Na ile słów kluczowych pozycjonować stronę internetową?

Skoro zainteresowałeś się kwestią słów kluczowych, zapewne przygotowujesz się do pozycjonowania strony internetowej. Jedno z pierwszych pytań, na które przyjdzie Ci znaleźć odpowiedź, brzmi: ile wybrać? W końcu liczba słów kluczowych wpłynie na to, ilu osobom Twoja strona wyświetli się w wynikach wyszukiwania. Mamy dobrą wiadomość – trafiłeś we właściwe miejsce! Dziś podpowiemy Ci, ile fraz i słów kluczowych wybrać, by proces pozycjonowania przebiegał sprawnie i efektywnie. Zapraszamy do lektury.

Na początek: frazy a słowa kluczowe

Jeżeli dopiero rozpoczynasz przygodę z pozycjonowaniem strony internetowej, kwestie techniczne czy nazewnictwo mogą nie być Ci znane. Zacznijmy więc od zdefiniowania fraz i słów kluczowych. W artykule pojawiają się oba terminy. Czym się różnią?

W praktyce słowa kluczowe i frazy – zwane również frazami kluczowymi – oznaczają dokładnie to samo. Są to te słowa, na które witryna jest widoczna w wynikach wyszukiwania i które odpowiadają na pytania zadawane przez użytkowników wyszukiwarek. W węższym ujęciu można przyjąć, iż słowa kluczowe są pojedyncze (pozycjonowanie, buty, fryzjer itd.), frazy zaś rozbudowane (pozycjonowanie strony internetowej, letnie buty damskie, dobry fryzjer dla dzieci itd.). Warto jednak zapamiętać pierwszą definicję, ponieważ przez specjalistów SEO stosowana jest częściej.

Słowa kluczowe a frazy kluczowe

Od czego zależy liczba słów kluczowych?

Zróżnicowanie pomiędzy witrynami internetowymi, branżami, grupami docelowymi, możliwościami i potrzebami firm oraz innymi aspektami sprawia, że liczba słów kluczowych nie jest stała. Część witryn będzie wymagała pozycjonowania na kilkadziesiąt czy nawet kilkaset fraz. Części wystarczy od kilku do kilkunastu.

Aspekty wpływające na dobór liczby to m.in. wielkość strony, rodzaj (one page, blog, rozbudowany serwis), branża, stałość/sezonowość treści, możliwości finansowe firmy, wielkość asortymentu. Warto też wziąć pod uwagę fakt, czy strona pozwala na rozbudowę treści, np. poprzez blog. Należy bowiem wiedzieć, że działania SEO wymagają stosowania ustalonych fraz w obrębie witryny.

Im więcej słów, tym większa szansa na TOP 10?

Jeśli chodzi o stanowisko Google, nie istnieje tekst z wytycznymi podającymi optymalną ilość fraz. Nie ma też dolnej ani górnej granicy. Teoretycznie możesz pozycjonować stronę na milion. Praktycznie – nie jest to opłacalne. Po pierwsze efekty pozycjonowania na ogrom fraz są słabsze, bo każdej poświęcasz mniej miejsca. Aby działania SEO przyniosły oczekiwany rezultat, słowa kluczowe muszą być właściwie dobrane i dostatecznie często powtarzane w treści. Sam content zaś powinien być stale aktualizowany, odświeżany, by Google nie uznał serwisu za martwy.

Po drugie duża ilość słów kluczowych może obniżyć ich siłę. Przykładowo jeśli chcesz pozycjonować sklep wielobranżowy na frazy związane z każdą kategorią i liczysz na TOP 10, możesz się przeliczyć. Im węższa specjalizacja działalności, tym lepiej dla SEO.

Trzecie ryzyko wiąże się z chęcią odpowiadania na zapytania sprzedażowe. Oczywiście takie są najcenniejsze, jednak kiedy wybiera się słowa kluczowe brzmiące nienaturalnie i stosuje na stronie internetowej w formie nieodmienionej (np. fryzjer damski Kraków), ryzykuje się otrzymaniem kary od Google. Do fraz warto podchodzić rozsądnie, zwłaszcza że roboty wyszukiwarki radzą sobie z odmianą i rozumieją kontekst wypowiedzi. Linki także należy pozyskiwać na zróżnicowane anchory. Jeżeli chcesz wiedzieć o tej kwestii więcej, przeczytaj artykuł: Anchor text – co to jest i jakie ma rodzaje?

Ile słów kluczowych pozycjonować?

