Jak skutecznie budować wizerunek firmy w internecie?

Internet to sfera, po której poruszamy się dziś wszyscy. Jesteście tu Ty i Twoja rodzina, sąsiedzi i ich krewni. Są tu również Twoi klienci – obecni i potencjalni. Im lepszy wizerunek firmy w internecie zbudujesz, tym szybciej i skuteczniej dotrzesz do nich z ofertą. W jaki sposób w ogóle rozpocząć kształtowanie wizerunku firmy? Sposobów jest wiele, a dziś przedstawimy Ci najlepsze. Wypróbuj je, by Twoja marka była rozpoznawalna, i to z pozytywnych powodów!

Dbałość o podstawę wizerunku firmy

Gdzie szuka się informacji o marce czy firmie w pierwszej kolejności? Oczywiście na jej stronie internetowej! Nie ulega wątpliwości, iż strona www stanowi swoistą wizytówkę – Twoją i Twojej firmy. Powinna być zadbana zarówno pod względem wizualnym, jak i informacyjnym. Pamiętaj o elementach takich jak:

  • atrakcyjny wizualnie, poprawnie zoptymalizowany szablon,
  • atrakcyjne grafiki wykorzystywane na podstronach,
  • chwytliwe, dobrze przemyślane logo marki,
  • działania z zakresu SEO i content marketingu (w tym blog firmy).

Koniecznie stwórz zakładki informacyjne. Dzięki dopracowanej podstronie „Kontakt” zachęcisz potencjalnych klientów do zadawania pytań i podejmowania z Tobą dialogu. Udostępnij im również dodatkowe formy kontaktu, np. poprzez chat na stronie.

Na wizerunek firmy w internecie dobrze działają zakładki z genezą, historią czy wartościami, jakie przyświecają firmie. Rozpocznij kreowanie wizerunku, dając się poznać potencjalnym klientom. Kiedy będą wiedzieć, jakie wartości są dla Ciebie ważne, łatwiej im będzie utożsamić się z Tobą i podzielać Twoją wizję. Nie oszczędzaj na inwestycjach w teksty wysokiej jakości. Jeżeli nie wiesz, jak je przygotować, wesprzyj się usługą copywriterską.

Strona www wpływa na wizerunek firmy

Wizerunek firmy w internecie poświadczony dyplomami

W zależności od profilu działalności możesz zamieścić na stronie internetowej zakładkę z dyplomami, świadectwami odbytych kursów czy ukończonych szkół. Jeżeli zaś oferujesz produkty bądź usługi, których nie da się poświadczyć w ten sposób, umieść na stronie pozytywne opinie otrzymane od klientów, rekomendacje i recenzje. Zaufanie otrzymane od realnych klientów buduje zaufanie kolejnych, potencjalnych klientów.

Tworzenie wizerunku firmy w kontakcie z klientem

Kontakt firmy z klientami jest bardzo ważny, dlatego zagadnieniu temu warto poświęcić osobny podpunkt. Budowanie wizerunku firmy możesz oprzeć na wzniosłych ideach, planach i obietnicach, ale to realne czyny w dłuższej perspektywie przekonają do Ciebie potencjalnych klientów. Bądź im bliski – nie równy jak kolega, ale pomocy niczym profesjonalista mogący rozwiązać ich problem.

Zanim założysz firmę, dobrze się zastanów nad sposobem, w jaki chcesz komunikować się z klientami. W kolejnych latach komunikacja powinna być spójna, a język dopasowany do odbiorców i niezmienny. Przykładowo firma oferująca usługi rozrywkowe może zwracać się do odbiorców na „Ty”, wysyłać im uśmiechnięte emotikony i wyrażać się luźno. Z kolei renomowany hotel czy zakład pogrzebowy – zdecydowanie nie.

Zacznij budowę wizerunku firmy w internecie, korzystając z doradztwa marketingowego.

Wizerunek firmy w social media

Współcześnie social media to dużo więcej niż kanał komunikacji alternatywny wobec telefonu czy e-maila. Tu Twoi klienci spędzają czas, rozmawiają z bliskimi, szukają rozrywki, zdobywają informacje. Oczekują od Ciebie, jako właściciela bądź przedstawiciela przedsiębiorstwa, że będziesz na wyciągnięcie ręki. Rozwiążesz problemy, doradzisz, udzielisz odpowiedzi na pytania dotyczące oferowanych produktów i usług. To właśnie tutaj zyskujesz pole do udowadniania na co dzień, że jesteś odpowiedzialny, rzetelny i spełniasz złożone obietnice.

Bycie w social media i prowadzenie swojego fanpage’a to także świetna okazja do zacieśniania więzi z klientami, a w efekcie zdobywania ich lojalności. Jak zadbać o pozytywny odbiór? Od czasu do czasu wychodź poza główny nurt swojej działalności i oferuj rozrywkę. Organizuj konkursy i zabawy, publikuj ciekawostki i wartościowe informacje, twórz infografiki (te ostatnie – właściwie przygotowane – są chętnie share’owane; to sprowadzi na Twój fanpage więcej odbiorców!).

Publikacje w mediach społecznościowych wpływają na wizerunek firmy w internecie

Reklamy w social media w ramach kreowania wizerunku marki

Przywykło się myśleć o reklamach na Facebooku czy w Google Ads jako o czymś, co ma na celu jedynie sprzedaż produktów bądź usług. Niesłusznie! Kampanie reklamowe w social media doskonale sprawdzają się w strategiach wizerunkowych. Promować można treści tekstowe (artykuły publikowane na blogu), wizualne (infografiki) czy audiowizualne (filmy). Wziąłeś udział w akcji charytatywnej, wydarzeniu lokalnym bądź konferencji? A może sam zostałeś organizatorem? Napisz o tym na blogu i promuj wpisy na Facebooku!

Wiarygodność i zaufanie

Kreowanie wizerunku firmy w internecie to proces trwający od rozpoczęcia działalności… w zasadzie do jej rozwiązania. Aby być wiarygodnym, musisz wywiązywać się z obietnic i realizować cele. Wiarygodność skłania odbiorców do pozostania klientami, a kiedy dowiedziesz profesjonalizmu, zyskujesz ich zaufanie, co wzmacnia Twoją wiarygodność – i koło się zamyka. Nie ulega jednak wątpliwości, że trzeba jakoś zacząć.

Jeśli dopiero założyłeś działalność lub dołączyłeś do wirtualnej społeczności i chcesz zacząć budować wizerunek firmy w internecie, przyda Ci się każda pozytywna opinia i wszelkie korzystne informacje na Twój temat. Tu otwiera się pole do podjęcia działań takich jak:

  • wizerunkowy content marketing w sieci, np. poprzez tworzenie artykułów gościnnych na strony lokalne, branżowe i inne, które uznasz za wartościowe,
  • wizerunkowe kampanie reklamowe w Google Ads,
  • działania z zakresu marketingu szeptanego (SEO PR),
  • współpraca z blogerami – płatna bądź barterowa (recenzje w zamian za produkt/usługę).

Prowadzenie bloga a kreowanie wizerunku w internecie

Content marketing stanowi jeden z głównych filarów budowania wizerunku w sieci. Nie mamy wątpliwości, że wszystkie firmowe strony internetowe powinny założyć blog. Powodów, i zarazem korzyści płynących z prowadzenia bloga, jest wiele. Podstawowa to oczywiście pozycjonowanie. Regularne publikacje i umiejętne wykorzystywanie w nich słów kluczowych umożliwia odnajdywanie Twojej strony www wśród wyników wyszukiwania, gdy potencjalni klienci wpisują w Google wybrane hasło. Dywersyfikuj treści: jedne optymalizuj pod sprzedażowe słowa kluczowe (np. odzież damska, wycieczki zagraniczne, hotel SPA, wynajem sprzętu AGD), inne zaś pod sprzyjające wizerunkowi firmy w sieci (zwłaszcza brandowe i łączone, np. nazwa firmy + opinie, komentarze, recenzje).

Artykuły publikowane na blogu pozwalają budować wizerunek autorów – w tym wypadku właścicieli firmy – jako profesjonalistów, specjalistów i pasjonatów zaangażowanych w działalność również po godzinach pracy. Oto drugi powód, dla którego warto postawić na content marketing. Dziel się wiedzą, śledź nowości branżowe i twórz realną wartość dla klienta.

Trzeci powód wartości bloga dla strony internetowej to wzbogacenie się o nową drogę promocji: darmowej, oddolnej. Tworząc wartościowe treści i zachęcając odbiorców do udostępniania ich w social media, na forach i prywatnych blogach, zyskujesz nieodpłatny i wiarygodny (pozytywny!) rozgłos. Dzięki udostępnianiu Twoich publikacji w sieci przez użytkowników dotrzesz do osób, które w przeciwnym wypadku nigdy by o Tobie nie usłyszały.

Prowadzenie bloga dla kreacji wizerunku w internecie

Jakie treści są chętnie udostępniane?

  • Wartościowe (np. rzetelne, specjalistyczne informacje z Twojej branży),
  • Informacyjne (np. newsy z Twojej branży),
  • Poradnikowe (np. 10 sposobów na…),
  • Rozrywkowe (np. quizy),
  • Korzystne dla użytkowników (np. konkursy),
  • Emocjonujące (np. złe, bulwersujące, szokujące, wzruszające).

SEO PR na rzecz wizerunku firmy w internecie

Kolejnym filarem budowy wizerunku firmy w sieci jest SEO PR. Pełni znaczącą funkcję, ponieważ wielu klientów przed zakupem produktu bądź skorzystaniem z usługi zagląda do sieci w poszukiwaniu opinii – recenzji, komentarzy, ewentualnych skarg czy afer. Z czasem w naturalny sposób wzbogacisz się o opinie wystawiane w internecie, jednak na start – kiedy zaczynasz i nie jesteś jeszcze znany – przyda Ci się mały „rozrusznik” w postaci marketingu szeptanego. Polega na publikowaniu na portalach społecznościowych, forach, blogach i w wielu innych miejscach w internecie pozytywnych informacji o Twojej firmie.

W skład SEO PR mogą wchodzić również publikacje na portalach i blogach – zarówno Twoje (np. artykuły gościnne), jak i redakcyjne (np. pochodzące ze współpracy z blogerami). Informacje warto publikować na stronach internetowych mających dobrą pozycję w Google, ponieważ będą łatwe do znalezienia po wpisaniu przez klienta nazwy Twojej firmy w wyszukiwarkę. Wyświetlą się na pierwszych miejscach listy wyników, poświadczając pozytywny wizerunek firmy. Poza tym teksty należy nasycać słowami kluczowymi pomocnymi w kreowaniu wizerunku w internecie.

SEO również wpływa na wizerunek firmy w internecie - jest to SEO PR!

Jakie frazy są wpisywane przez klientów w wyszukiwarkę?

  • Brand,
  • Brand opinie,
  • Brand recenzje,
  • Brand komentarze,
  • Brand oceny,
  • Brand forum,
  • Imię i nazwisko właściciela firmy.

Dodatkowe działania marki – pozytywny odbiór klientów

Usługi SEO PR warto wesprzeć działaniami przeprowadzanymi w rzeczywistości i online. Do budowania pozytywnego wizerunku marki przyczyniają się m.in.:

  • wolontariat pracowników firmy,
  • zbiórki żywności i innych dóbr dla potrzebujących,
  • zbiórki pieniędzy,
  • przekazywanie części pieniędzy z każdego zamówienia na wybrany cel,
  • inne akcje charytatywne,
  • wspieranie lokalnych przedsięwzięć,
  • organizacja akcji, festynów, innych wydarzeń.

Każda z tych form pośredniej promocji wpływa na pozytywny wizerunek firmy w internecie. Pamiętaj jednak, by udostępniać informacje o podejmowaniu dodatkowych działań. Dodawaj je na swoją stronę internetową (blog, aktualności) i profile społecznościowe. Skontaktuj się z portalami lokalnymi bądź branżowymi. Jeśli napiszą o Twoich działaniach na swojej witrynie internetowej, nie tylko zyskasz reklamę, ale również wartościowy link (korzystnie wpłynie na pozycjonowanie Twojej strony internetowej).

Budowanie wizerunku marki za pomocą… reklam!

Jak już wspomnieliśmy, budowanie wizerunku firmy w internecie za pomocą reklam internetowych to dobre rozwiązanie. Na dodatek łatwiejsze i szybsze niż włączenie się w długotrwałe akcje charytatywne oraz tańsze niż organizowanie festynów. Kampanie wizerunkowe zaplanuj w obrębie platform takich jak Facebook, Instagram czy YouTube, ponieważ właśnie na nich czas spędzają osoby, do których chcesz dotrzeć. Artykuły publikowane na blogu promuj też w Google Ads.

Co prawda kampanie wizerunkowe nie przysługują się sprzedaży w sposób bezpośredni, niemniej dobrze pisać je sprzedażowym językiem korzyści. Na naszym blogu znajdziesz artykuł o modelu AIDA, który ułatwi Ci układanie tekstów zachęcających do kliknięcia linku. Pamiętaj, że reklama ma ograniczoną długość, więc musisz skonstruować ją tak, by przykuć wzrok odbiorcy – przyszłego klienta! – podtrzymać jego zainteresowanie i przekonać, że Twoja firma ma do przekazania coś, z czym absolutnie musi się zapoznać, bo to da mu wartość.

Kontrolowanie wizerunku firmy w internecie

Raz wypracowany pozytywny wizerunek firmy w internecie niestety nie jest trwały i może ulec deformacji – albo zapomnieniu – jeśli nie podejmuje się bieżących działań na jego rzecz. Przede wszystkim należy kłaść nacisk na profesjonalizm sprzedaży produktów/usług, bo bez tego żaden marketing nie pomoże. Trzeba także mieć dobry kontakt z klientami. Dodatkowo warto zadbać o stały przypływ dobrych opinii i poleceń. SEO PR jako uzupełnienie pozycjonowania pozwoli utrzymać pozytywny wizerunek – firma będzie dobrze się prezentować wśród wyników wyszukiwania.

Ciągłe budowanie wizerunku marki zakłada także kontrolowanie tego, co się dzieje. Jaki jest obecny obraz firmy w sieci? Kto i w jaki sposób o Tobie pisze? Czego dotyczą opinie pozytywne, a czego negatywne? Na które recenzje warto odpowiedzieć, by ograniczyć ryzyko namnażania się negatywnych komentarzy (np. na forum)? Na bycie na bieżąco z wzmiankami o Twojej firmie w sieci pozwalają serwisy takie jak Brand24. W udostępnianych przez nie narzędziach sprawdzisz, kto, gdzie i jak wspomina Twoją firmę bądź imię i nazwisko. Możesz też monitorować inną interesującą Cię frazę.

Budowanie wizerunku poprzez wystąpienia

Do budowania obrazu Ciebie jako profesjonalisty, specjalisty i znawcy przyczyni się nie tylko blog i publikowane na nim artykuły. Rozważ działalność dodatkową: branie udziału w konferencjach, webinarach, podcastach. Poprowadź szkolenie albo wygłoś przemówienie w programie TED. W ten sposób wypromujesz siebie i firmę, a przy okazji zdobędziesz cenne dla pozycjonowania strony internetowej linki z portali organizatorów.

Budowanie wizerunku poprzez wystąpienia

Inne sposoby budowania wizerunku profesjonalisty to prowadzenie kanału online z podcastami bądź filmami. Dzięki temu nie jesteś uzależniony od zaproszeń na występowania u innych. Z drugiej strony sam musisz zadbać o promocję, podczas gdy instytucja organizująca webinar, konferencja branżowa czy TED mają swoje społeczności i nie potrzebują ogromnej promocji, by znaleźć chętnych użytkowników. Coś za coś – decyzję podejmujesz Ty.

Zaangażowanie do działań influencera

Sposobami budowania wizerunku marki z jednoczesnym pozyskiwaniem cennych linków jest pisanie artykułów gościnnych na dobrze wypozycjonowane portale oraz podjęcie współpracy z blogerem bądź blogerami. Na tego typu działaniach zyskasz zarówno Ty, jak i Twoja strona internetowa.

Bloger może pisać bezpośrednio o firmie albo jej ofercie. Popularne i chętnie odbierane są recenzje produktów i usług. Interesują potencjalnego klienta, ponieważ odpowiadają na pytanie, czy dana rzecz sprawdzi się w jego sytuacji oraz czy warto wydać na nią pieniądze. Linki dofollow przekierowujące na Twoją stronę internetową pozwalają dokonać zakupu, a przy okazji podnoszą pozycję strony w wynikach wyszukiwania na słowo kluczowe będące anchorem. (Rodzaje anchorów i ich działanie opisaliśmy w artykule poświęconym wpisom sponsorowanym i gościnnym; zachęcamy do przeczytania go).

Influencer – bloger, ale także posiadacz konta na Facebooku, Instagramie czy YouTubie – ma wybudowaną wokół siebie społeczność. Składa się na nią rzesza użytkowników, która wierzy influencerowi, ufa jego ocenom i chętnie korzysta z zaproponowanych przez niego rozwiązań. Polecenie Twojego produktu przez taką osobę znacząco przyczyni się do wzrostu sprzedaży. Pamiętaj jednak, by nie szukać klienta tylko poprzez teksty sprzedażowe. Influencer może także poprawiać wizerunek firmy, publikując informacje o tym, z jakich surowców owa firma korzysta, jaką ma etykę pracy, w jakich akcjach bierze udział, jakie wyznaje ideały i tak dalej.

Pozytywny wizerunek firmy w internecie z FunkyMedia

Budowanie i dbanie o wizerunek firmy w internecie to nie lada wyzwanie, zwłaszcza dla niedoświadczonych osób, np. nowych właścicieli przedsiębiorstwa bądź takich, którzy dopiero wprowadzili ofertę online jako dodatek do dotychczasowej sprzedaży stacjonarnej. Jeżeli chcesz, aby Twoja firma i strona internetowa były odbierane pozytywnie, skorzystaj z naszych usług.

Dla Twojej marki i strony internetowej przygotowaliśmy działania takie jak:

  • SEO PR,
  • reklama na Facebooku i w Google Ads,
  • pozycjonowanie strony,
  • content marketing (copywriting),
  • doradztwo marketingowe.

Przeprowadzamy także audyt SEO/SEM, by strona internetowa miała jak największe szanse pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania – na frazy sprzedażowe i wizerunkowe. Zapraszamy do kontaktu!

Ponadto zachęcamy do zapoznania się z innymi artykułami opublikowanymi na naszym blogu. Dzięki nim posiądziesz wiedzę o rozmaitych sposobach promowania siebie i strony www w internecie.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *