Jak pisać i optymalizować teksty SEO?

Myślisz o trafieniu do większej lub nowej grupy odbiorców? Chciałbyś pojawić się na nowe słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania? Przeczytaj dzisiejszy artykuł i przekonaj się, jak pisać teksty SEO na stronę internetową oraz jak poprawiać już istniejące na niej opisy produktów czy kategorii pod kątem SEO. Poznaj zasady pisania tekstów SEO i wykorzystaj je, by samodzielnie pozycjonować witrynę!

Co to znaczy pisać teksty SEO?

Pisanie tekstów SEO oznacza tworzenie takich treści, które zostaną uznane za wartościowe zarówno przez żywych użytkowników, a więc Twoich potencjalnych klientów, jak i roboty Google. Dobra ocena tekstów SEO w oczach klientów sprawia, że chętnie wracają na tę konkretną stronę oraz są skłonni zrealizować cel postawiony przez autora tekstu/właściciela strony. Dla przykładu treści sprzedażowe mają sprzedawać produkty dostępne w sklepie, jednak teksty dobrze napisane pod kątem SEO mogą służyć innym celom, np. pozyskiwaniu leadów czy zdobywaniu naturalnych linków poprzez link baiting. Więcej o tej metodzie link buildingu przeczytasz w artykule: Skuteczny sposób na pozyskiwanie linków? Link baiting!

Jeżeli zaś chodzi o ocenę robotów Google, dobrze przyjęte przez nie teksty SEO sprawiają, że strony internetowe stają się lepiej widoczne w wynikach wyszukiwania. Oznacza to zarówno wyższe pozycje na słowa kluczowe, na których Ci zależy, jak i ogólną widoczność w wyszukiwarce Google – pojawianie się na większą liczbę fraz kluczowych.

Jak pisać i optymalizować teksty SEO?

Zaprezentowane w niniejszym artykule porady pozwolą Ci napisać teksty SEO na nową stronę internetową, do nowej kategorii czy świeżo dodanego do sklepu produktu. Pomogą Ci także poprawić stare treści, które stworzyłeś, kiedy nie miałeś pojęcia o SEO copywritingu. Dodatkowo zachęcamy do przeczytania publikacji poświęconej aktualizacji starych treści, czyli nadawaniu nowego życia dobrze rokującym i/lub przestarzałym tekstom: Jak aktualizować stare treści na stronie?

Po co pisać dobre teksty SEO?

Podsumujmy korzyści, jakie niesie wykorzystanie SEO copywritingu do tworzenia treści na strony internetowe w odniesieniu do „zwykłego” pisania tekstów:

  • potencjalni klienci chętniej realizują cel właściciela strony, np. sprzedażowy,
  • roboty Google lepiej oceniają teksty i poprawiają pozycje w wynikach wyszukiwania na wartościowe słowa kluczowe,
  • roboty Google lepiej oceniają teksty i rozszerzają widoczność w wyszukiwarce Google o nowe frazy kluczowe,
  • strona odnotowuje wartościowy ruch z wyszukiwarki (z organicznych wyników wyszukiwania),
  • zadbana strona internetowa wygląda wiarygodnie i atrakcyjnie,
  • linkowanie wewnętrzne zawarte w tekstach SEO umacnia strukturę witryny, pozwalając użytkownikom i robotom poruszać się po niej lepiej. Sprzyja to m.in. czasowi indeksacji nowych podstron: wpisów na blogu, dodanych do sklepu kategorii, produktów.

Jak zacząć pisanie tekstów SEO?

Jeśli SEO copywriting jest dla Ciebie tajemnicą, zacznij od zastosowania się do kilku prostych zasad. W ten sposób zarówno napiszesz nowe, jak i poprawisz stare treści pod kątem SEO.

1) Atrakcyjne artykuły blogowe (ale nie tylko!)

Jeżeli zależy Ci na napisaniu tekstu, który przyciągnie uwagę odbiorców od pierwszego spojrzenia, musisz zacząć od „wizytówki”, czyli tytułu i leadu (wstępu, zajawki). Oba rodzaje treści powinny być krótkie, zwięzłe, treściwe. Oba też powinny zawierać główne słowo kluczowe, na którym Ci zależy i na które artykuł ma się pojawić w wynikach wyszukiwania.

Tytuł i lead nie powinny zwodzić odbiorców, obiecując tematykę, której artykuł w rzeczywistości nie pokrywa. Jeżeli jest to tekst stricte techniczny, prosty temat artykułu typu „Jak udrożnić zlew?” będzie w porządku. Natomiast przy luźniejszej tematyce warto skusić się na przymiotniki przyciągające uwagę: szokujący, dobry, domowy, sławny, sprawdzony. Ponownie jednak – bez zwodzenia odbiorców.

Zapoznaj się ze szczegółowymi poradami dotyczącymi tworzenia treści „wizytówkowych”:

2) Wartościowe teksty SEO – dla ludzi

Tworząc tekst pod kątem SEO, nie powinieneś ograniczać się ani do zaspokajania potrzeb odbiorców, ani do przypodobania się robotom Google. Warto celować gdzieś pomiędzy, jednak bliżej dbałości o czytelnika, ponieważ koniec końców algorytm wyszukiwarki docenia treści, które wysoko oceniają właśnie czytelnicy. Weryfikuje to m.in. poprzez długość czasu spędzonego na stronie, wykonanie akcji (przejścia z jednej podstrony na drugą) czy też kliknięcie „cofnij” i powrót do wyników wyszukiwania.

Dobrze napisany tekst dla użytkowników jest:

  • zwięzły, treściwy,
  • przejrzysty i czytelny (poprawnie sformatowany),
  • dostosowany do konkretnej grupy odbiorców (tematycznie, stylowo, językowo),
  • merytoryczny, odpowiadający na potrzeby (dający odbiorcy to, czego oczekiwał),
  • pomagający zrealizować cel/wykonać akcję (np. zakupić poszukiwany przedmiot),
  • napisany z zachowaniem poprawności językowej,
  • spójny pod kątem zwracania się do użytkownika; do wyboru: Ty, Wy, my, bezosobowo (w zależności od rodzaju tekstu),
  • atrakcyjny wizualnie pod kątem grafik (jeśli poszukujesz darmowych zdjęć dobrej jakości, zapoznaj się z poradnikiem: Czym są zdjęcia stockowe? Skąd wziąć darmowe zdjęcia komercyjne?).
Jak zacząć pisanie tekstów SEO?

3) Kierowanie się zasadami SEO – dla robotów Google

Jeżeli w trakcie pisania tekstów SEO kierujesz się dobrem odbiorców, ponad połowę sukcesu masz za sobą. Zapoznanie się z zasadami SEO i wykorzystanie ich jako przyprawy do dobrze przyrządzonego dania sprawi, że awansujesz w wynikach wyszukiwania.

Przygotowanie treści wartościowych dla robotów Google oznacza:

  • zadbanie o unikalność treści (jeden tekst może występować na wyłącznie jednej podstronie; nigdy nie kopiuj tekstów z innych stron internetowych!),
  • wykorzystanie słów kluczowych (odpowiednich, w korzystnej liczbie i umiejętnie rozłożonych),
  • linkowanie wewnętrzne (nienachalne, wykorzystanie linków z Call To Action, czyli np. „kup teraz”, „pobierz e-book”, „zasubskrybuj newsletter”),
  • stworzenie metadanych (widzianych przez roboty jeszcze przed odczytaniem właściwej treści opisu czy artykułu).

Długość tekstu pisanego pod SEO – opisu, artykułu

Ustalając właściwą długość tekstu, SEO copywriting bierze pod uwagę rodzaj tego tekstu. Inne wytyczne są dla artykułu blogowego, inne dla opisu produktu czy też tekstu widniejącego na stronie głównej. Jeżeli chcesz stworzyć lub poprawić teksty SEO na swojej stronie, zapamiętaj następujące minimalne (!) wartości:

  • Wartościowy tekst na blog typu long form powinien zawierać od ok. 5 tys. zzs do… tutaj w zasadzie nie ma ograniczeń. Jeżeli chcesz pokryć obszerny temat, możesz przekroczyć 20, 30 czy nawet 50 tys. zzs.
  • Tradycyjny tekst SEO na blog powinien zawierać od ok. 3 tys. zzs do 5 tys., a jeśli mamy do czynienia z porównaniem produktów bądź rankingiem, długość tekstu może dojść do 10 tys. zzs.
  • Wysokiej jakości tekst na stronę główną nie powinien być krótszy niż 2 tys. zzs, najlepiej jednak, by było to więcej – od 3 tys. zzs w górę.
  • Teksty SEO na podstrony kategorii dobrze, by liczyły od ok. 2 tys. zzs wzwyż. Tutaj także poleca się stworzenie opisów mających więcej niż 3 tys. zzs.
  • Opisy produktów w sklepie internetowym nie powinny być krótsze niż 1,5 tys. zzs. Liczbę tę można rozdzielić na opis krótki obok produktu (500 zzs) i opis rozszerzony pod produktem (1000 zss).

Pamiętaj, że pisać teksty SEO o właściwej długości nie oznacza używać ozdobników ani lać wodę, byle tylko wydłużyć opis bądź artykuł. Długie teksty są wartościowe, ponieważ można w nich umieścić po pierwsze więcej informacji przydatnych dla odbiorców, po drugie więcej słów kluczowych, niż udałoby się przemycić w krótkim tekście. Dla robotów Google bardzo ważne jest odpowiednie nasycenie i rozłożenie słów kluczowych, a za keyword stuffing – czyli upychanie fraz kluczowych – grozi kara algorytmiczna bądź ręczna.

Długość tekstu pisanego pod SEO - opisu, artykułu

Artykuły sponsorowane i gościnne – dla chętnych

Jeżeli tworzysz treści płatne, np. artykuły sponsorowane, zadbaj o to, by liczyły co najmniej 2 tys. zzs. W przypadku artykułów gościnnych, które mają znacznie większe wymagania względem jakości, konieczne będzie napisanie dłuższego tekstu, sięgającego nawet 5 tys. zzs wzwyż.

Zachęcamy do zapoznania się z poradnikami tworzenia treści tego typu:

Konkurencyjne strony internetowe – analiza

Aby sprawdzić, jak pisać teksty SEO poprawnie i odnosić z tego faktu korzyści, warto przejrzeć strony internetowe konkurencji. Mowa o tych rywalach, którzy pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe, na których Ci zależy.

Wykonaj research słów kluczowych i odpowiadających na nie serwisów, wpisując wybrane frazy w wyszukiwarkę Google. Następnie otwórz kilka organicznych wyników znajdujących się na pierwszej stronie indeksu. Przeanalizuj teksty, które na nich występują. Zwróć uwagę na słowa kluczowe, których użyli właściciele. Jakie są to słowa? Gdzie i jak często występują? Spójrz na formatowanie, liczbę i zawartość nagłówków, linki wewnętrzne, Call To Action. Zapoznaj się ze wszystkimi aspektami tekstów SEO, o jakich napisaliśmy w niniejszym artykule.

Słowa kluczowe i frazy kluczowe z długiego ogona

Korzystanie z fraz kluczowych – ściśle zaplanowane czy intuicyjne – to jeden z filarów pisania dobrych tekstów SEO. Warto jednak odpowiedzieć sobie na pytania, czy wystarczy jedno słowo kluczowe, czy trzeba wybrać kilka, gdzie je umieszczać i skąd w ogóle wziąć wartościowe frazy.

1) Jakie słowa kluczowe wybrać?

Słowa kluczowe należy rozróżnić na te najważniejsze oraz dodatkowe, budujące większą widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Każda istotna podstrona, której pozycję w indeksie chcesz poprawić, powinna zawierać co najmniej jedno główne słowo kluczowe – unikalne dla tej podstrony i niewykorzystywane nigdzie indziej lub używane jedynie jako dodatek. Poza tym jednym – lub kilkoma, ale nie kilkunastoma! – słowem należy wytypować frazy kluczowe z długiego ogona, czyli wpisywane w Google rzadziej, za to bardziej sprecyzowane i sprzyjające konwersji.

Jeżeli zaś chodzi o rodzaj i jakość słów do pozycjonowania podstron Twojego serwisu, tutaj powinieneś kierować się ścisłym dopasowaniem do tematyki danej podstrony. Wartościowe frazy dla strony głównej dotyczą ogólnej działalności serwisu/firmy (np. „zakład fryzjerski w Warszawie”). W kategoriach sklepu internetowego użyj fraz kluczowych ogólnych (np. „buty damskie”), a następnie sprecyzuj je w podkategoriach (np. „buty damskie wiosenne”, „buty damskie zimowe”). W opisach produktów korzystaj zarówno z długoogonowych słów kluczowych określających produkt (np. „białe adidasy z cyrkoniami”), jak i z nazw własnych produktu (np. „adidas swift run 22”). Frazy z długiego ogona sprawdzą się także w artykułach blogowych, zwłaszcza te sformułowane jako zdania (np. „jaki olej jest najzdrowszy”).

Ponieważ temat doboru słów kluczowych pokryliśmy już na naszym blogu, zachęcamy do zapoznania się z poradnikami:

Jakie słowa kluczowe wybrać?

2) Ile słów kluczowych zastosować w tekstach SEO?

Czy trzy konkretne słowa kluczowe to odpowiednia liczba? A może lepiej postawić na jedno słowo kluczowe lub więcej: dziesięć, piętnaście? Niestety wskazówki dla webmasterów opublikowane przez Google nie dają odpowiedzi na to, ile słów kluczowych stanowi liczbę optymalną. Nie zdradzają też liczby minimalnej, nie poruszają kwestii liczby maksymalnej.

Ponieważ poza liczbą fraz kluczowych znaczenie ma nasycenie nimi tekstów SEO, zasadnym jest ograniczenie się do kilku, np. trzech. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, w której mówimy o opisie liczącym zaledwie 2 tys. zzs – wówczas wystarczy nawet jedno. Na kilkanaście słów kluczowych i więcej można sobie pozwolić w artykule blogowym, przy czym część z nich powinna należeć do długoogonowych słów kluczowych. Z punktu widzenia SEO korzystniej skupić się na jednym słowie i powtórzyć je kilka razy niż zastosować wiele, ale wymienić każde tylko raz.

Polecamy poradnik: Na ile słów kluczowych pozycjonować stronę internetową?

3) Tekst SEO a rozmieszczenie słów kluczowych

Ważną zasadą content marketingu pod kątem SEO jest zadbanie o to, by wybrane słowa kluczowe znalazły się w kilku strategicznych miejscach. Te miejsca to:

  • tytuł artykułu (H1),
  • lead artykułu bądź kilka pierwszych zdań tekstu opisującego produkt,
  • nagłówki artykułu lub opisu (H2, H3 i kolejne),
  • metadane (title i meta description widoczne w wynikach wyszukiwarek internetowych),
  • normalny tekst (akapity pomiędzy nagłówkami).

Ponadto teksty SEO skorzystają na słowach kluczowych umieszczonych w:

  • linkach wewnętrznych (anchor text),
  • opisach zdjęć (pod zdjęciami oraz w opisach alternatywnych),
  • adresie URL podstrony, na której znajduje się tekst SEO.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na temat rozmieszczania słów kluczowych, koniecznie przeczytaj artykuł poświęcony stricte temu zagadnieniu: Jak i gdzie umieszczać słowa kluczowe na stronie?

4) Nasycenie tekstu SEO słowami kluczowymi

Kolejna kwestia po wyborze optymalnej liczby fraz kluczowych, której wytyczne Google nie określają, to prawidłowe nasycenie słów kluczowych. Najważniejszą zasadą zdaje się… po prostu zdrowy rozsądek. Pisaniu tekstów SEO powinno towarzyszyć pytanie, czy gdyby samemu trafiło się na takie treści w internecie, chciałoby się je czytać. Jeżeli opis zawiera słowo kluczowe w każdym zdaniu, zaczyna wyglądać sztucznie i odpycha użytkownika. Mało tego, stwarza ryzyko otrzymania kary algorytmicznej lub ręcznej od Google, jako że keyword stuffing należy do metod pozycjonowania Black Hat SEO – nieetycznych, niedozwolonych, sprzecznych z wytycznymi Google.

W zależności od podejścia do pozycjonowania strony internetowej podaje się następujące wskazówki:

  1. Wybrane do pozycjonowania, konkretne słowa kluczowe powinny zajmować maksymalnie 2-3% tekstu SEO.
  2. Teksty SEO nie powinny przekraczać 5-7% zawartości słów kluczowych.
  3. Jedno wybrane słowo kluczowe może pojawić się do 5 razy w tekście liczącym od 2 do 3 tys. zzs.

Bez względu na to, do której z powyższych zasad się zastosujesz i w jaki sposób postanowisz pisać teksty SEO na swojej stronie, pamiętaj o tym, aby:

  • używać zarówno fraz kluczowych krótkich, jak i rozszerzonych o długi ogon,
  • odmieniać słowa kluczowe,
  • stosować synonimy wybranych fraz,
  • nie używać fraz nienaturalnych, np. „Warszawa fryzjer”,
  • nie korzystać z fraz nieodmienionych, nawet jeśli same w sobie brzmią poprawnie, np. „Jeżeli szukasz tanie buty damskie, zajrzyj do naszego sklepu”.
Nasycenie tekstu SEO słowami kluczowymi

5) Skąd brać realnie wyszukiwane frazy kluczowe?

Istnieje wiele sposobów na pozyskiwanie wartościowych, realnie wyszukiwanych przez internautów fraz kluczowych. W sieci bez trudu znajdziesz narzędzia bezpłatne i płatne. Zakładamy jednak, że skoro stawiasz pierwsze kroki w content marketingu i dopiero testujesz SEO copywriting, interesują Cię przede wszystkim narzędzia darmowe. Bezpłatną analizę słów kluczowych przeprowadzisz:

A) W Google Search Console

Jeśli chcesz pisać teksty pod kątem fraz kluczowych, na które już teraz dana podstrona jest widoczna w wynikach wyszukiwarki Google, skorzystaj z narzędzia udostępnionego właśnie przez tę wyszukiwarkę. Zaloguj się do panelu Google Search Console i w oknie wyszukiwania umieść link do podstrony, na którą chcesz przygotować opis bądź której opis planujesz poprawić zgodnie z zasadami SEO.

Zbuduj długi tekst nasycony ukazaną przez narzędzie frazą kluczową. Po dodaniu go na stronę zgłoś aktualizację treści w Google Search Console. Zgłoszenie nie stanowi gwarancji, natomiast podnosi szansę, że roboty wyszukiwarki szybko odwiedzą daną podstronę i zaindeksują zmiany.

Cel: Poprawa pozycji na frazę kluczową, na którą podstrona jest już widoczna.

B) Poprzez wyszukiwanie słów kluczowych w Google

Wystarczy zacząć wpisywać słowo kluczowe w oknie wyszukiwarki, a algorytm sam podpowie, czego poszukują internauci. By znaleźć wartościowe frazy z długiego ogona, po każdym słowie naciskaj spację, by poznać ciąg dalszy. Ponadto po kliknięciu entera lub ikony lupy zobaczysz listę propozycji od Google. Są to słowa kluczowe podobne do wpisanego przez Ciebie, które zainteresowały innych użytkowników.

Cel: Poprawa pozycji lub zdobycie widoczności na nowe słowa kluczowe.

C) Dzięki analizie konkurencji

Wspomnieliśmy już, że aby pisać teksty SEO premiowane przez Google, warto wykonać analizę konkurencji. W ten sposób zapoznasz się zarówno z optymalizacją, jak i z formatowaniem tekstu, czyli praktykami dobrze odbieranymi przez algorytm. W trakcie analizy koniecznie stwórz listę słów kluczowych wykorzystywanych przez Twoich rywali.

Skąd możesz wiedzieć, że akurat te, a nie inne wyrazy są słowami kluczowymi? Po pierwsze mają ścisły związek z tematyką artykułu/opisu. Po drugie są często powtarzane. Po trzecie występują w strategicznych miejscach, które wymieniliśmy wcześniej. Uwaga jednak! Nie korzystaj z fraz brandowych, czyli zawierających nazwę konkurencji lub zastrzeżoną przez konkurencję („ptasie mleczko” dla produktu innego niż pianki Wedla, „poczta kwiatowa” w kontekście usług innych niż oferowane przez Pocztę Kwiatową Sp. z o.o.).

Cel: Poprawa pozycji lub zdobycie widoczności na nowe słowa kluczowe.

Skąd brać realnie wyszukiwane frazy kluczowe?

D) W innych narzędziach – lista

Sprawdź też inne narzędzia wspomagające SEO copywriting i wyszukiwanie słów kluczowych:

  • Google Trends,
  • Planer słów kluczowych Google Ads,
  • Ubersuggest,
  • Keyword Tool,
  • KWFinder,
  • AnswerThePublic.

Sposoby korzystania z wymienionych wyżej narzędzi oraz ich główne korzyści znajdziesz w artykule: Skąd brać słowa kluczowe do pozycjonowania strony? Poznaj narzędzia. Warto natomiast zauważyć, że wszystkie bezpłatne narzędzia mają ograniczenia. W niektórych trzeba się zarejestrować, co daje dostęp wyłącznie na okres próbny. Inne pozwalają na skorzystanie jedynie z wersji demo, w której część wyników jest zamazana bądź można wyszukać tylko kilka słów kluczowych, np. trzy. Jeśli zaś dane narzędzie pokazuje wiele fraz, najczęściej nie podaje ich miesięcznej liczby wyszukiwań.

Linkowanie wewnętrzne

Umieszczanie linków wewnętrznych w tekstach SEO – zresztą nie tylko – ma ogromne znaczenie dla optymalizacji strony internetowej. W ten sposób umacnia się strukturę serwisu i ułatwia poruszanie po treściach żywym odbiorcom i robotom wyszukiwarek internetowych. Linki wewnętrzne stanowią rodzaj mapy czy też nawigacji, dzięki której człowiek/robot udaje się bezpośrednio w to miejsce, które go interesuje.

Co robić, by pisać teksty SEO bogate w wartościowe linki?

1) Liczba linków w tekście SEO

Zadbaj o to, by w każdym tekście występował co najmniej jeden link wewnętrzny. Jeśli jest to opis kategorii, postaw na 1-3 linki. W artykule blogowym możesz zastosować więcej, przy czym kieruj się zasadą zdrowego rozsądku, podobnie jak przy liczbie i zagęszczeniu słów kluczowych. Im dłuższy tekst, tym więcej możesz dać odnośników.

Ale uwaga! Nie stosuj ich na siłę. Lepiej nie umieścić w tekście SEO żadnego odnośnika niż z kategorii z zabawkami dziecięcymi linkować do przemysłowych worków na śmieci.

2) Tematyczny dobór podstron do linkowania

Zawsze dobieraj linki tematycznie i umieszczaj je w sensownych kontekstach. Powyższy przykład z kategoriami w hurtowni internetowej doskonale ilustruje sposób, w jaki nie powinno się stosować odnośników.

Linkowanie wewnętrzne

3) Hierarchia podstron Twojego serwisu

Bierz pod uwagę hierarchię podstron, które linkujesz. W opisach produktów raczej nie sprawdzą się odnośniki do wpisów blogowych, chyba że dany wpis omawia zastosowanie konkretnego produktu. Z opisów kategorii linkuj do innych kategorii. Z opisów przedmiotów do podobnych przedmiotów, ewentualnie kategorii. Z artykułów na blogu możesz odsyłać do dowolnych podstron, w tym oferty, cennika czy kontaktu.

4) Atrybuty linków tekstów SEO

Aby umocnić strukturę strony i zapewnić jej największe szanse na szybkie indeksowanie przez roboty wyszukiwarek, w linkach wewnętrznych stosuj atrybut follow/dofollow. Tego typu odnośniki tworzą się domyślnie, więc o ile webmaster w trakcie tworzenia witryny nie zablokował śledzenia linków, nie musisz dodawać atrybutu w kodzie HTML.

Natomiast linki zewnętrzne najczęściej stosuje się z atrybutem nofollow, aby nie przekazywały mocy serwisom zewnętrznym, do których prowadzą. Należy edytować kod HTML i wkleić formułę według jednego ze wzorów:

Atrybuty linków tekstów SEO - nofollow

Wyjątkiem są serwisy zaufane i mające wysokie pozycje w wynikach Google, np. Wikipedia czy strony fundacji i organizacji z adresem kończącym się na .org. Tutaj nie musisz dodawać znacznika nofollow.

Dowiedz się więcej o atrybutach linków tekstów SEO:

5) SEO copywriting a anchor text

Anchor text to najczęściej fragment tekstu SEO – rzadziej grafika – w którym osadza się link. Może przyjmować dowolną formę: od gołego adresu URL przez „kliknij tutaj” po ścisłe słowo kluczowe. Jeżeli chcesz skojarzyć daną frazę z tematyką linkowanej podstrony, w anchorze powinna znaleźć się właśnie ta fraza.

Przykładowo jeśli chcesz pomóc użytkownikom i robotom w szybki i wygodny sposób trafić do kategorii z butami na wiosnę, link umieść we frazie kluczowej „buty na wiosnę”. W ten sam sposób korzysta się z linków w artykułach sponsorowanych, przy czym wówczas pełnią nieco inną funkcję – przekazują część mocy z serwisu zewnętrznego do Twojej strony.

W razie chęci rozszerzenia wiedzy o znaczeniu anchor textu dla pozycjonowania strony zapoznaj się z artykułem: Anchor text – co to jest i jakie ma rodzaje?

SEO copywriting a anchor text

6) Call To Action

W poradnikach dotyczących tego, jak pisać teksty SEO, znajdziesz wskazówki, by nie umieszczać linków w anchorach typu „zobacz tutaj”, „sprawdź ofertę”, „przeczytaj wpis”. I rzeczywiście, z punktu widzenia SEO wybór takich zwrotów ma niską wartość. Czasem jednak można przymknąć oko na walor pozycjonowania – a raczej jego brak – jeśli działanie wywrze pozytywny efekt na konwersję.

Przykładowo umieszczenie linka w typowym zwrocie Call To Action: sprawdź, zrób, zadzwoń, kup, może przynieść rezultat w postaci zwiększenia sprzedaży czy pozyskania leadów. Przetestuj, czy takie drobne wystąpienie przeciw zasadom SEO copywritingu zadziała właśnie na Twojej stronie internetowej.

Poprawnie sformatowany tekst, czyli jaki?

Optymalizacja i formatowanie to dwa sposoby edycji tekstu, na które uwagę zwraca SEO copywriting. Upraszczając, można przyjąć, że optymalizacja jest bardziej dla robotów, formatowanie zaś bardziej dla użytkowników. Warto jednak wiedzieć, iż formatowanie stanowi element optymalizacji, ponieważ sprzyja użytkownikom, a działania sprzyjające użytkownikom są pozytywnie oceniane przez Google. Formatowanie sprawia, że teksty SEO stają się przejrzyste, czytelne i łatwe w odbiorze.

1) Nagłówki tekstów SEO

We wszystkich tekstach umieszczanych na stronach internetowych – czy to długich artykułach na blogu, czy krótkich opisach produktów – można i warto stosować nagłówki oznaczone w kodzie HTML jako Hx. Nagłówki rozdzielające akapity pozwalają odbiorcom szybko się zorientować, co zostało poruszone w danym fragmencie tekstu. Dzięki temu internauta nie musi czytać długiego artykułu, by znaleźć odpowiedź na konkretne zagadnienie, które go interesuje – po prostu przeniesie się do poświęconego mu akapitu. Dodatkowo dobrą praktyką w artykułach na blogu jest tworzenie spisów treści na bazie nagłówków, dzięki czemu internauta kliknie w wybrany nagłówek-temat, a mechanizm samoistnie przeniesie go w odpowiednie miejsce.

Pod kątem SEO nagłówki są ważne, bo nadają tekstowi strukturę. Roboty wyszukiwarki rozumieją, że H1 to nagłówek nadrzędny, nagłówki H2 podrzędne mu, nagłówki H3 podrzędne poprzednim itd. Ponadto w nagłówkach przemyca się najważniejsze słowa kluczowe, podnosząc szansę na wysoką pozycję w wyszukiwarce Google. Frazy zawarte w nagłówkach H1 uznawane są za priorytetowe, frazy z nagłówków H2 nieco mniej ważne itd. W akapitach przynależących do konkretnych nagłówków używa się wybranych wcześniej słów kluczowych. Przykładowo w akapicie pod nagłówkiem dotyczącym ceny usługi x warto wykorzystać frazy „cena x”, „koszt x” czy też „ile kosztuje x”.

Warto pamiętać, że:

  • nagłówek H1 powinien być tylko jeden, kolejnych nagłówków może być więcej,
  • pod nagłówkiem wyższego rzędu powinien się pojawić nagłówek bezpośrednio niższego rzędu, przykładowo po H2 występuje H3, nie zaś H4,
  • wykorzystanie nagłówków to pozytywny zabieg, natomiast niewykorzystanie nie jest stanem neutralnym. Zaniechanie używania nagłówków szkodzi odbiorowi tekstu przez użytkowników i roboty SEO,
  • można i warto powtórzyć główne słowo kluczowe w kilku nagłówkach, natomiast dobrze je odmienić lub rozbudować o długi ogon,
  • nagłówek wymaga umieszczenia pod nim treści.
Poprawnie sformatowany tekst, czyli jaki?

2) Akapity zamiast długich bloków tekstu

Teksty SEO publikowane w internecie rządzą się swoimi prawami, innymi względem tekstów z książek czy gazet. Kiedy człowiek sięga po książkę lub gazetę, ma czas na czytanie i robi to z przyjemnością. W sieci jednak wszystkim zależy na czasie, zwłaszcza kiedy wchodzi się na daną stronę internetową, by znaleźć odpowiedź na pytanie. Z tego powodu nie należy stosować długich bloków tekstu, lecz krótkie i treściwe akapity przedzielone nagłówkami (śródtytułami). Chodzi o to, by odbiorca nie musiał czytać całości, lecz mógł przeskanować tekst i wyłuskać to, co go interesuje.

3) Tytuł, lead i zakończenie – artykuły blogowe

O tytule, wstępie i zakończeniu mówi się przede wszystkim w kontekście artykułów blogowych. Warto jednak wiedzieć, iż podobną strukturę może mieć opis sprzedażowy produktu czy też usługi. Jeśli chcesz poznać schemat pisania tekstów sprzedażowych, przeczytaj artykuł: Model AIDA w marketingu – skuteczne teksty reklamowe.

  1. Tytuł przykuwa wzrok żywych odbiorców, a także daje im – oraz robotom wyszukiwarek – wstępną wiedzę odnośnie tego, jakiemu zagadnieniu został poświęcony tekst. Powinno się w nim znaleźć główne słowo kluczowe. Tytułem opisu produktu jest nazwa tego produktu, tytułami usług i kategorii najkorzystniejsze frazy kluczowe.
  2. Wstęp (lead, zajawka) stanowi kolejny fragment tekstu, który informuje odbiorców i roboty – tym razem bardziej szczegółowo – co znajduje się w dalszej treści. Przyjęło się, iż powinien liczyć 3-4 zdania bądź 300-400 zzs. Koniecznie zawrzyj w nim słowa kluczowe. Możesz powtórzyć to, które pojawiło się w tytule.
  3. Podsumowanie jest wartościowym elementem zarówno artykułów, jak i opisów sprzedażowych na stronach internetowych. Tutaj także przydają się słowa kluczowe. Jeszcze ważniejsze jest wezwanie do działania, czyli Call To Action. Przypomnij czytelnikom, żeby dokonali zakupu, zarezerwowali termin, zapisali się na newsletter czy wykonali inną preferowaną przez Ciebie akcję. Podsumowanie jest świetnym miejscem na osadzenie linka wewnętrznego, zwłaszcza jeżeli masz na stronie formularz kontaktu czy zapisu na usługę.
Tytuł, lead i zakończenie - artykuły blogowe

4) Wyliczenia, punkty i inne pomoce wizualne

Nagłówki i podział tekstu SEO na akapity to dobra praktyka „uzdatniania treści do czytania”, natomiast wcale nie jedyna. Kolejne bardzo dobre wyróżniki tekstu tu:

  • wyliczenia z punktorami – takie jak to :-),
  • wyliczenia w punktach – 1, 2, 3 itd.,
  • pogrubianie treści o najważniejszym znaczeniu – użytkownik dostaje podpowiedź, na które informacje powinien zwrócić szczególną uwagę,
  • kursywa i podkreślenie – stanowią alternatywę wobec pogrubiania tekstu SEO, natomiast są mniej widoczne niż pogrubienie. Warto je stosować, by zaznaczać treści innego rodzaju niż najważniejsze, np. tytuły podlinkowanych artykułów, wyrażenia w innym języku lub potoczne, przytoczone opinie,
  • cytat – doskonałe narzędzie do budowania wizerunku danej osoby jako eksperta, a także przytaczania opinii, z którą się polemizuje, bądź też udowadniania tezy przedstawionej w teście,
  • ramka – nadaje się zarówno do podkreślenia najważniejszych informacji (np. „ważne”, „o tym warto wiedzieć”, „zapamiętaj”), jak i dodania do tekstu wątków pobocznych, ciekawostek, zagadnień podobnych,
  • grafika – jeśli tekst SEO jest bardzo długi, warto przepleść go grafikami. Do wyboru masz infografiki: stworzone przez siebie lub czyjeś (pamiętaj, by sprawdzić, czy autor pozwala na udostępnianie, a także podpisać go pod spodem!), obrazki i zdjęcia: swoje lub ze stocków, screeny z przykładami treści internetowych, o których piszesz, grafiki w serwisach pozwalających na osadzenie, np. Instagram, Pinterest,
  • wideo i audio – za ich pomocą zaprezentujesz odbiorcom coś, co trudno opisać, albo przytoczysz opinię innej osoby. Możesz także zaproponować całe teksty w formie podcastów, dzięki czemu odbiorcy zapoznają się z nimi w warunkach, w których nie mogą czytać, np. podczas jazdy samochodem czy spaceru.

5) Teksty SEO – dodatkowe formatowanie

Na teksty SEO i ich jakość wpływają także warunki, jakie zapewnia im szablon strony. Zadbaj o to, by treści dodawane na blogu i w opisach miały uniwersalny, czytelny font – odpowiednio duży i niezakłócający czytania. Nagłówki nie mogą być mniejsze od głównego tekstu. Pomiędzy wersami powinna zostać zachowana interlinia ułatwiająca lekturę. Litery muszą być dobrze widoczne na tle szablonu witryny, a więc zadbaj o kontrast między tłem a fontem. I ostatnia wskazówka: teksty SEO nie powinny być zasłonięte przez reklamy, pop-upy, widgety, grafiki, wideo ani inne ozdobniki.

Teksty SEO - dodatkowe formatowanie

Metadane – teksty widoczne w wyszukiwarce Google

Niewidoczna dla użytkowników z pozycji witryny, ale niezmiernie ważna część tekstów SEO to metadane, czyli informacje wyświetlające się w wynikach wyszukiwania. To bardzo krótkie treści, za pomocą których możesz sprawić, że użytkownik przeglądający organiczne podpowiedzi w indeksie Google wybierze właśnie Twoją stronę. Ponadto na podstawie metadanych – oczywiście nie tylko – roboty oceniają, czy dana strona odpowiada na zapytanie użytkownika i albo wyświetlają ją w indeksie, albo nie.

1) Title strony (tytuł)

Tytuł strony jest podwójnie ważnym elementem metadanych, ponieważ oprócz tego, że może przekonać użytkowników do kliknięcia konkretnego wyniku wyszukiwania, stanowi czynnik rankingowy. Najczęściej odpowiada nagłówkowi H1 – zwłaszcza w artykułach – ale wcale nie musi. Jest odrębnym tekstem, więc można w nim umieścić, co się chce. A co warto? Przede wszystkim główne słowo kluczowe dla danej strony. Korzystne będzie dodanie na końcu nazwy strony lub firmy.

Title powinien mieć długość od ok. 30 do ok. 65 zzs. Jeżeli litery są wąskie i zajmują mało miejsca, można go wydłużyć do ok. 70 zzs. Chodzi o to, że litery takie jak „w” czy „m” są znacznie szersze od „i” lub „l”, Google zaś bierze pod uwagę szerokość tekstu w px. Za długi tytuł nie zostanie wyświetlony w wyszukiwarce w całości, a końcówka zmieni się w trzy kropki. Warto natomiast pamiętać, iż prawidłowe wyświetlenie title na desktopie nie daje gwarancji prawidłowego wyświetlenia na mobile.

Szczegółowe informacje dotyczące tworzenia tytułu znajdziesz tutaj: Pozycjonowanie stron poradnik – część 1. Meta title: SEO Case Study.

Title strony (tytuł)

2) Meta description strony (opis)

Meta description, a więc opis strony internetowej widoczny w indeksie wyszukiwarki, nie jest brany pod uwagę przez roboty podczas ustalania pozycji witryny na dane słowo kluczowe. Mało tego, stworzenie go nie daje gwarancji, że właśnie ten fragment tekstu pojawi się w wynikach wyszukiwarki – algorytm dopasowuje ukazaną treść do zapytania użytkownika.

Mimo powyższych niedogodności meta description warto stworzyć dla każdej zaindeksowanej podstrony w serwisie. Opis podstrony przygotowuje się dla odbiorców, potencjalnych klientów. Ma charakter marketingowy i powinien zachęcać do kliknięcia w konkretny wynik wyszukiwania, nie zaś w tysiące konkurencyjnych. Można zawrzeć w nim słowa kluczowe, choć nie jest to konieczność, jako że nie ma wartości SEO. Korzystnie jednak to zrobić, ponieważ jeśli dana fraza pokryje się z tą, którą użytkownik wpisał w oknie wyszukiwarki, zostanie mu wyświetlony właśnie Twój meta description, a nie dopasowany fragment tekstu ze strony.

W zależności od szerokości liter w indeksie wyświetli się maksymalnie 155-160 zzs, zatem w tyle warto celować, by przekazać jak najwięcej zachęcających do kliknięcia treści.

Kwestię stosowania i tworzenia opisu strony poruszyliśmy w artykule: Pozycjonowanie stron poradnik – część 2. Opis strony – meta description.

Meta description strony (opis)

Jak pisać i optymalizować teksty SEO? – podsumowanie

Pisanie nowych i poprawianie starych tekstów zgodnie z zasadami SEO jest łatwe, o ile zna się owe zasady i potrafi je stosować. Nietrudno jednak zauważyć, że zasad jest sporo. Jeżeli chcesz spróbować na własną rękę i sprawdzić efekty pozycjonowania, dodaj nasz poradnik do paska zakładek i wracaj do lektury, ilekroć nie będziesz czegoś pewien.

Natomiast jeśli potrzebujesz wsparcia lub wolisz powierzyć teksty SEO specjalistom, odezwij się do nas – zadzwoń, napisz. Oferujemy SEO copywriting i inne metody pozycjonowania stron. Wspólnie ustalimy strategię optymalną dla Twojej witryny, byś wędrował w górę indeksu Google. Zapraszamy!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *