Pozycjonowanie małych firm nie jest zadaniem łatwym, zwłaszcza gdy działają w popularnej branży i mają sporo większych konkurentów. Nie oznacza to jednak, że w przypadku małych firm skuteczne SEO nie jest możliwe! Dla skromnych stron internetowych przygotowuje się specjalną strategię opartą m.in. na słowach kluczowych z długiego ogona i tworzeniu treści wysokiej jakości. Sprawdzić mogą się również pozycjonowanie lokalne i wsparcie ze strony klientów. Jeśli interesuje Cię pozycjonowanie małych firm, przeczytaj, jak to robić skutecznie i niskim kosztem!
Pozycjonowanie stron małych firm a dobór słów kluczowych
Rozważny i precyzyjny dobór słów kluczowych to jeden z wyznaczników pozycjonowania małych firm. Nie stanowi sekretu fakt, iż największą widoczność, a co za tym idzie największą szansę na konwersję, dają słowa kluczowe cieszące się dużą popularnością (często wpisywane w wyszukiwarkę). Im więcej wyszukiwań miesięcznie mają dane frazy kluczowe, tym bardziej sprawdzają się w strategii pozycjonowania strony internetowej.
A jednak w przypadku małej firmy popularne słowa kluczowe mające dziesiątki tysięcy wyszukiwań zupełnie się nie sprawdzają. Dzieje się tak, ponieważ owe słowa są bardzo konkurencyjne. Żeby uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, trzeba dysponować sporym budżetem, mieć witrynę rozbudowaną w wysokim stopniu i generować ogromny ruch, najlepiej ze wszystkich kanałów. Innymi słowy: trzeba być znanym i cenionym przez użytkowników. Zresztą nawet to nie gwarantuje wysokiej pozycji. Na niektóre frazy kluczowe praktycznie nie da się pojawić w TOP 10.
Jakie frazy kluczowe wybrać?
Z jakich fraz kluczowych powinny zatem korzystać małe firmy? Ich strategia pozycjonowania obejmuje frazy z długiego ogona (long tail). Są to te, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę rzadziej niż popularne, przykładowo tylko kilkaset bądź kilkadziesiąt razy w miesiącu. Z uwagi na niską konkurencyjność mała firma ze skromną stroną internetową jest w stanie zająć wysoką pozycję w Google – na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, wszak mało kto zagląda na kolejne – i w ten sposób dotrzeć do potencjalnych klientów.
Ale wykorzystanie słów kluczowych z długiego ogona ma jeszcze jedną ogromną zaletę. Takie słowa są bardziej sprecyzowane względem popularnych. Rozbudowana fraza kluczowa wskazuje na fakt, że potencjalnego klienta interesuje konkretny produkt. Szuka dokładnie tego produktu bądź dokładnie tej usługi, nie zaś „tylko się rozgląda”. Jest nastawiony na zakup lub skorzystanie z usługi. Jeśli w takiej sytuacji to właśnie Twoją stronę dana osoba zobaczy w wynikach wyszukiwania, zyskasz jej uwagę.
Dobór fraz kluczowych dla małych firm – przykłady
Frazy kluczowe z długiego ogona to wszystkie te, które składają się z wielu słów i precyzują intencję użytkownika wyszukiwarki. Przykładowo do ogólnej frazy „fryzjer” dopisywane są kolejno: „dziecięcy” i „Kraków”, a do frazy „buciki”: „białe”, „dla dziecka”, „na komunię”.
Przykładowe frazy long tail wyglądają następująco:
- pozycjonowanie stron internetowych małych firm
- tanie obuwie damskie na wesele
- fryzjer męski Warszawa Ursynów
- elegancka restauracja Wrocław rynek
- wymiana uszczelki pralka Samsung
Świetnymi przykładami słów kluczowych z długiego ogona są także rozbudowane tytuły artykułów. Wszelkie poradniki odpowiadające na pytanie, jak coś zrobić, gdzie coś kupić, dokąd pojechać. Tego typu fraz nie użyjesz na podstronach prezentujących ofertę, dlatego bardzo ważnym elementem strategii SEO jest założenie i prowadzenie na stronie internetowej bloga. O tym jednak przeczytasz w dalszej części artykułu.
Słowa kluczowe – jaka liczba na start?
Niestety nie istnieje konkretna liczba słów kluczowych, którą można podać jako wzór dla wszystkich małych firm. Na jej ustalenie wpływ mają chociażby popularność danej branży, liczba konkurencyjnych stron internetowych, wielkość witryny, możliwości finansowe i/lub czasowe właściciela, wsparcie agencji SEO. W przypadku małych stron internetowych działających w niszy biznesowej wystarczyć może zaledwie kilka słów kluczowych – do 10.
Ponadto gdybyśmy mieli pozycjonować Twoją stronę bez wdrożenia bloga czy stworzenia nowych podstron, wybranie większej liczby fraz kluczowych mijałoby się z celem, bo nie zmieściłyby się w treści strony. Pamiętaj, że na efekty SEO ogromny wpływ ma zastosowanie fraz na stronie: odpowiednie nasycenie, zagęszczenie.
Pozycjonowanie małych stron internetowych dysponujących blogiem warto prowadzić jednocześnie na słowa kluczowe zarobkowe z długiego ogona i odpowiadające zapytaniom poradnikowym (które pokryją treści z bloga). Wówczas można celować nawet w kilkadziesiąt słów. Podkreślamy: nie ma jednej recepty dla wszystkich małych firm.
Aby lepiej rozeznać się w temacie liczebności słów kluczowych, przeczytaj poświęcony mu artykuł poradnikowy: Na ile słów kluczowych pozycjonować stronę internetową?
Metody i narzędzia SEO do ustalania słów kluczowych
W sytuacji, w której pozycjonowanie strony www prowadzi agencja SEO, nie musisz samodzielnie przygotowywać listy słów kluczowych. Oczywiście Twoje podpowiedzi będą cenne dla agencji, w końcu najlepiej znasz swój biznes i masz najlepsze rozeznanie w terminologii branżowej, jednak czasem będziesz musiał pójść na kompromis.
Potencjalni klienci nierzadko wpisują w wyszukiwarkę słowa potoczne, mało popularne synonimy, a także frazy z błędami. Przykładowo potencjalnych klientów mogą interesować panele fotowoltaiczne, nie zaś kolektory słoneczne, ale w Google wpisują frazę „panele słoneczne”. Aby do nich dotrzeć, musisz uwzględnić to słowo kluczowe w strategii SEO.
Pozycjonowanie stron małych firm na własną rękę warto rozpocząć od ustalenia fraz kluczowych za pomocą zaawansowanych narzędzi. Płatne to np. Senuto i Semstorm – bardzo popularne z uwagi na rozbudowane funkcje (przydają się m.in. do obserwacji ogólnej widoczności i efektów pozycjonowania, analizy działań konkurencji), a jednocześnie bajecznie łatwą obsługę. Za darmo sprawdzisz frazy kluczowe np. w Ubersuggest (obecnie niestety ma limit wyszukiwań) i Planerze słów kluczowych Google (powstał na użytek reklam Google Ads, lecz sprawdza się też w odniesieniu do organicznych wyników wyszukiwania).
Bezpłatna, niestety wadliwa metoda to wpisywanie fraz w wyszukiwarkę Google i sprawdzanie podpowiedzi. W odpowiedzi na zapytanie Google pokazuje frazy powiązane z tą, którą wpisałeś, a które również są często wyszukiwane przez innych użytkowników. W ten sposób niestety nie dowiesz się, ile wyszukiwań miesięcznie ma dane słowo. Możesz za to znaleźć inspiracje do pisania nowych treści na blog. Inspiracji blogowych i frazowych dostarcza także narzędzie AnswerThePublic.
Pozycjonowanie lokalne strony małej firmy
Szansą na dobrą widoczność małej firmy w internecie jest pozycjonowanie lokalne. W jego przypadku strategia SEO opiera się na słowach kluczowych wykorzystujących nazwę regionu, województwa, miasta, dzielnicy, a nawet ulicy – wszystko zależy od lokalizacji firmy i jej zasięgu, a także od liczby firm konkurencyjnych. Przykładowo jeśli w mieście znajduje się tylko jeden zakład meblowy, pozycjonowanie lokalne można ograniczyć do wykorzystania frazy związanej z miastem. Jeżeli jednak miejscowość jest duża i występuje w niej kilka zakładów, warto dodać słowa uwzględniające dzielnicę i ulicę.
Ale skuteczne pozycjonowanie lokalne to nie tylko słowa kluczowe związane z położeniem małych firm. Należy także zadbać o widoczność w lokalnej sieci – pozyskiwanie linków z serwisów regionalnych. Kiedy roboty Google dostrzegą, że wiele linków prowadzi do Twojej witryny ze stron lokalnych, powiążą Cię z ową lokalizacją. Ważne jednak jest, aby linki miały atrybut dofollow, ponieważ to właśnie dzięki niemu roboty śledzą udostępnione treści, a z serwisów lokalnych zostaje przekazana moc SEO do Twojego.
Poznaj różnicę między linkami dofollow i nofollow dla skutecznego pozycjonowania małej firmy.
Content is the king – rozbudowywanie stron internetowych małych firm
Tworzenie nowych treści bogatych w słowa kluczowe to odgórne zalecenie SEO – niezależne od wielkości strony, firmy, branży. A jednak to właśnie w przypadku małych firm nasycenie witryny treściami okazuje się szczególnie ważne. Jak już wspomnieliśmy, jeśli na stronie internetowej znajduje się niewiele podstron i tekstów, trudno zastosować frazy w takiej liczbie, która „rozrusza SEO” i pchnie stronę w górę wyników wyszukiwania.
Ponadto częste pojawienie się nowych treści w witrynie stanowi sygnał dla robotów Google, że zawarte w niej informacje są świeże, aktualne. Taka strona jest często odwiedzana przez roboty i dobrze indeksowana.
Rozbudowywanie strony www poprzez nowe podstrony
Trudno wyobrazić sobie stronę internetową złożoną z zaledwie kilku podstron, która jest (skutecznie) pozycjonowana na kilkadziesiąt słów kluczowych, zwłaszcza niepowiązanych tematycznie. Jeśli chcesz, by pojedyncza podstrona uzyskała dobrą widoczność w Google jednocześnie na frazy związane z kosmetyką, fryzjerstwem i pielęgnacją paznokci, masz na to niewielkie szanse.
Czasami rozbudowanie witryny jest niezbędne. Jeśli Twój biznes składa się z kilku odmiennych usług, dla każdej powinieneś stworzyć osobną podstronę z rozbudowanym opisem bogatym w słowa kluczowe. Także w sytuacji, w której interesuje Cię pozycjonowanie lokalne, a posiadasz kilka oddziałów firmy w różnych miastach, dla każdej lokalizacji należy przygotować odrębną podstronę.
Dłuższe opisy SEO produktów, usług, kategorii
Chcesz utrzymać świeżość strony internetowej i wyświetlać się potencjalnym klientom wysoko w wynikach wyszukiwania? Musisz dokonywać ciągłych zmian na stronie, nawet drobnych. W przeciwnym razie roboty Google mogą uznać, że strona została opuszczona, a ukazane na niej informacje są nieaktualne. Dobrym sposobem odświeżania serwisu jest rozbudowywanie już istniejących treści: opisów kategorii, serii produktowych, produktów, usług.
Sprawdź, jakie dodatkowe frazy możesz wykorzystać w opisach, a następnie pod ich kątem rozbuduj teksty. Przykładowo jeśli sprzedajesz chusty do noszenia na głowie, ale znalazłeś wartościową frazę związaną z wykorzystywaniem chust do noszenia psa czy zakupów, dodaj do tekstu kilka akapitów poświęconych właśnie temu zagadnieniu.
Pozycjonowanie dla małych firm: blogi- treści poradnikowe, specjalistyczne
Na pozycjonowanie stron – małych firm, ale nie tylko – doskonale wpływa prowadzenie bloga. Blog na stronie firmowej umożliwia zbudowanie wizerunku właściciela sklepu/dostawcy usług jako specjalisty w danej branży. Umiejętne wplatanie w artykuły informacji o produktach i usługach pozwala na wskazanie potencjalnym klientom ciekawych, nietypowych zastosowań owych produktów/usług.
Jeżeli tekst jest wartościowy, istnieje duża szansa, że użytkownicy będą chcieli go udostępnić, przynosząc w ten sposób Twojej stronie naturalne, wysokiej jakości linki. Ponadto prowadzenie bloga stanowi kolejny sprytny sposób na przemycenie na stronę nowych słów kluczowych.
Dowiedz się, o czym warto pisać na blogu małej firmy.
FAQ, które poprawia pozycję strony i zwiększa widoczność w wyszukiwarce
Kolejne treści publikowane w witrynie i zapewniające awans w wynikach wyszukiwania to FAQ, czyli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Bynajmniej nie muszą pokrywać wyłącznie rzeczywistych pytań, które otrzymałeś od potencjalnych klientów! W FAQ możesz odnieść się do zagadnień, o które nikt Cię nie zapytał, ale są często wpisywane w Google. Dzięki temu kolejni użytkownicy szukający odpowiedzi na swoje pytanie w wyszukiwarce trafią na Twoją stronę.
Opinie klientów na temat usług publikowane na stronie internetowej wpływają na wyniki wyszukiwania
Na pozycjonowanie korzystnie wpływają treści UGC, czyli user-generated content. Chodzi tu o wszelkie recenzje, opinie, komentarze. Pozwól na ich publikowanie w witrynie, a zyskasz darmowe, wartościowe treści. Ważne! Opinie użytkowników czytaj na bieżąco i moderuj. Jeśli pojawią się w nich wulgaryzmy, słowa typu „hazard” i inne niekorzystne dla SEO, a także zwykły spam, mogą zaszkodzić pozycjonowaniu strony. Zostawiaj jedynie wypowiedzi pozytywne, merytoryczne, wzbogacone o frazy kluczowe.
Ważne odpowiedzi na opinie i recenzje
Nie ograniczaj działań związanych z UGC do moderacji opinii. Również na nie odpowiadaj! Po pierwsze użytkownicy zachęceni możliwością nawiązania z Tobą kontaktu chętniej będą publikować nowe komentarze. Po drugie przy niskim nakładzie pracy pozyskasz więcej treści na stronie.
O czym musisz pamiętać podczas pisania pod SEO?
Żeby zająć dobre miejsca na liście wyników wyszukiwania Google, musisz stosować się do wytycznych tej wyszukiwarki. W poradniku dla webmasterów udostępnionym w Google Search Central znajdziesz m.in. wskazówki dotyczące formatowania i optymalizacji treści. Przykładowo aby pisać teksty korzystne dla SEO, musisz stosować nagłówki i właściwą ich strukturę (H1 -> H2 -> H3 itd.).
Możesz wykorzystywać słowa kluczowe, byle nie było ich za dużo ani nie pojawiały się w sposób nienaturalny. Powinieneś dzielić treści na akapity, stosować punkty, wytłuszczenia, podkreślenia. Wszystkie działania ułatwiające lekturę żywym użytkownikom będą przy okazji sprzyjać analizie strony internetowej przez roboty Google. Pisz zatem z myślą o potencjalnych klientach, a prawdopodobnie zadowolisz algorytm.
Optymalizacja witryny małej firmy – jak to robić?
Przed rozpoczęciem pozycjonowania strona internetowa zazwyczaj przechodzi optymalizację. Celem jest maksymalne zbliżenie sposobu jej działania do „ideału Google”. Przykładowo strona musi: szybko się wczytywać, być lekka i dobrze opisana metadanymi, zawierać poprawną strukturę linków.
Zanim powstanie strategia SEO dostosowana do danej strony, wcześniej zostanie wykonany jej audyt. Po wdrożeniu wskazówek optymalizacyjnych rozpoczną się długofalowe działania pozycjonerskie.
Pozycjonowanie stron w łatwych działaniach: metadane, opisy alt, zbędne elementy
Część działań optymalizacyjnych możesz wykonać samodzielnie, ponieważ są bardzo łatwe. Przykładowo jeśli jesteś właścicielem sklepu w internecie i korzystasz z Shoplo lub Shopera, masz do dyspozycji rubryki do uzupełniania metadanych: tytułu, opisu. W WordPressie metadane uzupełnisz dzięki darmowej wtyczce, np. Yoast.
Sprawdź, czy wszystkie zdjęcia na stronie mają opisy alternatywne. Jeżeli nie – dodaj je. Zleć pracownikom wykonywanie różnych akcji w witrynie, chociażby przez godzinę. Niech każdy sprawdzi funkcjonowanie strony na innym urządzeniu (komputerze, laptopie, tablecie, smartfonie) i w odmiennej przeglądarce. Upewnij się, że wszystkie ścieżki konwersji są poprawne i na żadnym etapie nie pojawiają się błędy. Jeżeli jednak znajdziesz niepoprawne elementy – napraw je.
Usuń zbędne komponenty, które opóźniają działanie stron internetowych. W przypadku małych firm najczęściej nie jest potrzebny widget czatu na stronie – wystarczy zakładka kontaktowa. Ogranicz pop-upy do minimum i opóźnij czas pojawiania się tych, które zachowasz. Duże i ciężkie zdjęcia zmniejsz i „odchudź”, aby ładowały się szybciej.
Pozycjonowanie dla małych firm – trudniejsze działania SEO do wykonania na stronie
W przeprowadzeniu niektórych działań optymalizacyjnych zapewne będziesz potrzebował pomocy specjalistów: webmasterów albo agencji SEO. Przykładowo nie polecamy samodzielnego majstrowania przy kodzie HTML witryny, a już na pewno nie dokonuj żadnych zmian w kodzie bądź CMS-ie bez uprzedniego wykonania kopii zapasowej strony! Uważaj też podczas instalowania wtyczek, które mają przyspieszyć wczytywanie strony bądź zapewnić inne korzyści pod kątem SEO. Używaj tylko programów udostępnianych przez sprawdzonych dostawców.
Nie korzystaj z tych samych słów kluczowych na wszystkich podstronach witryny, bo doprowadzisz do kanibalizacji treści. Nie używaj komend ani nie stosuj tagów, których funkcjonowania nie rozumiesz. Możesz przykładowo, oczywiście nieumyślnie, zablokować odczyt strony przez roboty Google. W efekcie wskaźniki Twojego ruchu organicznego spadną do zera, bo witryna zniknie z wyników wyszukiwania Google.
Dostosuj stronę internetową do obsługi na urządzeniach mobilnych
Jednym z najważniejszych aspektów pozycjonowania jest responsywność strony (przeczytaj, na czym polega i z czego wynika jej istotność). Właściwe wyświetlanie się witryny na urządzeniach mobilnych powinno być szczególnie ważne właśnie dla małych firm, w których sytuacji wyniki walki o potencjalnego klienta przekładają się na „być albo nie być”.
Jak wynika z raportu opracowanego na podstawie ubiegłorocznych danych, obecnie zdecydowana większość internautów – na świecie, jak również w Polsce – do przeglądania sieci wykorzystuje telefon. Google doskonale o tym wie, toteż na responsywność witryny kładzie ogromny nacisk. W rezultacie Twoja strona musi być mobile friendly, inaczej nie jest pokazywana w wynikach wyszukiwania na smartfonie. A nawet jeśli jest, to nie na tej samej dobrej pozycji co na desktopie. Zaskoczony? A jednak, pozycje stron internetowych nie są identyczne na laptopie i telefonie/tablecie!
Przeczytaj o różnicy pomiędzy stroną responsywną a mobilną wersją strony.
Docieranie do potencjalnych klientów: dystrybucja
Dystrybucja treści ze strony internetowej może być traktowana zarówno jako element działań SEO, jak i dodatek poprawiający widoczność, jednak bez wpływu na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Przykładowo publikacja artykułów z bloga firmy w social media to działanie poprawiające widoczność i wpływające na szerzenie świadomości marki, ale bez wartości dla pozycjonowania. Inaczej będzie w przypadku dodawania linków dofollow do katalogów firm czy podobnych serwisów. Tutaj niekoniecznie zobaczy je wiele osób, za to linki przysłużą się SEO.
Siła działań SEO PR a pozycjonowanie dla małych firm
Działania SEO PR nie są niezbędnym elementem strategii pozycjonowania, jednak mają ogromny wpływ na rozpoznawalność marki i przekładają się na zwiększenie gotowości do dokonania zakupu przez nowych klientów.
Osoba, która nie zna Twojej firmy i nie wie, czy może Ci zaufać w kwestii jakości usług, będzie poszukiwała informacji na Twój temat w Google. Wpisze nazwę firmy bądź produktu, a może nawet Twoje imię i nazwisko. Za sprawą działań SEO PR taka osoba zobaczy w wynikach wyszukiwania strony internetowe, które zawierają pozytywne opinie. Mogą to być wątki zakładane na forach, recenzje na blogach, wypowiedzi w serwisach z opiniami.
Dowiedz się, czym jest marketing szeptany i jak wykorzystać go na rzecz małych firm. Jeżeli uznasz takie działania za korzystne w Twojej sytuacji, zamów SEO PR w FunkyMedia.
Obecność sklepu w mediach społecznościowych
Posiadanie profilów w social media jest korzystne dla małych firm, bo pozwala na zbudowanie bliskich i trwałych relacji ze społecznością klientów. Uwaga! Nie wystarczy założyć konta i wrzucać byle jakie treści. Jednostronna komunikacja w social media jest jak rozsyłanie bezosobowego newslettera do wszystkich, którzy się zapisali. Może i kilka nowych klientów na to złapiesz, ale nie ma co liczyć na spektakularne efekty. Przeczytaj, jak prawidłowo szerzyć wizerunek marki w internecie, w tym w social media.
Jeśli pozycjonujesz się lokalnie, wykorzystaj social media do publikowania treści z oznaczeniem lokalizacji. Kiedy dodajesz nowy post, zawsze „melduj się” pod konkretnym adresem, aby potencjalni klienci wiedzieli, gdzie, kiedy i w jaki sposób Cię znaleźć.
Reklamy w Google Ads i social media
Treści publikowane na blogu warto od czasu do czasu udostępnić w systemach reklamowych Google Ads i/lub Facebook Ads. Jeśli widzisz, że dany artykuł wygenerował duży ruch na stronie, a chcesz wykorzystać jego potencjał w pełni, wesprzyj go promocją płatną.
Być może o tym nie wiesz, ale kampanie reklamowe w sposób pośredni sprzyjają pozycjonowaniu strony internetowej – dowiedz się jak.
Google Moja Firma – wizytówka małej firmy w wynikach wyszukiwania
Zajmij dodatkowe miejsca w wynikach wyszukiwania Google dzięki internetowej wizytówce. Panel Google Moja Firma umożliwia stworzenie darmowej reklamy-wizytówki, swoistej wirtualnej siedziby firmy. Należy umieścić w niej poprawne dane: nazwę, adres, telefon, godziny działania.
Uwaga! Algorytm Google potrafi zestawić zadeklarowane informacje z danymi z Twojej strony oraz serwisów typu KRS. Jeżeli znajdzie rozbieżności, może nie chcieć pokazywać wizytówki użytkownikom. Zadbaj zatem o poprawność. Później możesz promować biznes poprzez udostępnianie w wizytówce nowych artykułów, ofert promocyjnych, nowych produktów dodanych do sklepu itp.
Zdobywanie linków do strony małej firmy niskim kosztem
Pozycjonowanie małych firm, jak zresztą każde inne, składa się z działań SEO on-site i off-site. Te pierwsze obejmują optymalizację strony i tworzenie treści. Omówiliśmy je wyżej. Drugie stanowią działania wykonywane poza stroną, wciąż jednak znaczące dla pozycjonowania. Możesz znać je pod nazwą strategia linkowania, pozyskiwanie linków, link building.
Linki zdobywane w internecie odgórnie – jak to robić?
Nieznane oraz mało popularne firmy muszą realizować strategię linkowania samodzielnie, odgórnie. Kiedy witryna zyska użytkowników – np. fanów oferowanych usług lub poradników publikowanych na blogu – może liczyć na oddolną dystrybucję. To jednak stanie się później. Póki co masz do dyspozycji linki płatne i bezpłatne, o które musisz się postarać na własną rękę.
– linki, za które musisz zapłacić
Aby umieścić linki w serwisach lokalnych, popularnych i dopasowanych tematycznie do Twojej branży, zazwyczaj musisz zapłacić. Zapomnij o reklamach i banerach (Ads), bo nie są trwałe i nie przysługują się SEO (chociaż te umiejętnie przygotowane pozwalają wygenerować sporo ruchu). Zamiast nich postaw na artykuły sponsorowane i współpracę z blogerami.
– bezpłatne metody pozyskiwania linków do strony
Blogerów możesz nakłonić do współpracy również dzięki zaoferowaniu im wybranych produktów czy usług za darmo, oczywiście w zamian za recenzję. Samodzielnie pozyskasz linki do strony z katalogów firm, koniecznie działających i wartościowych, nigdy zaspamowanych! Pisz wysokiej jakości artykuły gościnne, za które nie otrzymasz wynagrodzenia, ale też nie będziesz musiał płacić. Twórz specjalistyczne artykuły zwłaszcza do serwisów branżowych i lokalnych. Ich właściciele zyskają wartościowe treści, Ty zaś linki wysokiej jakości prowadzące do strony i przysługujące się SEO.
Poznaj różnice między artykułem sponsorowanym i gościnnym.
Polecamy też obszerny poradnik z metodami pozyskiwania linków do strony. Nie mamy wątpliwości, że niektóre sposoby będziesz mógł wykorzystać w pozycjonowaniu witryny już teraz.
Naturalne linki jako efekty działania oddolnego
Pozyskiwanie linków dzięki użytkownikom strony jest korzystne w dwójnasób. Po pierwsze takie odnośniki są naturalne, wartościowe dla profilu linków, bardzo dobrze traktowane przez Google. Po drugie nie trzeba za nie płacić, więc pozwalają zaoszczędzić na działaniach marketingowych albo skupić uwagę na innym elemencie strategii. Co jednak istotne – i oczywiste, ale często zapominane – na działania oddolne masz wpływ jedynie pośredni.
– linki dofollow (pozycjonowanie stron dla małych firm)
Na rzecz pozycjonowania strony poprzez linki oddolne zadziałasz… prowadząc blog. Kiedy piszesz wartościowe artykuły, wręczasz użytkownikom prezent. Tekst, który ułatwi im wykonanie zadania czy podjęcie decyzji. Który zapozna ich z nowym interesującym tematem bądź zainspiruje. Wartościowym artykułem użytkownicy chętnie podzielą się na swojej stronie lub blogu, dzięki czemu zyskasz linki dofollow.
– linki nofollow (dbanie o wizerunek małych firm + budowanie naturalnego profilu linków)
Pozyskiwanie linków do strony skupia się na odnośnikach z atrybutem dofollow, jednak dla utrzymania naturalnego profilu linków – wymaganego przez Google – niezbędne jest posiadanie także linków nofollow. Dbaj o wizerunek swojej firmy w sieci, a pozyskasz je za darmo: z forów i social media. Utrzymuj ciepłe relacje z klientami, odpowiadaj na komentarze, odpisuj na wiadomości. Reklamacje rozstrzygaj na korzyść klientów, organizuj konkursy i kreatywne akcje.
Przeczytaj o e-brandingu – budowaniu świadomości marki w internecie. Dowiedz się, czym jest naturalny profil linków, niezbędny do pozycjonowania małych firm.
Połączenie działań odgórnych i oddolnych – zdobywanie potencjalnego klienta przy pomocy rzeczywistego
Pozycjonowaniu małych firm niewątpliwie przysłuży się wysyłanie e-maili z podziękowaniem do nowych klientów. Muszą to być jednak wiadomości dopasowane do użytkownika, nie zaś bezimienne, wygenerowane automatycznie. Na końcu wiadomości poproś, by klient ocenił zadowolenie z obsługi, usługi czy produktu (zależy, co oferujesz na stronie) i opublikował opinię w internecie. Poproś, by wspomniał Twoją stronę na swoim blogu – jeśli go ma – lub napisał recenzję w social media.
Wymiana linków: współpraca małych firm – jak to robić?
Umów się na wymianę linków SEO z firmami o komplementarnych usługach. Wstaw linki dofollow na swoją stronę w zamian za odnośniki od sklepów, w których sprzedawane są Twoje produkty. A może to Ty jesteś właścicielem sklepu? Wówczas zaproponuj współpracę linkową producentom, których towar sprzedajesz, albo dostawcom, którzy rozwożą paczki do Twoich klientów.
Strategia pozycjonowania strony internetowej małej firmy w oparciu o analizę konkurencji
Rozpocznij pozycjonowanie od analizy konkurencji. Zweryfikuj, jakie działania SEO podejmują konkurencyjne firmy z branży, by wiedzieć, na czym może zyskać Twój biznes. Oczywiście jeśli podejmiesz współpracę z agencją, nie będziesz musiał robić tego sam. Analiza konkurencji stanowi składową audytu strony internetowej i opracowywania strategii marketingowej.
Jakich fraz kluczowych używają małe firmy z Twojej branży?
Zaczynając przygodę z SEO lub będąc nowicjuszem w branży, możesz nie wiedzieć, jakie frazy kluczowe przyniosą Ci najlepsze efekty. Nic straconego, po prostu podejrzyj konkurencję. 😉 W narzędziach takich jak Semstorm czy Senuto zweryfikujesz wszystkie frazy, na które widoczna jest dana strona internetowa. Zobaczysz, które pozycje zajmuje w wynikach wyszukiwania Google i jaki uzyskuje dzięki temu ruch (w przybliżeniu). Otrzymasz też wgląd w słowa kluczowe, których konkurencyjne firmy używają podczas tworzenia kampanii reklamowych w Google Ads.
Z których stron zdobywać linki, aby uzyskać najlepsze efekty?
Aby poprawić widoczność strony, należy zadbać o linki przychodzące wysokiej jakości. Czemu by również pod tym kątem nie przebadać konkurencji? W narzędziach typu Majestic czy Ahrefs zobaczysz profile linków rywali. Dowiesz się, z których stron pozyskują silne linki, a także do których witryn sami linkują.
Żeby stać się poważnym graczem, a nawet zyskać przewagę, zrób dwie rzeczy. Po pierwsze pozyskaj linki SEO z jak największej liczby jakościowych stron, z których ma je konkurencja. Po drugie zdobądź odnośniki dofollow z serwisów, do których linkują rywale. W ten sposób pośrednio będą linkować Twoją stronę! (Część mocy strony rywala – niewielka, ale jednak – powędruje do Twojego serwisu).
Przekonaj się, jak oceniać jakość stron, by pozyskiwać linki wyłącznie z tych najlepszych.
Chcesz wiedzieć, o czym pisać na blogu? Możesz sprawdzić treści konkurencyjnych firm!
Na pewno zależy Ci na treściach wysokiej jakości. Możesz jednak nie mieć talentu do pisania ani pomysłów na tematy, które warto poruszyć na blogu. W pierwszej kwestii chętnie Ci pomożemy, ponieważ świadczymy usługi copywriterskie. W drugiej zaś ponownie proponujemy, żebyś zwrócił się w stronę konkurencji.
Zajrzyj na strony kilku rywali i oceń, który styl odpowiada Ci najbardziej. Nie twórz kalek, a tym bardziej nie kradnij treści! Wykorzystaj je jako inspiracje. Wypisz tematy, na których się znasz, aby pokryć je na swoim blogu. Poza tym sprawdź w Senuto bądź Semstormie, czy wybrane przez Ciebie tematy są poszukiwanie w Google. Jeśli nie, na początek poszukaj innych.
Tanie pozycjonowanie dla małych firm – jak zyskać dobrą widoczność na liście wyników wyszukiwania niskim kosztem?
W niniejszym poradniku wymieniliśmy wiele sposobów na zaistnienie w internecie. Najwięcej dotyczy oczywiście ścisłego tematu, czyli pozycjonowania i związanego z nim awansu w wynikach wyszukiwania. Wspomnieliśmy jednak również o bonusowych działaniach: wizytówce Google Moja Firma, profilach w social media, reklamach w Google i na Facebooku czy SEO PR.
Jeżeli dysponujesz niewielkim budżetem i preferujesz tanie pozycjonowanie dla małych firm, nic nie szkodzi. Wybierz z zaproponowanych przez nas metod najtańsze, a nawet bezpłatne. Samodzielnie możesz m.in.:
- rozbudowywać opisy oferty,
- tworzyć nowe podstrony pod lokalne słowa kluczowe,
- prowadzić blog,
- uzupełniać metadane,
- uzupełniać opisy alternatywne zdjęć,
- sprawdzać poprawność ścieżek konwersji (UX),
- podmieniać pliki na serwerze na lżejsze,
- usuwać i instalować wtyczki SEO,
- pozyskiwać linki dzięki artykułom gościnnym w lokalnych serwisach,
- zdobywać linki z katalogów itp.,
- budować relacje z klientami,
- moderować opinie na stronie,
- współpracować z blogerami na zasadzie barteru.
Z kolei te działania SEO, które wykraczają poza Twoje umiejętności, powierz nam. Wspólnie osiągniemy efekty, na których Ci zależy.
Zdobywanie nowych klientów ze wsparciem
Jak wspomnieliśmy, pozycjonowanie strony firmowej możesz wziąć we własne ręce. Wszystkie działania SEO opisane w niniejszym poradniku – i omówione szerzej w podlinkowanych artykułach – powinny Ci pomóc. Jeżeli jednak chcesz się pozycjonować pod czujnym okiem specjalistów, zgłoś się do nas. Mamy wieloletnie doświadczenie w obsłudze małych firm. Świadczymy usługi SEO niezależnie od branży klienta, więc istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że z Twoją branżą również mieliśmy do czynienia. Zajrzyj do zakładki z referencjami. A nuż znajdziesz tam firmy, które znasz.
Oferujemy Ci wykonanie audytu witryny i analizy konkurencji. Sporządzimy raport ze wskazówkami dotyczącymi zmian na stronie: koniecznych, przydatnych, a także wartych rozważania i opcjonalnych. Opracujemy strategię pozyskiwania linków i stosowania fraz kluczowych. Zgłoś się do nas, by uzyskać niezbędne informacje. Powierz nam stronę i obserwuj, jak rosną jej pozycje w wyszukiwarce.
Darmowe źródło wiedzy – informacje o pozycjonowaniu stron
Podjąłeś decyzję, że będziesz pozycjonować stronę samodzielnie: częściowo lub w pełni? A zatem poczekaj chwilę, bo mamy coś, co niewątpliwie Cię zainteresuje.
Poza niniejszym artykułem na blogu FunkyMedia znajdziesz mnóstwo innych dotyczących SEO. Przejrzyj spis treści i wybierz zagadnienia, które Cię interesują i w których czujesz się niepewnie. Dowiedz się więcej na temat pozyskiwania linków, tworzenia wartościowych tekstów, wykonywania drobnych prac optymalizacyjnych. Trzymamy kciuki za efekty: wzrost pozycji, ruchu, konwersji!