W ostatnich latach strony typu one page zyskały na popularności. Są atrakcyjne wizualnie, łatwe i intuicyjne w obsłudze przez użytkowników, a także stosunkowo tanie w prowadzeniu. Tworzenie stron one page również nie wymaga ogromnych nakładów finansowych. A jak wygląda pozycjonowanie stron one page? Czy w ich przypadku SEO jest równie łatwe, co budowa i obsługa? Poznaj odpowiedzi na pytania!
Czym są strony one page?
Witryny typu one page są stronami prostymi, pojedynczymi, niemającymi podstron. Wszystko, co się na nich znajduje, użytkownicy dostają w pierwszym widoku. W efekcie jeśli chcą dowiedzieć się czegoś o firmie lub skontaktować się z właścicielem, muszą przenieść się w dół takiej strony i znaleźć właściwą sekcję tematyczną.
Stronę internetową one page warto wykorzystać jako wizytówkę freelancera czy przedstawiciela firmy (o ile firma ma swoją stronę, oddzielną), portfolio artysty bądź inżyniera, landing page. Nie sprawdzi się za to w przypadku rozbudowanego sklepu internetowego.
Jak wygląda budowa stron one page?
Strona one page, nazywana zamiennie single page, jest łatwa do rozpoznania. Jak wspomnieliśmy, charakteryzuje ją liczba podstron, która wynosi dokładnie: 1. Wszystkie treści takiej witryny – czy to opis działalności firmy, czy kontakt bądź cennik – znajdują się w obrębie jednej strony HTML. Podział tematyczny przeprowadza się za pomocą sekcji. Każda sekcja odpowiada podstronie klasycznej witryny.
Charakterystyczna dla stron typu one page jest również długość. Aby dotrzeć do dolnych partii, trzeba długo scrollować, mijając po drodze treści dotyczące innych zagadnień. Niektóre strony internetowe tego typu – zwłaszcza bardzo długie – stosują menu z kotwicami. W efekcie kliknięcie zagadnienia interesującego użytkowników kieruje ich bezpośrednio do danej sekcji, co poprawia funkcjonalność witryny i ma pozytywny wpływ na odbiór przez internautów.
Zalety stron typu one page
Nie bez powodu witryny tego typu ciągle powstają, mimo iż pozycjonowanie ich nie jest łatwe. Jednym z najważniejszych plusów stron one page jest możliwość zaprojektowania ścieżki, po której będzie musiał przemieszczać się – krok po kroku – użytkownik. Przy okazji zrealizuje wyznaczone mu cele, np. od zdobycia wiedzy, przez odczucie pragnienia posiadania, po finalizację zakupu, pobranie e-booka czy pozostawienie danych osobowych w formularzu. Ale to tylko jedna z licznych zalet stron internetowych one page. Poznaj inne!
Główne walory strony typu one page
Podczas gdy rozbudowane sklepy internetowe, portale informacyjne, a nawet blogi tematyczne bywają zawiłe, strony typu one page są przejrzyste, intuicyjne i użyteczne. Ich elementy zazwyczaj wyróżniają się niezakłóconą responsywnością, ponieważ kiedy elementów na stronie jest mniej, łatwo zadbać o poprawność ich działania.
Prostota budowy czyni strony typu one page schludnymi, eleganckimi i atrakcyjnymi wizualnie. Oczywiście wiele zależy od wykorzystanego szablonu, jednak można założyć, że kiedy projektuje się stronę główną i nic więcej, łatwiej dopieścić szczegóły.
Ogromną zaletą w przypadku one page – ale tylko prostej – jest czas ładowania. Strona ma niewiele elementów, więc wczytuje się szybko. Użytkownicy nie muszą długo szukać odpowiedzi na pytania, które skierowały ich z listy adresów w wynikach wyszukiwania pod ten URL.
Internauci używający urządzeń mobilnych docenią funkcjonalność i przejrzystość stron typu one page nawet bardziej niż ci korzystający z laptopów i komputerów. Doceni je również Google, który w ostatnich latach dowartościowuje strony poprawnie działające na urządzeniach mobilnych.
Ale korzyści one page odczuwalne są nie tylko dla użytkowników. Na wyborze witryny tego typu zyskuje również właściciel. Zbudowanie jej jest szybkie i tanie w stosunku do klasycznego serwisu. Optymalizacja pod kątem użytkowników i SEO również zajmuje mało czasu (nieco trudniej pozycjonować strony one page, ale o tym zaraz). Zarządzanie jest bajecznie proste.
Wady strony one page
Czy zawsze korzysta się ze wszystkich zalet stron internetowych one page wymienionych wyżej? Niekoniecznie. Przykładowo jeśli treści tekstowych i audiowizualnych jest dużo, a także jeśli właściciel zastosuje liczne widgety i ozdobniki, początkowo lekka strona internetowa one page będzie się wczytywała wolno. Na dodatek schemat strony i szablonu zaważy na wyglądzie treści. Przykładowo: Będziesz chciał opisać historię firmy w tekście liczącym 700 zzs? Zapomnij! Do sekcji zmieści się tylko 300 zzs.
Jakie kluczowe minusy ma strona one page?
Główną wadą jest pozycjonowanie strony one page. O ile nie jest to wielki problem w przypadku landing page, do której dociera się przede wszystkim poprzez linki, o tyle inne strony ucierpią. Nie zastosujesz wielu fraz kluczowych, a wybrane słowa kluczowe muszą pochodzić z jednej, ścisłej kategorii.
Brak możliwości publikowania długich treści tekstowych także godzi w pozycjonowanie strony one page. Po pierwsze zastosujesz mniej słów kluczowych. Po drugie nie założysz bloga, więc odpada korzyść z prowadzenia działań content marketingowych. Po trzecie nie będziesz mógł uaktualnić strony za pomocą rozbudowy treści. A przecież roboty Google i innych wyszukiwarek biorą pod uwagę aktualizacje i świeżość podczas ustalania pozycji w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie stron składa się z wielu działań SEO. Niestety pozycjonowanie one page uniemożliwia bądź utrudnia niektóre z nich, np. optymalizację (przykładowo skromna liczba podstron wymusza jeden wspólny title i meta description). Trudne jest także pozyskiwanie linków (ma się do dyspozycji tylko jeden odnośnik) oraz linkowanie wewnętrzne.
Jeżeli będziesz chciał poznać reakcje i preferencje użytkowników, np. w Google Analytics, w przypadku tego rodzaju stron internetowych ponownie napotkasz trudności. Analityka zachowania jest oczywiście możliwa, ale wymaga stosowania dodatkowych narzędzi i jako amator raczej będziesz musiał przekazać ją w ręce specjalistów SEO.
Czy warto pozycjonować strony one page?
Odpowiedź na powyższe pytanie jest tylko jedna. Brzmi stanowczo: tak! Pozycjonowanie stron jest bardzo ważne, jako że przekłada się na widoczność w wynikach wyszukiwania. Nie ma znaczenia, czy jest to rozbudowana witryna internetowa z licznymi słowami kluczowymi, czy też skromna w budowie strona typu one page. To prawda, że pozycjonować strony one page jest trudniej, chociażby pod względem ograniczonych słów kluczowych, ale nie ma rzeczy niemożliwych.
Uwaga! Nie zawsze warto pozycjonować landing page. Czasem wręcz należy ukryć ją w wynikach wyszukiwania. Sposoby, w jakie można tego dokonać, opisaliśmy w artykule: Noindex, nofollow – czym się różnią?
W przypadku pozycjonowania pojedynczych stron należy zwrócić szczególną uwagę na kilka aspektów. Teraz przejdziemy do ich omówienia.
Jak pozycjonować strony one page?
Pozycjonowanie strony internetowej one page wymaga pochylenia się nad następującymi aspektami:
Adres URL
Zanim w ogóle zabierzesz się za budowanie strony – albo zlecisz zadanie webmasterowi – wybierz właściwy adres URL. Powinien być krótki i jednoznaczny, dosadny. Jeśli może zawierać słowa kluczowe, świetnie. Słowa kluczowe pozwolą robotom Google powiązać daną tematykę z Twoją stroną. Zapisz adres URL w języku grupy docelowej. Jeśli wybierzesz polski, nie używaj polskich znaków.
Tytuł i meta description dla całej witryny
Opis i tytuł strony zyskują szczególne znaczenie, bo masz do dyspozycji tylko jedne. Koniecznie użyj w nich głównych słów kluczowych. Nie zapomnij jednak o wysokiej jakości treści – tytuł i opis staną się wizytówką Twojej strony!
Przeczytaj, jak przygotować tytuł i meta opis witryny:
- Pozycjonowanie stron poradnik – część 1. Meta title: SEO Case Study
- Pozycjonowanie stron poradnik – część 2. Opis strony – meta description
Kwestia słów kluczowych
Strony internetowe o skromnej budowie umożliwiają wykorzystywanie niewielu słów kluczowych. Z tego powodu należy skupić się na najważniejszych i dotyczących jednego tematu. Przykładowo pozycjonowanie stron one page prowadzących sprzedaż produktów z różnych kategorii mija się z celem. Dla takich trzeba albo założyć kilka witryn, albo zdecydować się na rozbudowę pojedynczej.
Menu, spis treści
To, że nie dysponujesz podstronami, nie znaczy, że musisz zrezygnować z zakładek. Wystarczy, że w menu zastosujesz kotwice (#), by odbiorca przeniósł się do wybranej sekcji. Co prawda nie mają bezpośredniego przełożenia na SEO, jednak sprzyjają pozycjonowaniu stron pośrednio – poprzez podniesienie użyteczności strony. Mają pozytywny wpływ na doświadczenie użytkowników (User Experience; UX).
Stosowanie sekcji ważne dla strony typu one page
Klasyczna witryna ma stronę główną i podstrony, dzięki czemu teksty można podzielić tematycznie. Inaczej jest w tym przypadku. Ze względu na zgromadzenie wszystkich treści w jednym miejscu należy zastosować na stronie podział sekcyjny (każdy blok ma osobny nagłówek H1, o czym zaraz). Po pierwsze służy to lepszemu zorganizowaniu treści i poprawie doświadczenia użytkownika (UX). Po drugie umożliwia zastosowanie menu z kotwicami. Po trzecie ma pozytywny wpływ na SEO – umożliwia przypisanie słów kluczowych sekcjom.
Nagłówek H1 – jeden czy wiele?
W zwyczajnej sytuacji strona internetowa powinna zostać podzielona na podstrony, z której każda ma odrębny nagłówek H1. Istnieją jednak przypadki, w których warto odejść od reguły. Należy bowiem wiedzieć, że Google nie zawsze patrzy na tę praktykę źle. Nie ukarze stron internetowych za powielone nagłówki H1, np. jeżeli zostały przypisane do odmiennych tematycznie, lecz równorzędnych sekcji. W ten sposób można postąpić na stronie wykonanej w języku HTML5.
Teksty wysokiej jakości
Treści tekstowe muszą być na tyle interesujące, by podtrzymywały zainteresowanie użytkowników. Należy zadbać m.in. o to, by odpowiadały na obietnicę złożoną w meta description, opisie reklamowym czy title. Innymi słowy: internauta wchodzi na stronę, bo poszukuje rozwinięcia zagadnienia X, a Ty musisz zadbać o to, by znalazł, czego szuka. Ponadto pamiętaj, że muszą to być teksty wysokiej jakości i unikalne. Zaprzęgnij do pomocy język korzyści. Przeczytaj, czym jest model AIDA, i posługuj się nim.
Treści na stronie pod kątem SEO
Bloki na stronie umożliwiają lepsze zorganizowanie treści. Każdemu warto przypisać zestaw słów kluczowych, pamiętając jednak o trzymaniu się głównej frazy. Przykładowo jeśli świadczysz usługi fryzjerskie, Twoimi słowami kluczowymi z długiego ogona mogą być fryzjer <miasto>, fryzjer <dzielnica>, fryzjer dla dzieci, fryzjer dla dzieci <miasto> itd. Nie powinieneś jednak korzystać z fraz kluczowych dotyczących zabiegów pielęgnacyjnych ani malowania paznokci, nawet jeśli Twój salon świadczy również te usługi.
Przyciski Call To Action
Dla lepszej czytelności treści tekst zawsze dziel na akapity. Odmieniaj słowa i korzystaj z polskiego bogactwa synonimów. Nigdy nie powielaj ani kopiuj tekstów z innych stron – to utrudnia proces pozycjonowania. Na końcu najważniejszych bloków warto dodać przycisk Call To Action, np. „umów wizytę” bądź „skontaktuj się z nami”.
Grafiki + opisy alt
Zdjęcia i obrazki stosowane w obrębie pojedynczej strony należy dobrze zoptymalizować. Po pierwsze dobierz rozmiar i skompresuj grafiki. Po drugie nadaj im nazwy zawierające słowa kluczowe. Po trzecie nasyć słowami kluczowymi opisy alternatywne. Roboty Google nie widzą obrazów ani filmów, ale odczytują słowa. W tym kontekście użycie słów kluczowych będzie jak zostawienie drogowskazów dla robotów wyszukiwarki.
Różnorodne materiały audiowizualne
Co prawda treści audiowizualne obciążają witrynę i spowalniają wczytywanie, jednakże warto je stosować. Za sprawą atrakcyjnych materiałów filmowych czy graficznych przykujesz uwagę i zaangażujesz użytkowników. Obejrzenie filmu bądź zapoznanie się z danymi zaprezentowanymi w infografice wydłuży czas spędzony na stronie. Google to doceni!
Dostosowanie strony one page do urządzeń mobilnych
Google zwraca szczególną uwagę na funkcjonalność strony na urządzeniach mobilnych. Upewnij się, że Twoja witryna jest responsywna. Sprawdź, czy przyciski są klikalne. Czy procesy na stronie da się ukończyć (np. dodanie danych do formularza i wysłanie). Czy elementy strony dostosowują się do ekranów smartfonów użytkowników.
Funkcjonalność strony internetowej typu one page
Testy użyteczności przeprowadź również na stacjonarnym komputerze bądź laptopie. Strona powinna wyświetlać się dobrze niezależnie od rozdzielczości ekranu czy używanej przeglądarki internetowej. Warto sprawdzić ją w Chrome, Operze, Firefoxie, Internet Explorerze, Safari.
Czas ładowania strony
Pozycjonowanie stron one page wymaga zadbania m.in. o szybkość wczytywania elementów strony. Wiele zależy od dobrej optymalizacji witryny (np. zastosowania lazy loading obrazów). Ale nie wszystko. Należy zadbać również o szybki hosting. Zanim założysz stronę, znajdź firmę oferującą serwery niezawodne, bezawaryjne i szybkie. Czasowe przerwy w działaniu strony są niekorzystne nie tylko dla pozycjonowania. Prowadzą także do obniżenia zadowolenia użytkownika.
Pozycjonowanie stron a link building
Przygotowywanie strategii SEO pod kątem pozyskiwania linków opiera się na wyznaczaniu podstron, przypisywaniu anchorów do URL-i oraz ustalaniu, gdzie i jak często mają się pojawiać odnośniki. Niestety w tym przypadku można linkować tylko do strony głównej. Pozycjonowanie musi być zatem prowadzone ostrożnie, z wyczuciem. Jednocześnie z uwagi na ograniczoną liczbę słów kluczowych w witrynie link building jest bardzo ważny.
Linki wychodzące na stronie
Nic nie stoi na przeszkodzie, by strona one page miała linki wychodzące. Ponieważ jednak jej struktura jest skromna, ogranicz liczbę odnośników prowadzących do innych witryn. Wybierz jedynie strony wysokiej jakości, cieszące się uznaniem Google.
Pozycjonowanie stron one page z FunkyMedia
Założyłeś, a teraz planujesz pozycjonowanie strony one page? Oddaj je w nasze ręce! Nawet jeśli nasycenie treści słowami kluczowymi i dobranie właściwych fraz nie sprawia Ci problemu, link building należy prowadzić z ogromnym wyczuciem. Upewnij się, że strona – mimo trudności wynikających ze skromnej konstrukcji – będzie miała szansę konkurować z innymi na liście wyników wyszukiwarki.
Oferujemy przeprowadzenie audytu, dostarczenie raportu SEO/SEM, optymalizację, a następnie długofalowe pozycjonowanie strony. Skontaktuj się z nami!
Google Ads w przypadku stron one page
Ponieważ pozycjonowanie strony one page umożliwia wykorzystanie ograniczonej liczby słów kluczowych, pojawisz się użytkownikom w wynikach wyszukiwania rzadziej niż konkurencja dysponująca rozbudowaną witryną. Możesz zatem zwrócić uwagę na inne sposoby promowania strony internetowej w Google – korzystanie z kampanii reklamowych.
Nie polecamy prowadzenia kampanii Google Ads zamiast pozycjonowania witryny internetowej, natomiast dobrym rozwiązaniem jest połączenie tych dwóch działań. SEO i PPC pozwolą Ci dotrzeć do większej liczby ludzi. Reklamy warto przygotować w oparciu o słowa kluczowe, których nie ma na stronie. Sprawdź w narzędziach takich jak Semstorm czy Senuto, jakich fraz kluczowych używają Twoi konkurenci. O ile nie są brandowe, wykorzystaj je w reklamach.
Jeżeli nie znasz się na Google Ads, powierz prowadzenie kampanii nam. Zadzwoń do nas albo napisz, by ustalić szczegóły.
Strony internetowe typu one page na Facebooku
Kampanie reklamowe w Google to nie wszystko. Wsparciem dla pozycjonowania strony mogą być również reklamy na Facebooku. By właściwie dobrać grupę odbiorczą, dodaj na stronę niewidoczny dla użytkowników Pixel Facebooka. Ułóż chwytliwe hasło, nadaj kampanii tytuł, przygotuj treści wizualne.
Tutaj także możesz zdać się na nas. Mamy wieloletnią praktykę w promowaniu stron internetowych na Facebooku. Przygotujemy kampanię dostosowaną do Twojej pojedynczej witryny.
Chcesz poznać tajemnice stron internetowych i dowiedzieć się, jak skutecznie je promować? Nic prostszego – po prostu zaglądaj na blog FunkyMedia. Regularnie publikujemy artykuły, dzięki którym zyskasz przewagę nad konkurencją. Czego oczywiście Ci życzymy! 🙂