Aby poprawić pozycje strony internetowej w wyszukiwarce na frazy kluczowe niosące konwersję, warto zwrócić się w stronę SEO. Jedno z najważniejszych działań stanowi linkowanie zewnętrzne, czyli pozyskiwanie linków prowadzących do witryny i przekazujących jej moc (link juice). Mogą to być najpowszechniejsze, na pewno znane Ci odnośniki pojedyncze, lecz mogą być linki site-wide. Czym są te drugie? Jak wyglądają linki typu site-wide, gdzie występują i czy stosowanie ich jest bezpieczne? Poznaj odpowiedzi i rozpocznij budowę efektywnego profilu linków!
Czym są linki site-wide?
Podstawowa definicja linków typu site-wide kryje się w samej nazwie. Po rozebraniu jej na czynniki pierwsze otrzymujemy:
- link – jest to oczywiście odnośnik prowadzący do serwisu,
- site – w rozważanym przez nas kontekście oznacza stronę internetową,
- wide – wskazuje na szerokość, rozległość omawianego przedmiotu, w tym wypadku linka.
Po połączeniu elementów semantycznych otrzymujemy linki występujące na stronie internetowej w sposób szeroki, rozległy. To stawia je w opozycji do klasycznych odnośników pojedynczych, występujących chociażby w artykułach, opisach produktów i kategorii, na podstronach z ofertą. W przeciwieństwie do linków pojedynczych odnośniki site-wide widoczne są na każdej podstronie domeny albo na znacznej większości (może ich nie być np. na podstronach rejestracji, logowania czy koszyka). Dzieje się tak dlatego, że stanowią stały element witryny i są umieszczane w szablonie.
Tworzenie linków site-wide nie jest zależne od atrybutów (dofollow, nofollow), anchor textów, linkowanych podstron domeny. „Szeroki” odnośnik nie wyklucza żadnego z tych aspektów. Ponadto w ścisłym znaczeniu linki site-wide mogą być zarówno wewnętrzne (występować w treści strony www i kierować do innych podstron), jak i zewnętrzne, przychodzące (prowadzić z innych stron do Twojego serwisu). Jednak kiedy rozmawia się o nich w kontekście pozycjonowania, ma się na myśli jedynie te drugie, ponieważ to linki przychodzące zapewniają stronie awans w wynikach wyszukiwania.
Nie tylko w stopce! Gdzie spotykamy się z linkami site-wide?
Z linkami typu site-wide spotykasz się na co dzień, nawet jeśli o tym nie wiesz. Przykładowo wewnętrzne „szerokie” odnośniki to wszystkie te, które znajdują się w menu strony www. Nieważne, na jaką podstronę wejdziesz, widzisz je zawsze i w dowolnej chwili możesz kliknąć, by przenieść się do innej zakładki.
Z kolei wychodzące linki site-wide najczęściej znajdują się w stopce. W tym miejscu nie rzucają się w oczy, zwłaszcza że niewielu użytkowników bada serwis tak dokładnie, by zjeżdżać na sam dół i czytać wszystkie umieszczone tam treści.
W stopce pojawiają się m.in. linki do firm SEO, które pozycjonują daną stronę, a także webmasterów, twórców szablonów i technologii wykorzystywanych w witrynie, firm i portali partnerskich, serwisów sponsorowanych.
Naturalnie linki wychodzące site-wide możemy umieścić nie tylko w stopce. Blogerzy stosują tzw. blogroll, czyli widget z adresami domen, które polecają swoim czytelnikom. Kiedy na polecanej stronie pojawi się nowy artykuł, wędruje ona na szczyt listy. Dzięki temu odbiorcy wiedzą, że warto zajrzeć tam po świeże treści. Ponadto „szeroki” odnośnik spotyka się w sidebarach (bocznych paskach szablonu), rzadziej w menu.
Jak Google traktuje linki typu site-wide?
Google traktuje linki site-wide jako nieuniknione. Pracownicy najczęściej wybieranej przez internautów wyszukiwarki wiedzą, że tego typu odnośniki były, są i będą na stronach internetowych zawsze. Czy jednak tolerują i akceptują wszystkie?
Zdecydowanie nie. W rzeczywistości pozyskiwanie linków site-wide wymaga nawet większej ostrożności niż zdobywanie pojedynczych. Należy bowiem wziąć pod uwagę wszystkie wymogi dotyczące tych drugich oraz uwzględnić dodatkowe. O tym jednak powiemy sobie za chwilę. Póki co powinieneś jeszcze wiedzieć, że „szerokie” linkowanie przekłada się na moc przekazywaną Twojej stronie inaczej niż korzystanie z licznych linków pojedynczych.
Stanowisko Google – linki site-wide vs. pojedyncze
O pozyskiwaniu licznych odnośników z jednej domeny Matt Cutts, pracownik firmy Google, wypowiedział się następująco:
- moc wielu linków pojedynczych pozyskanych z jednego serwisu nie jest równa. Wręcz przeciwnie: każdy kolejny link umieszczany w danej domenie przekazuje coraz mniejszą moc Twojej stronie. Po zdobyciu pewnej liczby odnośników – niestety dokładna liczba nie padła – moc spada wręcz do zera. W takim wypadku nawet jeśli z serwisu X otrzymujesz co miesiąc linki dofollow, po jakimś czasie nie będą Ci przekazywały żadnej mocy. To istotna informacja dla osób, które płacą za linki sponsorowane w artykułach,
- co istotne, powyższa sytuacja nie dotyczy linków typu site-wide. W ich przypadku Google liczy wszystkie jako jeden. W jaki sposób rozróżnia sto odnośników pojedynczych od stu wygenerowanych metodą site-wide? Bierze pod uwagę otoczenie, linkowaną podstronę, anchor text. Jeśli z danej domeny prowadzi wiele linków, lecz nie zmienia się ich miejsce (otoczenie), ciągle występuje w nich to samo słowo kluczowe, a po kliknięciu użytkownik zawsze przenosi się na tę samą podstronę (np. stronę główną), algorytm Google uzna je właśnie za site-wide.
Co powoduje obecność linków site-wide w profilu linków?
Jak wyjaśniliśmy, linki site-wide są traktowane przez Google jako nieuniknione. Ale czy korzystne? A może wprost przeciwnie – szkodzące domenie? Na te pytania nie możemy odpowiedzieć, ponieważ wszystko zależy od jakości. W branży SEO mówi się o tego typu linkach dwojako. Jedni specjaliści chcą je stosować, drudzy uważają, że lepiej unikać wszelkich form „podejrzanego” linkowania. A stosowanie odnośników w stopce czy innych elementach szablonu zdecydowanie „podejrzane” jest i w przypadku pozyskania dużej liczby zwraca uwagę firmy Google.
„Szerokie” linki korzystne dla Twojej strony www
Niektóre linki site-wide są korzystne dla SEO, np. te wstawiane w blogrolle. Skoro właściciele blogów wymieniają Twój serwis na liście polecanych stron, dlaczego Google miałby potraktować to jako coś negatywnego? Istnieją też sytuacje, w których umieszczenie linka w stopce ma sens. Dobry przykład stanowią linki do firm partnerskich: sklepów, w których sprzedawane są Twoje produkty, czy dostawców, z których usług korzystasz podczas wysyłania przesyłek do klientów. Tak oto, nawet jeśli niekiedy stanowią ryzyko, linki site-wide podnoszą pozycje strony w wynikach wyszukiwania.
Niekorzystny wpływ – kara od Google
Zanim jednak zdecydujesz się na linkowanie strony sposób „szeroki”, musisz wiedzieć o wadze ryzyka. Otóż każda ryzykowna metoda link buildingu może sprawić, że strona internetowa dostanie filtr od Google: algorytmiczny lub ręczny. Chodzi tu o karę za pozycjonowanie niezgodne z regulaminem wyszukiwarki, na skutek czego pozycje serwisu spadają o nawet kilkadziesiąt oczek. Ograniczenie widoczności utrudnia docieranie do potencjalnych klientów. O filtrach Google więcej dowiesz się z tego artykułu.
„Szerokie” linki nofollow
Naturalnie strona ryzykuje otrzymaniem filtra tylko w przypadku linków dofollow. Jeśli do Twojej witryny prowadzą linki nofollow, nawet jeśli są typu site-wide, nie powinny zaszkodzić. Skądinąd do utrzymania naturalnego profilu linków niezbędne jest posiadanie odnośników z oboma atrybutami. Kiedy opracowujesz strategię linkowania, wręcz powinieneś uwzględnić w niej odnośniki nofollow. W celu pozyskiwania ich masz do dyspozycji m.in. komentarze na blogach, wypowiedzi na forach, udostępnianie treści w social media. W tych miejscach bowiem najczęściej przekazywanie mocy z linków zablokowane jest odgórnie.
Jak sprawdzić, czy do serwisu prowadzi link typu site-wide?
Nie zawsze mamy wiedzę o „szerokich” linkach prowadzących do naszej strony internetowej. Kiedy bloger umieszcza witrynę w panelu polecanych, raczej nie wysyła do jej właściciela wiadomości ze stosowną informacją. Poza tym zdarza się, że link pojawia się na spamerskiej stronie niskiej jakości, do której trafia w wyniku przechwycenia albo na skutek nieetycznego działania konkurencji (przeczytaj, czym jest depozycjonowanie stron). I o ile w pierwszej sytuacji odnośnik podziała na korzyść serwisu, o tyle w drugiej – wręcz przeciwnie.
A zatem może się okazać, że już w tej chwili mamy kilka lub wiele linków site-wide. W jaki sposób to sprawdzić? Najłatwiej skorzystać z gotowych narzędzi, niestety płatnych, takich jak Majestic bądź Ahrefs.* Oba dają dostęp do pełnego profilu linków. Otrzymasz listę domen, na której znajdują się odnośniki do Twojej strony. Zweryfikujesz atrybuty (dofollow, nofollow), anchor texty, adresy URL linkowanych podstron. Jeżeli zauważysz, że z kilku domen otrzymujesz wiele linków – dziesiątki, a nawet setki – wszystkie prowadzą do tej samej podstrony i mają dokładnie ten sam anchor, prawdopodobnie są typu site-wide. Wejdź na te serwisy i poszukaj linka w stopce. Jeśli tam go nie ma, zweryfikuj kod HTML poprzez kliknięcie prawym klawiszem myszki i wyświetlenie źródła strony.
* Korzystając z usług firmy SEO, nie musisz wykupować dostępu do płatnych narzędzi. W FunkyMedia sprawdzimy profil linków Twojej strony za Ciebie. Podpowiemy, które linki są korzystne i warto je zachować, które zaś są bądź mogą okazać się szkodliwe pod kątem widoczności w wynikach wyszukiwania.
Linki site-wide niskiej jakości
Jakich linków site-wide lepiej unikać, by nie zaszkodzić stronie w osiąganiu coraz lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania?
- Jeżeli dana strona dotyczy tematu zupełnie innego niż ten, o którym piszesz na swojej, zrezygnuj z umieszczania na niej linka.
- Kiedy strona jest bardzo rozbudowana, czyli składa się z kilkudziesięciu lub kilkuset podstron, pozyskiwanie linka ze stopki może niepotrzebnie zwrócić uwagę Google.
- Nigdy nie umieszczaj odnośników do serwisu na stronach niskiej jakości. Jeżeli Google ocenia ich wartość jako niższą względem wartości Twojej witryny, obniżysz moc swojej.
- Należy unikać domen zarejestrowanych w odległych krajach, a tym bardziej prowadzonych w języku innym niż Twoja strona.
- Niekiedy to trudne do zweryfikowania, ale w ramach możliwości unikaj linkowania z serwisu korzystającego z darmowego hostingu. Jeśli wiele domen w takim hostingu zawiera treści spamerskie, Google przezornie nakłada filtr na wszystkie, co obniża ich jakość. Firmę hostingową sprawdzisz w bazie WHOIS. Jeśli nie kojarzysz nazwy danej firmy, poszukaj opinii w internecie.
Pozyskiwanie wartościowych linków prowadzących do strony
Zdobywanie linków pojedynczych jest lepsze od pozyskiwania site-wide. Ponadto korzystniej otrzymać po jednym linku z wielu domen niż wiele z jednej. Jak wyjaśniliśmy, każdy kolejny odnośnik przekazuje Twojej stronie coraz mniej mocy, dlatego by zadbać o jej wysoką wartość w ocenie Google, należy dywersyfikować źródła.
1. SITE-WIDE: Jak tworzyć bezpieczne linki na każdej podstronie?
Jeżeli koniecznie chcesz przysłużyć się pozycjonowaniu strony za pomocą linków site-wide, zapoznaj się z poniższymi wskazówkami.
Link z jednej domeny, ale wysokiej jakości
Google za linki wysokiej jakości uważa te, które pochodzą z serwisów odznaczających się długą historią, mających rozbudowany i naturalny profil linków, cieszących się popularnością użytkowników (duży naturalny ruch na stronie, wiele komentarzy i innych interakcji), poprawnie zoptymalizowanych pod kątem SEO, dostosowanych do urządzeń mobilnych. Ponadto serwisy takie muszą być spójne tematycznie z Twoją stroną i prowadzone w tym samym języku.
Partnerskie strony www
Lepiej pozyskiwać „szerokie” odnośniki ze stron o niewielkiej liczbie podstron (kilku, kilkunastu). W idealnej sytuacji byłyby to witryny Twoich bezpośrednich partnerów biznesowych: sklepów, producentów, dostawców czy organizacji, do których należysz.
Nie zaczynaj pozycjonowania od linków site-wide
Ponieważ „szerokie” odnośniki bywają traktowane przez Google nieufnie, nie zaczynaj pozycjonowania strony od zdobywania właśnie ich. Po założeniu serwisu skup się na pozyskiwaniu naturalnych linków dofollow i nofollow z platform różnego rodzaju. Pisz artykuły gościnne, publikuj komentarze na blogach i forach, najlepszy artykuł udostępnij na fanpage’u w social media. Posiłkuj się linkami pozyskiwanymi w ramach współpracy z blogerami. Wysyłaj im produkty z prośbą o recenzję lub pozwalaj przetestować usługi.
2. LINKI POJEDYNCZE: Pozyskiwanie pojedynczych odnośników ze stron internetowych
Bezpieczne pozycjonowanie skupia się na linkach pojedynczych. Jak wspomnieliśmy wyżej, to ważne zwłaszcza tuż po założeniu strony internetowej i na początku przygody z SEO. Co dokładnie oznacza bezpieczne linkowanie?
Linkuj różne podstrony w domenie
Koniecznie dywersyfikuj adresy URL, które umieszczasz w linkach. Niech odnośniki raz prowadzą do strony głównej, innym razem do podstrony kategorii. Śmiało linkuj do podstron produktowych, przy czym skup się na tych produktach, które masz w ofercie stale. Jeśli zdobędziesz wartościowy link dofollow, ale po miesiącu przestaniesz sprzedawać dany produkt i usuniesz go ze sklepu wraz z podstroną, użytkownicy i roboty Google trafią na planszę z błędem 404.
Dywersyfikuj anchor text
Zmieniaj także anchor text. Niech raz będzie to ścisła nazwa produktu bądź usługi, innym razem słowo „tutaj” czy frazy „na stronie”, „sprawdź u nas”. Od czasu do czasu pozostaw goły adres URL. Wykorzystuj także nazwę sklepu i domeny (anchor brandowy), a nawet pełne zdania, np. tytuł, gdy linkujesz artykuł opublikowany na blogu firmowym.
Linki nofollow i dofollow – konieczność w profilu linków
Na jakość i autentyczność profilu linków ogromny wpływ ma zróżnicowanie atrybutów odnośników. Nie powinieneś zdobywać ani samych dofollow (narazisz się na karę filtra od Google), ani wyłącznie nofollow (nie mają bezpośredniego wpływu na pozycje strony w wynikach wyszukiwania). Musisz zarządzać linkami tak, by Google uważał je za pozyskiwane w sposób naturalny, a tym bardziej zgodny z regulaminem wyszukiwarki.
Treści, w których warto umieszczać odnośniki (artykuły i inne)
By skorzystać z mocy danego serwisu w najwyższym stopniu, linki umieszczaj w artykułach sponsorowanych i gościnnych, informacjach prasowych, wypowiedziach eksperckich. Udzielaj wywiadów i specjalistycznych porad. Publikuj wartościowe artykuły na blogu firmowym, ponieważ użytkownicy, którzy uznają je za pomocne, chętnie podzielą się nimi na swoich stronach czy blogach. Jeżeli brakuje Ci pomysłów, sprawdź, o czym możesz pisać na blogu firmowym.
Linkowanie grafiki
Linki możemy umieszczać w elementach tekstowych, ale nie tylko. Do dyspozycji masz również grafikę. Poproś właściciela wybranego serwisu o umieszczenie adresu URL Twojej strony w logo-wizytówce, stworzonej przez Ciebie infografice, wykonanym zdjęciu bądź innym elemencie graficznym.
Czy warto stosować linki site-wide?
Wielu specjalistów SEO używa linków site-wide z korzyścią dla klientów. Jak wyjaśniliśmy, w wybranych sytuacjach – po odpowiednim doborze stron – rzeczywiście mają one wartość dla serwisu docelowego. Jeżeli więc jesteś pewny, że chcesz pozyskiwać moc z linków właśnie w ten sposób i masz sprawdzone witryny, czemu nie!
Nigdy nie zapominaj o środkach ostrożności, a jeśli możesz obyć się bez linków site-wide, zrób to. Potencjalnie lepsze pozycje w wyszukiwarce nie są warte ryzyka, zwłaszcza że do dyspozycji masz mnóstwo bezpiecznych metod pozycjonowania strony.
Poradniki dotyczące linkowania na rzecz SEO
Chcesz dowiedzieć się o pozycjonowaniu stron oraz bezpiecznym tworzeniu i pozyskiwaniu linków więcej? Poniżej prezentujemy listę dostępnych na naszym blogu artykułów, które dotykają różnych aspektów link buildingu. Zachęcamy do przeczytania wszystkich bądź wybranych.
- Skuteczne sposoby pozyskiwania linków (SEO link building)
- Czym są artykuł gościnny i artykuł sponsorowany? Link building (SEO)
- Zaplecze SEO – co to jest i jakie daje korzyści?
- Anchor text – co to jest i jakie ma rodzaje?
- Linki nofollow, dofollow – różnice i zastosowanie
- Skuteczny sposób na pozyskiwanie linków? Link baiting!
- Naturalne linkowanie stron. Jak zdobywać naturalne linki?
- Co to są nienaturalne linki przychodzące?
Pozycjonowanie stron w FunkyMedia
Samodzielne pozycjonowanie strony to nie lada wyzwanie. Jeśli potrzebujesz wsparcia w działaniach on-site, np. optymalizacji witryny, tworzeniu opisów kategorii i produktów czy prowadzeniu firmowego bloga, zgłoś się do nas. Wyślij wiadomość również w sytuacji, w której ze stroną świetnie radzisz sobie sam, ale nie masz czasu na pozyskiwanie linków przychodzących. Przejmiemy od Ciebie część prac bądź zadbamy o SEO Twojej strony internetowej kompleksowo. Ty decydujesz. 🙂
Oferujemy Ci przeprowadzenie audytu: jakości serwisu i publikowanych treści, zweryfikowanie obecnego profilu linków, analizę konkurencji, opracowanie strategii SEO (w tym linkowania) i sporządzenie raportu ze wskazówkami. Jeżeli masz jakiekolwiek dodatkowe pytania, czekamy na nie. Wspólnie wyciśniemy z Twojego biznesu tyle, ile się da, a nawet więcej!