonujące tytuły sprawdzają się w social media i na portalach typu Wykop. Skłaniają do przeczytania materiału użytkowników portali newsowych: Pudelka, Onetu czy WP.

Clickbait zachęca do przeczytania artykułu

Ludzie oczekują emocji

Tym, co działa na czytelnika, jest obietnica przeżycia emocji. Mogą to być radość bądź rozczulenie, mogą gniew, oburzenie, strach lub smutek. Właśnie dlatego korzystnie tworzyć opisane wyżej clickbaity. Skłaniają do przeczytania artykułu, ponieważ same w sobie stanowią ładunek emocjonalny. Jeżeli jednak prowadzisz bloga firmowego i nie możesz sobie pozwolić na tego typu zagrywki, masz do dyspozycji inną formę zapowiedzi emocji:

  • Zobacz najbardziej wzruszające kampanie marketingowe
  • Zdjęcia znanych fotografów, które rozbawiły miliony
  • Poznaj gatunki robaków, które możesz mieć w domu nawet teraz!
  • Prawo zmieniono bez wiedzy Polaków – poznaj opinie ekspertów!
Przyciągnięcie uwagi za sprawą emocji

Umieść w tytule fakty, liczby, statystyki – temat informacyjny

W przypadku artykułów informacyjnych, poradnikowych i eksperckich tytuł możesz wzbogacić faktami, liczbami, statystykami. Odbiorcy otrzymają sygnał, że tekst pozwoli im dowiedzieć się czegoś nowego i zyskać wiedzę popartą dowodami. Alternatywnie to siebie postawisz w roli eksperta, za sprawą którego czytelnicy odniosą korzyści.

  • Aż 75% kupujących wybiera…
  • Czy wiesz, że zaledwie 1 osoba na 10 korzysta z…?
  • 1000 km – tyle osiągnął najdłuższy…
  • Jak wynika z raportu X, Y to najpopularniejszy portal dla młodzieży w 2020 roku
  • Nasi eksperci radzą, jak pozbyć się problemu…
  • Poznaj opinię eksperta na temat…
Tytuł z liczbami i statystykami

Artykuł mocny dzięki znanej postaci

Wymienienie w artykule znanych ludzi, firm czy marek to wystarczający powód, by stworzyć w oparciu o ich wypowiedź – bądź dotyczące ich wydarzenie – chwytliwy tytuł. Któż bowiem oprze się poznaniu opinii lub dowiedzeniu się faktu na temat popularnej postaci: aktora, pisarza, marketingowca? Tego typu tytuły i nagłówki świetnie sprawdzają się zarówno w artykułach rozrywkowych, jak profesjonalnych.

  • Poznaj opinię Billa Gatesa na temat…
  • „W przyszłym roku czeka nas…” – czy Mateusz Morawiecki się myli?
  • Doda pojawiła się na otwarciu…
  • Skuteczne sposoby na tworzenie opowieści o marce Pawła Tkaczyka
Wykorzystywanie nazwisk i marek do budowania tytułów i nagłówków

Obietnica nagłówka: Jak szybko/łatwo/tanio…

Skuteczne tytuły i nagłówki często zawierają przymiotniki. I to nie byle jakie! Dobrze tworzyć tytuły w oparciu o przymiotniki-obietnice rozwiązania problemu, poznania czegoś nowego czy zyskania dowolnej innej wartości. Tego typu przymiotniki to np. skuteczny, niepowtarzalny, łatwy, szybki, tani, piękny. Możesz też posłużyć się stopniowaniem: najlepsze, najtańsze, najpiękniejsze.

Obietnica w tytule: tanio, łatwo, szybko

Tytuł i nagłówek nawiązują do tajemnicy

Tytuły artykułów zawierające tajemnicę i obiecujące zdradzenie jej w tekście są skuteczne w marketingu. Co możesz obiecać odbiorcom? Z jednej strony tekst z wiedzą unikalną (sposoby autorskie, mało znane, dopiero wynalezione/odkryte). Z drugiej – bezcenne poczucie przynależności do wąskiego grona odbiorców, którzy są w posiadaniu wiedzy ukrytej przed resztą.

Przykłady na dobry tytuł z tajemnicą:

  • Tego jeszcze nie znasz
  • To jest unikalne
  • To jest niepowtarzalne
  • To jest nowe
  • To zostało dopiero wynalezione
  • To zostało zapomniane, a teraz odkopane
Tajemnica w tytule - zdradzi ją artykuł

Pytania i odpowiedzi

Przedstaw odbiorcom problem w postaci pytania, na które odpowiedzi udziela artykuł.

  • Jak zrobić…?
  • Dlaczego trzeba…?
  • Kiedy należy…?
  • Po co robić…?
  • W jaki sposób wypełnić…?
  • Gdzie znaleźć…?
  • Dokąd pojechać…?
  • Co kupić…?
Pytanie w tytule

Spersonalizowany tytuł

Jednym ze skutecznych sposobów zdobywania uwagi czytelnika jest zwrócenie się bezpośrednio do niego bądź do wąskiej grupy odbiorców, w której się znajduje. Przykłady wyglądają następująco:

  • X rozwiązań, za sprawą których będzie Ci…
  • Te pomysły pozwolą Ci stworzyć…
  • Sprawdź, czy nowy regulamin XYZ dotyczy Ciebie
  • 10 pomysłów na zabawy z pięciolatkami
  • Najlepsze X do małych kuchni

Chwytliwy tytuł skierowany do osoby bądź grupy powinien zawierać zaimki osobowe, określać grupę docelową bezpośrednio („…dla posiadaczy samochodów jednoosobowych”) albo odnosić się do grupy pośrednio („…do małych kuchni” = dla posiadaczy małych kuchni).

Grupa docelowa ukazana w tytule artykułu

Call To Action jako element tytułu

Połączenie zwrotu do czytelników z wydawaniem poleceń przyjmuje formę wezwania do działania, a więc Call To Action. Ten element stosuje się w marketingu powszechnie. Spotkasz go w artykułach, opisach, a nawet na przyciskach (np. „Kup teraz”). Wplataj CTA w tytuły artykułów za pomocą poleceń takich jak: przeczytaj, zobacz, poznaj, sprawdź, dowiedz się, przekonaj się, obejrzyj. Sprawdzą się też tytuły typu: zainspiruj się, skorzystaj z porad, naucz się, odkryj tajemnicę.

Polecenie w tytule i nagłówku

Badaj i optymalizuj tytuły artykułów!

Podczas pracy nad tytułami nabierzesz wprawy i znajdziesz takie, które tworzy Ci się najłatwiej i które najbardziej angażują Twoich czytelników. Warto badać zwłaszcza tę drugą kwestię, np. za sprawą testów A/B. W jednym artykule zastosuj tytuł A, w drugim zaś B. Wyślij je klientom w newsletterze i sprawdź, które lepiej konwertują.

Dopóki nie dowiesz się, które tytuły bardziej oddziałują na klientów, śmiało korzystaj z naszych szybkich schematów zaprezentowanych w niniejszym poradniku.

Copywriter – haczyk na czytelnika

Chcesz mieć lepsze wyniki i potrzebujesz drobnej pomocy przy pracy? Zdaj się na nasze doświadczenie i umiejętności copywriterskie! Domeną FunkyMedia jest szeroko pojęty marketing internetowy, w tym content marketing (copywriting). Chętnie przygotujemy artykuł na zlecony temat i dobierzemy do niego chwytliwy tytuł. Skontaktuj się z nami, aby ustalić szczegóły.

Umiejętności copywriterskie przekładają się na lepszy odbiór tytułu i artykułu

Koniecznie przejrzyj nasz blog, żeby nauczyć się pozycjonować stronę i promować ją w sieci na różne sposoby. Znajdź temat, który Cię interesuje, i oddaj się wartościowej lekturze. Miłej i owocnej nauki!

Posłuchaj podcastu na YouTube