Opisy produktów w sklepie internetowym – jak stworzyć zoptymalizowaną kartę produktu?

Jeśli już wiesz, o czym należy pamiętać, prowadząc sklep internetowy, stworzyliście opisy kategorii w e-commerce, to nadszedł czas na przygotowanie porządnych opisów produktów i optymalizację karty produktu w Waszym sklepie.

Czym jest opis produktu i dlaczego jest taki istotny?

Gdy robisz zakupy w sklepie stacjonarnym, masz bezpośredni kontakt z produktem, który chcesz zakupić. Możesz go dotknąć, poczuć jego fakturę, w przypadku odzieży przymierzyć i dokładnie sprawdzić, czy odpowiada Twoim potrzebom. Pomocny sprzedawca w razie potrzeby udzieli informacji, doradzi, rozwieje wątpliwości. Klient ma tylko do dyspozycji kartę produktu, warto więc zadbać, by dowiedział się z niej jak najwięcej.

Na stronie produktu powinno znaleźć się jego zdjęcie – a najlepiej kilka, tak by ujęcia w pełni pokazywały oferowany przedmiot. Oczywiście, wykonując zdjęcia produktów pamiętaj, by były odpowiednio oświetlone, wyraźne i zoptymalizowane (sprawdź jak optymalizować grafikę na stronę www).

Jeśli sami tworzycie zdjęcia produktowe, skorzystajcie z porad fotografów, jak zrobić je porządnie!

Drugą część karty produktu stanowi opis produktu. Odpowiednio przygotowany opis powinien pełnić trzy najważniejsze funkcje:

  • wyjaśniać funkcje przedmiotu,
  • wspierać działania SEO,
  • zachęcać klienta do zakupu.

Kto przeczyta opisy produktów w Twoim sklepie internetowym?

Zanim przystąpisz do przygotowywania opisów produktów, warto zastanowić się, kto będzie je czytał. W pierwszej kolejności przygotuj awatar swoich klientów (Customer Avatar), czyli portret idealnych odbiorców.

Odpowiedz na kilka pytań, które pomogą Ci stworzyć awatar klienta:

  • Jakie dane demograficzne określają użytkowników odwiedzających Twój sklep?
  • Jakiego języka używają?
  • Jakie są ich pasje i wartości, którymi się kierują w życiu?

Dostosuj sposób narracji do grupy odbiorców – to połowa sukcesu!

Jak wybrać frazy kluczowe do opisu produktu?

Przed przystąpieniem do opisywania danego produktu, dobierz odpowiednie frazy kluczowe. Staraj się nie używać zbyt ogólnych określeń – one zarezerwowane są dla opisów kategorii. Najlepszym wyborem będą szczegółowe słowa kluczowe, zawierające nazwę marki, model, parametry określające dany produkt, czy cecha tego produktu (np. kolor, rodzaj materiału, wzór). Aby przygotować listę fraz, które jednocześnie opisują produkt i są wyszukiwane przez użytkowników, skorzystaj z planera słów kluczowych dostępnego w systemie Google Ads.

Jak nazywać produkty w sklepie? Poznaj schemat

W zależności od rodzaju sprzedawanego produktu możesz skorzystać z gotowego schematu. Jeśli sprzedajesz np. oświetlenie, elektronikę czy części zamienne, skorzystaj ze schematu:

producent + rodzaj produktu + nazwa własna + cechy + kod produktu

lajtit przykład nazwy produktu
przykład nazwy produktu w sklepie lajtit.pl

Jeśli jednak sprzedajesz ubrania, biżuterię czy obrazy, skorzystaj ze wzoru na nazwę produktu:

nazwa własna + rodzaj produktu + cechy

przykład ze sklepu yes.pl

Możesz również zastosować schemat rodzaj produktu + nazwa własna + cechy lub rodzaj produktu + cechy + nazwa własna – wszystko zależy od Twojego celu i obranego sposobu opisywania produktów. Nazewnictwo powinno być adekwatne do obranej grupy docelowej oraz spójne – decydując się na jeden schemat, powinniśmy konsekwentnie stosować go przy wszystkich produktach.

Przekaż w opisie produktu konkretne informacje

Przygotowując opisy produktów, postaraj się przekazać potencjalnemu klientowi najważniejsze informacje w przejrzysty sposób.

Staraj się unikać ogólników, tzw. lania wody i utartych sloganów. Znacznie cenniejsza dla klienta będzie informacja dotycząca konkretnego rozwiązania technologicznego, niż stwierdzenie, że produkt „jest najwyższej jakości” i „został wykonany z pasją”. Warto wspomnieć, jakie Unikalne Cechy Oferty sprawiają, że klient powinien zdecydować się właśnie na ten produkt. Oczywiście nie znaczy to, że opisy produktów w sklepie on-line mają być jedynie zbiorem podpunktów z suchymi faktami. W przypadku niektórych z produktów warto poruszyć czułe struny klienta, odwołać się do emocji, które są najczęstszymi doradcami w przypadku spontanicznych decyzji zakupowych.

Dobrze dobieraj słowa – w zależności od oferowanego produktu staraj się za pomocą tekstu wpłynąć na zmysły odbiorcy.

Pod częścią opisową możesz umieścić tabelkę z techniczną specyfikacją produktu. Takie rozwiązanie jest szczególnie polecane w przypadku sprzętów elektronicznych, narzędzi, materiałów budowlanych  itd.

Opisy produktów z historią w tle – storytelling w e-commerce

Storytelling zwiększa zaangażowanie i wzmacnia więź z użytkownikiem. Czy produkty, które sprzedajesz, produkowane są w niezwykły sposób? Mają ciekawe miejsce pochodzenia? Warto wspomnieć o tym w opisie produktu. Opowiedz w opisie produktu historię – tak jakbyś opowiedział ją Klientowi w sklepie. To nie musi (a nawet nie powinna) być długa opowieść. Wystarczy kilka zdań.

Jak stworzyć opowieść o produkcie?

Odpowiedz na kilka pytań:

  • Skąd pochodzi produkt? Z jakiego regionu, miasta, jaka jest jego historia?
  • Z jakimi wartościami związany jest dany produkt? Czy ważna jest tradycja? Istotna jest zrównoważona produkcja i ekologiczne materiały? Wspomnij o działaniach charytatywnych, jakie wspiera producent.
  • Jak wygląda produkcja? Czy stosowane są jakieś specyficzne metody? Tradycyjne receptury?

Oceny i opinie przy opisach produktów w sklepie

Nie jest tajemnicą, że na nasze decyzje zakupowe bardzo duży wpływ mają opinie innych. Chcesz, by użytkownicy obdarzyli Twój sklep większym zaufaniem i zdecydowali się na zakupy? Sprawdzonym rozwiązaniem jest umieszczenie na karcie produktu sekcji z opiniami klientów. Przed opisem produktu możesz też umieścić gwiazdki, które będą graficznym przedstawieniem oceny. Decydując się na zamieszczenie opinii użytkowników przy produktach, pamiętaj, by na bieżąco śledzić pojawiające się na wypowiedzi. Nie musisz odpisywać na każdy komentarz, jednak negatywne uwagi dotyczące Twoich produktów czy działania sklepu internetowego nie powinny być pozostawione same sobie. Dobrym przykładem jest działanie marki Decathlon, gdzie praktycznie każda negatywna opinia spotyka się z odpowiedzią pracownika sklepu.

Opis produktu a działania SEO

Przygotowując opisy produktów, pamiętaj, że dobrze przygotowane teksty mają wpływ na widoczność strony. Twórz opisy produktów zgodnie z zasadami SEO:

  1. Nazwa produktu powinna być jednocześnie nagłówkiem H1.
  2. Nazwa produktu powinna zawierać frazę kluczową – najlepiej z nazwą marki, modelu, parametrami (opcjonalnie).
  3. W kolejnych akapitach opisu warto wstawić nagłówki H2. W nagłówkach H2 także zadbaj o słowa kluczowe – tutaj mogą być już w formie odmienionej i w postaci frazy z długim ogonem.
  4. O frazach nie zapominaj w samym opisie produktu. Staraj się używać ich w sposób naturalny. Zbyt duże nasycenie frazami kluczowymi może być źle odczytane przez roboty Google, co może negatywnie wpłynąć na widoczność strony.
  5. Zadbaj o title i meta description. Uzupełniony opis meta description może wpłynąć na decyzję użytkownika, który spośród wyników wyszukiwania postanowi wybrać właśnie Twoją stronę.

O czym należy pamiętać tworząc opisy produktów?

Jednym z najczęstszych błędów, na jaki natrafiamy w sklepach internetowych, jest duplikacja opisów produktów. Jest to szczególnie często spotykane w przypadku sklepów w modelu dropshipping, gdzie opisy produktów wraz ze zdjęciami pobierane są z ogólnodostępnej bazy. Wtedy ten sam opis produktu obecny jest w dziesiątkach innych sklepów on-line. Duplikacja produktów występuje również bardzo często w sklepach internetowych, których właściciele prowadzą także sprzedaż na innych platformach (np. Allegro, OLX itd.).

Przygotowując opisy produktów w swoim sklepie pamiętaj, by przyłożyć się do tego zadania od strony technicznej – zadbaj o frazy kluczowe, nagłówki, dobrej jakości zdjęcia, dopracowaną kartę produktu z możliwością wystawienia opinii czy oceny, oraz od strony merytorycznej – twórz przydatne i wciągające opisy, opowiadaj historie, sprzedawaj słowem. Tylko w ten sposób osiągniesz sukces sprzedażowy w e-commerce.


Prowadzisz swój sklep internetowy? Dowiedz się również:

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *