Na większości stron internetowych dostępna jest zakładka blog, aktualności lub czytelnia. Publikacja artykułów to niezwykle popularna forma dzielenia się wiedzą i informacjami, dotyczącymi działalności firmy. Czy takie artykuły wpływają na widoczność strony? Tak!
Blog firmowy a SEO
Na blogu firmowym możemy pisać najróżniejsze rzeczy. Od wpisów promujących nasze produkty lub usługi, po analizy trendów z branży, opisy pomysłów DIY czy publikując nowinki ze świata nauki. Tworzenie branżowych artykułów to działanie z zakresu content marketingu. Dzięki wysokiej jakości treściom, dopasowanym do określonej grupy odbiorców, budujemy relacje z klientami i jednocześnie tworzymy zaplecze na potrzeby budowania widoczności strony.
Jak stworzyć blog na stronie firmy?
Bardzo ważne jest, by blog był integralną częścią strony, czyli np. pojawiał się jako nowa podstrona np. www.twojadomena.pl/blog. Niedobrą praktyką jest tworzenie bloga na subdomenie, czyli np. www.blog.twojadomena.pl czy na całkiem innej domenie – www.mojadrugadomena.pl.
Blog powinien funkcjonować jako nierozdzielna cześć serwisu internetowego Twojej firmy.
Oczywiście możemy stworzyć blog na oddzielnej domenie, ale wtedy musimy liczyć się z podwójnymi kosztami – taki blog, wymaga takich samych działań optymalizacyjnych, jak domena firmy. Rozsądniejszą opcją jest stworzenie bloga jako integralnej części strony, a dopiero w późniejszym etapie budowanie zaplecz na innych domenach.
O czym należy pamiętać tworząc artykuły na blog firmowy?
Tworząc artykuły powinniśmy się kierować ich użytecznością dla potencjalnych klientów oraz kwestiami technicznymi. Pisząc o użyteczności mamy na myśli interesującą treść oraz sposób jej prezentacji na stronie.
Użytkownicy zwracają uwagę nie tylko na zawarte na stronie informacje, ale również na ich graficzną oprawę. Dlatego istotnym elementem, jaki powinien się znaleźć w strategii content marketingowej firmy, jest graficzne ułożenie treści na blogu. Każdy artykuł powinien być opatrzony tytułem wskazującym, czego dokładnie czytelnik dowie się z prezentowanego tekstu. Akapity powinny być treściwe, w miarę krótkie i rozdzielone kolejnymi nagłówkami niższego rzędu, czyli h2 lub h3. Jeśli w artykule odnosimy się do wiedzy zawartej w innym tekście lub na podstronie oferty – wskażmy tę podstronę, aby odbiorca nie musiał samodzielnie szukać dodatkowych informacji. Prowadźmy czytelnika po tekście tak, jak prowadzimy klienta w e-commerce lejkiem sprzedażowym!
Techniczne kwestie dotyczące tworzonych artykułów to przede wszystkim:
- zadbanie o słowa kluczowe, sprawdzanie czy dana fraza jest wyszukiwana i stworzenie sieci słów kluczowych, które mogą być wykorzystane w danym tekście,
- title i meta description – każdy artykuł powinien mieć ustawiony tytuł i opis meta description,
- zakodowane nagłówki – tytuł artykułu powinien być jednocześnie nagłówkiem h1, kolejne nagłówki to h2; w systemie wordpress taki układ treści w edytorze Gutenberga jest kodowany automatycznie,
- linkowanie wewnętrzne – nie zapominajmy dodać linków w treści (z anchorem lub bez), które połączą dany wpis z innymi tekstami na stronie. Linkowanie wewnętrzne jest bardzo istotne w działaniach SEO.
- atrybuty alt w obrazkach – dodając grafiki, infografiki, czy zdjęcia, nie zapominaj o nadawaniu odpowiednich nazw obrazkom oraz dodawaniu atrybutów alt mediom.
- po umieszczeniu artykułu na stronie, warto zgłosić nowa podstronę do indeksacji w narzędziu Google Search Console.
Jakie treści umieszczać na blogu?
Na początku artykułu napisaliśmy, że na blogu możemy umieszczać najróżniejsze teksty. Warto jednak zastanowić się, co mogłoby zainteresować potencjalnych klientów. Każdy tekst powinien być dopasowany do określonej grupy odbiorców – dotyczy to nie tylko tematów artykułów, ale również sfery językowej i graficznej.
Merytoryczna wartość artykułów na blog
Powołując się na badania, statystyki, czy opinie innych osób, należy podawać źródło – skąd czerpiemy taką wiedzę. Teksty publikowane na stronie firmy powinny być wysokiej jakości, czyli oparte o rzetelną wiedzę i research. Im więcej informacji zawrzemy w artykule na wybrany temat, tym lepiej. Nie warto jednak publikować ścian tekstów bez żadnych przerw i nagłówków. Taki rodzaj przedstawiania wiedzy nie podoba się ani czytelnikom, ani robotom Google.
Jak prowadzić blog firmowy? Błędy i problemy
Jeśli już decydujesz się na prowadzenie bloga firmowego, rób to systematycznie, porządnie i aktywnie. Blog powinien dawać możliwość komentowania tekstów. Dzięki dyskusji, jaka rozwinie się przy aktywnie prowadzonym blogu, możemy poznać potrzeby naszych klientów. Uczestnicy dyskusji mogą stanowić dla nas dobre źródło wiedzy. Pozostawienie możliwości komentowania artykułów wzbudza zaufanie, pokazuje, że nie boimy się konfrontacji, trudnych pytań, a też dajemy możliwość pochwalenia naszych produktów i usług. Pokazujemy w ten sposób, jak ważne jest dla nas zdanie klientów.
Prowadzony systematycznie blog pozwala nam zaoferować klientom opcję zapisania się na newsletter. Czyli otworzenia kolejnego kanału dotarcia do odbiorców. Do subskrypcji bloga warto zachęcać tylko wtedy, gdy regularnie publikujemy artykuły.
Jakich błędów unikać przy prowadzeniu bloga firmowego?
- Brak systematyczności.
- Niedopasowanie treści do grupy odbiorców.
- Brak spójności i brak wyrazu – blog jest taki jak wiele innych.
- Brak oprawy graficznej, brak zdjęć, grafik, odpowiedniego ułożenia treści.
- Brak wersji mobilnej artykułów – najczęściej artykuły czytamy na smartphonach.
- Kanibalizacja słów kluczowych – bardzo groźne zjawisko, wynikające z niedostatecznej analizy strony i braku strategii publikacji treści. Kanibalizacja słów kluczowych to powielanie tych samych fraz na różnych podstronach.
- Duplikacja treści – jeden z największych grzechów właścicieli stron internetowych – dodawanie treści istniejących np. na stronie producenta sprzedawanych produktów. Duplikacja treści szkodzi stronie www.
- brak aktualizacji starszych wpisów – warto sięgać po wcześniejsze publikacje i je uaktualniać, to wpływa pozytywnie na pozycjonowanie, jak i na użyteczność treści.
Zalety prowadzenia bloga firmowego
Korzyści, jakie daje prowadzenie bloga, są znaczące. Dobrze prowadzona strona wpływa na pozycjonowanie, zwraca uwagę wyszukiwarki na niszowe frazy kluczowe lub frazy z długim ogonem (long tail). Daje możliwość bezpośredniej rozmowy z klientem, wzbudza zainteresowanie, zachęca do udostępnień w mediach społecznościowych oraz powiększa grono odbiorców oferty.
- Whitepress, 10 powodów, dla których warto prowadzić bloga
- Linuxpl, 5 błędów na firmowym blogu