Sposoby na budowanie świadomości marki w internecie

Prowadzenie firmy w małym mieście, gdzie nie ma konkurencji bądź jest znikoma, wydaje się łatwe. W internecie jest inaczej. Tu nie wystarczy być firmą, nawet rzetelną i profesjonalną. Trzeba stać się czymś znacznie ważniejszym: marką. Ta druga składa się z wielu elementów, od zestawu wartości po sposób komunikacji z klientami. Nie czekaj, aż konkurencja weźmie się za e-branding i zostawi Cię w tyle. Zacznij budowanie świadomości marki w internecie już dziś. Skorzystaj ze sprawdzonych sposobów!

Budowanie świadomości marki w internecie – po co?

Jak wyjaśniliśmy w artykule pt. E-branding – co to jest i czemu służy?, budowanie świadomości marki daje ogrom korzyści, wśród których znajdują się:

  • zwiększenie sprzedaży, ponieważ klient jest gotowy zapłacić więcej za produkt marki, z której wartościami się zgadza i której ideały podziela,
  • rozpoznawalność i łatwa identyfikacja na tle konkurencji,
  • lojalność klienta i gotowość do ponownego skorzystania z usług marki,
  • pozyskiwanie osób będących nie tylko klientami, ale również fanami i ambasadorami. Takich, którzy bronią marki w publicznych sporach, przedkładają ją ponad inne, są gotowe do kupowania niemal dowolnych produktów, byle były oferowane przez właśnie tę markę,
  • oddolne działania użytkowników promujących produkty, np. poprzez udostępnianie w social media i na blogach, co prowadzi do samoistnego rozprzestrzeniania się wizerunku marki w internecie,
  • sukces budowania skojarzeń wizualnych bądź tekstowych, dzięki czemu kiedy potencjalny klient widzi przekaz konkurencyjnych firm, a reklama ma podobny kolor, napis czy inny element, zaczyna myśleć o tej pierwszej marce.
Sposoby na budowanie świadomości marki w internecie

Szczegółowy opis tego, czym jest e-branding, oraz podstawowe aspekty, na które należy zwrócić uwagę, by zbudować mocny i pozytywny wizerunek marki, przedstawiliśmy w przytoczonym wyżej artykule. Zachęcamy do przeczytania go i potraktowania jako bazy niniejszego poradnika.

Strona internetowa: domena

Działania marketingowe mające na celu budowanie świadomości marki w internecie trudno prowadzić bez strony internetowej, na którą można by odesłać zainteresowanych klientów po więcej informacji. Zdarzają się firmy, które prowadzą wyłącznie fanpage na Facebooku czy Instagramie, jednak z reguły nie polecamy takiego rozwiązania.

Strona internetowa to po pierwsze wizytówka, po drugie wirtualny oddział firmy. Jeżeli chcesz zbudować wyrazistą, zapadającą w pamięć i unikalną markę, zacznij właśnie od niej. Przede wszystkim dobrze przemyśl nazwę strony – domenę. W budowaniu wizerunku marki w internecie pomaga zwłaszcza adres związany z nazwą firmy. Możesz połączyć go ze słowem kluczowym, by ułatwić pozycjonowanie. Możesz też kupić domenę, której nazwa jednocześnie zawiera słowa kluczowe pod SEO i stanowi element Twojego hasła marketingowego. Przykładowo polska marka słodyczy Odra korzysta z domeny: najlepiejrazem.pl.

Strona internetowa: domena

Budowanie wizerunku marki za pomocą logo, szablonu i elementów wizualnych

Zadbaj również o warstwę wizualną strony internetowej. Nie korzystaj z gotowego, darmowego szablonu, którego używa wiele innych firm. Zleć stworzenie unikalnego, dopasowanego do logo. Pamiętaj też, by przygotować spójne wizualnie plansze i szablony postów w mediach społecznościowych. Warto, by odbiorcy widząc Twoje publikacje w social media, od razu wiedzieli, że pochodzą od Ciebie. Zobacz, jak robią to marki takie jak Winiary czy Kupiec.

Kreowanie wizerunku marki poprzez treści

Różne treści trafiają do różnych odbiorców, ponadto każda platforma premiuje inne formy publikacji. Na blogu firmy działającym na stronie internetowej publikuj wartościowe wpisy, zwłaszcza typu evergreen. Są aktualne przez długi czas, doskonale się pozycjonują i regularnie sprowadzają na stronę nowych użytkowników, generując ruch. Poza artykułami na swój blog twórz wpisy gościnne u innych. Doskonale przekłada się to na budowanie świadomości marki w internecie i korzystnie wpływa na SEO, ponieważ pozyskujesz linki dofollow prowadzące do witryny.

Do działań e-brandingowych dodaj tworzenie infografik, prezentacji, filmów, e-booków. Niech te materiały będą wartością dodaną dla odbiorców, formą reklamy zaś jedynie przy okazji. W niemal każdej branży można organizować webinary i nagrywać podcasty. To świetne źródło informacji dla osób, które nie mają czasu na czytanie, za to chętnie obejrzą coś w czasie prasowania bądź posłuchają w samochodzie, kiedy będą wracać do domu z pracy.

Kreowanie wizerunku marki poprzez treści

Branding treści darmowych

Budowanie wizerunku marki poprzez dostarczanie darmowych treści nie oznacza, że nie możesz na nich zarabiać. Tutaj walutą stają się rozpoznawalność, popularność i pozytywny odbiór. Pamiętaj więc, by tworzone przez Ciebie materiały – zwłaszcza graficzne: infografiki, e-booki – miały element pozwalający na identyfikację marki. Wystarczy logo, choć możesz też dodać małe ikony strony internetowej i głównych kont w mediach społecznościowych.

Szczególne względy dla wybranych odbiorców – newsletter

Użytkownicy, którzy dobrowolnie subskrybują Twój newsletter, docenią treści przygotowane tylko dla nich bądź takie, do których mają dostęp jako pierwsi. Jeżeli nie masz czasu na obszerne działania promocyjne, wystarczy, że nagrasz jeden film i opublikujesz na YouTubie wersję skróconą, podczas gdy użytkownicy subskrybujący newsletter dostaną pełną.

Poza tym wysyłaj wiadomości regularnie. Jeśli w danym tygodniu nie przygotowałeś wartości dodanej, nie szkodzi. Wyślij np. spis treści poradnikowych, które pojawiły się na blogu, a na przeczytaniu których klient rzeczywiście skorzysta.

Szczególne względy dla wybranych odbiorców - newsletter

Widoczność: witryna internetowa, social media i nie tylko

Działania marketingowe prowadź na różnorodnych platformach. Twój plan strategiczny powinien obejmować zarówno wspomnianą już stronę internetową, jak i blogi, fora, social media. E-branding możesz śmiało rozpocząć od założenia wielu profilów w sieci – na forach, w mediach społecznościowych. Publikuj informacje w wielu kanałach, by sprawdzić, skąd pozyskujesz najwięcej klientów. W końcowej fazie będziesz mógł skupić się na platformie przynoszącej największą konwersję.

Pamiętaj, że e-branding wymaga testów i szeroko zakrojonych działań. Efektów nie zobaczysz od razu, ale nie zniechęcaj się. By zwiększyć świadomość i widoczność marki, musisz pojawić się nawet tam, gdzie jest mało Twoich potencjalnych klientów. Jeśli nie jesteś pewny swojej grupy docelowej, bo dopiero stawiasz pierwsze kroki w świecie biznesu, szeroko zakrojony e-branding znakomicie Ci się przysłuży.

Budowanie świadomości marki w internecie poprzez pozycjonowanie strony

Jednocześnie należy prowadzić standardowe działania pozycjonerskie, bo kiedy marka zacznie być rozpoznawalna w sieci, zainteresowane nią osoby będą wpisywały w Google nazwę. Zadbaj o to, by w wynikach wyszukiwania trafiły na Twoją stronę internetową, a nie na wypowiedź jakiegoś klienta, być może nieszczególnie zadowolonego, na forum. Ponadto musisz pilnować, by w witrynie absolutnie zawsze znajdowały się aktualne informacje o Twojej firmie i ofercie.

Budowanie świadomości marki w internecie poprzez pozycjonowanie strony

Remarketing a świadomość marki w internecie

Kreowanie świadomości marki w internecie dobrze wesprzeć kampaniami płatnymi. Szczególnie korzystne są reklamy w Google Ads i na Facebooku, ponieważ umożliwiają zastosowanie remarketingu.

Utworzenie reklamy śledzącej potencjalnych klientów wymaga umieszczenia na stronie internetowej specjalnego kodu HTML (tagu Google lub piksela Facebooka). Dzięki niemu zyskujesz unikalne informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy korzystają z Twojej witryny. Na podstawie zgromadzonych danych będziesz w stanie utworzyć odmienne grupy docelowe i skierować do nich różne kampanie reklamowe. Przykładowo inną reklamę powinni zobaczyć użytkownicy, którzy porzucili koszyk przed finalizacją zakupu, inną zaś ci, którzy zakupu dokonali.

Przeczytaj, na czym dokładnie polega remarketing. Dowiedz się, w jaki sposób wykorzystać go w działaniach marketingowych.

Remarketing a świadomość marki w internecie

Sposób komunikacji z klientami

Branding online nie polega wyłącznie na byciu w sieci. Nie oznacza tylko ciągłego zwiększania widoczności. To za mało. Liczy się również aktywne uczestniczenie w wydarzeniach i branie pod uwagę opinii osób, do których chce się dotrzeć. W efekcie do budowania pozytywnego wizerunku marki niezbędne jest przestawienie się z monologu na dialog. Doskonale sprawdzają się do tego social media. W mediach społecznościowych takich jak Facebook czy Instagram możesz odpowiadać komentującym, dodawać reakcje do ich wypowiedzi, wchodzić z nimi w dyskusje.

Aby prowadzić „marketing bliski człowiekowi”, potrzebny jest jeszcze jeden składnik. W praktyce bowiem okazuje się, że wcale nie wystarczy odpowiadać na komentarze i rozmawiać z odbiorcami. Liczy się jeszcze jakość dialogu. Ogromne znaczenie ma to, jak wygląda język komunikacji. Czy jest dostosowany do grupy odbiorczej (wieku, płci, wykształcenia itd.)? Czy pasuje do platformy (np. w mediach społecznościowych można pisać mniej oficjalnie niż na stronie internetowej)? Należy to ustalić jeszcze przed rozpoczęciem działań marketingowych mających na celu promocję wizerunku marki.

Sposób komunikacji z klientami

Budowanie świadomości marki poprzez korzyści dla społeczności

Jeśli chcesz szybko i skutecznie zwiększyć liczbę sympatyków marki, w działaniach marketingowych uwzględnij darmowe treści, benefity, prezenty dla klientów. W mediach społecznościowych i na blogu organizuj konkursy i zabawy, m.in. z udostępnianiem postu konkursowego (przy okazji pozyskasz naturalne linki do strony). Rób losowania i wysyłaj upominki do wybranych osób, np. tych, które w ciągu roku dokonały największej liczby zamówień w Twoim sklepie.

Dbaj zarówno o zadowolonych, jak i niezadowolonych klientów. Od czasu do czasu wysyłaj losowym osobom bonusowe produkty w paczce albo oferuj darmowe usługi. Stwórz program partnerski, dzięki któremu użytkownicy będą zarabiali na sprzedaży za pomocą linków afiliacyjnych. Alternatywą jest program referencyjny, dzięki któremu promotorzy dostaną zniżkę lub bonus za sprowadzenie nowych klientów.

Odzyskiwanie odbiorców, których (niemal) straciłeś

Każdej firmie zdarza się wpadka. Rzecz w tym, by umieć się do niej przyznać i przekuć ją w wartość. Dla wizerunku marki korzystne jest opracowanie unikalnej procedury komunikacji z klientem, który złożył reklamację bądź chce zrezygnować z usług. Po pierwsze należy się dowiedzieć, dlaczego już nie chce usługi. Powiadomić go – np. mailowo – że marce jest przykro z powodu chęci odejścia. Jeśli zależy Ci na zatrzymaniu klienta, zaproponuj mu benefit. W przypadku reklamacji zastosuj coś niezwykłego. Jeśli to duża wpadka, może nagrasz dla niego specjalny filmik z kreatywnymi przeprosinami?

Odzyskiwanie odbiorców, których (niemal) straciłeś

Strategia działania marki w kryzysie

Niezbędnym elementem strategii biznesu jest procedura działania marki w obliczu kryzysu. Marka to składający się na nią ludzie, a ludzie niestety popełniają błędy. Być może zdarzy Ci się rozesłać klientom niewłaściwe produkty, i to na dużą skalę. Być może produkty będą właściwe, ale okażą się wadliwe i klientom stanie się przez nie krzywda. Być może ktoś włamie się na stronę i wyśle do subskrybentów newslettera obraźliwe wiadomości. A może to Ty popełnisz faux pas w poście w social media. Możliwych pomyłek i wpadek jest tyle, że dałoby się z nich zrobić obszerny katalog.

Jak wspomnieliśmy w poprzednim podpunkcie, ważne jest to, jak zareagujesz na problem. Czy zamieciesz go pod dywan, przemilczysz, skasujesz kontrowersyjną treść i udasz, że nigdy jej nie opublikowałeś? Budowanie wizerunku marki to także sposób, w jaki zarządzasz kryzysem.

Słuchanie obecnych i potencjalnych klientów

Słuchaj, czego chcą Twoi klienci. Pozwalaj im na współtworzenie produktów i usług! Organizuj konkursy na nową szatę graficzną, nazwę, smak/zapach produktu. Wiele popularnych marek działa w ten sposób. Na przykład Starbucks, którego jedna z najpopularniejszych sezonowych kaw smakowych – Pumpkin Spice Latte – została wymyślona właśnie przez klienta. Podobnie zrobiła marka Lay’s, organizując zabawę „Wymyśl nowy smak Lay’s”.

Słuchanie obecnych i potencjalnych klientów

Reagowanie na bieżące wydarzenia

Prowadząc e-branding w social media, reaguj na bieżące wydarzenia. Budowanie świadomości marki w internecie staje się łatwiejsze, gdy wypowiadasz się na temat, który aktualnie porusza użytkowników. Nie musi być to temat kontrowersyjny, trudny ani ciężki! Poszukaj w internecie przykładów najświeższych publikacji typu real-time marketing i zobacz, jak robią to popularne marki.

Ponadto wspieraj wartościowe akcje, np. dobroczynne. Jeśli pojawi się przy nich Twoje logo, wizerunek marki zostanie powiązany z wartościami, na których opiera się dana akcja. Ochrona środowiska? Opieka nad słabszymi? Poprawa jakości polskiej gospodarki? To Twoja marka – sam zdecyduj, z czym chcesz być kojarzony.

Wiarygodność marki: zgodność produktu i usługi z obietnicą

To trywializm, ale nie ma mowy o pozytywnym wizerunku marki, jeśli obietnice zaczynają się i kończą na obietnicach właśnie. Musisz oferować produkty wysokiej jakości i realizować usługi w taki sposób, jaki zadeklarowałeś, aby zyskać nieocenioną wartość: wiarygodność.

Nigdy nie publikuj w sieci informacji – czy to oficjalnych na stronie, czy mniej oficjalnych w social media – które ukazują Ciebie lub Twoją ofertę w lepszym świetle, niż ma to miejsce w rzeczywistości. Klienci szybko zweryfikują prawdomówność, a skutki w przypadku odkrycia kłamstwa mogą okazać się dotkliwe. Czarny PR nie jest łatwy zwalczenia, zwłaszcza gdy jest prawdziwy.

Wiarygodność marki

SEO PR pomaga budować świadomość marki w internecie

Odpowiedzią na niesłuszny czarny PR może być SEO PR. Zresztą pozycjonowanie wizerunku marki jest korzystne w każdej sytuacji, również takiej, w której dopiero ruszasz na podbój rynku i nie jesteś znany. Dzięki SEO PR osobie, która wpisze w Google nazwę Twojej firmy, w wynikach wyszukiwania pojawią się Twoja strona internetowa oraz witryny, blogi i fora, na których została wymieniona nazwa firmy. Zadbaj o to, by przekaz był pozytywny!

Budowanie świadomości marki w internecie za sprawą SEO PR warto prowadzić wielokanałowo. Dowiedz się, czym jest szeptanka i jak wpływa na wizerunek marki.

Psst! Pamiętaj, by prowadzić monitoring opinii w internecie na bieżąco. Im szybciej zareagujesz na negatywne opinie, tym lepiej dla wizerunku marki.

SEO PR pomaga budować świadomość marki w internecie

Naturalne nasycanie rynku pozytywnymi opiniami o marce

W budowanie świadomości marki w internecie włącz klientów. Kiedy dokonają zakupu, podziękuj za pomocą wiadomości e-mail. Przy okazji poproś o opublikowanie recenzji bądź opinii w social media albo w innym, dowolnym miejscu. Zaproponuj im wrzucenie zdjęcia z produktem i oznaczenie Twoim unikalnym hasztagiem, jeśli mają konto na Instagramie. W poście na Facebooku zaś mogą oznaczyć Twój fanpage. Ponadto nie bój się prosić o komentarze i reakcje na blogu i pod postami. Dzięki nim ulepszysz strategię marketingu.

Ale to nie wszystko! Istnieje także dodatkowa zaleta. Otóż im popularniejsza – i bardziej lubiana – będzie Twoja marka, tym mniej czasu zajmie Ci wykonywanie działań SEO PR. Lwią część marketingu opinii przejmą zadowoleni klienci dzielący się w internecie swoim pozytywnym doświadczeniem w kontakcie z Twoją marką.

Naturalne nasycanie rynku pozytywnymi opiniami o marce

E-branding partnerski – budowanie świadomości marki we współpracy

Wiele firm do kreowania wizerunku marki online wykorzystuje znane postacie, np. blogerów, youtuberów lub innych influencerów. Tego typu współpraca może być albo głośna i zjawiskowa (wówczas ma miejsce równorzędna relacja partnerska), albo cicha i traktowana jako delikatne wsparcie (w efekcie każda strona uzyskuje inne korzyści, np. marka promocję, a influencer darmowe produkty bądź wynagrodzenie finansowe).

Partnerstwo w szerzeniu wizerunku marki w sieci to także wspomniane już stosowanie programów afiliacyjnych i referencyjnych – rozważ je. Zaproponuj wzajemne promowanie marek producentom, dostawcom i właścicielom sklepów, z którymi już współpracujesz.

Budowanie świadomości marki w internecie stanowi proces, nierzadko długi, a już na pewno wieloskładnikowy. Na szczęście nie musisz rozpoczynać e-brandingu samodzielnie, wypuszczając się w nieznane. Pomocną dłoń podamy Ci my – agencja digitalowa zajmująca się promowaniem firm, marek i stron internetowych. Przygotujemy strategię zwiększania widoczności marki dopasowaną do Twoich celów i możliwości. Doradzimy Ci, na jakie działania warto położyć nacisk w Twojej unikalnej sytuacji. Napisz do nas!

E-branding partnerski - budowanie świadomości marki we współpracy

Więcej treści marketingowych w FunkyMedia

Hej, nie opuszczaj nas zbyt prędko!  Budowanie świadomości marki to na pewno nie jedyny temat, jaki Cię interesuje. Koniecznie zajrzyj na nasz blog i zobacz, o czym piszemy. Znajdziesz tam porady w kwestii SEO, kampanii reklamowych, tworzenia wartościowych treści. Na nich również skorzysta wizerunek Twojej marki w sieci.