Link building jest jednym z głównych działań podejmowanych w trakcie pozycjonowania strony internetowej. Nie wystarczy jednak samo zdobywanie linków. Aby uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google i docierać do potencjalnych klientów, istotny jest naturalny profil linków. Czym jest naturalne linkowanie, jak ocenić jakość linków i w jaki sposób zdobywać odnośniki wysokiej jakości? Na te pytania odpowiemy dziś. Zapraszamy szczególnie osoby, które dopiero zaczynają przygodę z SEO.
Co to jest profil linków strony internetowej?
Profil linków to zbiór wszystkich odnośników, które prowadzą do danej strony internetowej. Obejmuje linki dofollow i nofollow, całokształt adresów URL w obrębie domeny, wszelkie formy linków (anchor text, link graficzny, przekierowania 301 i inne). Mało tego, na profil linków wpływ ma zarówno właściciel strony internetowej, jak i postronne osoby: od współpracującej z nim agencji SEO przez konkurencję* po użytkowników.
* Przeczytaj, co to jest depozycjonowanie strony, aby dowiedzieć się, w jaki sposób konkurencja może wpływać na pozycję Twojej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
Co to jest naturalny profil linków?
Naturalny profil linków to taki, który nie wynika z zaplanowanego działania SEO. Innymi słowy taki, którym nikt celowo nie manipuluje. Przynajmniej w teorii i w dosłownym tłumaczeniu.Naturalne linkowanie z założenia „dzieje się samo”. A to komuś spodoba się strona i udostępni ją w mediach społecznościowych, a to ktoś wspomni o niej na swoim blogu, a to ktoś umieści link na forum internetowym. Oczywiście nieodpłatnie, bezinteresownie, bez nastawienia na zmianę pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Opisany wyżej link building byłby jednak nieefektywny. Zbyt wolny, niekoniecznie spójny z celami właściciela strony, ubogi. Dlatego w działaniach SEO niezbędna jest ingerencja w profil linków i zarządzanie strategią linkowania. Efekt jest taki, że w praktyce naturalny profil linków stanowi wynik ingerencji specjalistów, lecz ma w najwyższym możliwym stopniu odzwierciedlać sytuację naturalną, dobrze oceniają przez algorytm wyszukiwarki. Znając wytyczne Google, można prowadzić „naturalny” link building na dużą skalę bez ryzyka szkody dla strony internetowej.
- Zapamiętaj: Naturalny profil linków to taki, który wygląda na powstały w ramach naturalnych działań użytkowników i zdaje się nie zawierać linków, za które właściciel strony zapłacił bądź które pozyskał w wyniku manipulacji algorytmem wyszukiwarki.
Linki dofollow
Odnośniki ze znacznikiem dofollow to właśnie te, dzięki którym strona awansuje w organicznych wynikach wyszukiwania (zakładając, że są wysokiej jakości). W rzeczywistości jednak zdobycie dużej liczby linków tego typu niekoniecznie zadziała na korzyść strony. Może wręcz przynieść odwrotny skutek.
Algorytm Google zauważy rzadko spotykany, nienaturalny przyrost linków pozycjonujących i zacznie przyglądać się witrynie baczniej, poszukując sygnałów celowego, niedozwolonego działania. Zbyt liczne linki dofollow albo zignoruje, albo wręcz potraktuje jako powód do ukarania właściciela strony. W przypadku otrzymania filtra witryna zacznie się pojawiać w wynikach wyszukiwania rzadziej (widoczność zostanie ograniczona), natomiast w przypadku bana zupełnie zniknie z listy wyników.
Linki nofollow
Obok odnośników dofollow mamy ich przeciwieństwo: linki nofollow (w określonych warunkach zamiennie stosowane są: sponsored, ugc). Używanie ich sprawia, że linkowana strona nie otrzymuje mocy witryny, na której się pojawia. Patrząc jedynie na ten aspekt, można uznać, że linki nofollow nie mają wartości dla SEO. Jest to jednak błąd wąskiego patrzenia.
Żeby zrozumieć wagę linków nofollow, należy patrzeć na cały naturalny profil linków. Ten zaś musi składać się zarówno z odnośników przekazujących moc (dofollow), jak i nieprzekazujących (nofollow). Działania podejmowane w ramach pozycjonowania strony mają odzwierciedlać te dziejące się samoistnie, tyle że po przeniesieniu na większą skalę, pamiętasz? Samoistnie zaś niemożliwe jest pozyskiwanie wyłącznie linków dofollow.
Chcesz pogłębić wiedzę na temat linków do- i nofollow? Przeczytaj artykuł: Linki nofollow, dofollow – różnice i zastosowanie.
Anchor text exact match i inne (słowo kluczowe)
Kolejna istotna kwestia dotyczy postaci, pod jaką występują linki. Tak jak link dofollow jest najlepszym typem linka dla SEO, tak anchor text exact match stanowi najlepszy anchor text. Zawiera ścisłe słowo kluczowe, z którym roboty Google mają powiązać Twoją stronę internetową. Zazwyczaj jest to fraza zarobkowa, np. „ubezpieczenia”, „szkoła tańca” czy „telewizory”.
Niestety również tutaj należy kłaść szczególny nacisk na dywersyfikację treści. Dbając o naturalny profil, trzeba zdobywać linki w formie tekstowej różnego typu, jak również linki graficzne. Exact match stanowią wisienkę na torcie, ale sam tort złożony jest z odnośników partial match, phrase match, zero match, brandowych, pełnych adresów URL. Naturalny profil linków musi mieć je wszystkie, a przynajmniej znaczną większość.
Przeczytaj artykuł: Anchor text – co to jest i jakie ma rodzaje?
Naturalne linkowanie a liczba linków
Jak wyjaśniliśmy, poprawnie wykonywany link building ma przenieść naturalną sytuację wynikającą z linkowania strony na dużą skalę. Oznacza to zdobywanie dużej liczby linków.
„Dużej”, czyli…? Nie ma reguły. Niektórym stronom internetowym wystarczy kilka linków miesięcznie, inne odnotowują wzrost w wynikach wyszukiwania dopiero po uzyskaniu kilkudziesięciu czy kilkuset. W tym drugim przypadku mowa przede wszystkim o serwisach bardzo rozbudowanych, liczących tysiące podstron. Ty na początku spokojnie możesz ograniczyć się do zdobywania kilku linków miesięcznie i położyć nacisk na jakość.
Czas, częstotliwość, zagęszczenie
Kiedy mowa o liczbie linków, nie sposób nie wspomnieć o czasie, w jakim zostaną pozyskane. Ogromna liczba linków wysokiej jakości pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie, o ile będzie wynikiem procesu, nie zaś jednorazowego zdarzenia. Inaczej mówiąc: o ile zostanie dobrze rozłożona w czasie. W naturalnej sytuacji – bez manipulacji specjalisty – linki nie pojawiają się dziesiątkami w jednym dniu ani nawet w przeciągu tygodnia.
Jeśli planujesz przetestować link building, rozłóż działania na okres jednego miesiąca. W każdym tygodniu zdobądź po jednym linku, może kilka. Z czasem możesz sukcesywnie zwiększać liczbę linków, wciąż jednak mając na uwadze pozostałe wymagania: jakość, zróżnicowanie znaczników (dofollow, nofollow) i typów anchorów, dywersyfikację adresów URL. Link building – i całe pozycjonowanie – oznacza proces, a nie pojedyncze zdarzenie.
Linki do strony głównej
Naturalny profil linków to taki, który zawiera odnośniki nie tylko do strony głównej. W naturalnej sytuacji rzeczywiście takie odnośniki mogą się pojawiać najczęściej, jednak u ich boku stoją linki do stron z opisem oferty, kategoriami, konkretnymi produktami czy usługami. Zresztą świetnie łączy się z dywersyfikacją typów anchorów.
Przykładowo anchor exact match możesz wykorzystać, aby zareklamować produkt („kabina prysznicowa”). Anchor brandowy nada się do pozyskania linka do strony głównej („Prysznicex”). Anchor phrase match – do linków prowadzących do kategorii („kabiny prysznicowe różnych marek”). I tak dalej.
Link wysokiej jakości
Liczba linków musi iść w parze z jakością. Ta druga jest nawet ważniejsza, bo co prawda naturalny profil linków jest istotny, lecz musi być przy okazji mocny (naturalność i moc niestety nie są synonimami). Gdyby Twoja strona internetowa pojawiała się wyłącznie na forum internetowym czy w serwisie X, bo jego użytkownicy polubiliby sprzedawane przez Ciebie produkty i często o nich rozmawiali, na dłuższą metę byłyby to linki niskiej jakości o niewielkiej wartości dla SEO.
Niską jakością odznaczają się również linki ze stron niepowiązanych tematycznie z Twoją, zdobywane za sprawą masowej wymiany linków, pozyskiwane z witryn niemających zaufania Google, spamerskich. I odwrotnie: link wysokiej jakości to taki, który znajduje się na stronie mającej autorytet, popularnej, chętnie odwiedzanej przez użytkowników, dobrze wypozycjonowanej w wynikach wyszukiwania, zgodnej tematycznie z Twoją. Zdarza się, iż nawet jeśli jest to link nofollow, przynosi stronie większą korzyść niż odnośniki dofollow. Przykład: linki nofollow z Wikipedii czy serwisów rządowych i pozarządowych vs. odnośniki dofollow z witryn niezaindeksowanych w Google.
Na czym polega link building?
W świetle powyższych informacji powinieneś już wiedzieć, że link building oznacza zdobywanie linków do strony internetowej na skalę większą, niż działoby się to naturalnie. Celem efektywnego link buildingu powinien być mocny i naturalny profil linków. Tylko taki bowiem przysłuży się widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania na dłuższą metę.
Powinien… ale czy zawsze jest? Zdecydowanie nie. Niektórzy właściciele stron i specjaliści SEO – czasami w wyniku niewiedzy, czasami intencjonalnie – igrają z bezpieczeństwem podczas link buildingu. Naturalne linki mieszają z nienaturalnymi, niskiej jakości. Przykładowo korzystają z masowej wymiany linków, stosują zakazane przekierowania 301 z innych domen, ukrywają linki w kodzie HTML, pozyskują je w wyniku nieumiejętnie prowadzonego marketingu szeptanego.
Dawniej tego typu działania przynosiły doskonały efekt, i to w błyskawicznym tempie. Dziś są jednym z powodów do nałożenia na stronę bana. Przeczytaj, czym różni się White Hat SEO od Black Hat SEO, aby uniknąć ryzyka otrzymania kary.
Wskazówki link buildingu dla początkujących
Rozsądny, bezpieczny link building pomoże Ci piąć się w wynikach wyszukiwania bez groźby ukarania przez Google. W kolejnym akapicie przedstawiliśmy sposoby naturalnego linkowania strony, które są łatwe i dostępne nawet dla osób początkujących w SEO. Jeśli do nich należysz, wybierz kilka i przetestuj. Zrób to samodzielnie bądź oddeleguj jedną osobę z zespołu, aby mogła poświęcić działaniom więcej czasu i uwagi. To się opłaci!
Ważne: Nie rób niczego ponad swoje siły! Lepiej wykonywać działania wolniej i zdobywać linki mocne, ale jednocześnie bezpieczne, niż wypróbować więcej działań, za to w wyniku każdego otrzymać link niskiej jakości. Na początek – w ramach praktyki – proponujemy pozyskiwanie 1-2 linków tygodniowo. Przypomnimy Ci o tym jeszcze w podsumowaniu artykułu. Póki co czytaj spokojnie i chłoń wiedzę. 🙂
Jak prowadzić naturalne linkowanie?
Zadbaj o naturalny profil linków, wykonując takie czynności, dzięki którym Twoi potencjalni klienci odniosą korzyść. Skuteczne pozycjonowanie bowiem ma miejsce wtedy, kiedy Google ocenia stronę jako wartościową i uznaje, że korzystnie będzie pokazać ją swoim użytkownikom, gdy wpiszą dane słowo kluczowe w okno wyszukiwania.
Naturalne linki ze stron zapleczowych
Może się wydawać, że „mocny, naturalny profil linków” i „strony zapleczowe” stoją w opozycji, ponieważ te drugie powstają właśnie po to, by stanowić źródła linków. I rzeczywiście, strony zapleczowe niskiej jakości nie przynoszą witrynie docelowej wiele korzyści. Niekiedy zamieniają się w „fabryki linków”. Trafiają na nie treści napisane bez uwzględnienia wartości dla czytelnika. Treść nie ma znaczenia, liczy się osadzenie linka.
Dlatego my proponujemy znalezienie – albo jeszcze lepiej: założenie! – strony zapleczowej wysokiej jakości, z której linki dofollow będą wartościowe. Powinna być to strona tematycznie powiązana z docelową, lecz pogłębiająca wybrane zagadnienia. Przykładowo jeśli świadczysz usługi remontowe, możesz stworzyć blog z artykułami poradnikowymi pomagającymi użytkownikom wykonać drobne prace samodzielnie. Możesz też opisywać trendy wnętrzarskie i tworzyć unikalne wpisy inspiracyjne. Naturalne linki z tak poprowadzonego bloga będą świetnie działać na SEO.
Chcesz przetestować właśnie ten sposób pozyskiwania linków? Przeczytaj artykuł: Zaplecze SEO – co to jest i jakie daje korzyści?
Linki na forach internetowych
Naturalne linki publikowane przez realnych użytkowników to m.in. te pojawiające się na forach internetowych. Dlatego jeżeli chcesz budować mocny, naturalny profil linków swojego serwisu, na forum powinieneś pojawić się i Ty. Do dyspozycji masz przede wszystkim komentarze. Pamiętaj jednak, by dopasowywać je do kontekstu! Umieszczanie linka do strony z grami wideo na forum o kosmetykach to niezbyt dobry pomysł – niepotrzebnie stracisz czas, nie przynosząc stronie żadnej korzyści.
Publikuj na forach aktywnych, nigdy spamerskich. Zrezygnuj z odpowiadania w wątkach archiwalnych. Pamiętaj o korzyści dla użytkownika. Jeśli ktoś pyta, gdzie może kupić X, podaj mu link do swojej oferty, ale przy okazji napisz, dlaczego warto wybrać właśnie Twój produkt. Uczciwie, rzetelnie, prawdziwie. To się ceni! I odwrotnie: nigdy nie pisz komentarzy typu: „Nie wiem, gdzie kupić X, ale ostatnio widziałem w internecie świetny Y”, zwłaszcza gdy X to suszarka do włosów, a Y ciągnik jednoosiowy.
Linki na forach stosuj również w profilu użytkownika i stopce. Dzięki temu po opublikowaniu komentarza wyświetli się odnośnik umieszczony w wizytówce bądź podpisie. Unikniesz konieczności wklejania linka w każdej wypowiedzi.
Ponadto dbaj o profile założone na forach. Lepiej posiadać mniej kont, ale na każdym mieć po kilkaset wypowiedzi – tematów i komentarzy – niż tworzyć ciągle nowe, a na liczniku każdorazowo widzieć niezaszczytne 1-3 posty. Użytkownicy słusznie potraktują wypowiedzi z konta tego drugiego typu jako spamowanie linkami. Moderator usunie komentarze i Twoja praca pójdzie na marne.
Umieszczanie linków prowadzących do strony w profilu
Linki w profilach na forach internetowych to jedno. Dodawaj je również w profilach w serwisach tematycznych i mediach społecznościowych. Witryny wymagające zarejestrowania się w celu przeglądania pełnej treści czy komentowania nierzadko mają pole na adres URL strony użytkownika. Nie zostawiaj go pustego, skoro możesz w bezpłatny i łatwy sposób osadzić link do swojej strony.
Katalogi stron
Dawniej katalogi stron internetowych – i wariacja na ich temat: TOP listy – były korzystniejsze dla SEO niż obecnie. Częściej niż dziś umożliwiały stosowanie linków dofollow. Ponadto nie zawierały milionów witryn niskiej jakości.
Współcześnie trzeba się trochę napracować, by znaleźć katalog warty uwagi. Przede wszystkim tematyczny, ale również popularny – taki, z którego użytkownicy rzeczywiście pozyskują informacje o firmach, usługach i produktach. Jeśli Ci się to uda, dodaj stronę samodzielnie albo wyślij wiadomość do właściciela katalogu, by zrobił to za Ciebie.
Linki dofollow od partnerów firmy
Naturalny profil linków możesz wzbogacić także dzięki odnośnikom partnerów (z pojedynczej podstrony lub site wide). Zaliczamy tu firmy, z którymi współpracujesz, jak również instytucje organizujące wydarzenia – konferencje, wykłady, zbiórki pieniężne – w których bierzesz udział. Na ich stronach może znaleźć się link do Twojej witryny w postaci graficznej: logo, albo tekstowej: anchor brandowy. Takie odnośniki poza wartością SEO będą miały również wartość konwersyjną. Link nawigujący poprowadzi osobę zainteresowaną Twoją firmą wprost do strony głównej, skąd osoba przejdzie dalej – do oferty, zakładki kontaktowej czy historii marki.
Czym jest link site wide?
Za sprawą linków site wide jeden odnośnik pojawia się w całej domenie – na każdej podstronie. Najczęściej występuje w stopce, ale może się znaleźć także w bocznej kolumnie, rzadziej w menu. Zawsze jest to stały element szablonu. O otrzymaniu linka site wide możesz się dowiedzieć z narzędzi typu Majestic czy Ahrefs. Jeśli z danej domeny prowadzi do Ciebie tyle identycznych linków, ile owa domena ma podstron, najprawdopodobniej odpowiedzialny jest za nie właśnie pojedynczy link site wide.
Uwaga! Należy unikać pozyskiwania wielu linków tego typu, zwłaszcza z rozbudowanych serwisów o bardzo dużej liczbie podstron, a już na pewno ze stron o tematyce odmiennej od tematyki witryny linkowanej. Odnośniki site wide dofollow mogą być wartościowym uzupełnieniem link buildingu, o ile pozyskiwane są z naciskiem na kontekstowość, jakość, liczbę.
Link building na stronach i blogach – komentarze
Komentarze publikuj nie tylko na forach internetowych, ale również na stronach i blogach tematycznych. Jeśli ma to sens kontekstowy, w treści komentarza możesz wkleić link do wybranej podstrony, np. z produktem będącym zamiennikiem tego, którego dotyczy wpis na blogu. Możesz też wkleić link do swojego sklepu, jeśli oferujesz sprzedaż produktów przedstawionych w artykule.
Jeżeli jednak wklejenie linka nie ma uzasadnienia kontekstowego, adres URL strony umieść w odpowiednim polu przy pseudonimie. Kiedy komentarz zostanie opublikowany, po kliknięciu Twojego pseudonimu będzie można przejść do witryny. Wykorzystaj nazwę firmy, aby zyskać anchor brandowy. Zrezygnuj z kolei z zarobkowych słów kluczowych. Komentarz dodany przez osobę o pseudonimie „kabiny prysznicowe Warszawa” raczej nie zostanie zaakceptowany przez właściciela strony/bloga. Ponadto upewnij się, że Twój komentarz jest merytoryczny. Wpisanie czegokolwiek, byleby było, może poskutkować odrzuceniem lub usunięciem wypowiedzi przez właściciela serwisu.
Artykuły sponsorowane i gościnne
Publikowanie artykułów sponsorowanych i gościnnych to doskonały sposób na pozyskiwanie linków przede wszystkim dla tych osób, które lubią i potrafią pisać wyczerpujące, specjalistyczne teksty mające realną korzyść dla użytkowników. Ale nie tylko, wszak w razie czego napisanie tekstów można zlecić copywriterowi. Ponadto artykuły sponsorowane da się zamówić wraz z opcją publikacji – wówczas pisaniem zajmuje się redakcja wybranego portalu. Za możliwość opublikowania artykułów sponsorowanych w serwisach zewnętrznych płaci się różne kwoty: od kilkudziesięciu do kilkunastu tysięcy złotych w zależności od popularności strony.
Nieco inaczej ma się sprawa z wpisami gościnnymi. W przeciwieństwie do artykułów sponsorowanych są darmowe, a serwisy zgadzają się na ich publikację z uwagi na dużą wartość merytoryczną (strona wydawcy zyskuje jakościowe opracowanie danego zagadnienia). Jeśli chcesz ograniczyć wydatki na SEO i link building, wypróbuj najpierw te drugie. Publikowanie artykułów gościnnych umożliwia m.in. serwis WhitePress.
Jak przygotować się do pozyskiwania linków z artykułów? Przeczytaj nasz poradnik: Czym są artykuł gościnny i artykuł sponsorowany? Link building (SEO).
Pośredni sposób pozyskiwania linków: social media
Media społecznościowe działają podobnie do for internetowych. Na obu rodzajach platformy użytkownicy dzielą się przemyśleniami i opiniami, dyskutują. Tutaj również warto umieszczać linki do strony: z pozycji właściciela fanpage’a, ale również z pozycji zwykłego użytkownika. Co prawda niemal zawsze są to linki nofollow, jednak pamiętaj – dywersyfikacja jest istotna, a odnośniki nofollow są niezbędne w naturalnym profilu linków.
Zaglądaj na grupy tematyczne i bierz udział w dyskusji. Proponuj linki do swojej oferty tylko tam, gdzie są chciane i mogą komuś pomóc lub zainspirować go. Nie spamuj – to prosty sposób do zniechęcenia potencjalnych klientów i utraty konta.
Pozyskiwanie naturalnych linków przychodzących od użytkowników (user-generated content)
Myślałeś o tym, by wykorzystać użytkowników jako wsparcie w link buildingu? Organizuj zabawy i konkursy polegające na wykonaniu głównego zadania i „przy okazji” udostępnieniu linku do Twojej strony w postach konkursowych. Jeśli masz możliwość, zaoferuj klientom uczestnictwo w programie afiliacyjnym – wizja zarobienia bądź otrzymania zniżki w Twoim sklepie niewątpliwie zachęci ich do dzielenia się linkiem na swoich blogach, forach, w social media.
Wymiany linków – tak, ALE…
Tradycyjna wymiana linków polega na publikowaniu ich na swojej stronie w ogromnej liczbie w zamian za otrzymanie adekwatnego boostu linkowego od partnera czy partnerów. Jest to działanie niezgodne z regulaminem Google i niekorzystne, grozi otrzymaniem kary. Co bynajmniej nie znaczy, że nie możesz wykorzystać siły wymiany linków! Po prostu rób to na mniejszą skalę.
Znajdź firmy, które oferują usługi komplementarne względem Twoich i zaproponuj wymianę linków. Przykładowo jeśli prowadzisz hotel, Twoim partnerem może zostać właściciel położonej blisko restauracji czy dyskoteki. Może być nim również przewoźnik, przewodnik bądź organizator lokalnych wycieczek.
Marketing szeptany – tak czy nie?
Komentarze na forach, blogach i w mediach społecznościowych kojarzą się z marketingiem szeptanym, ten zaś nie cieszy się dobrą sławą. Niesłusznie! Dobrze wykonywana szeptanka może nieść użytkownikom danej platformy korzyści nawet większe niż klasyczny marketing. Podczas gdy ten drugi jest odgórny i zmanipulowany, marketing szeptany zdaje się bliższy ludziom i szczery, w końcu udaje treści tworzone przez nich. Szeptać możesz Ty jako oficjalny przedstawiciel firmy, ale równie dobrze działania mogą wykonywać w Twoim imieniu specjaliści. Kluczem jest wyważenie komunikatów.
Jeśli chcesz spróbować sił w szeptance, wcześniej koniecznie przeczytaj poradnik: Marketing szeptany w internecie – czym jest i jak go prowadzić?
Jak pozyskiwać linki „przynętą”?
Link baiting opiera się na darmowym link buildingu wykonywanym przez użytkowników. Nie znaczy to jednak, że nie wymaga od marketingowca żadnego wysiłku! Aby stworzyć treści angażujące odbiorców do tego stopnia, że sami zechcą podawać je dalej, musisz wiedzieć, jaka przynęta działa na nich najlepiej. Tego zaś dowiesz się z obszernego artykułu: Skuteczny sposób na pozyskiwanie linków? Link baiting!
Kreatywne działania na rzecz link buildingu
Powyższe sposoby pozyskiwania linków do strony www to jedne z podstawowych, najłatwiejszych do przetestowania przez osoby niemające dużej wiedzy o SEO. W szerokim wachlarzu praktyk linkowania stanowią jednak niewielki kawałek. Jeśli chcesz wiedzieć, w jakie inne sposoby pozyskiwać linki i wzbogacać naturalny profil linków, zajrzyj do artykułu omawiającego link building w sposób kompleksowy: Skuteczne sposoby pozyskiwania linków (SEO link building).
Linkowanie stron pośrednio korzystne dla SEO
Mówi się, że pozyskiwanie niektórych linków – np. z forum, komentarzy na blogach czy social media – nie jest korzystne dla SEO. Są to linki w dużej mierze z atrybutem nofollow, co oznacza, że nie przekazują mocy witryny, na której się znajdują. A jednak, jak wyjaśniliśmy, je również trzeba zdobywać. Linki nofollow są niezbędne do posiadania naturalnego profilu linków.
Warto wiedzieć, że naturalne linkowanie stron w mediach społecznościowych czy blogosferze także przysługuje się SEO, tylko pośrednio. Zwiększa widoczność strony, generuje wejścia i ruch w domenie (pomiędzy podstronami). Użytkownicy zapamiętują adres URL, a kiedy poszukują czegoś za pomocą wyszukiwarki Google, chętniej klikają wyniki znajome. Ponadto roboty Google traktują atrybut nofollow jako wskazówkę czy sugestię, by nie śledzić zawartości, nie zaś kategoryczny zakaz. Właśnie z tego powodu linki z wiarygodnych domen – jak Wikipedia czy strony rządowe – mogą pozytywnie wpłynąć na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Wartościowe linki naturalne vs. nienaturalne linkowanie (linki niskiej jakości)
Utożsamianie linków niskiej jakości z linkami nofollow to błąd. Te pierwsze są wynikiem nienaturalnego linkowania i nierzadko praktyk niedozwolonych przez Google. Niską wartość mają linki z serwisów spamerskich, położonych w Azji czy Afryce, nieaktywnych for i blogów, źle prowadzonych stron zapleczowych.
Linki niskiej jakości mogą wykorzystywać błędne słowa kluczowe w anchorach, np. niedopasowane do tematyki strony www, zawierające błędy ortograficzne czy literówki. Dlatego koniecznie zwracaj uwagę na drobiazgi. Poza tym nienaturalne linkowanie ma miejsce w sytuacji, w której swoją stronę linkujesz zbyt agresywnie: za często, wyłącznie na zarobkowe słowa kluczowe z anchorami exact match, jedynie za pomocą atrybutu dofollow. Wystrzegaj się tego.
Zadbaj o naturalne linkowanie strony dzięki dogłębnemu poznaniu i zrozumieniu „wroga”. Przeczytaj więcej o linkach nienaturalnych: Co to są nienaturalne linki przychodzące?
Pozyskałeś link niskiej jakości. Co teraz?
Podczas lektury niniejszego artykułu zorientowałeś się, że w przeszłości pozyskałeś link bądź kilka, których jakość pozostawia wiele do życzenia? Nie martw się, każdemu może się to zdarzyć. Jeśli Twoje linki są w większości naturalne i mocne, a nienaturalne, niskiej jakości stanowią niewielki odsetek, Google prawdopodobnie nie weźmie ich pod uwagę.
Jeżeli jednak zauważyłeś, że Twoja strona zaczęła spadać w wynikach wyszukiwania niedługo po tym, jak wziąłeś udział w masowej wymianie linków albo pozyskałeś sporo odnośników w inny niekorzystny sposób, możesz wysłać do Google wniosek zrzeczenia się linków do witryny. Więcej o zagadnieniu przeczytasz w zakładce wsparcia Google Search Console.
Jak dbać o naturalny profil linków?
Nie ma na co czekać – zacznij pozycjonowanie strony za pomocą naturalnego linkowania od dnia dzisiejszego. Przeczytaj niniejszy artykuł nawet kilkakrotnie, by przygotować strategię bezpiecznie i z potencjałem do uzyskania znakomitego efektu. Poniżej zaprezentowaliśmy krótkie podsumowanie poradnika, liczące 7 punktów. W końcu 7 to podobno szczęśliwa liczba – niech przyniesie szczęście w SEO właśnie Tobie!
1: Liczba linków + częstotliwość
Nie skacz na głęboką wodę. Zacznij pozyskiwanie linków od małej liczby: 1-2 tygodniowo. Wybierz do 3 słów kluczowych, aby działania nie „rozmyły się” z uwagi na zbyt dużą rozbieżność fraz. Testuj strategię przez co najmniej trzy miesiące, jednocześnie prowadząc pozycjonowanie na stronie. SEO off-site i on-site powinny być traktowane komplementarnie, a nie zamiennie! Obserwuj pozycje domeny w odniesieniu do zastosowanych słów kluczowych.
Nie pozycjonowałeś wcześniej strony? Przeczytaj, od ilu słów kluczowych zacząć.
2: Źródła linków – mocne strony o zbliżonej tematyce
Pamiętaj, że wartościowe linki to te dopasowane kontekstowo i pozyskane z serwisów o tematyce zbliżonej do tematyki Twojej strony www. Choćby serwis był zaufany, wiarygodny i doskonale oceniany przez Google, zrezygnuj z umieszczania w nim linka, jeśli nie ma żadnego związku z prezentowanymi w nim treściami.
I odwrotnie: serwis idealnie dopasowany tematycznie do Twojej strony nie pomoże jej piąć się w wyszukiwarce, jeśli sam nie jest w niej widoczny (nie został zaindeksowany bądź celowo wyindeksowano go poprzez tag noindex) albo nie ma zaufania algorytmu Google.
Wartość strony pod względem widoczności czy profilu linków sprawdzisz m.in. w narzędziach Senuto, Semstorm, Majestic, Ahrefs. Warto też zweryfikować jej liczbę punktów TrustRank (np. w TrustRank Checker). Owa liczba sama w sobie nie decyduje o pozycji witryny w Google, natomiast stanowi podpowiedź co do oceny jakości. Im lepszy wynik, tym większa szansa, że link pozyskany ze strony przyniesie korzyść SEO.
3: Zróżnicowanie link buildingu
Siła naturalnych linków tkwi w ich zróżnicowaniu. Stosuj różne atrybuty: do- i nofollow. Wykorzystuj wszystkie lub większość anchorów. Początkowe testy zrób dla kilku słów kluczowych, jednak w przyszłości – kiedy postanowisz rozszerzyć link building – dodaj kolejne. Sięgnij wówczas po frazy z długiego ogona, synonimy, regionalizmy, wyrażenia potoczne.
W narzędziach typu Senuto czy Semstorm zweryfikujesz, jakich słów kluczowych używają klienci, kiedy poszukują oferowanych przez Ciebie produktów bądź usług. Pamiętaj też o korzystaniu z różnych platform. Staraj się pozyskiwać linki ze stron, blogów, for, mediów społecznościowych i innych miejsc wymienionych w niniejszym wpisie (śmiało dołóż do nich swoje propozycje!). Warunek: platformy muszą być aktywne (aktualizowane) i tematycznie dopasowane.
4: Naturalne linkowanie to zdywersyfikowane adresy URL
Pozyskuj linki do całej domeny, nie tylko do strony głównej. Linkuj stałe opisy oferty, artykuły na blogu, kategorie, produkty, inne podstrony. Rozsądnie dobieraj anchory do adresów URL, by uniknąć linkowania produktu na anchor brandowy i strony głównej lub cennika na frazę produktową.
Uwaga! Ze strategii linkowania wyklucz podstrony z ofertą tymczasową i landing page’e. Mogą być wartościowe dla sprzedaży „tu i teraz”, niemniej nie przełożą się na pozycjonowanie. Z kolei jeśli musisz zmienić bądź usunąć jakiś adres URL na stronie, ustaw przekierowanie 301 na nowy. Nie chcesz kierować użytkowników ani robotów Google do podstrony z komunikatem błędu 404.
5: Naturalny profil linków – kontekst!
Dopasowana tematycznie platforma to połowa sukcesu pod kątem kontekstu. Drugą połowę stanowi właściwie przygotowana wypowiedź opublikowana we właściwym miejscu. Jeśli prowadzisz stronę z usługami medycyny estetycznej i znajdziesz kontekstowe forum, ale wypowiedź z linkiem dodasz w dziale „Pogadanki o wszystkim”, możesz zmarnować potencjał odnośnika. Publikuj wypowiedzi jedynie w tych wątkach, w których mogą przynieść użytkownikom korzyści. Nie spamuj.
6: Dbanie o stronę www podstawą w działaniach marketingowych
Rozbudowany, mocny i naturalny profil linków nie przyniesie oszałamiających rezultatów, jeśli baza – strona internetowa – będzie zaniedbana, pełna błędów, nieaktualizowana, niezoptymalizowana pod kątem SEO.
To bardzo ważne, by działania off-site (linkowanie) prowadzić jednocześnie z działaniami on-site (m.in. usuwaniem błędów z kodu HTML, skracaniem czasu wczytywania strony, publikowaniem treści na blogu i tworzeniem opisów z wykorzystaniem słów kluczowych). Słowa kluczowe, których używasz w link buildingu, powinny pojawiać się w witrynie – to uwiarygodni linki przychodzące do Twojej strony.
7: Dbanie o użytkownika a wysoka jakość linków
Celem firmy Google jest najwyższa dbałość o użytkownika. W końcu gdyby nie on, istnienie wyszukiwarki nie miałoby sensu. Nic zatem dziwnego, że w ocenie stron internetowych i prowadzących do nich linków Google kieruje się właśnie korzyścią dla użytkownika. Jeśli weźmiesz sobie do serca regułę, by postępować tak samo, będzie Ci łatwiej osiągnąć i utrzymać naturalny profil linków – nawet na dużą skalę.
Zresztą wszystkie działania podejmowane w ramach pozycjonowania strony uwzględniają element wartości dla żywej osoby. Nie bez powodu wskaźniki UX – (pozytywnego) doświadczenia użytkownika na stronie – znajdują się na liście czynników decydujących o pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Im więcej będziesz czytał o SEO, tym bardziej zauważalna stanie się dla Ciebie owa zależność.
Wniosek jest jeden: pomagając użytkownikom, pomagasz sobie.
Naturalne linkowanie strony internetowej ze wsparciem agencji
Dziś zaproponowaliśmy Ci podstawowe sposoby pozyskiwania linków i wskazaliśmy bazę, na której opiera się naturalne linkowanie stron. Zachęcamy Cię do podjęcia najłatwiejszych i najmniej czasochłonnych działań na własną rękę, bo nawet krótka praktyka pokaże Ci, jakimi prawami rządzi się pozycjonowanie i jak wyglądają mechanizmy SEO.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia już na wstępie albo chcesz przejść na wyższy poziom link buildingu, cały czas jednak dbając o naturalny profil linków, służymy pomocą. Skontaktuj się z nami w preferowany sposób: napisz, zadzwoń, przyjdź lub daj znam znać w mediach społecznościowych. Możemy kontynuować rozpoczętą przez Ciebie strategię linkowania bądź zweryfikować ją i w razie potrzeby przebudować, aby była jeszcze lepsza. Na koniec dnia liczy się efekt, który jest celem i Twoim, i naszym.
Przeczytaj o pozycjonowaniu w FunkyMedia.
Porady dotyczące pozycjonowania stron
W niniejszym artykule przytoczyliśmy kilka innych poradników, dzięki którym pogłębisz wiedzę na wybrany temat. Jest to jednak zaledwie ułamek naszych publikacji. Jeśli interesuje Cię pozycjonowanie na własną rękę i chcesz wypróbować działania innego typu, koniecznie zajrzyj na nasz blog. Temat marketingu internetowego przedstawiamy od strony wyszukiwarki Google, reklam Google Ads, mediów społecznościowych i kampanii Facebook Ads, wybierania domen, szerzenia świadomości marki w sieci i wielu, wielu innych. Każdy znajdzie coś dla siebie.
Miłego buszowania po blogu i pamiętaj, że czekamy na Twoją wiadomość!