Sklep internetowy – o czym nalezy pamietaz prowadzac e-commerce

Sklep internetowy – o czym należy pamiętać prowadząc e-commerce

  • Jakie oprogramowanie najlepiej wybrać dla e-commerce?
  • O czym powinien pamiętać właściciel sklepu internetowego?
  • Na co należy zwrócić uwagę prowadząc sklep on-line?

Zakładając sklep internetowy, pamiętaj, że konkurencji nie brakuje. Poświęć czas na analizę innych sklepów internetowych ze swojej branży. Nawet najprostsze badanie rynku pomoże Ci w przygotowaniu sklepu i oferty dla Klientów. Sprawdź, o czym należy pamiętać, prowadząc swój sklep i jakich rzeczy unikać.

Mój sklep internetowy a konkurencja

Jak zbadać konkurencję w danej branży e-commerce?

Możesz skorzystać z narzędzia Senuto. Znajdź najpopularniejszy sklep (wpisując ogólną frazę ze swojej branży) i sprawdź jego widoczność w Senuto, kliknij Analizę Konkurencji, by zobaczyć konkurencyjne domeny:

W dokładnej analizie konkurencji może Ci pomóc instrukcja: https://wiki.senuto.com/l/pl/analiza-widocznosci/analiza-widocznosci-raport-konkurencja

Następnie odwiedź wszystkie strony, porównując ich oferty, sposób ułożenia kategorii, ilość contentu (opisów kategorii, produktów, artykułów eksperckich).

Mając dostęp do narzędzia Ahrefs, możesz również sprawdzić historię linkowania tych stron i ich pozycje w rankingu.

W badaniu aktualnych trendów na rynku pomoże Ci również Google Trends. To proste w obsłudze narzędzie podpowie Ci, czego szukają internauci, co jest modne, jakie wyszukiwania zyskują na popularności. Wyposażony w takie informacje sprawniej zaplanujesz działania marketingowe i przygotujesz promocje.

Przyjrzyj się również innym narzędziom Google, z pomocą których usprawnisz swoje działania w sieci – poznaj najlepsze narzędzia Google dla Twojej firmy.

Gdzie założyć sklep internetowy? Wybór oprogramowania e-commerce

Autorskie oprogramowanie sklepu internetowego

Wielu przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie sklepu internetowego działającego na autorskim oprogramowaniu, czyli takim, które jest tworzone na indywidualne zamówienie. Z pewnością zaletą takiego rozwiązania jest możliwość dopasowania funkcjonalności strony i elementów graficznych do potrzeb i wizji Klienta. Niestety strona zbudowana na autorskim oprogramowaniu wymaga nieustannego wsparcia ze strony twórcy – co, jak pokazuje praktyka, nie zawsze działa tak jak powinno. Brak aktualizacji może skutkować problemami z działaniem witryny oraz zagrożeniem atakami hakerskimi.

Sklepy WooCommerce, PrestaShop, Magento

Istnieją bezpłatne rozwiązania typu open-source (PrestaShop, WooCommerce, Magento). W tym przypadku najczęściej pobieramy oprogramowanie i instalujemy na własnym serwerze. Za dodatkową opłatą możemy zmienić podstawowy szablon na bardziej profesjonalny, a także rozbudować stronę o dodatkowe moduły. Dostępne są przeróżne rozwiązania, które można dostosować do własnych potrzeb.

Oprogramowanie typu Saas – Shoper, ClickShop, Sote, IAI Shop

Dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie płatnego oprogramowania typu Saas (Software as a service) dla e-commerce – takich jak ClickShop, Shoper, Sote, IAI Shop. Sklepy oparte na oprogramowaniu typu Saas są dobrze przygotowane, zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarki. Przejrzysty i intuicyjny interfejs umożliwi Ci samodzielną obsługę sklepu, dodawanie nowych artykułów, opisów nie będzie stanowiło problemu. Korzystając z takiego oprogramowania, nie musisz martwić się o aktualizacje czy eliminowanie błędów – oczywiście wszystko zależy od wybranego abonamentu i umowy z platformą.

A może dropshipping?

Dużą popularnością wśród osób zaczynających swoją przygodę w e-commerce jest dropshipping. Ten model sprzedaży zakłada przeniesienie wysyłki towaru ze sprzedawcy na hurtownię lub producenta. Właściciel sklepu zajmuje się między innymi kontaktem z Klientami, obsługą zamówień, analizowaniem oferty produktów. Bez martwienia się o kwestie logistyczne, czy magazynowanie towarów. Wydaje się niezwykle wygodne? To prawda, ale należy pamiętać, że dropshipping ma też wiele ograniczeń technicznych, które mogą uniemożliwić promocję sklepu. Pierwszą taką przeszkodą jest duplikacja contentu. W przypadku dropshippingu lista produktów jest pobierana z bazy. Wraz z listą oferowanych produktów pobierane są także grafiki i… opisy. W efekcie opis produktu w Twoim sklepie znajduje się także na dziesiątkach innych stron w sieci. Najczęściej nie jest możliwa modyfikacja treści oraz meta tagów – co skutecznie uniemożliwia działania SEO na stronie.

Co wpływa na widoczność i skuteczność sklepu internetowego?

Design sklepu internetowego i funkcjonalność

Dostępność przeróżnych modułów, usprawnień i możliwości technicznych na stronach internetowych jest niezwykle kusząca. Owocem tego kuszenia bywają sklepy internetowe przeładowane ilością bannerów, wyskakującymi okienkami popup i komunikatami zachęcającymi do rozmów z konsultantem. Do tego dodajmy jeszcze zawiłe i złożone menu i katastrofa gotowa. Tego typu „przekombinowane” strony internetowe sprawiają, że użytkownik zamiast skupić się na ofercie i zakupach, ma ochotę uciec przed atakującymi go elementami. Dlatego wybierając dodatkowe funkcjonalności, przeanalizuj, z czego Klienci będą korzystać najczęściej. Co będzie dla nich pomocne, a co wprowadzi tylko niepotrzebny chaos.

Szablon sklepu powinien być spójny z identyfikacją marki, opracowaną w ramach strategii marketingowej.

Prędkość ładowania strony a skuteczność e-commerce

Nikt nie lubi czekać. Nie lubimy czekać na spóźnialskich czy na opóźniony tramwaj. Dlaczego więc ktoś miałby czekać na załadowanie się strony? Warto użyć narzędzia PageSpeed Insights, które pokaże czy nasza strona odpowiednio szybko działa na komputerach i urządzaniach mobilnych. Narzędzie Google wyświetla także pomocne wskazówki, jakie zmiany warto wprowadzić, żeby poprawić prędkość ładowania www.

Należy jednak pamiętać, że wyniki w PSI są zmienne i warto przeprowadzić test ręczny, wchodząc na stronę sklepu na różnych urządzeniach w różnym czasie – przed testami należy wyczyścić pamięć przeglądarki, z której korzystamy.

Unikalne teksty – must have każdego sklepu internetowego

Mając solidną i sprawnie działającą bazę – czyli odpowiednio zoptymalizowany i dobrze zbudowany sklep internetowy można przystąpić do zapełniania go odpowiednim contentem. W przypadku sklepu internetowego kluczową rolę odgrywają zdjęcia produktów. Zadbaj o to, by były wyraźne, dobrej jakości i w najlepszy sposób pokazywały asortyment. Dobrej jakości zdjęcia powinny być uzupełnione opisami, ponieważ roboty Google nie czytają obrazków (dlatego należy uzupełniać atrybuty alt i optymalizować grafikę!).

W pierwszej kolejności zadbajcie o opisy kategorii, następnie przejdźcie do opisów produktów. Nie zapominaj o uzupełnianiu tagów – title i meta description. Dopracowane tytuły i opisy sprawią, że sklep będzie lepiej prezentować się w organicznych wynikach wyszukiwania Google (title wpływają bezpośrednio na widoczność strony). Możesz również prowadzić blog ekspercki ze swojej branży.

Wszystkie teksty muszą być unikalne – tylko wtedy będą wsparciem dla działań SEO i przyczynią się do poprawy widoczności.

Bezpieczeństwo sklepu internetowego

Konkurencyjne ceny nie wystarczą, żeby zawojować rynek. Dziś Klientom trzeba zaproponować coś więcej, nawiązać z nimi relację, zdobyć ich zaufanie. Zadbaj o bezpieczeństwo – żeby nikt nie miał obaw przed sfinalizowaniem transakcji w Twoim sklepie. W tym przypadku niezbędny jest certyfikat SSL, zapewniający szyfrowanie danych w czasie dokonywania płatności przez Klienta.

Przy adresie strony, która nie ma certyfikatu SSL, pojawia się informacja o tym, że strona jest niezabezpieczona. Taka „rekomendacja” odstrasza klientów, nie można jej „wyłączyć”, strony z SSL są oznaczone jako bezpieczne.

Certyfikat SSL to niewielki wydatek. Dostępne są nawet darmowe certyfikaty np. Let’s Encrypt. Jeżeli nie czujesz się na siłach, by samodzielnie zainstalować certyfikat zabezpieczający, powierz to zadanie naszemu specjaliście.

Jasne zasady – czyli szybkie linki w sklepie internetowym

Budując sklep internetowy, zadbaj by był on przejrzysty nie tylko pod względem konstrukcji, ale i dostępności informacji. Warto stworzyć tzw. szybkie linki, dzięki którym Klient z łatwością trafi na podstronę, której szuka. W praktycznych odnośnikach z pewnością powinny znaleźć się:

  • polityka zwrotów
  • warunki dostawy
  • zasady zwrotów
  • reklamacje
  • regulamin sklepu

W szybkich linkach możesz tez zamieścić odnośniki do informacji o firmie, tabeli rozmiarów, danych kontaktowych czy polityki firmy.

Szybkie linki ułatwiają nawigację w sklepie internetowym i zwiększają przejrzystość portalu. Poza szybkimi linkami, warto zadbać o sekcję FAQ.

Więcej o zaletach i tworzeniu sekcji FAQ przeczytacie na naszym blogu: https://funkymedia.pl/sekcja-faq.html.

Promocja sklepu internetowego

Tworzysz wartościowy content, np. prowadzisz bloga, na którym dzielisz się swoją specjalistyczną wiedzą? Wykorzystaj to do promocji firmy w sieci. Internauci chętnie czytają wartościowe artykuły, pobierają e-booki z praktycznymi poradami, czy oglądają filmy instruktażowe. Warto dobry content wspomóc promocją poprzez kampanie Google Ads, czy kampanie Facebook Ads. Możesz też pisać i publikować artykuły sponsorowane na innych portalach lub wykupić taką usługę w agencji PR lub agencji SEO.


Sklep internetowy wymaga opieki i zaangażowania ze strony właściciela – szczególnie na początku jego działania. Jednak wysiłek, jaki włożymy w budowanie sklepu online zaprocentuje w przyszłości pełnymi koszykami i sfinalizowanymi transakcjami.


Przeczytaj również: