Ile trwa pozycjonowanie? Po jakim czasie widać efekty? Odpowiadamy!

Ile trwa pozycjonowanie? Po jakim czasie widać efekty? Odpowiadamy!

Działania SEO mają przynieść właścicielom sklepów i stron internetowych wymierne korzyści: wzrost ruchu w witrynie, konwersję (zazwyczaj sprzedaż), większe grono potencjalnych klientów. Nic dziwnego, że przed podjęciem współpracy z agencją pytają o to, ile trwa pozycjonowanie strony internetowej. Chcą wiedzieć, jak długo muszą czekać na efekty pozycjonowania i po jakim czasie pojawią się pierwsze efekty świadczące o sukcesie. Niestety odpowiedź nie jest prosta, dlatego zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym wyjaśnieniem.

Pozycjonowanie strony vs. wypozycjonowanie strony

Zanim zaczniesz czytać o szczegółach dotyczących czasu pozycjonowania strony, musisz dowiedzieć się jednej, niezmiernie ważnej rzeczy. Mianowicie jest różnica pomiędzy terminami „pozycjonowanie strony” a „wypozycjonowanie strony”. W niniejszym artykule – i ogólnie w terminologii SEO – pierwsze określenie stosuje się niekiedy dla uproszczenia. Trzeba Ci jednak wiedzieć, że:

  • wypozycjonowanie strony – to proces prowadzący do wypracowania dobrej widoczności na ustalone słowa kluczowe. Inaczej mówiąc, są to pierwsze efekty SEO, na które czekasz. Wypozycjonowanie strony osiąga się wtedy, kiedy strona dotrze do korzystnej pozycji – w top 10 Google,
  • pozycjonowanie strony – stanowi termin szerszy, obejmujący wypracowanie pozycji w wynikach wyszukiwania, a następnie utrzymywanie ich. Pozycjonowanie strony, w przeciwieństwie do wypozycjonowania, nie kończy się nigdy. Działania SEO wymagają kontynuowania, inaczej witryna straci widoczność i będzie trzeba zaczynać od nowa. Zasadnym jest twierdzenie, iż jak długo istnieje strona, tak długo trwa pozycjonowanie.
Ile trwa pozycjonowanie? Po jakim czasie widać efekty?

Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej?

Działania SEO mające wypromować stronę w organicznych wynikach wyszukiwania zależą od wielu czynników. Jedne wiążą się z historią, wielkością czy jakością domeny i witryny, inne pochodzą z zewnątrz i nie ma na nie wpływu ani agencja SEO, ani klient (mowa tu chociażby o konkurencji czy algorytmach Google). Dopiero po zapoznaniu się z sytuacją konkretnej strony internetowej specjalista jest w stanie odpowiedzieć na pytanie: „jak długo trwa pozycjonowanie?”, w jej przypadku.

Uczciwy specjalista SEO nie powie klientowi, ile trwa pozycjonowanie strony internetowej w sposób precyzyjny. Natomiast po przeprowadzeniu audytu witryny i zbadaniu konkurencji może zakreślić ramy czasowe. Ponieważ jednak ludzie oczekują jasnych odpowiedzi i przywiązują się do liczb, jako uniwersalną wartość podaje się 6 miesięcy – tyle trwa wypozycjonowanie strony na ogół. W dalszej części artykułu wyjaśniliśmy, kiedy pierwsze efekty mogą się pojawić szybciej, kiedy zaś później.

Czynniki określające, jak długo trwa pozycjonowanie

Jak wspomnieliśmy, na czas pozycjonowania strony wpływają liczne i różne czynniki: wewnętrzne i zewnętrzne. Poniżej zebraliśmy 9 czynników, które wydają się najważniejsze. W zależności od nich Twoja strona uzyska wysokie pozycje w wyszukiwarce Google w kilka tygodni bądź miesięcy.

Branża: tematyka, konkurencja

Ogromny wpływ na proces pozycjonowania ma branża firmy, czyli tematyka strony internetowej. Trzeba na nią spojrzeć pod kątem dwóch kluczowych aspektów. Pierwszy to rodzaj tematyki. Należy bowiem wiedzieć, że algorytm Google jednym zagadnieniom sprzyja, inne traktuje z dużą ostrożnością. Przykładowo pierwszych efektów dla nowego i małego sklepu internetowego działającego w branży modowej można się spodziewać szybciej niż w przypadku porównywalnej wielkością, nowej strony medycznej. Po prostu niektóre branże mają z góry trudniej: są objęte większymi restrykcjami, a ich widoczność jest odgórnie ograniczana przez Google.

Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej?

Drugi aspekt to konkurencja, czyli liczba stron internetowych poświęconych danej tematyce. Oczywiście im mniejsza, tym lepiej. Dla przykładu łatwiej prowadzić pozycjonowanie stron niszowych, które muszą przegonić w wynikach wyszukiwania zaledwie kilka innych serwisów, niż stron walczących o wysokie pozycje z dziesiątkami, setkami czy tysiącami witryn.

Słowa kluczowe: konkurencja, liczba słów kluczowych

Kiedy już padnie popularne pytanie: „to ile trwa pozycjonowanie strony internetowej?”, obowiązkowo pojawia się drugie: „w takim razie na ile słów kluczowych mam pozycjonować stronę?”. Niestety tutaj również odpowiedź może się ograniczyć do enigmatycznego: „to zależy”. Zależy m.in. od wielkości strony, gotowości do rozbudowywania jej o nowe podstrony, strategii tworzenia treści (tekstów), budżetu firmy. O liczbie fraz opowiedzieliśmy w artykule: Na ile słów kluczowych pozycjonować stronę internetową?

Pozycjonowanie strony vs. wypozycjonowanie strony

To, ile trwa pozycjonowanie strony, zależy również od konkurencyjności, o której wspomnieliśmy w poprzednim podpunkcie. Tym razem jednak chodzi nie tylko o liczbę stron internetowych, które działają w Twojej branży, ale także o liczbę serwisów, które chcą się pozycjonować na te same słowa kluczowe. Ich może być o wiele więcej. Przykładowo fraza „modne kurtki” jest atrakcyjna zarówno dla sklepów internetowych, jak i dla blogerek modowych, stylistów, producentów odzieży itd.

Kiedy wzrasta miesięczna liczba wyszukiwań danej frazy, wzrost odnotowuje także jej konkurencyjność. Wysokie pozycje na popularne frazy wypracowuje się miesiącami, czasem nawet latami. Ba! na niektóre słowa kluczowe nie sposób pojawić się w top 10 wyników wyszukiwania Google. Warto związać się z agencją SEO, która uczciwie i rzetelnie oceni Twoje szanse na osiągnięcie dobrych efektów.

Wielkość strony

Czas pozycjonowania strony zależy od jej wielkości. Mała strona internetowa z niewielką liczbą podstron i treści na ogół nie może pojawić się w wynikach Google w krótkim czasie, zwłaszcza w obliczu dużej konkurencji. Aby algorytm uznał ją za wartościową i chciał pokazywać użytkownikom, roboty skanujące stronę muszą znaleźć na niej teksty dobrej jakości, przede wszystkim wyposażone w wyszukiwane słowa kluczowe. Trzeba zatem rozbudować małą witrynę, by nasycić ją treściami SEO.

Czynniki określające, jak długo trwa pozycjonowanie

Z drugiej strony pozyskanie dużego ruchu organicznego w przypadku rozbudowanych stron i sklepów internetowych też może zająć długie miesiące. Jeśli wcześniej nie były wykonywane na nich żadne działania SEO, serwisy wymagają generalnych zmian (również w strategii marketingowej) i trzeba wyeliminować liczne błędy, czas pozycjonowania się wydłuża.

O wyzwaniach dotyczących pozycjonowania strony typu one page przeczytasz tutaj: Jak pozycjonować strony one page? Porady SEO.

Ilość pracy do wykonania na stronie

W zakończeniu poprzedniego podpunktu zasygnalizowaliśmy kolejny z czynników, dla których nie da się powiedzieć w sposób ogólny, ile trwa pozycjonowanie strony. W tym wypadku chodzi o jakość witryny. Przeprowadzając audyt, agencja SEO weryfikuje, ile pracy należy wykonać, aby strona została lepiej oceniona przez Google. W strategii SEO wymienia zmiany, które wykonać: należy (np. usunięcie błędów, uzupełnienie niedostatków), można (np. wdrożenie dodatkowych podstron dla pobocznych słów kluczowych), a także warto (np. założenie bloga).

Ilość pracy do wykonania na stronie a SEO

Ilość prac (zmian) koniecznych do wykonania pozwala oszacować – wciąż jednak nie podać wartość dokładną! – czas pozycjonowania strony. Równolegle pozyskuje się linki zwrotne, optymalizuje witrynę i wdraża słowa kluczowe. Naturalnie im mniej niezbędnych zmian i im szybciej zostaną dokonane, tym szybciej pozycjonowanie przyniesie efekty.

Rodzaj podejmowanych działań SEO

Na określenie czasu pozycjonowania wpływ ma nie tylko ilość, ale także rodzaj podejmowanych działań SEO – na stronie i poza nią. W przypadku stron, które są dobrze zoptymalizowane i nie potrzebują wielu zmian, wystarczy skupić się na pozyskiwaniu linków zwrotnych i tworzeniu treści, np. na blogu.

Rodzaj podejmowanych działań SEO

Z kolei w przypadku witryny niezoptymalizowanej pod kątem SEO wypracowanie pozycji zajmie więcej czasu, bo trzeba najpierw uporać się z niską oceną jakości przez algorytm Google. Trudno liczyć na spektakularny wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania, kiedy strona została oceniona jako niefunkcjonalna, wolna, niedostosowana do urządzeń mobilnych itd.

Budżet na wypozycjonowanie strony

Optymalizacja strony, pozyskiwanie mocnych linków z wartościowych stron internetowych, tworzenie artykułów blogowych, marketing szeptany i inne działania SEO – wszystko to kosztuje. Im większy budżet klient przeznaczy na wypozycjonowanie strony, tym szybciej może się spodziewać pierwszych efektów.* Przykładowo dużo dobrego przynoszą zarówno wartościowe treści blogowe bogate w słowa kluczowe, jak i zdobywanie linków dofollow z dopasowanych tematycznie, popularnych serwisów.

* Nie oznacza to jednak, że płacąc dużo, zobaczysz efekty po tygodniu. Granic nie da się przekroczyć, można jedynie przemieszczać się w ich ramach.

Budżet na wypozycjonowanie strony

Jeżeli nie jesteś pewny, jaki budżet jest optymalny w przypadku pozycjonowania strony, którą prowadzisz, skonsultuj się z agencją SEO. Doświadczenie i pozycjonowanie stron z tej samej lub podobnej branży pozwolą specjalistom podać widełki cenowe.

Historia domeny i dotychczasowa widoczność strony

Kolejne czynniki wpływające na czas pozycjonowania to historia domeny, dotychczasowa widoczność strony oraz jej aktualna sytuacja w organicznych wynikach Google. Efekty pozycjonowania widać szybciej w przypadku stron, które mają kilka lat i zbudowały co najmniej umiarkowaną widoczność w wyszukiwarce. Zazwyczaj prowadzą do nich linki zewnętrzne i znajdują się na nich teksty, które wystarczy nieco przekształcić, rozbudować, dodać do nich frazy.

Czas oczekiwania na efekty SEO zwiększa się w przypadku nowych stron internetowych, które muszą zaczynać od zera i zapracować na wysoką ocenę jakości przez algorytm Google. Na szybkie efekty pozycjonowania nie powinna liczyć także strona, która została objęta karą: filtrem (ograniczenie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania), a tym bardziej banem (usunięcie z wyników Google).

Historia domeny i dotychczasowa widoczność strony

Osobny wątek stanowi zakup domeny z rynku wtórnego. W takiej sytuacji pomaga długa i korzystna historia domeny (nazwy), nawet jeśli strona internetowa jest nowa. Uważaj jednak podczas kupowania starej domeny! By wybrać rozsądnie i omyłkowo nie wydłużyć czasu pozycjonowania strony, przeczytaj artykuł: Kupno domeny z rynku wtórnego a pozycjonowanie.

Algorytmy wyszukiwarki Google

Odpowiedź na pytanie, jak długo trwa pozycjonowanie strony, wynika nie tylko z jakości witryny, liczby koniecznych zmian, doboru słów kluczowych i reszty czynników wymienionych wyżej, ale również od aspektu, na który wpływu nie ma nikt poza firmą Google – algorytmu.

Efekty pozycjonowania zależą od tego, jak szybko i często stronę odwiedzają roboty. Od tego, z których linków zdecydują się przekazać stronie moc – i jak dużą – z których zaś nie. Dalej od tego, które treści uznają za duplikaty, bo za bardzo przypominają tekst opublikowany w innej witrynie. To tylko nieliczne przykłady.

Algorytmy wyszukiwarki Google

Jak ugryźć algorytm Google, by efekty uzyskać w krótkim czasie? Największe szanse na przygotowanie właściwej strategii mają specjalista-freelancer bądź agencja SEO, ponieważ znają wytyczne dla webmasterów udostępnione przez Google i potrafią dostosować do nich działania SEO. Nigdy jednak nie otrzymasz gwarancji – a przynajmniej nie powinieneś, bo byłoby to nieuczciwe – że dane działanie na pewno przyniesie Ci konkretną pozycję w wynikach Google. Już sam obecny algorytm jest w dużej mierze tajemnicą dla specjalistów, a przecież są jeszcze niespodziewane, niezapowiadane aktualizacje.

Samodzielne pozycjonowanie stron vs. agencja SEO

Nie ulega wątpliwości, że czas oczekiwania na efekty pozycjonowania uzależniony jest od wiedzy pozycjonera na temat SEO. Im mniejszą ma wiedzę i praktykę, tym więcej musi doczytać. Z kolei jeśli tego nie zrobi, może przypadkowo zaszkodzić pozycjonowaniu i niepotrzebnie wydłużyć czas uzyskania pierwszych efektów. Warto podkreślić, że kiedy mówi się o kilku miesiącach czy połowie roku, ma się na myśli to, ile trwa pozycjonowanie strony ze wsparciem osób doświadczonych w branży SEO.

Samodzielne pozycjonowanie stron vs. agencja SEO

Po jakim czasie widać pierwsze efekty pozycjonowania witryny?

Coraz to lepsze efekty pozycjonowania zdobywa się wraz z czasem trwania procesu. Natomiast na pierwsze efekty pozycjonowania można liczyć po kilku miesiącach – zazwyczaj około sześciu. Oczywiście to odpowiedź uogólniona, wynikająca z odgórnych założeń na temat strony. Poniżej rozpisaliśmy czas oczekiwania na wysokie pozycje – w top 10 – na konkretne przypadki.

Mało popularne frazy, strony z dobrym zapleczem SEO

W krótkim czasie można liczyć na wysokie pozycje zazwyczaj w dwóch przypadkach: 1) kiedy wykorzystujemy frazy o małej konkurencyjności, np. mające kilkadziesiąt wyszukiwań miesięcznie, 2) kiedy strona ma dobrą widoczność w Google i nie potrzebuje wielu zmian. Najlepiej, jeśli oba czynniki nałożą się na siebie. Mówimy tu nawet o kilku tygodniach! Należy jednak pamiętać, że uzyskanie wysokich pozycji na frazy o małej liczbie wyszukiwań nie przekłada się na diametralne zwiększenie ruchu na stronie ani liczby zamówień.

Czas pozycjonowania strony: od kilku tygodni do trzech miesięcy

Po jakim czasie widać pierwsze efekty pozycjonowania witryny?

Średnia popularność fraz, strona internetowa wymaga pracy

Zakłada się, że strategia SEO powinna obejmować frazy z długiego ogona. Są to takie, które zostają wpisane w wyszukiwarkę maksymalnie kilkaset razy w ciągu miesiąca i składają się z kilku wyrazów. Od popularnych fraz różni je konkretność, precyzyjność. Z fraz z długiego ogona korzystają osoby zdeterminowane, by znaleźć konkretny produkt, usługę czy poradę. Przykładowo nie interesują ich jakiekolwiek buty, ale „białe buty dziecięce na chrzest”. Nie chcą iść do jakiegokolwiek fryzjera, tylko do „męskiego fryzjera w Warszawie”. Mniejsza konkurencyjność względem fraz popularnych i nastawienie na konwersję doskonale przekładają się na zakupy.

W tej kategorii czasowej znajduje się również strona internetowa wymagająca umiarkowanej optymalizacji, wdrożenia zmian, rozbudowy treści, nasycenia słowami kluczowymi. W strategii SEO należy zatem uwzględnić czas niezbędny na prace techniczne.

Czas pozycjonowania strony: od trzech do dziewięciu miesięcy

Średnia popularność fraz, strona internetowa wymaga pracy

Bardzo popularne słowa kluczowe, pozycjonowanie nowej domeny

Zdecydowanie najdłużej trwa pozycjonowanie strony na frazy o dużej konkurencyjności, wyszukiwane kilka tysięcy razy w ciągu miesiąca bądź więcej. Należy tu zauważyć, że nawet kilkuletni proces pozycjonowania stron małych o niewielkiej popularności nie zapewni im miejsc na pierwszej stronie wyników wyszukiwania na te frazy. To bardzo ważne, by dobierać słowa kluczowe realistycznie.

Długo trwa również pozycjonowanie stron nowych, założonych w świeżych domenach bez historii. Jak wspomnieliśmy, sporo czasu minie, zanim Google oceni stronę i publikowane na niej treści jako wysokiej jakości. Później trzeba jeszcze zdobyć dawkę wartościowych linków i zadbać o inne aspekty SEO. W tym i poprzednim przypadku mówimy zatem nawet o roku prowadzenia działań. Ale, ale, nie zrażaj się! Jak najbardziej można i powinno się prowadzić pozycjonowanie strony jednocześnie na słowa o dużej popularności i frazy z długiego ogona. W ten sposób pierwsze efekty zobaczysz po kilku tygodniach/miesiącach, a na te najlepsze, upragnione poczekasz dłużej.

Czas pozycjonowania strony: od dziewięciu dwunastu miesięcy

Bardzo popularne słowa kluczowe, pozycjonowanie nowej domeny

Weryfikacja działań SEO – wyniki wyszukiwania

Warto zauważyć, że powyższe podpunkty dotyczą efektów pożądanych, czyli dotarcia na pierwszą stronę wyników wyszukiwania Google, nie zaś efektów jakichkolwiek. Jeżeli chcesz zweryfikować działania SEO – czy to swoje, czy agencji – możesz śledzić wzrost widoczności witryny na ustalone słowa kluczowe. Jeśli pozycjonowanie strony odnosi skutek, będziesz widział, że wyniki powoli wędrują z odległych stron wyszukiwarki na początkowe, np. z setnej na sześćdziesiątą, potem na trzydziestą, dwudziestą itd.

Śledzenie wędrówki w górę wyników wyszukiwania Google umożliwiają przede wszystkim narzędzia płatne, chociażby Semstorm czy Sentuo.

Weryfikacja działań SEO - wyniki wyszukiwania

W procesie pozycjonowania strony na liście fraz, na które jesteś widoczny, mogą się pojawić takie, których nie chcesz bądź które uważasz za dziwne i nie wiesz, skąd się wzięły. W tym temacie odsyłamy Cię do artykułu: Dlaczego moja strona internetowa widoczna jest na słowa kluczowe, których nie chcę?

Czy można pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania w krótkim czasie – w ciągu kilku dni?

Czy istnieją wyjątki od reguły długiego czasu, kiedy nie trzeba czekać na efekty pozycjonowania, tylko widać je od razu? Otóż… owszem, są takie przypadki! Przede wszystkim chodzi o witryny cieszące się dobrymi pozycjami w wyszukiwarce – takie, które zdobyły zaufanie Google pod względem jakości oferowanej użytkownikom. W ich sytuacji nowy artykuł może pojawić się w top 10 organicznych wyników wyszukiwania już w ciągu tygodnia od publikacji. Tym bardziej, jeśli są to wyniki dla fraz poszukiwanych do tysiąca razy miesięcznie. Mało tego! Dobrze opisane zdjęcia odpowiadające na niszowe frazy mogą zasilić wyniki w dziale grafiki Google jeszcze w tym samym dniu, w którym ma miejsce publikacja artykułu.

Aby wypozycjonowanie strony trwało krócej, a widoczność w Google wzrastała nie tylko pod względem zajmowanych pozycji, ale także liczby słów kluczowych, istotne jest prowadzenie bloga. Publikowanie na nim treści 2-3 razy tygodniowo przyniesie świetne efekty. Na dodatek dzięki częstym aktualizacjom witryny roboty Google zaczną odwiedzać Twoją stronę częściej, więc będą indeksować treści szybciej, niż kiedy strona pozostaje statyczna.

Czy Google widzi zmiany na stronie z dnia na dzień?

Właściwa odpowiedź na powyższe pytanie brzmi: „to zależy”. Jak wyjaśniliśmy w poprzednim punkcie, często aktualizowane strony w połączeniu z dobrze opisanymi treściami dają efekty w postaci indeksowania nowych podstron i plików w wyszukiwarce nawet tego samego dnia. Błyskawiczną indeksacją szczycą się chociażby portale publikujące kilkadziesiąt artykułów dziennie czy blogi, na których nowy wpis pojawia się każdego dnia o tej samej porze. Roboty Google bardzo lubią regularność i przewidywalność.

Więcej czasu zajmuje indeksacja: 1) nowych treści stron internetowych, które nie publikują często, 2) zmian w treściach, które już znajdowały się na stronie. Pierwszy przypadek powinien być dla Ciebie jasny. Im rzadsze aktualizacje w witrynie, tym rzadziej odwiedzają ją roboty indeksujące. Natomiast jeśli chodzi o zmiany w starych treściach, tutaj wiele zależy i od częstotliwości aktualizacji, i od wielkości strony.

Czy Google widzi zmiany na stronie z dnia na dzień?

Warto wiedzieć, że nawet jeśli roboty odwiedzają duży portal informacyjny codziennie, nie sprawdzają go w całości – budżet mocy weryfikacyjnej jest ograniczony dla każdej witryny. W efekcie wdrożone przez Ciebie zmiany mogą zostać zauważone późno, nawet po kilku miesiącach.

Sposobem na powiadomienie robotów o zmianach jest np. wysłanie prośby w Google Search Console, przy czym taka prośba nie stanowi gwarancji, że roboty zjawią się w krótkim czasie. Więcej sposobów na nakłonienie robotów, by zaglądały na stronę internetową często i chętnie indeksowały treści, przedstawiliśmy w artykule: Jak dodać stronę do Google?

Co stanowi efekt pozycjonowania strony?

Na koniec pragniemy przypomnieć o pewnej kwestii, o której zapomina wielu klientów. Chodzi o efekt pozycjonowania strony i to, co nim jest, co zaś nie jest. Czego możesz się spodziewać po SEO, a czego nie zapewnią Ci nawet pozyskanie dobrej jakości linków, wdrożenie na stronę bloga ani perfekcyjna optymalizacja techniczna.

Efekty pozycjonowania strony to:

  • zwiększenie widoczności strony w Google – na nowe słowa kluczowe,
  • wypracowanie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

Efektem pozycjonowania mogą być (w sposób pośredni):

  • zwiększenie ruchu organicznego na stronie,
  • szerzenie świadomości marki,
  • budowa wizerunku i autorytetu firmy w danej branży.

Efektem pozycjonowania nie muszą być (ale mogą!):

  • pozyskanie sympatii potencjalnych klientów,
  • skłonienie klientów do powrotu na stronę,
  • sprzedaż.
Co stanowi efekt pozycjonowania strony?

Osoby nastawione na sprzedaż twierdzą czasem, że „SEO nie działa, ponieważ firma nie zarabia więcej”. Nie zawsze jest to prawdą. Jeżeli witryna pojawiła się w top 10 wyników wyszukiwania i wzrósł ruch organiczny, ale sprzedaż pozostała taka sama, przyczyny należy szukać w innym miejscu. Być może ceny w sklepie przegrywają z cenami konkurencji? Może oferujesz przedmioty i usługi, których nikt aktualnie nie potrzebuje? A może chcesz sprzedać coś, na co jeszcze nie ma popytu, więc musisz go najpierw wytworzyć?

Inne działania przekładające się na wzrost ruchu na stronie: social media, reklamy

Widoczność strony w internecie nie ogranicza się do wyników wyszukiwania. Jeśli chcesz dotrzeć do potencjalnych klientów tam, gdzie spędzają czas wolny, poświęć uwagę zwłaszcza mediom społecznościowym. Wśród social media prym wiodą Facebook, Instagram, YouTube, Twitter. Możesz być w nich obecny nieodpłatnie, prowadząc profile firmowe, jak i odpłatnie: za pomocą reklam. Przeczytaj poradnik: Czym jest real-time marketing?, by brylować w social media za darmo!

Reklamy warto stosować także w wyszukiwarce. Jeśli urządzasz wyprzedaż bądź promocję, a także w obliczu konieczności wytworzenia popytu na dane produkty, kampanie sprawdzą się bardzo dobrze. Pierwszych efektów możesz spodziewać się od razu, ponieważ Google Ads – w przeciwieństwie do organicznych wyników z pozycjonowania – pojawiają się natychmiast. Porównanie SEO i reklam znajdziesz tutaj: Google Ads vs. SEO – co wybrać?

Inne działania przekładające się na wzrost ruchu na stronie: social media, reklamy

W kontekście powyższych akapitów możesz zacząć się zastanawiać, na której platformie lepiej się reklamować: na Facebooku i Instagramie czy w Google i sieci partnerskiej. Odpowiedź uzależniona jest od czynników takich jak grupa docelowa czy rodzaj treści, które chcesz promować. O tym zagadnieniu również napisaliśmy na blogu, toteż odsyłamy Cię do porównania: Kampania Google Ads i Facebook Ads – które reklamy wybrać?

Więcej porad dotyczących pozycjonowania strony

Jeśli chcesz wziąć proces pozycjonowania strony w swoje ręce, koniecznie zajrzyj na nasz blog, by zapoznać się z najważniejszymi zasadami. Poruszyliśmy kwestie związane z optymalizacją techniczną serwisu, tworzeniem wysokiej jakości treści, wykorzystywaniem słów kluczowych, pozyskiwaniem linków (także za darmo) i wieloma innymi aspektami SEO. Wiedząc, jak ważne jest utrzymywanie aktualności strony, nie ustajemy w publikowaniu artykułów. Zaglądaj do nas zatem regularnie, by poszerzać wiedzę. 🙂

Więcej porad dotyczących pozycjonowania strony

Natomiast jeśli przydałaby Ci się rzetelna i skuteczna agencja SEO, która oszacuje, ile trwa pozycjonowanie w przypadku strony takiej jak Twoja, a także pomoże Ci ustalić budżet i przygotuje realistyczną, korzystną strategię działań, zapraszamy do kontaktu z nami. Mamy wieloletnie doświadczenie, a nasi zadowoleni klienci wystawiają nam referencje, do których przeczytania zachęcamy.

Wyślij nam wiadomość i daj znać, czego Ci potrzeba!