Przedsiębiorcy chcący uzyskać lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania i zarabiać więcej pytają, ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych, jaka forma rozliczenia przynosi najlepsze efekty, ile zmian na stronie internetowej zostanie wykonanych w trakcie działań SEO. To bardzo dobre pytania, które wymagają rzetelnych odpowiedzi. W dzisiejszym artykule wzięliśmy na warsztat wszystkie trzy. Przede wszystkim wyjaśniliśmy, od jakich czynników zależy cena pozycjonowania strony. Zapraszamy!
Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? – cena zależna od…
Na wstępie należy zaznaczyć, że każda agencja SEO ma swój cennik pozycjonowania. Wpływają na niego nie tylko czynniki związane bezpośrednio z procesem pozycjonowania strony – przedstawiliśmy je na liście poniżej – ale także wielkość i renoma agencji SEO, liczba specjalistów wykonujących działania na stronie, a nawet sytuacja polityczno-gospodarcza w kraju (wzrost cen, zmiana polityki itd.).
Pozycjonowanie stron może być tańsze w przypadku zamówienia szerszej usługi, np. obejmującej content marketing off-site (artykuły zewnętrzne) i reklamy Google Ads. Niższa cena zostanie zaoferowana także osobom, które część działań SEO – np. prowadzenie bloga – wezmą na siebie, od agencji SEO zaś będą oczekiwały technicznej optymalizacji strony i pozyskiwania linków.
Niezależnie od wyboru pakietu warto zdecydować się na pozycjonowanie sklepu internetowego czy innej strony. Jest to koszt, na który należy postrzegać jako inwestycję. Efekty pozycjonowania przyczynią się do założonej konwersji: zyskania popularności, zbudowania świadomości o firmie/marce czy – najważniejszej w branży e-commerce – sprzedaży. W rezultacie cena pozycjonowania zwróci Ci się z nawiązką.
1 – Cena pozycjonowania a liczba słów kluczowych
Zazwyczaj więcej kosztuje pozycjonowanie strony na kilkadziesiąt czy kilkaset słów kluczowych, mniej zaś na kilka bądź kilkanaście. Liczba fraz ustalana jest z agencją SEO jeszcze przed przygotowaniem strategii pozycjonowania, podczas omawiania warunków współpracy. Liczne frazy wymagają wzmożonych działań, ponieważ każdą trzeba odpowiednio dużo razy powtórzyć w witrynie – co powoduje konieczność stworzenia dużej liczby tekstów – i z użyciem każdej warto pozyskać link. Liczba słów kluczowych przekłada się zatem na liczbę działań SEO.
2 – Wielkość strony internetowej (pozycjonowanie sklepu internetowego, witryny wizytówkowej, bloga)
Pozycjonowanie sklepu internetowego i strony liczącej wiele podstron – np. serwisu z artykułami newsowymi bądź portalu tematycznego – przekłada się na większy koszt usługi. Po pierwsze na bardzo rozbudowanej stronie trzeba wykonać większy audyt. Po drugie techniczna optymalizacja strony rozkłada się na wiele i różnego rodzaju prac. Po trzecie późniejszy długofalowy proces pozycjonowania wymaga dużej liczby tekstów i mocnej, obszernej strategii link buildingu. Przy bardzo dużym serwisie pozyskuje się nawet kilkaset linków zwrotnych każdego miesiąca.
3 – Liczba i zakres prac wymaganych do zdobycia wysokich pozycji
Pozycjonowanie stron internetowych obejmuje działania takie jak optymalizacja techniczna, content marketing, link building. One dodatkowo dzielą się na konkretne prace. Cena pozycjonowania jest zależna od tego, które prace i w jakim natężeniu będą niezbędne dla poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania.
Do łatwych i szybkich, jednorazowych zadań należy chociażby ustawienie trwałych przekierowań czy wprowadzenie szablonu automatycznego tworzenia metadanych. Więcej czasu i większych nakładów pracy wymaga tworzenie i rozbudowywanie tekstów, poprawa wskaźników UX przy jednoczesnym zachowaniu obecnej widoczności w wynikach wyszukiwania.
4 – Stan techniczny strony internetowej
Od stanu technicznego w sposób bezpośredni zależna jest optymalizacja strony – liczba i skomplikowanie działań, czas, liczba specjalistów zajmujących się danym elementem prac webmasterskich. Więcej kosztuje pozycjonowanie strony, która nigdy nie została zoptymalizowana lub zoptymalizowano ją bardzo dawno, kiedy wytyczne webmasterskie Google były zupełnie inne. Przykładowo dawniej za artykuły preclowe i przesadnie stosowane linki na stronie nie groziła kara. Obecnie jest inaczej. Jeśli podczas pozycjonowania sklepu/strony będzie trzeba najpierw usunąć tego typu błędy, koszt prac wzrośnie.
