Duplikacja treści w sklepie internetowym

  • jak sobie radzić z opisami produktów w e-commerce?
  • dlaczego nie warto kopiować opisów producenta?
  • jak łatwo zepsuć SEO nieudolną paginacją?
  • jaki związek ma duplikacja treści z SSL?

Sklep internetowy wymaga sporego nakładu pracy. Samo dodawanie produktów do systemu, ich opisywanie, ustawianie atrybutów i właściwości jest bardzo czasochłonne. Dlatego każdy właściciel sklepu internetowego powinien znaleźć zdolnego i twórczego copywritera do współpracy. Takiego copywritera, któremu znane jest pojęcie: duplikacji treści.

Duplikacja treści a sprzedaż

Opublikowane teksty w opisach produktów czy kategorii mają wpływ nie tylko na widoczność sklepu w Google, one zastępują rozmowę ze sprzedawcą. Mogą wpłynąć na decyzję zakupową. Unikalne teksty wpływają również na widoczność strony.

Każdy opis produktu powinien być wyjątkowy, czyli jedyny w swoim rodzaju. Każdy opis kategorii powinien zachęcać do przejrzenia oferty z danej grupy produktów. Każdy slogan reklamowy powinien wywoływać zamierzoną reakcję. Do tego potrzebny jest zdolny copywriter.

Opisów produktów nie powinniśmy pobierać ze strony producenta, a tym bardziej z innego sklepu.

Duplikacja treści to jeden z najczęściej powtarzających się problemów, wpływających na widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania Google. O tym, dlaczego duplikacja sama w sobie jest zła, pisaliśmy w poprzednim artykule.

Jak nie duplikować treści w opisach wariantów produktów?

Duży sklep internetowy ma większe szanse, by w wynikach wyszukiwania wyprzedzić konkurencję. To dlatego wiele osób decyduje się na tworzenie osobnych podstron dla różnych wariantów tego samego produktu. To rozwiązanie ma logiczne uzasadnienie, ma też jedną ogromną wadę – wymaga stworzenia różnych opisów dla tej samej rzeczy dostępnej w różnych kolorach czy rozmiarach.

Jak sprawnie i szybko napisać opisy wariantów produktu bez duplikacji treści?

Spójrz na produkt, wypisz jego wszystkie cechy po przecinku, zbierz przymiotniki, które go opisują, możliwe zastosowania, powiązania z innymi produktami. Obejrzyj każdą wersję produktu i spisz swoje skojarzenia do wariantów. Powinno Ci to zająć nie więcej niż 3 minuty. Następnie, korzystając z zebranych określeń, stwórz opisy jeden po drugim. Gwarantujemy, że efekt takiego twórczego pisania z pewnością Cię zaskoczy!

Wszystkie pomysły są dobre, nawet te absurdalne. Abstrakcja i pomysłowość pomagają w stworzeniu unikatowych opisów.

#burzamuzgów #kreatywnepisanie #pisanieintuicyjne

Jeśli jednak copywriter nie ma czasu na stworzenie tak wielu opisów, zadbaj o techniczne właściwości strony, które zapobiegną duplikacji treści. Czyli:

  • ustawienie stron kanonicznych – kartę produktu należy zaprojektować z jednym, takim samym opisem, z możliwością przełączania kolorów, rozmiarów czy innych wariantów, a na wersji priorytetowej należy ustawić atrybut canonical. To najczęściej rekomendowane rozwiązanie, które łączy korzyści dla pozycjonowania sklepu i UX strony,
  • zaprojektowanie strony pośredniej – na stronie pośredniej znajduje się produkt i jego opis, na stronie tej możemy wybrać wariant produktu. Po dokonaniu wyboru klient zostaje przekierowany na stronę docelową, na której przeczyta opis sukienki w wybranym kolorze i rozmiarze. Opisy te możemy dodawać sukcesywnie, zyskując tym samym frazy z długim ogonem.

Od czego zacząć pisanie tekstów do e-commerce?

Jak rozplanować pracę nad tekstami w e-sklepie, gdy mamy mnóstwo produktów i kategorii? Na początku należy zacząć od opisywania kategorii, a spośród produktów wybrać te, które są priorytetowe – mają lepszą cenę, są popularniejsze. Opisy produktów, które generują najmniejszy obrót, których jest najmniej w magazynie, możemy umieścić później.

Duplikacja treści a paginacja strony

W przypadku dużych sklepów internetowych, w których w jednej kategorii znajdziemy wiele różnych produktów, zalecane jest wykonanie paginacji.

Stronicowanie nie tylko przyspiesza indeksowanie produktów, ale także poprawia czytelność strony. Klientowi łatwiej przejrzeć wszystkie produkty, jeśli na jednej stronie będzie znajdowało się ich kilkanaście, a nie sto lub więcej. Jednak aby paginacja pomagała w pozycjonowaniu e-sklepu, należy zwrócić szczególną uwagę na jej ustawienie.

Zastosowanie dwóch parametrów – canonical i prev/next – jest najczęściej zalecanym rozwiązaniem, by paginacja działała poprawnie.

W tym przypadku canonical stosujemy według zasady „sam na siebie”, a atrybuty prev/next na poprzednie i następne strony. Rzadziej stosuje się atrybut canonical na pierwszą stronę. Niestety prawidłowa paginacja nie gwarantuje uniknięcia duplikacji treści. Jeśli na kolejnych stronach będzie wyświetlać się ten sam opis, należy go usunąć dla drugiej i wszystkich kolejnych podstron. Nie zaleca się ustawiania parametru noindex – im więcej podstron indeksuje Google, tym większe szanse na dobrą widoczność strony.

Wdrożenie certyfikatu SSL a duplikacja treści

certyfikat SSL na stronie a duplikacja treści

Zdecydowana większość właścicieli sklepów internetowych decyduje się na wdrożenie certyfikatu SSL nie tylko na stronach z koszykiem czy płatnościami, ale w obrębie całego serwisu. To dobre rozwiązanie, trzeba jednak pamiętać, by po przejściu na protokół HTTPS:

  • wykonać przekierowania 301 ze stron bez SSL na strony z SSL,
  • zweryfikować w Google Search Console sklep z SSL, nie usuwając wersji bez SSL, ustawić domenę preferowaną z wdrożonym protokołem HTTPS,
  • zaktualizować w razie potrzeby atrybuty canonical.

Jeśli zapomnimy o tych ustawieniach, w Google będą widoczne oba serwisy, z takimi samymi treściami.

Tworzenie dobrej jakości, unikalnych treści na stronę jest jednym z trzech najważniejszych działań, podejmowanych w ramach pozycjonowania stron. Dowiedz się, jak pisać skuteczne teksty na stronę i zadbaj, by w Twoim serwisie nie pojawiała się duplikacja treści. Oryginalne teksty, opisy kategorii i produktów docenią nie tylko roboty Google, ale także klienci, którzy poszukują sprawdzonych informacji, podanych w przystępnej formie.

O tym, dlaczego warto świadomie i skrupulatnie umieszczać dopracowane opisy na stronie, w tym także opisy meta description może świadczyć ten oto przykład, pozostawiający robotom dowolność:

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *