Jak Polacy korzystają z internetu? Oto raport z 2021 roku!

Wiemy, jak korzystamy z internetu my oraz jak robią to nasi bliscy i osoby, z którymi wchodzimy w bezpośredni kontakt. Obserwujemy, jak coraz większa liczba osób loguje się do sieci poza domem – za pośrednictwem smartfonów. Nie wiemy jednak, co dokładnie robią. Na jakie strony wchodzą. Jakie zapytania wpisują w Google czy media społecznościowe. No właśnie… jak Polacy korzystają z internetu jako naród? Oto wyniki raportu z początku 2021 roku!

Ile osób korzysta z internetu w Polsce?

Na początek przyjrzyjmy się danym dotyczącym ogólnego korzystania Polaków z internetu. Informacje pochodzą z raportu „Digital 2021” opracowanego przez We Are Social i Hootsuite. Badanie obejmuje poprzedni rok, a dokładnie okres od stycznia 2020 roku do stycznia 2021 roku.

Ile osób korzysta z internetu w Polsce?

W Polsce znajduje się prawie 38 milionów ludzi. Niemal 32 miliony korzystają z internetu, co stanowi 84,5% populacji kraju. Media społecznościowe wykorzystuje nieco mniej osób, bo niespełna 26 milionów. Jest to 68,5% Polaków ogółem.

Warto zauważyć, że choć w 2020 roku populacja zmalała o 0,1% (45 tysięcy Polaków), użytkowników internetu przybyło o 4,4% (to aż 1,3 miliona nowych osób online!). Jeszcze większy przyrost odnotowano pod kątem mediów społecznościowych: 10,5%, czyli 2,5 miliona osób.

Polscy internauci z przedziału wiekowego 16-64 lata są posiadaczami: smartfonów i innych telefonów komórkowych (98%), laptopów i komputerów (88,9%), tabletów (49,6%), konsol (41,9%), zegarków smart i opasek fitness (33,9%) i innych urządzeń. To właśnie dzięki nim surfują po sieci.

Ile czasu Polacy spędzają online?

Grupa Polaków badanych pod kątem czasu poświęcanego na podejmowanie działań online w 2020 roku objęła ludzi w wieku od 16 do 64 lat. Wśród tych osób przeciętny czas spędzony w sieci każdego dnia wynosił 6 godzin 44 minuty. Dla kontrastu oglądanie telewizji – zarówno tradycyjnej, jak i internetowej – zajmowało jedynie 3 godziny 16 minut, słuchanie tradycyjnego radia zaś 1 godzinę 51 minut.

Ile czasu Polacy spędzają online?

Nieznacznie mniej czasu poświęcaliśmy na słuchanie muzyki online za pośrednictwem serwisów streamingowych: 1 godzinę 10 minut. Jeszcze krócej słuchaliśmy podcastów, bo tylko przez 36 minut dziennie. Nieco większy odsetek badanych wybierał gry wideo na konsoli. Tej rozrywce oddawano się przez 43 minuty dziennie.

O dziwo mniej niż połowa czasu codziennego korzystania z sieci przypadła użytkowaniu mediów społecznościowych. Jak wynika z raportu, social media zajmowały nas przez 1 godzinę 59 minut dziennie. To tylko odrobinę więcej od czasu poświęconego czytaniu wiadomości i artykułów, i to nie tylko online. Prasa pisana bowiem zajmowała nas przez 1 godzinę 16 minut dziennie.

Jak Polacy korzystają z internetu? – przegląd

Jak wynika z badania We Are Social i Hootsuite, Polaków korzystających z sieci jest 31,97 miliona (84,5% populacji). Aż 94,1% z nich robi to przez urządzenia mobilne. Ale to nie jedyne dane, jakimi dysponujemy! W raporcie „Digital 2021” pojawiły się informacje z konkurencyjnych źródeł.

Jak Polacy korzystają z internetu?

Wśród instytucji weryfikujących liczbę internautów w Polsce panuje zgoda – zawsze jest to ok. 30 milionów. Pozornie drobne różnice sprawiają jednak, że proc. albo nie przekraczają granicy 80, albo robią to. Zwróć uwagę na dane przedstawione na obrazku.

Zakupy w internecie w 2020 roku

64,6% polskich internautów powyżej 15 roku życia deklaruje wykonywanie płatności online. Wartość obejmuje zarówno robienie zakupów w sieci, jak i opłacanie rachunków. Co ważne, nie jest zależna od płci – kobiety i mężczyźni dokonują transakcji przez internet tak samo często.

Jak Polacy korzystają z internetu, by dokonać zakupów? Przede wszystkim poszukują samodzielnie – czyni tak aż 88,9%. To wskazówka dla właścicieli sklepów internetowych i serwisów z usługami, by byli obecni w wynikach wyszukiwania. Najlepiej na wysokiej pozycji, za co odpowiada pozycjonowanie. Warto też wspomóc się płatną promocją, czyli kampaniami reklamowymi Google Ads. Jako specjaliści z branży marketingu e-commerce chętnie pomożemy Ci w obu dziedzinach.

Zakupy w internecie w 2020 roku

Sklepy internetowe odwiedziło 96,1% przebadanych. Niewiele mniej, bo 80,7%, wykorzystało zakupową aplikację mobilną. Ostatecznie zakupu dokonało 82,5% (42,9% za pomocą smartfona).

Zakupów online dokonywano w więcej niż 80 proc. w niemal każdej grupie wiekowej. Na zakupy w sieci zdecydowało się najwięcej Polaków w wieku 35-44 lata (85,9%) i najmniej w wieku 55-64 lata (74,3%). Interesujące, że na drugim miejscu, z wynikiem 84,2%, uplasowała się najmłodsza z przebadanych grup wiekowych: 16-24 lata.

Na co polska społeczność wydaje pieniądze w internecie?

W 2020 roku podczas zakupów online zdecydowanie najwięcej wydaliśmy na modę i urodę (5,7 bln dolarów). Na drugim miejscu uplasowały się podróże, mobilność i zakwaterowanie z wynikiem 4,57 bln dolarów. Elektronika i dobra materialne kosztowały nas 2,13 bln dolarów.

Między 1 a 2 bln dolarów zapłaciliśmy za żywność i środki zdrowotne, meble i dodatki do domu, zabawki i przedmioty związane z hobby. Najmniej wydaliśmy na gry wideo i muzykę digitalową – tutaj wartości liczone są już „tylko” w milionach. Wynoszą kolejno 548,7 mln dolarów i 76,94 mln dolarów.

Na co polska społeczność wydawała pieniądze w internecie?

Mimo iż kwota, jaką Polacy korzystający z internetu przeznaczyli na podróże, mobilność i zakwaterowanie, może wydawać się ogromna w świetle pandemii i licznych obostrzeń, w rzeczywistości kategoria odnotowała znaczny spadek względem 2019 roku (49,1%). Pozostałe kategorie cieszyły się przyrostem w wysokości od 19% (hobby) do 29,5% (żywność i produkty zdrowotne).

Rynek e-commerce w Polsce w liczbach

  • W 2020 roku zakupu przez internet dokonało 19,91 miliona Polaków.
  • Branża e-commerce cieszyła się zarobkiem w wysokości 11,99 biliona dolarów.
  • Powyższy wynik oznacza wzrost o 24,2 proc. względem poprzedzającego roku.
  • Przeciętny Polak wydał w internecie 602 dolary.
  • 35,5 proc. transakcji odbyło się za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
  • 61,8 proc. dotyczyło transakcji za przedmioty digitalowe (np. muzykę, streaming filmu).
  • 46,9% zamówień dotyczyło dostawy posiłków. (To 7,06 miliona Polaków i wydatek rzędu 498,2 miliona dolarów).