5 – Liczba i jakość tekstów na stronie a cena pozycjonowania
Jeżeli cena pozycjonowania stron obejmuje content marketing – a nie zawsze tak jest – w pakiecie uwzględnia się tworzenie nowych opisów usług, produktów, kategorii, a czasem też prowadzenie bloga. Oprócz tego bardzo ważny jest wynik audytu treści obecnie dostępnych na stronie. Jeżeli są niskiej jakości, nie ma w nich linków wewnętrznych, wymagają wplecenia fraz kluczowych i formatowania – np. na pomocą nagłówków H1, H2, H3 itd. – wszystkie te teksty będzie trzeba poprawić, aby wykorzystać ich potencjał. Te krótkie wymagają wydłużenia, te długie i gubiące sens przekazu zaś potrzebują przeorganizowania, skonkretyzowania, skondensowania.
6 – Aktualna widoczność strony w wynikach wyszukiwania
Mniej kosztuje pozycjonowanie strony odznaczającej się dobrą widocznością w wyszukiwarce Google. W takim przypadku niektóre frazy kluczowe wystarczy utrzymać na obecnej pozycji. Można wówczas podjąć pracę na rzecz rozszerzenia widoczności strony/sklepu internetowego za pomocą fraz z długiego ogona. Do tych słów kluczowych, które znajdują się w top 10 wyników wyszukiwania, dopisuje się wyrazy dookreślające, precyzujące wyniki wyszukiwania. Z kolei więcej kosztuje pozycjonowanie strony, która znajduje się na pozycjach przekraczających top 50.
7 – Profil linków prowadzących do witryny
Wstępna analiza witryny pozwala ustalić, z jakim profilem linków mamy do czynienia. Czy składa się z linków dofollow, czy w większości z nofollow? Jakiej jakości strony internetowe linkują do witryny klienta? A może profil obejmuje niewiele odnośników i będzie trzeba startować od zera? Informacje te przekładają się na ustalenie optymalnej strategii pozyskiwania linków. Jeśli do strony/sklepu internetowego prowadzi mało linków lub znaczna większość ma atrybut nofollow, cena pozycjonowania wzrasta.
8 – Wiek i historia domeny oraz strony
Na większe koszty powinien przygotować się właściciel strony założonej w domenie nowej, nieposiadającej historii pozycjonowania. Taka strona ma niski autorytet (brak linków zewnętrznych), a wiele podstron mogło nie zostać jeszcze zaindeksowanych. Trzeba przekonać algorytm Google, że warto stronie zaufać i wyświetlać ją na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Wyższej ceny pozycjonowania mogą się spodziewać także właściciele takich stron internetowych, które znajdują się w domenie objętej karą lub karanej w przeszłości. Również zachowanie starej domeny przy kompletnej zmianie tematyki strony sprawia, że pozycjonowanie wymaga większej pracy i jest droższe. Mimo autorytetu bowiem świeża witryna wykorzystująca zupełnie nowe frazy kluczowe zaczyna od zera.
9 – Cennik pozycjonowania od zera vs. przejęcie działań SEO
Cena pozycjonowania strony nieobjętej dotąd działaniami SEO zazwyczaj jest wyższa od ceny pozycjonowania witryny przejętej po poprzedniej agencji SEO. Jeśli nie była to firma nieuczciwa i po rozstaniu nie kasuje linków zwrotnych ze swoich stron zapleczowych, wówczas nowe działania polegają głównie na podtrzymywaniu wypracowanych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Warto też poszerzyć widoczność strony, pracując nad nowymi słowami kluczowymi i korzystając z fraz z długiego ogona. To względnie łatwy i szybki sposób na pozyskanie nowych potencjalnych klientów – takich, którzy są zainteresowani skonkretyzowanym produktem, a więc bardziej nastawieni na zakup/konwersję niż użytkownicy wpisujący w Google ogólne frazy.
10 – Rodzaj branży a zmienny cennik pozycjonowania stron
Wpływ na cenę pozycjonowania ma rodzaj branży, w której działalność prowadzi właściciel strony internetowej. I to nie tylko z uwagi na konkurencyjność! Niektóre firmy mają utrudnione pozycjonowanie ze względu na ograniczenia wynikające z algorytmu Google i większe restrykcje względem danej branży.
Doskonałym przykładem jest branża medyczna. Google na firmy typu gabinety lekarskie, sklepy internetowe z akcesoriami medycznymi i lekami czy serwisy z artykułami o zdrowiu promującymi środki medyczne nakłada większe obowiązki niż na witryny o modzie lub podróżach. Wszystko dlatego, że treści medyczne są potencjalnie bardziej szkodliwe niż lifestyle’owe. O dobre pozycje w wynikach wyszukiwania walczy się dłużej i trzeba się bardziej postarać.
11 – Konkurencyjność stron internetowych z danej branży
Strona internetowa walcząca z dużą liczbą witryn z tej samej branży, czyli konkurencyjnych względem niej i kierujących ofertę do tych samych klientów, może się spodziewać większych kosztów pozycjonowania niż niszowa strona www. Jeśli jest to wycinek branży e-commerce, w którym w top 10 królują ogromne firmy jak Leroy Merlin i Castorama, Media Markt i Euro, czy też niezliczone sieciówki odzieżowe, na konkurencyjne frazy kluczowe nigdy nie uda się wypracować najwyższych pozycji. Przy dużej konkurencyjności firm z danej branży szczególnie ważne są frazy z długiego ogona. Wykorzystanie ich to przy okazji dobry sposób na nieco niższy koszt pozycjonowania.
12 – Konkurencyjność słów kluczowych a koszt pozycjonowania sklepu/strony
Konkurencyjność słów kluczowych nie zawsze zależy od konkurencyjności konkretnej branży. Warto bowiem zauważyć, że o widoczność strony na te same frazy kluczowe mogą walczyć strony z różnych branż. Na wysoką pozycję na frazę „modne ubrania” będą pracowały: sklep internetowy z odzieżą, strona wizytówkowa projektanta mody, blog ze stylizacjami modowymi, portal modowy dla kobiet, witryna promująca odpowiedzialne myślenie o modzie zero-waste. Skuteczne pozycjonowanie w tym przypadku wymaga wzmocnionych działań SEO, by przegonić rywali z branży i spoza niej.
13 – Cena pozycjonowania strony a cele biznesowe (e-commerce, widoczność, popularność)
Cena pozycjonowania sklepu internetowego obliczona jest na efekt w postaci realizacji celu e-commerce, czyli sprzedaży. Wówczas komercyjne efekty interesują zarówno właściciela witryny, jak i agencję SEO. Natomiast w strategii pozycjonowania strony internetowej można przyjąć również inne cele, dzięki którym koszt działań SEO będzie niższy. Przykładowo szeroka widoczność witryny zakłada trafienie na wysokie pozycje na jak najwięcej słów kluczowych, ale niekoniecznie do top 3. Zupełnie zadowalające są dolne miejsca na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google.
Cennik pozycjonowania jest atrakcyjniejszy także przy nacisku na popularność strony internetowej na niszowe frazy. Niektórym właścicielom stron bowiem nie zależy na sprzedaży – nie prowadzą sklepu internetowego – tylko na pozyskaniu popularności i sympatii odbiorców w specyficznej niszy. Doskonałe przykłady to portal czy forum dla subkultury lub fanów czegoś mało znanego. Inni użytkownicy się nie liczą. Strona internetowa ma dotrzeć jedynie do tych konkretnych.
14 – Pozycjonowanie stron lokalne vs. ogólne
Cennik działań w branży SEO jest inny dla lokalnego pozycjonowania stron internetowych, inny zaś dla ogólnego pozycjonowania. Wynika to z faktu, iż konkurencyjność lokalnych słów kluczowych jest mniejsza względem fraz ogólnopolskich. Ponieważ dobra widoczność strony możliwa jest do wypracowania i utrzymania łatwiej, nie potrzeba wzmożonych i skomplikowanych działań.
Uwaga! Nawet pozycjonowanie lokalne można podzielić na trudniejsze i łatwiejsze. Przykładowo salonów fryzjerskich w Warszawie jest sporo, dlatego każdy z nich będzie wymagał wielu działań SEO, by dotrzeć do potencjalnych klientów. Natomiast w małej miejscowości sklepy z elektroniką mogą być tylko trzy – tutaj pozycjonowanie pójdzie łatwiej, a efekty ukażą się szybciej.
15 – Skuteczne pozycjonowanie a kary od Google
W szczególnych przypadkach uzyskanie wysokich pozycji w Google przy obecnym stanie strony internetowej jest nie tylko trudne, ale wręcz niemożliwe. O takiej sytuacji możemy mówić chociażby w odniesieniu do witryny, na którą właściciel popularnej wyszukiwarki nałożył karę w postaci filtra lub bana. Wówczas, aby w ogóle zacząć działania SEO, należy wyprowadzić stronę z kary. Konieczna jest albo optymalizacja on-site, jeśli zawiniły błędy na stronie, albo pozbycie się szkodliwych linków przychodzących, jeżeli to one stanowią źródło winy. Konieczność wyprowadzenia strony na prostą przyczynia się do wzrostu kosztów pozycjonowania, a przy okazji wydłużenia czasu oczekiwania na efekty.
16 – Ceny pozycjonowania pełnego vs. we współpracy
Ostatnią z podstawowych kwestii wpływających na cennik pozycjonowania stron jest zakres usług. Pełne pozycjonowanie obejmujące optymalizację techniczną, content marketing i link building jest droższe od pozycjonowania częściowego, podczas którego to właściciel witryny bierze wybrane działania na siebie.
Przykładami współpracy między właścicielem strony a agencją SEO dla obniżenia kosztu usługi jest tworzenie treści na stronę we własnym zakresie, w oparciu o słowa kluczowe dostarczone przez agencję. Także pozyskiwanie linków może być wykonywane częściowo w obrębie firmy, np. poprzez oddelegowanie pracownika do komentowania postów na blogach i odpowiadania na dopasowane wątki na forach, a nawet pisania wartościowych artykułów gościnnych na portale zgodne tematycznie.
Od czego zależy cena pozycjonowania strony? Jakie działania obejmuje?
Cena pozycjonowania sklepu internetowego czy innego rodzaju strony www jest odmienna dla każdej agencji SEO. Ale inny jest także zakres działań pozycjonujących. Niektóre firmy wydzielają w ramach oferty różne pakiety, np. z audytem SEO lub bez (jeśli agencja przejmuje pozycjonowanie strony po poprzedniej), z content marketingiem lub bez, z pozyskiwaniem 10, 20, 50 linków miesięcznie.
Najczęściej pozycjonowanie stron internetowych obejmuje działania, które wymieniliśmy poniżej. Zapoznając się z nimi, pamiętaj, że to tylko informacje orientacyjne – koniecznie ustal z konkretną firmą, ile kosztuje pozycjonowanie w jej przypadku i jakie elementy pokrywa.
1 – Audyt strony internetowej
Cennik pozycjonowania podstawowego najczęściej obejmuje audyt strony internetowej. Bez niego nie jest możliwe wprowadzenie odpowiednich zmian na stronę – ani technicznych, ani tekstowych. Bez audytu trudno też przypisać stronie słowa kluczowe.
Audyt strony internetowej składa się z elementów takich jak analiza fraz kluczowych, analiza stanu technicznego, analiza tekstów na stronie, analiza elementów graficznych i operacyjnych, dostosowanie do urządzeń mobilnych, analiza wskaźników UX. Pod koniec audytu powstaje raport z zaleceniami dotyczącymi niezbędnych i zalecanych zmian.
2 – Analiza konkurencji i sytuacji w branży
Cennik pozycjonowania stron powinien obejmować także drugi element wstępnej analizy, tym razem off-site. Chodzi o analizę branży, konkurencji, serwisów do linkowania czy fraz kluczowych wykorzystywanych przez rywali. W ten sposób ustala się optymalne działania SEO względem strony klienta. Ponadto można stworzyć strategię działań w taki sposób, aby nie podążać ślepo po śladach stron konkurentów, tylko odejść nieco w bok, np. poprzez korzystanie z innych słów kluczowych.
Tego rodzaju analiza off-site obejmuje m.in. sprawdzenie fraz konkurencji, oszacowanie liczby stron do pokonania w wynikach wyszukiwania, ocenę trudności pozycjonowania strony z danej branży, sprawdzenie serwisów, z których linki pozyskuje konkurencja, zweryfikowanie działań SEO on-site rywali (np. długości opisów, typu tekstów na blogu, fraz w nagłówkach), sprawdzenie trendów w branży.
3 – Stworzenie strategii SEO
W oparciu o audyt witryny i analizę off-site przygotowuje się strategię SEO – jest ona stałym elementem ceny pozycjonowania stron. Bez planu działania bowiem wykonywałoby się czynności bezładnie, chaotycznie. Można by nawet jednymi działaniami znieść dobry efekt pozostałych.
Przygotowanie strategii SEO obejmuje: wybranie fraz kluczowych, przydzielenie fraz do podstron, ustalenie rodzaju, liczby, częstotliwości i kolejności działań SEO, opracowanie podstawowej strategii linkowania, w tym ocenę jakości stron do pozyskiwania linków.
4 – Techniczna optymalizacja strony internetowej
Jeśli strona internetowa wymaga poprawek – a tym bardziej eliminacji błędów technicznych – optymalizacja on-site powinna wyprzedzić proces pozyskiwania linków. To, ile kosztuje pozycjonowanie strony, zależy m.in. do zakresu prac on-site.
Do naprawienia, usunięcia bądź wdrożenia pozostają elementy takie jak: duplikaty, metadane, kod HTML strony, prędkość ładowania podstron i elementów, klikalność elementów, poprawność ścieżek konwersji, wszelakie elementy UX, linkowanie wewnętrzne, formatowanie tekstów, menu (w tym menu okruszkowe), nawigacja, struktura nagłówków, adresy URL, pliki (robots.txt, sitemap.txt), formuły kodu odpowiadające za komunikację z robotami Google i innych wyszukiwarek.
5 – Tekstowa optymalizacja strony (opisy, artykuły)
Podstawowy cennik pozycjonowania stron może obejmować także optymalizację tekstową. Jeżeli w witrynie jest bardzo mało treści, nie da się umieścić w nich fraz kluczowych, a tym bardziej powtórzyć odpowiednią liczbę razy. Wówczas istotna staje się rozbudowa zastanych treści. Natomiast jeśli na stronie już są teksty, zawsze warto stworzyć nowe – i tworzyć je na bieżąco, by strona była aktualna i zachęcała roboty Google do błyskawicznej indeksacji nowości.
Optymalizacja tekstowa witryny obejmuje np.: rozbudowę opisów produktów, usług i kategorii, tworzenie nowych tekstów od zera, zakładanie podstron dla nowych fraz (np. lokalnych i z długiego ogona), optymalizację treści wizualnych (uzupełnianie opisów alternatywnych), prowadzenie bloga firmowego na rzecz SEO i budowania wizerunku firmy jako specjalisty w danej branży.
6 – Link building
Więcej kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego czy innej strony uwzględniające link building, natomiast warto wybrać taki pełny pakiet, gdyż daje lepsze efekty względem samego SEO on-site. Ponieważ pozycjonowanie stron jest procesem długofalowym, pozyskiwanie linków nie kończy się nigdy. Liczba i częstotliwość zdobywania uzależniona jest od sytuacji konkretnej witryny – nie da się wskazać ogólnych, złotych reguł.
Link building obejmuje stałą analizę danych i regularne, najczęściej comiesięczne ustalanie liczby i częstotliwości pozyskiwania linków, przypisywanie anchorów z frazami do podstron, podział odnośników na dofollow i nofollow (dla zachowania naturalnego profilu linków), analizę stron zewnętrznych, wybór metod pozyskiwania linków.
Jakich działań nie obejmuje cennik pozycjonowania sklepu internetowego/strony?
Mimo iż pozycjonowanie sklepu bądź innej witryny może obejmować różne elementy – w zależności od oferty agencji SEO – najczęściej nie znajdziesz w nim usług takich jak:
- kosmetyczne poprawki na stronie internetowej,
- działania niewpływające na pozycjonowanie stron,
- wykonywanie kopii zapasowych witryny,
- moderowanie komentarzy i opinii na stronie,
- zarządzanie CMS-em w sposób niezwiązany z SEO,
- zarządzanie sklepem internetowym,
- obsługa potencjalnych klientów w modułach komunikacji, np. czacie na stronie,
- aktualizacja CMS-a, wtyczek, szablonów,
- tworzenie czy znaczne przekształcanie szablonu,
- wdrażanie szablonu mobile,
- kwestie związane z hostingiem,
- przedłużanie domeny, hostingu,
- zabezpieczanie strony pod kątem ataków hakerskich lub działania wirusów,
- dodawanie treści stworzonych przez klienta, niezwiązanych z ustaloną strategią SEO,
- tworzenie kampanii reklamowych Google Ads lub Facebook Ads w ramach pozycjonowania,
- prowadzenie profili w mediach społecznościowych,
- współpraca z blogerami i influencerami.
Zweryfikuj w umowie, jakie elementy pozycjonowania sklepu internetowego czy innej strony znajdują się w Twoim pakiecie. Inne działania mogą być albo niedostępne w ofercie agencji SEO, z którą planujesz nawiązać współpracę, albo dostępne za dodatkową opłatą. To także warto sprawdzić wcześniej, zwłaszcza jeśli chcesz wykupić pozycjonowanie, prowadzenie bloga, opiekę nad fanpage’em w social media i korzystanie z kampanii reklamowych Google Ads w jednym miejscu.
Oczywiście różnorodne działania marketingowe możesz zlecić kilku firmom, natomiast pod względem kontaktu i comiesięcznych płatności współpraca z jedną agencją jest wygodniejsza. Poza tym koszt pozycjonowania w pakiecie z innymi usługami jest atrakcyjniejszy, a firmy nie wchodzą sobie w drogę (mogłoby to mieć miejsce, np. gdyby jedna firma prowadziła blog, inna pozyskiwała linki zwrotne).
Jakie działania mogą znajdować się poza pakietem pozycjonowania stron?
Standardowy cennik pozycjonowania stron, zwłaszcza w podstawowym pakiecie, może nie obejmować:
- prowadzenia bloga,
- tworzenia artykułów sponsorowanych w ramach link buildingu,
- przygotowywania dodatkowych treści na stronę, np. rozszerzających ustaloną w umowie liczbę fraz kluczowych,
- tworzenia opisów produktów bądź usług wprowadzonych na stronę po jakimś czasie od rozpoczęcia współpracy SEO, czyli nieuwzględnionych w pierwotnej strategii,
- tworzenia stron zapleczowych dedykowanych jednemu klientowi,
- wdrożenia nowego szablonu przygotowanego przez inną firmę dla desktopowej bądź mobilnej wersji strony internetowej.
Jeżeli zależy Ci na powyższych działaniach, zapytaj agencję SEO przed nawiązaniem współpracy, czy będziesz mógł wykupić je dodatkowo. Możesz też wybrać szerszy pakiet działań, w którym rozległa pomoc w prowadzeniu strony została wliczona w koszt pozycjonowania.
Od czego zależy koszt pozycjonowania strony? – formy rozliczenia
To, ile kosztuje pozycjonowanie stron, zależy również od formy rozliczenia. Warto wiedzieć, że nie wszystkie są korzystne. Poniżej opisaliśmy popularne oraz wskazaliśmy ich wady i zalety.
1 – Cena pozycjonowania za efekty
Rozliczenie za efekt wydaje się szczególnie atrakcyjne z perspektywy klienta. Nie ma rezultatów – nie występują koszty. Są rezultaty – pozyskujesz ruch na stronie, sprzedajesz produkty i z zarobionych pieniędzy opłacasz agencję. Brzmi korzystnie, prawda?
Niestety rozliczanie pracy w oparciu o efekty sprawia, że agencji SEO zaczyna zależeć na rezultatach aż za bardzo. Aby zarobić, musi doprowadzić stronę do top 10 wyników wyszukiwania jak najszybciej. Najmniej czasu zajmują działania niezgodne z wytycznymi Google, za które można otrzymać karę, o czym jednak nie informuje się klienta. Jego interesuje efekt: konwersja, a nie sposoby dotarcia na szczyt. Cenę, jaką możesz ponieść, jest długotrwała kara od Google i ograniczenie lub całkowita utrata widoczności w popularnej wyszukiwarce. Niestety na bezpieczne i trwałe rezultaty potrzeba więcej czasu – miesięcy, a w przypadku popularnych fraz nawet więcej niż roku.
Przeczytaj koniecznie: Ile trwa pozycjonowanie? Po jakim czasie widać efekty? Odpowiadamy!
Ponadto agencja SEO może wybrać do pozycjonowania same frazy o bardzo niskiej konkurencyjności (np. 10 czy 20 wyszukiwań miesięcznie), które najłatwiej osiągnąć. Dojście do czołowych pozycji zajmie mało czasu. Co z tego, że sukces pozycjonerski nie da Ci ruchu na stronie ani sprzedaży? Agencja i tak zarobi, bo w umowie nie ma informacji o progu popularności danego słowa kluczowego. Zyskasz niewiele, a zapłacić będziesz musiał.
2 – Koszty ponoszone za konkretne pozycje w wynikach wyszukiwania
Ten system rozliczenia oparty jest na błędnych założeniach i manipulacji klientem. Należy bowiem wiedzieć, że pozycje w wynikach wyszukiwania Google są płynne. Zależą od czynników takich jak sezonowość fraz, aktualizacje algorytmów, działania SEO konkurencji, a nawet pozorne błahostki: pogoda, sytuacja polityczno-gospodarcza w kraju, moda. Mało tego! Inne wyniki wyszukiwania zobaczy osoba zalogowana w usługach Google z historią wyszukiwań, inne przeglądająca internet w trybie incognito. Kolejność pozycji różni się także w zależności od urządzenia, na którym przeglądasz sieć. W efekcie nie da się doprowadzić strony na konkretną pozycję i utrzymać na niej.
Druga słabość tego rozliczenia wynika z faktu, iż na początku miesiąca nie wiesz, ile wyniesie koszt pozycjonowania strony w danym miesiącu. Może się okazać, że przerośnie Twoje możliwości i przeciąży budżet przeznaczony na działania marketingowe. Warto znać cenę usługi z góry.
3 – Cennik pozycjonowania zależny (wyłącznie) od fraz
Dobrą stroną rozliczenia za liczbę fraz są stałe opłaty miesięcznie, dzięki którym wiesz, ile pieniędzy musisz wygospodarować z budżetu przeznaczonego na marketing w sieci. Niestety koszty związane z frazami mogą sprawiać, że działania SEO zostaną zawężone do pozyskiwania linków i ewentualnie rozbudowywania tekstów o dane słowa kluczowe. Zupełnie zaniechane zostaną czynności, które nie prowadzą do poprawienia widoczności fraz w sposób bezpośredni.
Inną słabością tego rodzaju rozliczenia jest brak nacisku na rozbudowywanie widoczności o frazy z długiego ogona. Skoro w umowie widnieją jedynie frazy A, B i C, agencji SEO nie będzie się opłacało dbać o długi ogon, bo nie otrzyma za niego wynagrodzenia. W rezultacie potencjał pozycjonowania nie zostanie wykorzystany w pełni – trafisz do mniejszej liczby potencjalnych klientów, niż byś mógł.
4 – Koszt pozycjonowania za ruch na stronie
W przypadku opłat za ruch w witrynie dobrą stroną jest osiągnięcie podstawowej konwersji: przyciągnięcie na stronę potencjalnych klientów. Niestety i tutaj może dojść do nadużyć. Ponieważ popularne frazy kluczowe, z których otrzymuje się najwięcej ruchu z organicznych wyników wyszukiwania, wypracowuje się długimi miesiącami, agencja SEO chcąca zarobić musi wesprzeć się ruchem niskiej jakości – i to niekoniecznie organicznym. Poprzez publikowanie linków do witryny w zagranicznych serwisach niskiej jakości może stworzyć na Twojej stronie wrażenie ruchu, który w rzeczywistości będzie pochodził od botów bądź spamerów.
Innym zagrożeniem jest tworzenie linków sugerujących odmienną tematykę niż ta, która rzeczywiście znajduje się na stronie. Odnośniki będą klikać żywi użytkownicy. Niestety po zorientowaniu się, że na stronie internetowej nie ma treści, na które liczyli, natychmiast wyjdą. Wskaźnik odrzuceń drastycznie wzrośnie, a stosunek liczby do długości sesji będzie bardzo niekorzystny. Używaj narzędzi do monitorowania strony, aby mieć rękę na pulsie! Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś, załóż darmowe konto w usłudze Google Analytics.
5 – Cena pozycjonowania sklepów internetowych za sprzedaż
Prawdopodobnie najkorzystniejszym rozliczeniem z perspektywy klienta – zwłaszcza z branży e-commerce – byłoby rozliczenie za sprzedaż. Niestety mało która agencja SEO zgodzi się na taką formę współpracy. Po pierwsze dlatego, że efektem pozycjonowania jest wypracowanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, a nie sprzedaż. Po drugie zaś dlatego, że na sprzedaż wpływa o wiele więcej czynników niż skutecznie prowadzone działania SEO. Nawet jeśli strona znajduje się w top 10 na istotne frazy kluczowe, ale właściciele firmy są niemili dla klientów, zwlekają z wysyłkami albo mają nieatrakcyjne ceny w sklepie, odbiorcy nie będą chcieli skorzystać z ich oferty.
Koszt pozycjonowania nie obejmuje uczestniczenia w procesach sprzedażowych, podejmowania kontaktów z klientami ani obsługiwania zamówień, dlatego sprzedaż nie powinna być podstawą do ustalania ceny pozycjonowania stron.
6 – Cennik pozycjonowania stron w abonamencie
Jeśli chcesz płacić stałą kwotę miesięcznie i uzyskać pełną opiekę SEO nad stroną, zamów usługę pozycjonowania w rozliczeniu abonamentowym. Wówczas agencja będzie miała komfort zajmowania się tymi elementami, które w danym momencie najbardziej wymagają podjęcia akcji, nie zaś tymi, które zostały na sztywno ustalone w umowie. Otrzymasz audyt, niezbędne wdrożenia, linki zwrotne, teksty. Poza uzgodnionymi słowami kluczowymi pojawią się frazy z długiego ogona, dzięki którym widoczność witryny wzrośnie jeszcze bardziej.
Agencja SEO może zaoferować Ci gotowe pakiety abonamentowe lub elastyczną ofertę, w ramach której wspólnie ustalicie pulę działań pozycjonujących. Zgłoś się do nas i powiedz, czego potrzebujesz Ty! 🙂
100 zł – tyle kosztuje pozycjonowanie strony internetowej, którego nie chcesz
Któż nie chciałby płacić profesjonalnej agencji SEO 100 zł miesięcznie i mieć z głowy zajmowanie się pozycjonowaniem strony? Niestety skuteczne pozycjonowanie w tej kwocie nie jest możliwe. Pomijając zarobek dla osób, które pracują nad widocznością strony, istnieją jeszcze koszty związane z pozyskiwaniem linków w serwisach zewnętrznych czy przygotowywaniem treści.
Jeżeli za pozycjonowanie strony internetowej płacisz miesięcznie 100 czy 200 zł, możesz być pewny, że Twoja usługa polega głównie na monitorowaniu witryny – pozycji w wynikach wyszukiwania, błędów w Google Search Console – jednakże bez podejmowania akcji. Czasem dostajesz jakiś link, ale darmowy, zapewne z witryny niskiej jakości, np. byle jakiej strony zapleczowej.
Pozycjonowanie strony to wydatek, owszem, ale w formie inwestycji. Warto go ponieść, aby w perspektywie kilku miesięcy od rozpoczęcia zarabiać więcej niż obecnie. Wówczas koszty poniesione na SEO zwrócą Ci się z nawiązką. Zobacz liczne opinie naszych klientów.
Pozycjonowanie strony internetowej czy Google Ads?
Co przysługuje się sprzedaży w większym stopniu: pozycjonowanie sklepu internetowego/innej strony czy korzystanie z kampanii reklamowych Google Ads? Na to pytanie nie ma odpowiedzi ani jednoznacznej, ani uniwersalnej. Wszystko zależy od branży, firmy, strony, celu – konkretnych danych.
Wstępnie zakłada się, że reklamy Google Ads lepiej sprawdzają się do promowania oferty czasowej, nowej, promocyjnej. Działają „tu i teraz” – reklamy widać od razu po włączeniu, znikają zaś wraz z zakończeniem. Są lepsze od pozycjonowania, jeśli musisz stworzyć popyt na dany produkt lub powiadomić użytkowników Google o jego istnieniu. W tym kontekście jeszcze lepiej sprawdzają się kampanie na Facebooku, ponieważ tam reklamy dobierane są do użytkowników i nie stanowią efektu ich poszukiwań, jak ma to miejsce w wyszukiwarce Google.
Natomiast pozycjonowanie stron to rozwiązanie długofalowe i polecane każdemu właścicielowi witryny, który chce docierać do nowych użytkowników. Efekty są trwalsze względem kampanii reklamowych. Jeśli dysponujesz stałymi treściami na stronie lub niezmienną ofertą w sklepie internetowym, wypozycjonowanie podstron przełoży się na sukces w założonej konwersji.
Pełne porównanie reklam i pozycjonowania znajdziesz tutaj: Google Ads vs. SEO – co wybrać?
Szeroki zakres działań – SEO + dodatkowe usługi
Znacznie mniej kosztuje pozycjonowanie strony internetowej, jeśli w jednej agencji marketingowej zamawiasz kilka komplementarnych usług. Przykładowe to – oczywiście poza podstawowym pozycjonowaniem – prowadzenie kont w mediach społecznościowych, tworzenie kampanii reklamowych na Facebooku i Instagramie, tworzenie kampanii reklamowych w Google Ads (w wynikach wyszukiwania i na stronach partnerskich), stworzenie i prowadzenie stron zapleczowych (dedykowanych lub wspólnych dla wielu klientów), działania SEO PR, content marketing on-site i off-site, budowanie marki i szerzenie świadomości o niej w internecie.
W FunkyMedia zamówisz usługę SEO PR, czyli pozycjonowanie stron zawierających pozytywne opinie o Twojej firmie oraz budowanie wizerunku firmy/marki i szerzenie go w internecie. Zajmujemy się prowadzeniem kampanii promocyjnych w sieci reklamowej Google oraz na Facebooku i Instagramie. Oferujemy doradztwo marketingowe i wysokiej jakości content marketing. Przyjmujemy zlecenia na audyt SEO i pogłębiony audyt SEO+SEM. Możemy też przeanalizować witrynę pod kątem użyteczności i wskaźników UX (satysfakcji z doświadczenia użytkownika na stronie).
Jeżeli potrzebujesz pomocy zdalnej, napisz do nas – po połączeniu widoków na monitorach pomożemy Ci rozwiązać problem ze stroną internetową lub innym zagadnieniem cyfrowym.
Agencja SEO – pozycjonowanie stron internetowych ze wsparciem
Proste pozycjonowanie sklepu internetowego czy strony, bez dobierania dodatkowo płatnych usług, to właściwy wybór dla osób, które dopiero rozpoczynają przygodę z marketingiem w sieci i chcą się przekonać, jakie efekty dadzą im działania SEO. Dzięki dzisiejszemu artykułowi wiesz już, co może obejmować, a czego zazwyczaj nie obejmuje podstawowa cena pozycjonowania. Zastanów się, które działania chciałbyś powierzyć w ręce agencji SEO, które zaś jesteś gotowy prowadzić sam. Daj nam znać, a wspólnie przygotujemy optymalny pakiet usług.
Ponadto zapraszamy Cię na nasz blog, na którym publikujemy artykuły dotyczące szeroko rozumianego marketingu internetowego, w tym pozycjonowania sklepu internetowego czy dowolnej innej strony. Czytając poradniki, nauczysz się wykonywać proste czynności zwiększające widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Miłej lektury i powodzenia! 🙂