Ogromna ilość słów kluczowych w skąpej treści

W pierwszym przypadku „optymistycznie” założyliśmy, że dobór zbyt dużej liczby fraz poskutkuje co najwyżej niemożnością zmieszczenia ich w tekstach na stronie i część przepadnie. Niestety czasem dzieje się inaczej. Właściciel serwisu jest zdeterminowany, by wykorzystać wszystkie, i to bez rozbudowywania treści. W efekcie upycha słowa kluczowe w każdym zdaniu, wymienia je po przecinku w opisach grafik, title i meta description, a nawet ukrywa w kodzie HTML. Są to praktyki Black Hat SEO, za które może otrzymać karę w postaci filtra (ograniczenie widoczności) albo nawet bana (całkowite usunięcie strony z wyników wyszukiwarki).

Unikniesz pokusy upychania fraz w treści dzięki temu, że wraz z firmą pozycjonującą wybierzesz rozsądną liczbę słów kluczowych. 🙂

Jak podzielić słowa kluczowe?

Kiedy ustalisz, na ile słów kluczowych pozycjonować stronę, możesz przejść do wyboru. Ale, ale, nie tak prędko! Najpierw weź na tapet temat podziału fraz na rodzaje. Sprawdź przybliżoną liczbę wyszukiwań w narzędziach typu Semstorm czy Senuto. Warto także skorzystać z planera słów kluczowych Google, który powstał na potrzeby tworzenia kampanii Google Ads, niemniej sprawdza się również podczas dobierania słów kluczowych do pozycjonowania.

Frazy główne i dodatkowe

Każda strona wymaga innych fraz głównych i dodatkowych. W przypadku witryny, która jest nowa bądź nie była wcześniej pozycjonowana, warto zacząć od fraz, których liczba wyszukiwań nie przekracza tysiąca. Dzięki nim strona szybciej pojawi się w wynikach i zacznie przynosić oczekiwaną konwersję. Stanie się tak, ponieważ mniejsza liczba wyszukiwań wiąże się z mniejszą konkurencyjnością słów kluczowych. Po uzyskaniu satysfakcjonujących efektów można pokusić się o popularniejsze słowa.

Z kolei w przypadku strony z długą historią i obecnej w wynikach wyszukiwania na wysokich pozycjach jako główne frazy można wybrać te z kilkutysięczną liczbą wyszukiwań, jako dodatkowe zaś potraktować szerokie frazy z long tail.

Wykorzystywanie głównych i dodatkowych fraz SEO

Lokalne pozycjonowanie stron

Jeżeli Twoja firma działa lokalnie, masz do dyspozycji słowa kluczowe związane z lokalizacją. Możesz wykorzystać zarówno miasto, jak i dzielnicę. Czasem nawet ulicę, jeśli jest długa i mieści się na niej Twoja konkurencja. Uwaga! Nie należy jednak pozycjonować się ani na adres konkurencji, ani na jej nazwę czy domenę.

Firma świadcząca usługi na większym terenie poprzez działania SEO może szukać klientów w obrębie województwa czy regionu. W przypadku posiadania filii w różnych miastach dla każdego da się dobrać słowa kluczowe, aby pozycjonować oddzielne podstrony skierowane do klientów mieszkających w konkretnych częściach Polski. Również sklepy internetowe działające na terenie całego kraju mogą przetestować pozycjonowanie lokalne, zwłaszcza jeśli zależy im na zwiększeniu konwersji z wybranej miejscowości, bo np. planują otworzyć w niej sklep stacjonarny.

Long tail, czyli frazy z długiego ogona

Frazy typu long tail są korzystne bez względu na wielkość działalności czy strony internetowej. Długi ogon pozwala trafić do klientów o bardziej sprecyzowanych potrzebach. Takich, którzy mają konkretne zapytania: przykładowo chcą kupić nie jakiekolwiek buty, ale zimowe buty dla dzieci. Często doskonale wiedzą, czego szukają, i jeśli znajdą to na Twojej stronie – wygrasz. Podsumowując: konkretne frazy sprzedażowe z długiego ogona przynoszą doskonałą konwersję, dlatego dobrze z nich korzystać.

Wykorzystywanie słów kluczowych z długiego ogona

Przede wszystkim frazy wyszukiwane i konwertujące

Często się zdarza, że klienci niedoświadczeni w SEO wymarzą sobie słowa kluczowe niskiej wartości, np. odnoszące się do nazwy produktu. Chcą, by to właśnie na nie była pozycjonowana strona. Wystarczy jednak zrobić krótkie rozeznanie w narzędziach typu Senuto czy Semstorm, by przekonać się, że preferowane frazy nie są wyszukiwane. Pojawienie się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwarki na nie może być łatwe, ponieważ żadna inna firma nie uwzględnia ich w strategii marketingowej. Jest to jednak strata budżetu przeznaczonego na SEO, gdyż wysoka pozycja nie będzie miała żadnego wpływu na konwersję. A to przecież o nią chcesz zawalczyć!

Liczba fraz kluczowych dla małej firmy

Jeżeli to Twoje pierwsze pozycjonowanie, witryna jest mała, a budżet marki ograniczony, zdecyduj się na mniejszą liczbę słów kluczowych – nawet dziesięć. Pozycjonowanie strony na sprzedażowe słowa kluczowe z długiego ogona liczące do tysiąca wyświetleń miesięcznie pozwolą Ci szybciej pojawić się na szczycie wyników wyszukiwania Google, a tym samym dotrzeć do użytkownika i sprzedawać. Kiedy zobaczysz efekty, będziesz mógł rozszerzyć pakiet o kolejne słowa.

Słowa kluczowe dla średniego i dużego przedsiębiorstwa

Przy większym budżecie i rozbudowanej strukturze można od razu pozycjonować stronę nawet na sto słów kluczowych. Pamiętaj jednak, by robić to z głową! Czas optymalizacji witryny przy kilku frazach wynosi zaledwie parę dni. Z kolei optymalizacja stron internetowych pozycjonujących się szeroko stanowi długi proces. Polega na stałym rozbudowywaniu serwisu za pomocą tekstów SEO i wplataniu słów kluczowych w te już obecne w witrynie.

Małe i duże firmy a pozycjonowanie

Na ile słów kluczowych pozycjonować stronę na początku?

Bezpieczne, sprytne i rozsądne jest wybranie co najmniej kilku, czasem nawet kilkunastu słów kluczowych dotyczących branży, w której działasz. Pozycjonowanie tylko jednej frazy sprawi, że nawet jeśli wyświetlisz się w wynikach na pierwszym miejscu, trafisz do mniejszej liczby użytkowników, niż gdybyś celował szeroko. Choć zdarzają się wyjątki, ogólna zasada brzmi: lepiej zadbać o widoczność strony w pierwszej dziesiątce wyników na wiele fraz niż uzyskać pierwsze miejsce dla tylko jednej.

Wybranie kilku słów kluczowych i częstsze pojawianie się wynikach wyszukiwania sprzyja również rozpoznawalności marki. Użytkownicy zaczynają kojarzyć Twoją firmę z daną branżą, co zwiększa szansę, że staną się Twoimi klientami w przyszłości. Mało tego! Budujesz w ten sposób wizerunek siebie jako eksperta. Skoro użytkownicy ciągle widują powiązane teksty na dany temat Twojego autorstwa, musi to oznaczać, że znasz się na rzeczy i można Ci zawierzyć.

Przeczytaj więcej o budowie wizerunku marki: Jak skutecznie budować wizerunek firmy w internecie?

Sprawdź, na ile słów kluczowych pozycjonuje się konkurencja

W doborze fraz kluczowych pomoże Ci podejrzenie działań konkurencji. Do sprawdzenia widoczności rywalizujących z Tobą firm wykorzystasz m.in. Semstorm i Senuto. Przekonaj się, która fraza przynosi Twoim rywalom największą liczbę wejść na strony. Zastosuj ją również u siebie. Pamiętaj tylko, by brać pod uwagę strony należące do firm podobnych do Ciebie pod względem możliwości. Jako drobny sprzedawca żywności nie powinieneś stawiać się w opozycji do Carrefoura czy Auchan online.

Sprawdzanie konkurencji - ilość słów kluczowych

Dodawanie słów kluczowych dzięki Google Search Console

Po wybraniu fraz warto regularnie monitorować stronę w Google Search Console, by wiedzieć, które sprawdzają się najlepiej i dają konwersję. Jeśli zobaczysz, że strona jest widoczna na dane słowo na odległej pozycji, możesz podjąć działania w kierunku lepszej optymalizacji. Dodaj teksty na stronie, nasyć słowami kluczowymi, wykorzystaj je także w title i opisach alternatywnych zdjęć. Jeżeli wynik ma wiele wyświetleń, za to internauci rzadko go klikają, zastanów się, co nie działa. Być może meta description nie zachęca do odwiedzenia serwisu? Przekonaj się, dlaczego należy o niego zadbać: Pozycjonowanie stron poradnik – część 2. Opis strony – meta description.

Narzędzie Google da Ci również wskazówki dotyczące słów kluczowych, na które jesteś widoczny, a których nie uwzględniłeś w strategii SEO. Jeżeli pozycjonowanie właśnie na nie przyprowadzi na stronę dodatkowych użytkowników – świetnie. Po kilkumiesięcznym okresie zrobisz ewaluację i część słów kluczowych dodasz, część wyrzucisz.

Analiza ruchu w Google Analytics

Zaglądaj również do Google Analytics. Dowiesz się, które tematy najbardziej angażują użytkowników. Dzięki temu będziesz mógł dane frazy poszerzyć i uwzględnić podobne do nich. Być może użytkownicy wpisują w internecie synonimy (buty vs. obuwie)? Zdrobnienia (buty vs. buciki)? Konkretne rodzaje (buty vs. kozaki)? Regionalizmy i słowa potoczne (buty vs. paputy)?

Bierz pod uwagę nie tylko liczbę wyświetleń, ale również dane dotyczące czasu spędzonego na stronie i konwersji. Popracuj nad słowami kluczowymi na podstronach, które pozwalają Ci sprzedawać.

Analiza Google Search Console i Analytics

Frazy na podstronach

Aby strona internetowa mogła czerpać korzyści z pozycjonowania, niezbędne jest wykonanie optymalizacji treści podstron. Podczas wybierania słów kluczowych specjalista SEO analizuje strukturę serwisu i ustala, na których podstronach powinny się pojawić frazy i które sprawdzą się najlepiej. W przypadku niektórych podstron należy zastosować kilka bądź kilkanaście fraz (długi ogon). I odwrotnie: pewnych podstron się nie pozycjonuje (zakładki kontaktowej, polityki prywatności, koszyka zakupowego itp.).

Głównych słów kluczowych używa się w title i nagłówkach H1. Miejsce dla dodatkowych fraz kluczowych jest w pozostałych nagłówkach (H2, H3 itd.) i treści strony: w opisach usług, kategorii i produktów czy na blogu.

Zbyt wiele wyników w odpowiedzi na frazę – kanibalizacja

Fraz przypisanych do jednej podstrony nie powinno się używać na innych, aby nie doprowadzić do kanibalizacji. Jest to zjawisko, w którym na jedno słowo kluczowe wpisane w wyszukiwarkę odpowiada kilka wyników pochodzących z tego samego serwisu. Google decyduje, który wynik jest lepszy, i pokazuje internautom tylko ten. W efekcie potencjał pozostałych zostaje zmarnowany.

Przykład: W swoim sklepie internetowym masz buty na cztery pory roku. Zamiast skorzystać ze słów kluczowych z long tail i pozycjonować każdą kategorię zgodnie z porą roku, uparłeś się na jedną wspólną frazę: buty damskie. Problem w tym, że Google wyświetli internaucie chcącemu zakupić buty damskie tylko tę podstronę, którą uzna za najlepszy wynik. Jeżeli chcesz, by Twoja witryna pojawiała się w wyszukiwarce częściej, powinieneś zdywersyfikować frazy. Przy okazji trafisz zarówno do użytkownika zainteresowanego obuwiem damskim na wiosnę, jak i na lato, jesień i zimę.

Zablokowane wyszukiwanie stron (noindex)

Podstrony z treścią ubogą (np. kontakt), nieczytelną dla robotów Google (np. z złożoną z elementów Flash), nieunikalną (np. polityka prywatności) czy landing page albo pozostawia się bez słów kluczowych, albo wręcz usuwa z wyników wyszukiwania. Jeżeli nie chcesz, żeby konkretne sekcje witryny pojawiały się w wynikach wyszukiwania Google, wyłącz indeksację podstron. Instrukcje znajdziesz tutaj: Noindex, nofollow – czym się różnią?

Pozycjonowanie strony z FunkyMedia

FunkyMedia pomoże Ci w pozycjonowaniu!

Pozycjonowanie strony to proces długi i zawiły, zwłaszcza jeśli nie robiło się tego nigdy wcześniej. Ogromne znaczenie ma już sama liczba słów kluczowych, a co dopiero dobieranie właściwych, przypisywanie ich podstronom i późniejszy link building. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, byś pozycjonowanie prowadził sam. Po to publikujemy na blogu poradniki, żeby chętni czytelnicy uczyli się teorii i sprawdzali umiejętności w praktyce – na swoich stronach. Serdecznie zapraszamy do regularnego zaglądania do nas. 🙂

Praktyka pokazuje, że kiedy prowadzi się biznes i celem strony jest przynoszenie zysku, ryzyko nie jest opłacalne, a proces pozycjonowania lepiej oddać w ręce specjalistów. Z oczywistych względów polecamy siebie. Mamy wieloletnie doświadczenie w branży SEO i prowadzimy strony licznych (zadowolonych!) klientów – oto nasze referencje. Pomożemy Ci w doborze słów kluczowych i ich liczby. Przeczytaj, jak wygląda pozycjonowanie w FunkyMedia, i skontaktuj się z nami!

Posłuchaj podcastu na YouTube

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *