Co jest ważniejsze w strategii SEO: optymalizacja strony internetowej czy pozyskiwanie odnośników z zewnętrznych stron? Czym charakteryzuje się każde z tych działań i od którego należy zacząć, żeby witryna jak najszybciej awansowała w wynikach wyszukiwania? Dziś odpowiadamy na pytania dotyczące podstaw, początków wyprawy na podbój wyszukiwarki Google. Przekonaj się, od czego powinieneś zacząć Ty!
Na czym polega optymalizacja strony internetowej?
Optymalizacja strony internetowej, znana także jako SEO on-site, obejmuje wszystkie działania obliczone na wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania i wykonywane w obrębie witryny. Rozumiana w sposób szeroki oznacza wybór słów kluczowych – na całą stronę i poszczególne podstrony, uzupełnienie metadanych, ustrukturyzowanie treści i adresów URL, poprawienie kodu HTML, zadbanie o linkowanie wewnętrzne, wyeliminowanie błędów, ustawienie przekierowań i szereg innych czynności technicznych, aż po tworzenie nowych i rozbudowywanie zastanych treści.
W węższym ujęciu optymalizacja strony oznacza wyłącznie działania techniczne, przede wszystkim podejmowane w kodzie HTML witryny. Znacznie rzadziej, choć też, jest używana jako synonim content marketingu, czyli pozycjonowania strony za pomocą treści. Tutaj wymienić można artykuły na blogu stworzonym w tej samej domenie, opisy produktów i kategorii, tworzenie nowych podstron i nasycanie ich tekstami bogatymi w słowa kluczowe.
O co chodzi w link buildingu?
Link building – znany też jako strategia linkowania, linkowanie bądź pozyskiwanie linków – stanowi drugą stronę medalu względem optymalizacji witryny. Te dwa działania w połączeniu składają się na pozycjonowanie strony. Razem też dają najlepsze efekty.
Zdobywanie linków przychodzących podnosi autorytet strony www w ocenie algorytmu Google. Taka witryna staje się bardziej zaufana. Kiedy roboty Google odnotowują w zewnętrznych serwisach prowadzące do niej odnośniki, zakładają, że właściciele owych serwisów uważają ją za wartościowe źródło informacji. Spójrzmy na to tak: ponieważ witryna nie jest samotną wyspą w internecie, powinny do niej prowadzić linki, swoiste szlaki komunikacyjne. I właśnie dlatego link building ma ogromny wpływ na pozycjonowanie stron.
Jeżeli chodzi o sposoby pozyskiwania linków przychodzących, jest ich bardzo dużo. Podstawowe przykłady to artykuły sponsorowane, wymiana linków z partnerami biznesowymi, linkowanie na blogach i stronach – w komentarzach, linki w tematach i odpowiedziach na forach, także linki w social media.
Linkowanie pozwalające awansować w wynikach wyszukiwarki Google obejmuje linki dofollow, natomiast w strategii SEO należy uwzględnić także linki nofollow. Odnośniki przekazujące i nieprzekazujące mocy z zewnętrznych stron internetowych wspólnie muszą utworzyć naturalny profil linków. Dla przykładu linki dofollow możesz pozyskiwać z artykułów sponsorowanych i wartościowych katalogów firm, a linki nofollow z forów i mediów społecznościowych.
Od czego zależy wybór i kolejność działań SEO?
Chociaż na efekty pozycjonowania witryny przekładają się zarówno optymalizacja strony, jak link building, nie należy rzucać się na oba działania od razu i z równą intensywnością. A przynajmniej nie w każdej sytuacji. Kolejność podejmowania działań SEO zależy od czynników takich jak wiek domeny i strony internetowej, etap pozycjonowania, stan optymalizacji on-site czy profil linków.
To, czy zaczniesz pozycjonowanie od optymalizacji strony, czy od link buildingu, może również zależeć od Twoich potrzeb – pośrednich celów strategii. Ostateczną konwersją zazwyczaj ma być dotarcie na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google i sprzedaż. Natomiast po drodze możesz chcieć osiągnąć dodatkowe cele.
Jeżeli zależy Ci budowaniu wizerunku firmy/marki i szerzeniu świadomości wśród potencjalnych klientów, większe korzyści uzyskasz za pomocą link buildingu, ponieważ oprócz linków przychodzących dostaniesz uwagę nowych użytkowników. Czytając artykuły poświęcone Twojej ofercie, przejdą na stronę i poznają ją lepiej. Z kolei jeśli Twoja strona internetowa jest przestarzała, nieestetyczna, niedopasowana do trendów lub niezoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych, więcej korzyści osiągniesz za pomocą optymalizacji stron: głównej, kategorii, produktowych itd.
Jeszcze innym czynnikiem wpływającym na rozstrzygnięcie wstępnego dylematu: optymalizacja strony czy link building, jest budżet przeznaczony na działania marketingowe w sieci. W zależności od stanu strony i potrzeb do podstawowego kosztu pozycjonowania mogą dojść wydatki na usługi copywriterskie (optymalizacja strony za pomocą treści) lub link building (artykuły sponsorowane – pisanie i publikacja).
Kiedy zacząć od optymalizacji stron?
Poniżej przedstawiliśmy przykłady pięciu sytuacji, w których link building warto albo przesunąć na później, albo ograniczyć do minimum, by chwilowo skupić się na optymalizacji strony internetowej. Oczywiście jest to jedynie etap przejściowy strategii SEO! Kiedy dobiegnie końca, ponieważ optymalizacja zostanie przeprowadzona w pełni, będzie można przystąpić do link buildingu i zmienić proporcje działań SEO.
Pozycjonowanie nowych stron internetowych
W przypadku nowych, dopiero założonych stron internetowych położenie większego nacisku na optymalizację on-site na pierwszym etapie pozycjonowania ma sens i jak najbardziej jest wskazane. Taka świeża witryna może zawierać błędy techniczne bądź korzystać z rozwiązań, które nie są zalecane przez Google. Należy dokonać na niej zmian zgodnych z wytycznymi popularnej wyszukiwarki, by zapewnić sobie szansę na dobre, wysokie pozycje.
Inny powód to fakt, że nowa strona internetowa zawiera mało tekstów i rzadko są zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych. Najpierw trzeba ją zapełnić, stworzyć bazę do pozytywnej oceny algorytmu. Nawet gdybyś na wczesnym etapie pozycjonowania nowej strony zdobył wiele wartościowych odnośników zewnętrznych, nie przyniosłyby Ci takiej korzyści, jak na etapie późniejszym. Roboty Google bowiem weryfikując link, zobaczyłyby, że jest nieadekwatny do treści w witrynie. Przykładowo dlaczego miałyby powiązać słowa kluczowe użyte w anchorze z Twoją stroną, skoro w treści strony tych słów kluczowych nie ma?
Niezbędnik pozycjonowania zaniedbanej strony www
Optymalizacja witryny jako pierwszy etap pozycjonowania niezbędna jest także w przypadku serwisu zaniedbanego, starego – albo takiego, który nie był zoptymalizowany ani pozycjonowany nigdy, albo takiego, który został zoptymalizowany dawno temu, kiedy wytyczne Google były zupełnie inne niż dzisiaj. Pamiętaj, że algorytmy ulegają ciągłym aktualizacjom i SEO polega m.in. na stałym dopasowywaniu stron do aktualnych zasad!
Jeśli Twój serwis ma mało treści bądź są one przestarzałe, długo się ładuje, ma nieklikalne elementy, niewłaściwie ustawione przekierowania czy komendy blokujące robotom wyszukiwarki dostęp, nie jest kompatybilny z urządzeniami mobilnymi lub ma za długie/krótkie metadane, a także jeśli w CMS-ie znajdują się przestarzałe, niewspierane przez twórców, niezaktualizowane wtyczki bądź szablony, optymalizacja musi znaleźć się na piedestale działań SEO. Dopiero po niej przyjdzie pora link buildingu.
Pozycjonowanie witryny łamiącej regulamin Google
Strona internetowa, która powstała i została zoptymalizowana wiele lat temu, bądź też nie zoptymalizowano jej nigdy, może być nie tylko przestarzała i niedostosowana do wytycznych Google, ale również łamiąca regulamin w jawny, oczywisty sposób – i to w wysokim stopniu. Jeżeli jeszcze nie otrzymała kary w postaci ograniczenia widoczności w wynikach wyszukiwania, może ją dostać, jeśli pozycjonowanie rozpoczniesz od link buildingu. W tej krytycznej sytuacji należy zacząć od działań SEO on-site, aby jak najszybciej wyeliminować czynniki ryzyka otrzymania filtra lub bana od Google.
Podczas gdy optymalizacja w przypadku strony zaniedbanej skupia się na korektach błędów, by stworzyć podłoże do dobrego pozycjonowania, w przypadku strony łamiącej zasady Google działania SEO on-site przyjmują postać gaszenia pożaru. Optymalizacja strony niezgodnej z regulaminem może zająć więcej czasu niż „drobny remont i dekorowanie” serwisu.
Pozycjonowanie stron popularnych, do których prowadzą liczne linki
Czwarta sytuacja, w której warto postawić na optymalizację na wstępnym etapie strategii pozycjonowania, dotyczy strony mającej już autorytet Google. Jest to taka witryna, do której prowadzą mocne i naturalne linki z wielu rozmaitych serwisów. Najczęściej pojawiają się na skutek zdobycia ogromnej popularności przez tę witrynę. Użytkownicy piszą o niej na forach, w social media, na prywatnych blogach. Pojawiają się naturalne linki z artykułów podających stronę jako źródło informacji na dany temat. Przykładem mogą być portale plotkarskie, które zdecydowanie nie muszą płacić za linki – ogromny ruch na stronie sprawia, że znajdą się odbiorcy, którzy udostępnią adres URL gorącego artykułu sami, za darmo.
Jeżeli Twoja strona znajduje się na niezłej pozycji w wynikach wyszukiwania właśnie dzięki użytkownikom i wykonywanemu przez nich oddolnemu linkowaniu, powinieneś przenieść uwagę z linków na optymalizację w celu wykorzystania potencjału strony do maksimum. Skoro już teraz dobrze jej się powodzi, po dokonaniu korekt kodu HTML i zadbaniu o spełnienie wytycznych Google będzie jeszcze lepiej.
Przykładowe błędy na popularnej stronie internetowej, której sukces opiera się na linkach organicznych, to brak strategii słów kluczowych, przestarzałe słowa kluczowe, duplikaty treści i kanibalizujące się podstrony, błędy 404 z uwagi na wygasłe i wykasowane elementy, brak metadanych, nieaktualne dane na podstronach, brak organizacji tekstu (formatowania za sprawą nagłówków) itp.
Strona, która otrzymała bana od Google
Ban od Google to najsurowsza z kar, jakie może nałożyć na stronę właściciel popularnej wyszukiwarki. Sprawia, że owa strona całkowicie znika z wyników wyszukiwania – nie widać jej po wpisaniu słów kluczowych, ani nawet podczas weryfikacji widoczności komendą site:nazwa-domeny.pl.
W przeciwieństwie do lżejszego w skutkach filtra ban przyznawany jest stronie internetowej wyłącznie za występujące na niej treści i rozwiązania techniczne, nigdy za linki przychodzące. Przykładowo bana można otrzymać za nieetyczne przekierowania i podstrony typu doorway pages, spam, narażanie użytkownika na niebezpieczeństwo (np. z uwagi na zawirusowanie strony), manipulację, działalność przestępczą i niedozwolone treści.
Wyjście z bana jest bardzo trudne, ale możliwe. Wymaga skupienia się na optymalizacji strony w 100%. Pozyskiwanie linków nie przyniesie żadnego efektu, skoro strona i tak nie jest widoczna w wynikach wyszukiwania. Trzeba usunąć wszystkie źródła przyznania kary przez Google, a także pozbyć się czynników ryzyka na przyszłość.
Podobna kolejność działań SEO czeka osoby, które otrzymały od Google filtr za działania on-site, np. zduplikowany content, nieoryginalne treści i teksty niskiej jakości.
Kiedy zacząć od pozyskiwania linków do strony?
Wśród przykładów zaprezentowanych wyżej nie znalazłeś sytuacji podobnej do tej, w której znajduje się Twoja strona? Być może odnajdziesz ją wśród przypadków ukazanych poniżej. Jeżeli tak, tym razem na pierwszy etap pozycjonowania możesz wyznaczyć link building.
Warto tu zauważyć, że postawienie link buildingu na pierwszym miejscu strategii SEO wcale nie oznacza, że na stronie nie trzeba wykonywać żadnych czynności. Rzeczywiście powinno być ich mniej niż pozyskiwania linków przychodzących, natomiast warto zadbać i o nie. Korzystne dla widoczności witryny będzie chociażby tworzenie nowych artykułów na blog, rozbudowywanie opisów czy sukcesywne uzupełnianie metadanych, dodawanie opisów alternatywnych zdjęciom, moderowanie komentarzy i opinii na stronie.
Przejęcie pozycjonowania i kontynuowanie strategii SEO
Jeżeli masz pewność, że strategia SEO przygotowana przez poprzednich specjalistów jest korzystna dla Twojej strony i po rozstaniu z agencją chcesz ją kontynuować, rozpoczęcie od link buildingu będzie miało sens. Najprawdopodobniej witryna została już zoptymalizowana, więc działania na niej można ograniczyć do minimum, np. publikowania jego artykułu na tydzień na blogu.
Wykonywanie działań SEO zgodnie ze starą strategią możesz kontynuować również z nową agencją. Wystarczy powiedzieć, że byłeś pozycjonowany na te i na te słowa kluczowe, wykonano takie i takie prace optymalizacyjne oraz pozyskano linki stąd i stąd. Płynne przejęcie link buildingu przez nową firmę zapewni Ci ciągłość pozycjonowania.
Działania SEO na stronie zadbanej, zoptymalizowanej
Doskonałym stopniem optymalizacji SEO odznacza się nie tylko strona, która była już pozycjonowana. Świetne warunki do pozycjonowania stwarza również witryna osoby, która zainteresowała się wytycznymi dla webmasterów i samodzielnie doprowadziła serwis niemal do perfekcji. Ponieważ jednak skupiła się na działaniach on-site, zabrakło czasu na link building i strona nie zbudowała autorytetu w ocenie algorytmu Google.
Pozycjonowanie strony wysokiej jakości polega na położeniu nacisku na zdobywanie linków zwrotnych i kontynuowaniu dobrych praktyk on-site, np. regularnym publikowaniu nowych treści. Tutaj jednak linki zewnętrzne są o wiele ważniejsze niż w przypadku opisanym w poprzednim podpunkcie. Strona, która była wcześniej pozycjonowana, zapewne ma odnośniki. Opisywana tutaj – nie bądź niewiele.
Ratunek dla serwisu objętego karą za linki przychodzące
Szczególnym przypadkiem pod kątem kolejności etapów działań SEO jest witryna, która otrzymała karę w postaci filtra. Jeśli jest to filtr nałożony na stronę ręcznie, w darmowym narzędziu Google Search Console sprawdzisz powód kary. W sytuacji, w której chodzi o niedozwolone działania na stronie, np. duplikację treści, odsyłamy Cię do podpunktu: Strona, która otrzymała bana od Google. Najczęściej jednak powodem ograniczenia widoczności w wynikach wyszukiwania są nienaturalne linki przychodzące.
Aby rozprawić się błędami popełnionymi w toku pozycjonowania strony, trzeba postawić na link building szczególnego typu. Nie chodzi bowiem o zdobywanie nowych odnośników, tylko o pozbycie się poprzednich – tych, które zaszkodziły witrynie. Jeżeli znajdują się na forach i prowadzonych przez Ciebie stronach zapleczowych, sprawa jest nieco prostsza. Wystarczy, że je usuniesz. Rzadko jednak bywa tak łatwo. W większości przypadków trzeba stworzyć listę nienaturalnych linków i zrzec się ich poprzez formularz wysłany do Google.
W trakcie naprawiania błędów linkowania możesz wykonywać drobne czynności SEO on-site, natomiast poświęcanie na nie znacznej uwagi mija się z celem – póki strona ma filtr, nie odnotujesz efektów z pozycjonowania. Na optymalizację i tworzenie treści przyjdzie czas później.
Uwaga! Bezpośrednio po uporaniu się z nienaturalnymi linkami i wyjściu z filtra nadal konieczne jest stawianie link buildingu na pierwszym miejscu. Tym razem powód tkwi w fakcie, iż zrzeknięcie się odnośników osłabia stronę. Nagle zostaje odcięta cała moc, która budowała autorytet witryny. Musisz go odbudować, pozyskując nowe, tym razem bezpieczne naturalne linki.
Optymalizacja strony i pozyskiwanie linków 1:1?
A może zamiast kombinować z kolejnością działań pozycjonujących czy też ustalaniem procentów poświęcanych na optymalizację stron i link building, lepiej byłoby postawić na „strategię złotego środka”, w której pozyskiwanie linków i optymalizacja dostają tyle samo uwagi?
Niestety w pozycjonowaniu stron nie istnieje złoty środek w odniesieniu do strategii. Nie można wskazać takiego planu SEO, który byłby optymalny dla każdej witryny bez wyjątku. Jak wspomnieliśmy we wstępie, waga konkretnych działań uzależniona jest chociażby od wieku strony i domeny, historii pozycjonowania, stanu technicznego witryny, liczby i jakości dostępnych na niej tekstów, liczby i jakości linków przychodzących. Innymi słowy: co strona, to strategia SEO.
Żeby przygotować optymalny plan działań, należy zapoznać się z konkretną witryną i jej specyficzną sytuacją. Bez znajomości aktualnych wytycznych Google może być Ci trudno, dlatego polecamy kontakt z nami. Podpowiemy Ci, od czego warto zacząć w Twoim przypadku.
Optymalizacja strony czy link building? Witryna dynamiczna vs. statyczna
Jeżeli bardzo, bardzo chcesz się zająć pozycjonowaniem strony na własną rękę, po pierwsze polecamy Ci lekturę artykułów zebranych na naszym blogu. Pokryliśmy wiele tematów poświęconych pozycjonowaniu – zarówno optymalizacji, jak i pozyskiwaniu linków – za sprawą których nauczysz się podstaw i sprawdzisz, jak i skąd pozyskiwać linki bądź też w jaki sposób poprawić jakość witryny.
Po drugie możesz posłużyć się przykładami opisanymi w niniejszym artykule, by znaleźć taką sytuację, która dotyczy Twojej strony. Poniżej serwujemy podpowiedź w wersji skróconej.
Optymalizacja czy linki przychodzące? – podsumowujący poradnik skrócony
-> Jeżeli prowadzisz dynamiczną stronę, np. sklep internetowy, połóż nacisk na optymalizację, aby licznie powstające i zmieniające się treści były kompatybilne z wysoką jakością.
-> Jeżeli prowadzisz statyczną stronę, np. wizytówkę specjalisty: lekarza, prawnika, coacha, trudno będzie umieszczać na niej dużo nowych treści. Tutaj więc możesz postawić na link building.
-> Jeżeli dopiero założyłeś stronę, zacznij od zadbania o jej jakość – zoptymalizuj ją zgodnie z wytycznymi Google. Dopiero wtedy link building będzie miał sens.
-> Jeżeli otrzymałeś karę od Google, w zależności od rodzaju kary skup się na eliminacji tych elementów, przez które nałożono na Ciebie filtr/bana.
-> Jeżeli do tej pory przeważały działania typu A i doprowadziłeś je do perfekcji, teraz poświęć uwagę działaniom typu B.
-> Jeżeli optymalizacja lub link building znajduje się w znaczącym zaniedbaniu, a drugi element pozycjonowania ma się całkiem nieźle, poświęć czas temu, co wymaga większej pracy.
-> Jeżeli dany element strategii pozycjonowania wymaga natychmiastowej ingerencji, bo stoisz na krawędzi kary od Google, nawet się nie zastanawiaj – to jemu oddaj cały swój czas.
Optymalizacja stron i pozyskiwanie linków z FunkyMedia
Chcesz zdobyć wysokie pozycje w wyszukiwarce w bezpieczny sposób i w najszybszym możliwym terminie? Jeśli tak, postaw na właściwą kolejność i zadbaj o poprawne proporcje działań SEO, by nie zmarnować czasu na nadmierną optymalizację czy nieefektywne zdobywanie linków. Możemy Ci w tym pomóc. Po zapoznaniu się z sytuacją Twojej strony przygotujemy dopasowaną do niej strategię i zaproponujemy etapy. Skontaktuj się z nami w dogodny sposób i podejmijmy owocną współpracę.
Przypominamy także o odwiedzeniu naszego bloga, na którym znajdziesz więcej poradników poświęconych pozycjonowaniu stron i pokrewnym tematom marketingowym: tworzeniu reklam w sieci, budowania marki, pisaniu atrakcyjnych tekstów sprzedażowych, nieszablonowym sposobom promowania firmy i witryny. Miłej lektury!