infografika

Anchor text – co to jest i jakie ma rodzaje?

Anchor text to element tekstowy, z którym spotykasz się w treści artykułów, opisów produktów i kategorii, komentarzy na forach i blogach. Choć możesz nie znać jego nazwy, na pewno zwracasz na niego uwagę. Przybiera postać frazy, pod którą znajduje się link. To z kolei sprawia, że wyróżnia się w tekście: kolorem, wytłuszczeniem, podkreśleniem. Jakie są rodzaje anchor textu i do czego służy? O tym dzisiaj!

Anchor text: co to jest?

Za każdym razem, kiedy widzisz w tekście – bądź sam stosujesz – link ukryty pod frazą, masz do czynienia z anchor textem. Nie jest to bowiem nic innego, jak tylko podlinkowany fragment artykułu, recenzji, komentarza bądź tekstu innego rodzaju. Przykładowo w zdaniu: „Firma FunkyMedia zajmuje się pozycjonowaniem stron i innymi działaniami z zakresu marketingu internetowego”, link znajduje się pod frazą „pozycjonowaniem stron”, a więc to właśnie ona stanowi anchor text.

Znalezienie anchor textu w tekstach nie jest trudne. Zazwyczaj wyróżnia się na tle pozostałego tekstu. Czasem jest podkreślony, czasem pogrubiony, innym razem zaś przyjmuje odmienny kolor. Bywa jednak, że właściciel witryny go ukrywa, czyniąc tekst jednolitym. Jak wówczas odnaleźć odnośnik? Albo poprzez kod HTML (klikając prawym klawiszem i wybierając opcję: Zbadaj), albo – w wersji dla zwykłego użytkownika – sprawdzając, która fraza jest klikalna (po najechaniu na nią kursor zmienia wygląd ze strzałki na dłoń).

Rodzaje anchorów linków

Tekst kotwicy

Warto wiedzieć, że anchor text to w dosłownym tłumaczeniu „tekst kotwicy”. Nikt nie używa polskiego odpowiednika, toteż nie musisz go zapamiętywać. Wspominamy o nim, ponieważ jasno wskazuje na przeznaczenie anchora – jest to tekst, który służy do zakotwiczenia innej treści za pośrednictwem linku.

Jak wygląda odnośnik?

Dla użytkownika anchor text to po prostu fraza wyróżniająca się w tekście i kierująca do innej strony www lub podstrony w tym samym serwisie. Z kolei dla webmastera czy specjalisty SEO anchor text to fragment znacznika HTML. Poniżej prezentujemy przykłady.

Odnośnik widziany przez odbiorcę:

Kod HTML zawierający anchor text dla specjalisty SEO:

  • <a href=”https://funkymedia.pl/content-marketing”>usługi copywriterskiej</a>
  • <a href=”https://funkymedia.pl/social-media”>reklamie na Facebooku</a>
  • <a href=”https://funkymedia.pl/pomoc-zdalna”>pomoc zdalna</a>

Do czego służy text anchor?

Stosowanie anchorów służy do – i jednocześnie wynika ze – wstawiania do tekstów linków. Mogą to być linki wewnętrzne, np. kierujące z artykułu na blogu do strony produktowej albo z podstrony przedstawiającej ofertę do zakładki kontaktowej. Z kolei za pomocą linku wychodzącego czytelnik przenosi się z jednej strony na zupełnie inną.

  • Linki wewnętrzne z anchorami

Linki pierwszego rodzaju (wewnętrzne) z anchorami wzmacniają strukturę strony www, a przy okazji prowadzą użytkownika po właściwych drogach. Dzięki temu, że stanowią swoistą nawigację, skracają ścieżkę użytkownika do celu: dokonania zakupu lub wykonania innego zadania, na którym zależy właścicielowi serwisu, np. pozostawienia danych, ściągnięcia pliku PDF czy udostępnienia tekstu w social media. Kiedy odbiorca trafia na anchor text, dowiaduje się, z jaką treścią będzie miał do czynienia, jeśli kliknie link.

  • Linki wychodzące z anchorami

Z kolei linków wychodzących z anchorami używa się w strategii pozycjonowania. Wykorzystywanie linków dofollow umożliwia przekazywanie mocy z witryny, na której się znajdują, do witryny, której adres umieszczono w linku. Tu również anchor text powiadamia użytkownika, na jaką treść natrafi, kiedy kliknie link.

Anchor text: co to jest i do czego służy?

Jak anchor text wpływa na pozycjonowanie strony internetowej?

Na rzecz pozycjonowania działają przede wszystkim linki wychodzące publikowane w tekstach na stronach zewnętrznych. Zastosowany w nich anchor text pozwala robotom Google powiązać daną frazę z Twoją stroną internetową. Przykładowo jeśli treść artykułu zewnętrznego zawiera anchor text brzmiący „budowa domów”, który prowadzi do Twojej witryny, Google otrzymuje sygnał, że jeśli użytkownika będzie interesowała budowa domów i wpisze takie słowa kluczowe w wyszukiwarkę, warto będzie mu zaproponować Twoje usługi.

Oczywiście tempo pozycjonowania nie jest aż tak szybkie, jak mogłoby wynikać z powyższego akapitu. Aby strona internetowa została powiązana z daną frazą, musisz otrzymać wiele linków – zwłaszcza typu anchor text exact match – ze stron wysokiej jakości, zaufanych, powiązanych tematycznie. Działania SEO wymagają dobrania odpowiedniej strategii oraz podejmowania działań systematycznego i ostrożnego, pełnego rozwagi.

Rodzaje anchor textu

Wiesz już, czym jest, jakie ma znaczenie dla odbiorcy i specjalisty SEO oraz dlaczego się go stosuje. Teraz dowiesz się, jakie rodzaje anchorów możesz spotkać – bądź zastosować – na stronie internetowej.

Anchor text exact match – ścisłe dopasowanie frazy

Najlepszy dla SEO jest anchor text exact match, ponieważ pozwala robotom Google skojarzyć linkowaną stronę z „esencjonalną” frazą: nieodmienioną, sprzedażową. Chodzi o takie słowo bądź słowa kluczowe, na które chcesz, aby Twoja strona internetowa pojawiała się w wyszukiwarce. Należy jednak pamiętać o drugiej stronie medalu. Tego typu anchor text jest jednocześnie najmniej bezpieczny w kontekście pozycjonowania, bo nienaturalny. Brak dywersyfikacji i nieustanne stosowanie go może sprawić, że strona internetowa otrzyma karę od Google.

Przykład:

Anchor text - ścisłe dopasowanie

Anchor text partial match – częściowe dopasowanie frazy

Częściowe dopasowanie linku do frazy to sposób na zdywersyfikowanie anchorów w strategii SEO, a tym samym uniknięcie kary od Google. Polega na umieszczaniu linków pod jednym ze słów głównej frazy i zamienieniu reszty na inne. W ten sposób mocna fraza zostaje nieco osłabiona.

Przykład:

Anchor text - częściowe dopasowanie

Anchor text phrase match – dopasowanie do wyrażenia zastępuje ścisłą frazę

To kolejny wartościowy dla SEO anchor text osłabiający ściśle dopasowaną frazę. Od powyższego wariantu odróżnia go to, że zawiera całą frazę sprzedażową, jednak albo w postaci odmienionej, albo poszerzonej o słowa stojące obok.

Przykłady:

Stosowanie linków dopasowanych do frazy 1
Stosowanie linków dopasowanych do frazy 2

Anchor text zero match – brak ścisłej frazy

Generyczny anchor text, znany też jako anchor tła, jest najmniej użyteczny z punktu widzenia SEO. Wciąż jednak ma wartość dla odbiorcy, który za jego pomocą otrzymuje wskazówki nawigacyjne (po tej stronie bądź odsyłające do innej strony).

Przykład:

Odnośnik do strony bez dopasowania

Brand text anchor – pozycjonowanie na frazę marki/firmy

Słowa kluczowe pozwalają skojarzyć robotom Google strony www z określoną tematyką. Z kolei brandowy anchor przysługuje się pozycjonowaniu wizerunku firmy (SEO PR). Dzięki wykorzystywaniu go osoby wpisujące w wyszukiwarce nazwę Twojej firmy znajdą przygotowane przez Ciebie teksty. W efekcie przejmiesz kontrolę nad tym, co zobaczą i przeczytają potencjalni klienci, jeśli zechcą Cię „prześwietlić”. Brandowego anchora warto używać nie tylko na swojej stronie, ale również – przede wszystkim! – w serwisach zewnętrznych.

Przykład:

Umieszczanie linków w brandzie

Autor text anchor – pozycjonowanie imienia i nazwiska

Jeśli korzystasz z marketingu wizerunkowego, autorski anchor text zapewne jest Ci znany. Pełni podobną funkcję do anchora brandowego. W tym przypadku pozycjonowaniu podlega Twoje imię i nazwisko, które mogą wpisywać w wyszukiwarce osoby szukające opinii o Twojej firmie. Warto zadbać o to, by wyświetlił im się pozytywny artykuł, nie zaś forum z opiniami neutralnymi bądź złymi.

Przykład:

Autorski anchor text

Inne rodzaje linków

Poza wyżej opisanymi anchorami istnieją inne sposoby zakotwiczenia linku. I to nie tylko w tekstach! Linki możesz przemycić także w formie graficznej.

Link w postaci adresu URL

Najbezpieczniejsze, wszak wyglądające na najbardziej naturalne są linki w postaci gołego adresu URL. Tę formę również można potraktować jako anchor text, w końcu linki składają się z liter. Stosuje się je np. w komentarzach na blogach, forach i mediach społecznościowych. W treści umieszcza się cały adres strony, a następnie czyni go klikalnym (adres niedający możliwości przejścia na stronę nie jest anchor textem, ponieważ nie dochodzi tu do zakotwiczenia).

Przykład:

Goły URL zamiast anchora

Taki zapis nie przysługuje się pozycjonowaniu strony:

Brak anchora

Ukrywanie linku w obrazie

Stosowanie linków w obrazach to sposób wykorzystywany rzadziej od ukazanych wyżej, ale zdecydowanie warty do wzięcia pod uwagę. Może się wydawać, że zakotwiczenie linku w grafice nie zostanie odczytane przez Google, ponieważ roboty nie widzą obrazów. Istnieje jednak sposób na to, by przemienić zdjęcie w anchor text, i to dowolnego rodzaju. Wystarczy uzupełnić opis alternatywny i umieścić w nim wybrane słowa kluczowe w dowolnej postaci: czy to ściśle dopasowane, czy brandowe, czy inne.

Kod do zakotwiczenia obrazka:

Obrazki jako anchor w pozycjonowaniu

Strategia SEO – linki przysługujące się pozycjonowaniu

Aby odnieść sukces w pozycjonowaniu stron, nie wystarczy umieszczać jakichkolwiek linków pod jakimikolwiek anchorami na jakichkolwiek stronach. Kluczem jest opracowanie właściwej strategii SEO. Właściciel strony – lub specjalista SEO – musi odpowiedzieć m.in. na pytania:

  • Które podstrony linkować?
  • Jaki anchor text wybrać?
  • W którym miejscu artykułu zastosować anchor text?
  • Ile i jakich anchorów powinien mieć dany tekst?
  • Ile linków zdobywać miesięcznie?
  • Z których stron zewnętrznych korzystać?

Warto wiedzieć, że strony internetowe nie są sobie równe. W efekcie pojedynczy odnośnik z serwisu wysokiej jakości działa lepiej niż kilka linków ze stron niskiej jakości. Ponadto aby zyskać korzystny profil linków, trzeba dywersyfikować anchory i zdobywać linki zarówno dofollow (przekazujące moc), jak i nofollow (nieprzekazujące mocy).

Opracowywanie strategii pozyskiwania linków

Nie wiesz, jak zacząć? O nic się nie martw! Chętnie wspomożemy Cię w pozycjonowaniu. Wykonamy audyt SEO i opracujemy pełną strategię dotyczącą działań na stronie (optymalizacji) oraz poza nią (linkowania). Skontaktuj się z nami!

Jeżeli niniejszy artykuł czegoś Cię nauczył, udostępnij go. Ponadto przeczytaj inne wartościowe teksty na naszym blogu. Anchor text to tylko jeden z licznych elementów wykorzystywanych w pozycjonowaniu. Im więcej ich poznasz, tym lepiej dla Ciebie, Twojej marki i strony.