Raport ruchu w sieci w 2020 roku

Ponad połowa mieszkańców Polski wybiera internet mobilny. W 2020 roku 52,6% ruchu w sieci odnotowano ze smartfonów, 1,2% z tabletów, a 0,02% z innych urządzeń (np. konsol). Korzystanie ze standardowych urządzeń – laptopa czy komputera – cieszyło się mniejszą popularnością. Na tych urządzeniach wygenerowano tylko 46,2% ruchu w internecie. Warto jednak zauważyć, że internet na desktopie cieszył się wzrostem o 9,2%. Może to wynikać z sytuacji epidemiologicznej przekształcającej sposób funkcjonowania ludzi.

Raport ruchu w sieci w 2020 roku

Jak wykazał raport, w 2020 roku polska społeczność internetowa preferowała przeglądarkę Chrome. To z niej korzystało aż 70,7% internautów! Drugi z kolei był Firefox (9,7%), któremu po piętach deptała Opera (6,6%). Dalej pojawiły się przeglądarki Safari (4,4%), Samsung Internet (4%), Microsoft Edge (3,9%). Najmniejszy odsetek badanych wybrał Internet Explorer (0,3%) i pozostałe (0,4%).

Co ciekawe, największym przyrostem proc. cieszyła się przeglądarka Microsoft Edge (87%), a zaraz po niej Opera (33%). Największy spadek odnotował Internet Explorer (61%).

Najwięcej osób korzysta z internetu przez smartfon i inne urządzenia mobilne

Przeszło 30 milionów Polaków zawdzięcza obecność w internecie urządzeniom mobilnym. 94,1% internautów używa dowolnego sprzętu przenośnego. 93,1% wykorzystuje smartfon, a 3,7% telefon innego rodzaju.

Korzystanie z internetu w 2020 roku

Popularność korzystania z internetu za pomocą smartfona wcale nie dziwi. Okazuje się bowiem, że posiadaczami smartfonów jest aż 97,6% internautów w wieku od 16 do 64 lat. Telefon inny niż smartfon ma 9,8% Polaków, a tablet 49,6%.

W opublikowanym niedawno artykule pt. „Responsywna strona vs. mobilna strona internetowa – różnice” wykazaliśmy, że tendencja do przebywania w sieci za pośrednictwem urządzeń mobilnych jest widoczna na całym świecie. Dla posiadaczy stron internetowych oznacza to jedno – muszą przystosować swoje myślenie i witryny do zmian. Muszą być tam, gdzie ich klient. Podążać za nim w ciągłej gotowości do świadczenia usług i oferowania produktów. Wymaga tego również Google, który podczas wyświetlania wyników wyszukiwania preferuje strony responsywne i mobilne.

Korzystanie z sieci w świetle systemów operacyjnych mobile

Działania internetowe najczęściej wykonywaliśmy na urządzeniach mobilnych z systemem operacyjnym Android (93%). Jednocześnie system ten odnotował spadek popularności w wysokości 1,6% względem 2019 roku.

Korzystanie z sieci w świetle systemów operacyjnych mobile

Największym wzrostem zainteresowania cieszył się Apple iOS – aż o 49% w stosunku do poprzedniego roku. Sumarycznie wygenerował jednak tylko 6,5% ruchu w internecie.

Znikomy odsetek ruchu przypadł systemom operacyjnym Samsung OS (0,2%) i innym (0,4%).

Zakupy i inne czynności internetowe w aplikacjach na telefon

Wracamy do grupy polskich internautów w wieku 16-64 lata. Jak wynika z raportu, aż 91% z nich korzystało z aplikacji do prowadzenia rozmów (chat apps takich jak Messenger). Nawet więcej używało aplikacji mediów społecznościowych: 93,3%. Ponad 80% robiło zakupy i oddawało się różnorodnym rozrywkom, np. oglądaniu filmików wideo. Z bankowości online korzystało 57,7%.

Najpopularniejsze aplikacje mobilne w 2020 roku

Aplikacji z mapami używało 78,5%. Muzycznych – 56,1%. Z grami – 50,2%. Mniej niż połowa, ale i tak sporo osób zaufało aplikacjom zdrowotnym – 33,7%. W 2020 roku za to mało flirtowaliśmy online. Aplikacje służące do randkowania cieszyły się uwagą zaledwie 10,6% internautów mobilnych.

Którą aplikację wybrało najwięcej Polaków?

Pod względem liczby aktywnych użytkowników zaszczytne pierwsze miejsce wśród aplikacji dostępnych na urządzenia mobilne zajął Messenger (1) należący do Facebooka. Zaraz po nim pojawił się sam Facebook (2). Następne w kolei były WhatsApp (3), Allegro (4), Instagram (5), Spotify (6), Inpost Mobile (7), OLX.PL (8), Netflix (9) i AlieExpress (10).

Którą aplikację wybrało najwięcej Polaków?

Nieco inaczej wygląda ranking pobrań aplikacji. Pierwsze miejsce pozostało niezmienne, za to już na drugim pojawił się Inpost Mobile. Kolejne pozycje zajęły Vinted (3), TikTok (4), WhatsApp (5), Microsoft Teams (6), Allegro (7), Netflix (8), Facebook (9) i Instagram (10).

Prowadzisz biznes online? Bądź tam, gdzie Twoi potencjalni klienci! Promuj się na Facebooku, tworząc dobrane do grupy docelowej i skuteczne kampanie reklamowe. Skontaktuj się z nami, by uzyskać wsparcie w działaniach marketingowych.

Jak Polacy korzystają z internetu, by odkrywać marki i produkty?

Na deser zostawiliśmy raport ze sposobów wyszukiwania firm, marek, produktów i usług przez Polaków w 2020 roku. Jeżeli pracujesz w branży e-commerce i posiadasz stronę internetową, koniecznie przyjrzyj się tym danym.

Jak Polacy korzystają z internetu, by odkrywać marki i produkty?

Jak wynika z wykresu, polscy internauci najczęściej poszukują informacji o nieznanych markach i produktach, wpisując wybrane frazy w wyszukiwarki (warto zaznaczyć, że najpopularniejszą jest Google). Robi tak aż 43,6%. Na kolejnych miejscach stoją odwiedzanie serwisów porównawczych (41,9%), witryn z recenzjami użytkowników (41,4%), stron z opiniami „szeptanymi” (40,9%). Dopiero potem – z wynikiem 34,8% – wyświetlane są serwisy należące do samych marek.

Jak Polacy korzystają z internetu? Pozycjonowanie

Jeżeli chcesz docierać do potencjalnych klientów w internecie w 2021 roku, masz do dyspozycji działania takie jak:

  • pozycjonowanie strony – dzięki niemu Twoja strona ukaże się użytkownikom wyszukiwarek na wybrane frazy kluczowe na wysokiej pozycji w wynikach organicznych,
  • kampanie reklamowe Google Ads – za ich sprawą Twoja strona pojawi się polskim internautom w wynikach płatnych wyszukiwarki Google, czyli na samej górze,
  • SEO PR – umiejętnie wykonywana szeptanka zapewni Twojej marce widoczność w sieci i sprawi, że potencjalni klienci poszukujący opinii trafią na pozytywne wypowiedzi (poznaj tajemnice szeptanki),
  • kampanie reklamowe w social media – Polacy korzystają z nich na co dzień: do poszukiwania informacji o markach, ale nie tylko,
  • content marketing – strona firmowa także powinna być źródłem wartościowych informacji dla Polaków gotowych do skorzystania z Twojej oferty.

Skoro już wiesz, jak Polacy korzystają z internetu, połącz kanały promocyjne i bądź wszędzie tam, gdzie Twoi potencjalni klienci. Podejmij wyzwanie i osiągnij szczyt konwersji z FunkyMedia!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *